installation af tomcat
Fra : Bo Kalvslund

Dato : 06-05-01 21:34

Hej gruppe

Jeg vil gerne eksperimentere lidt med servlets, og er derfor ved at prøve at
installere tomcat-serveren.

Jeg har downloadet "jakarta-tomcat-3.2.1-src.zip"

I readme-filen gennemgåes det hvad der skal downloades ekstra - bl.a

"Download and install the Java API for XML Parsing implementation (current
version number is 1.0) from <http://java.sun.com/xml>. Make sure that the
"jaxp.jar" and "parser.jar" files are on your class path....."

Det har jeg gjort men møder her mit første problem.

For at "builde" xml-Parsing skal man unzippe "jaxp.jar"

Jeg skriver >"jar x jaxp.jar" i en dos prompt men der sker ikke noget. -
Hvordan unzipper man ellers - jeg har også prøvet at dobbeltklikke på filen
i stifinder.

Hvis jeg springer dette over og går til build af selve tomcat - får jeg
beskeden : Der er ikke mere miljøplads" fem gange.

Hvad skyldes dette?

Bo

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 07-05-01 09:35

En bedre løsning er Resin fra www.caucho.com

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 09-05-01 14:07

On Mon, 7 May 2001 10:34:46 +0200, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>En bedre løsning er Resin fra www.caucho.com

Jeg har lige et licens spørgsmål:
Hvis man har en (servlet baseret) application man sælger, så skal man
betale for den ikke?

/Jørgen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-05-01 14:13

"Joergen Ramskov" <t74fdbg001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse news:j4gift0p59sfo4qdcbpvu9sqrkv6upvg7k@4ax.com...

> Jeg har lige et licens spørgsmål:
> Hvis man har en (servlet baseret) application man sælger, så skal man
> betale for den ikke?

Det er ligegyldigt hvad du sælger, hvis de skal have resin med skal du/de betale for den.

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 09-05-01 14:26

On Wed, 9 May 2001 15:13:27 +0200, "Soren 'Disky' Reinke"

>Det er ligegyldigt hvad du sælger, hvis de skal have resin med skal du/de betale for den.

Ok, tænkte det nok...jeg fortsætter med at bruge tomcat...

/Joergen

Fra : Ole Nielsby

Dato : 07-05-01 17:02

> [...]

> Jeg skriver "jar x jaxp.jar" i en dos prompt men der sker ikke noget. -
> Hvordan unzipper man ellers - jeg har også prøvet at dobbeltklikke på

jar-formatet er kompatibelt med zip. Hvis du omdøber filen til
jaxp.zip, kan Winzip pakke den ud.

Men du behøver ikke pakke den ud. Du kan lægge jar-filerne i
din CLASSPATH, eller i lib/ext under din jre - det sidstnævnte
er strengt taget noget grissefy idet det kortslutter nogle af
Javas sikkerhedstjek

Bemærk: det er ikke nok at lægge jar-filerne i et bibliotek der
er med i CLASSPATH; filnavnene skal stå der i deres fulde
længde.

> Hvis jeg springer dette over og går til build af selve tomcat - får jeg
> beskeden : Der er ikke mere miljøplads" fem gange.
>
> Hvad skyldes dette?

Det skyldes enten at du har sat for lidt plads af til environment
variables, eller at værdierne af dem bliver for lange.

Men hvorfor vil du lave build af tomcat? Der er ingen grund
til at rekompilere; du skal bare bakse dine environmentvariable
på plads og bruge opstarts-batchfilerne, så burde det køre. Hvis
du ikke kan få plads til dem, så brug lib/ext-tricket og fjern de
overflødiggjorte SET CLASSPATH=... -linjer.

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***
fra opstarts-batchfilerne.

Fra : Bo Kalvslund

Dato : 07-05-01 22:23

> Det skyldes enten at du har sat for lidt plads af til environment
> variables, eller at værdierne af dem bliver for lange.

Hvordan afsætter man mere plads?

> Men hvorfor vil du lave build af tomcat? Der er ingen grund
> til at rekompilere; du skal bare bakse dine environmentvariable
> på plads og bruge opstarts-batchfilerne, så burde det køre.

Dette er fra Readme-filen:

* Download the source distribution of Tomcat (subpackage "jakarta-tomcat"),
or check it out via anonymous CVS, into a subdirectory named
"$JAKARTA_HOME/jakarta-tomcat". For the Tomcat 3.2 source tree, be sure
to check out branch "tomcat_32" from the "jakarta-tomcat" repository.
You can now build an "unpacked" version of Tomcat (quicker builds because
no time is spent JARing up results) by executing the following commands:

cd $JAKARTA_HOME/jakarta-tomcat
./build.sh <-- Unix
build <-- Windows

Jeg forsøger dette for at få et bibliotek der hedder /bin så jeg kan udføre
følgende:

This version can be executed as follows:

cd $JAKARTA_HOME/build/tomcat
./bin/startup.sh <-- Unix
bin\startup <-- Indows

and it can be shut down as follows:

cd $JAKARTA_HOME/build/tomcat
./bin/shutdown.sh <-- Unix
bin\shutdown <-- Indows

Men det kan være at jeg ikke helt har forstået proceduren...

At lave en build - hvad betyder det egentlig?

Jeg har ikke helt gennemskuet forskellen mellem at downloade en "SRC" -
version contra en "bin" - version af tomcat.

Måske skulle jeg kigge lidt på www.caucho.com (er det en marx-brother??)

Bo

Fra : Ole Nielsby

Dato : 08-05-01 00:02

> Hvordan afsætter man mere plads?

Afhænger af dit OS. Jeg kører Win2000 hvor der ikke er problemer;
du kører formentlig win98, og muligvis er det et eller andet snask
i config.sys der skal justeres, jeg ved det ikke, men spørg evt.
i dk.edb.os.ms-windows

> [...]
>
> Jeg har ikke helt gennemskuet forskellen mellem at downloade
> en "SRC" - version contra en "bin" - version af tomcat.

SRC-versionen er overflødig med mindre du har brug for
at kigge kildeteksten efter i krogene og måske ændre i den.

At lave en build vil sige at kompilere de .java-filer der
udgør Tomcat og lave dem til class-filer, der så evt. pakkes
i en eller flere .jar-filer. Fuldstændig unødvendigt.

Bin-versionen er klar til udførelse.

> Måske skulle jeg kigge lidt på www.caucho.com (er det en
> marx-brother??)

Har ikke selv været der..

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : Bo Kalvslund

Dato : 08-05-01 23:06

Tak for svaret.

Jeg fandt ud af problemet med miljøpladsen v.h.a. en tidligere tråd i
gruppen.

højre klik på startup.bat, tomcat.bat, shutdown.bat
sæt hukommelse - oprindeligt miljø - 4096

Nu kører det!

Hilsen
Bo