Andet multimedie
bentjuul 3670
Fjerne lilla kanter( chromatisk aberration~
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-07-04 18:31

Hej NG.

jeg har fået fortalt, at man kan fjerne de lilla kanter(chromatisk
aberration) med PS, som der kan komme hvis man tager billeder, med et
digitalkamera, hvordan gør jeg det?
--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 22:28

Jørgen Nielsen skrev:

> jeg har fået fortalt, at man kan fjerne de lilla
> kanter(chromatisk aberration) med PS, som der kan komme hvis
> man tager billeder, med et digitalkamera, hvordan gør jeg det?

Der er flere måder og hvilken metode der er nemmest, kommer an
på Photoshop-versionen og kamera-modellen. Photoshop CS' Camera
Raw-plugin har en funktion, som direkte er beregnet til at
fjerne det med. Spørgsmålet er så bare om dit kamera kan tage
billeder i RAW og om du har adgang til Photoshop CS. Hvis ikke,
må man gøre det på en anden måde.

Eksempler på funktionen i Photoshop CS, kan ses her:

Før:
<http://www.dpreview.com/reviews/adobephotoshopCS/Images/pscs_raw_05.jpg>.

Efter:
<http://www.dpreview.com/reviews/adobephotoshopCS/Images/pscs_raw_06.jpg>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-07-04 10:59

> [...]
> må man gøre det på en anden måde.
>
> Eksempler på funktionen i Photoshop CS, kan ses her:

+++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Jeg bruger Photoshop CS, og mit kamera kan godt gemme billeder i RAW, men de
billeder jeg har taget, hvor der er chromatisk aberration , dem har jeg bare
ikke gemt i RAW, men i jpg Har du du nogle andre gode råd?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-07-04 11:55

Jørgen Nielsen skrev:

> men de billeder jeg har taget, hvor der er chromatisk
> aberration , dem har jeg bare ikke gemt i RAW, men i jpg
> Har du du nogle andre gode råd?

Man kunne gøre som beskrevet her:
http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns9491987D5C3A.thomas@madsen.tdcadsl.dk

I stedet for at vælge den røde farve i Hue/Saturation, kan du
vælge den magenta, hvorefter du skruer ned for farvemætningen
(Saturation). Hvis det går ud over for mange farver i billedet,
så husk, at du kan finjustere med skyderne nederst i dialog-
boksen, som beskrevet på ovenstående link.
(Chromatisk aberration har som regel en magenta-agtig farve.
Hvis den er nærmere blå hos dig, så vælger du den blå i Hue/
Saturation-dialogboksen).

Hvis det resulterer i nogle grå kanter på de steder, hvor du før
havde chromatisk aberration, kan du køre lysstyrken (Lightness)
op og hvis nogle uønskede områder bliver berørt, som du ikke kan
justere dig ud af vha. skyderne i dialogboksen, kan du oprette en
lagmaske og male på den med en sort pensel for at afmaske disse
områder.

Du kan også vælge at lave et justeringslag med Hue/Saturation i
stedet for blot at kopiere baggrundslaget. Det er smag og behag,
men justeringslag er det smarteste, da du i så fald er fri for
at lave en lagmaske manuelt. Den bliver automatisk oprettet, når
man laver et justeringslag.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-07-04 11:33

> Man kunne gøre som beskrevet her:

http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns9491987D5C3A.thomas@madsen.tdcadsl.dk
KLIP
> [...]
> men justeringslag er det smarteste, da du i så fald er fri for
> at lave en lagmaske manuelt. Den bliver automatisk oprettet, når

+++++++++++++++++++

Hej Madsen.

Takker mange gange for hjælpen

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 00:27

"Jørgen Nielsen" skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> jeg har fået fortalt, at man kan fjerne de lilla kanter(chromatisk
> aberration) med PS, som der kan komme hvis man tager billeder, med et
> digitalkamera, hvordan gør jeg det?

Her er et par link du måske kan bruge:
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/031_kromati
sk_aberration/&side=1
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/031_kromati
sk_aberration/&side=2

eller er det rigtige sted at spørge dk.fritid.foto

--
Mvh Kajo

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-07-04 11:22

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sk_aberration/&side=2
>
> eller er det rigtige sted at spørge dk.fritid.foto

+++++++++++++++++++++

Hej.

Jeg kan ikke komme ind på de hjemmesider den skriver dette"
Microsoft VBScript runtime error '800a004c'

Path not found

/showarticle.asp, line 160 "

Jeg troede bare at det hørte til i denne gruppe da det handler om grafik.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 12:44

> Jeg troede bare at det hørte til i denne gruppe da det handler om
grafik.

Det var nu også bare ment som et forslag (det fremgik desværre ikke så
tydeligt).

dk.fritid.foto handler jo meget om digitalfoto, mens denne gruppe går
lige fra QuarkXpress til Adobe Distiller.

Som Madsen skriver længere nede, jo mit link er desværre knækket.

--
Mvh. Kajo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-04 11:56

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg kan ikke komme ind på de hjemmesider den skriver dette"
> Microsoft VBScript runtime error '800a004c'

Måske er det fordi at Kajo's link er knækket. Det er en svaghed,
som de ældre udgaver af Outlook Express (OE) døjer med.

Prøv:
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/031_kromatisk_aberration/&side=1

Som du ser, så er der flere måder at løse problemet på (det er
der altid i et program som Photoshop). Forfatteren af ovenstående
side vælger at bruge penselværktøjet stillet til blandingstilstanden
Color. (Man kan også bruge Color Replacement Tool i Photoshop CS,
som også står til den blandingstilstand som standard).

På den måde kan du male kanterne væk, hvor den metode jeg beskrev
tidligere, fjerner kanterne i ét hug. Hvilken metode der er den
bedste eller nemmeste, kommer an på, hvilke farver dine billeder
indeholder.

> Jeg troede bare at det hørte til i denne gruppe da det handler
> om grafik.

Det kan lige så vel høre hjemme i denne gruppe som i foto-gruppen
efter min mening.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-07-04 18:32

Hej.

Tak for alle svarene. Nu har jeg noget at gå efter, jeg må så se hvilken
mulighed der er den bedste.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-04 12:51

Kajo skrev:

> Som Madsen skriver længere nede, jo mit link er desværre knækket.

Du kører også med en ret gammel OE-version. De nyeste versioner har
ikke det problem.

Det blev løst fra og med:
http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/recommended/q331923/download.asp

FUT: dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen