Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign (CS) spørgsmål
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-06-04 17:38

Jeg har et par ting jeg er stødt på i InDesign CS, og vil høre om der er
nogen der kan hjælpe mig.

1. Når jeg laver en ramme omkring min tekst, centrerer teksten vertikalt og
horisontalt i tekstboksen, og laver en rounded corner effect på min
tekstboks, så vil den ikke centrere vertikalt - dette virkede i version 2.0.
Er det en bug i den nye version?

2. Kan man lave objekter på mastersiden som vises på siderne, men som ikke
printes? (her tænker jeg på at markere hvor de 4 huller i papiret er, så der
kan tages højde for dem i layoutet).

3. Kan man lave en tekstboks til en slags fast element, som man kan placere
fra f.eks. en palette eller lign.?

4. Under søg og erstat, kan man da nøjes med kun at udføre opgaven på ét
lag, og lade de andre lag være uberørte af søgningen?

Håber der sidder nogle derude med et par guldkorn de vil smide denne vej

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 12:22

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> corner effect på min tekstboks, så vil den ikke centrere
> vertikalt - dette virkede i version 2.0. Er det en bug i den

Hmm, det er muligt at jeg er lidt fattesvag her, men hvordan
centrerer du teksten vertikalt og horisontalt i tekstboksen?

Det er muligvis molboagtigt, men hvis jeg skulle lave noget i
den stil, ville jeg først lave en tekstramme og skrive teksten.
Derefter ville jeg trykke Ctrl + Alt + C for at tilpasse rammen
til teksten (Fit Frame to Content).
Så ville jeg lave en ny ramme med runde hjørner, markere både
tekstramme og ramme med runde hjørner og så ellers bruge Align-
paletten til at få teksten centreret i midten af rammen med de
runde hjørner.

> 2. Kan man lave objekter på mastersiden som vises på siderne,
> men som ikke printes? (her tænker jeg på at markere hvor de 4
> huller i papiret er, så der kan tages højde for dem i
> layoutet).

Marker objekterne på mastersiden, som ikke skal printes og
placer et flueben i feltet Nonprinting i Attributes-paletten.

> 3. Kan man lave en tekstboks til en slags fast element, som
> man kan placere fra f.eks. en palette eller lign.?

File > New Library. Træk og slip tekstboksen ind i det nye
library. Det er en god måde at holde styr på elementer, som
man bruger ofte (logoer f.eks.). Når du skal bruge elementet,
kan du blot åbne det pågældende library og trække og slippe
elementet ind i dit dokument.

> 4. Under søg og erstat, kan man da nøjes med kun at udføre
> opgaven på ét lag, og lade de andre lag være uberørte af
> søgningen?

Uden at have prøvet det, vil jeg tro, at der ikke bliver søgt
på slukkede lag(?). Hvis det er tilfældet, kan man vel bare
slukke de lag, man ikke vil søge på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 01-07-04 13:35

> Uden at have prøvet det, vil jeg tro, at der ikke bliver søgt
> på slukkede lag(?). Hvis det er tilfældet, kan man vel bare
> slukke de lag, man ikke vil søge på.

Det tænkte jeg også - men næh. Den går ikke!

Kh
Bjørn

Er det kun på Frederiksberg det regner hele tiden?

Fra : Anders Lund

Dato : 01-07-04 14:50

Studio Smalbro wrote:

> Er det kun på Frederiksberg det regner hele tiden?

Gælder også Valby, men det ved du jo nok.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-07-04 13:29

> Hmm, det er muligt at jeg er lidt fattesvag her, men hvordan
> centrerer du teksten vertikalt og horisontalt i tekstboksen?

Jeg laver en tekstboks, skriver min tekst, centrerer teksten (shift-ctrl-c),
højreklikker min tekstboks og vælger textframeoptions og vælger center ved
"vertical justification". Så hopper teksten fint ned i midten af boksen. Men
så snart jeg laver runde hjørner på boksen (object -> corner effects) så
hopper teksten tilbage i toppen af tekstboksen. Jeg vil helst undgå at lave
flere bokse end højst nødvendigt - ved godt at jeg bare kan lave en ekstra
boks til min tekst og så placere den oven i den boks jeg har runde hjørner
på, men det synes jeg ikke er optimalt.

> Marker objekterne på mastersiden, som ikke skal printes og
> placer et flueben i feltet Nonprinting i Attributes-paletten.

Kanon - lige sådan noget jeg ledte efter.

> [...]
> man bruger ofte (logoer f.eks.). Når du skal bruge elementet,
> kan du blot åbne det pågældende library og trække og slippe

Igen ram lige i øjet

> Uden at have prøvet det, vil jeg tro, at der ikke bliver søgt
> på slukkede lag(?). Hvis det er tilfældet, kan man vel bare
> slukke de lag, man ikke vil søge på.

Den søger netop også på de slukkede lag Så jeg tænkte at der måske var
en workaround på det...

Fra : Storm

Dato : 01-07-04 19:54

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> Den søger netop også på de slukkede lag Så jeg tænkte at der måske var
> en workaround på det...

Jeg har "næsten" brændt mig på den. Med sprogversioner i lag skulle jeg
søge og erstatte et engelsk ord så det blev oversat til de respektive
sprog.

Tippet er at søge/erstatte på more options - formats - advanced
character styles og så det sprog som man har valg hyphenation til i de
pågældende lag, så får du lov. - Har man ikke valgt specielle styles -
minimum sprog - er der ikke noget at gøre.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 14:04

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> textframeoptions og vælger center ved "vertical
> justification". Så hopper teksten fint ned i midten af boksen.

Nå på den måde.

> Men så snart jeg laver runde hjørner på boksen (object ->
> corner effects) så hopper teksten tilbage i toppen af
> tekstboksen.

Det samme sker i InDesign 2.02 her. Lodret justering er slet
ikke tilgængelig, når det drejer sig om en tekstboks med
afrundede hjørner og hvis jeg centrerer teksten i rammen inden
den får afrundede hjørner, springer teksten tilbage til toppen
både i InDesign CS og 2.02 her.

> [...]
> ved godt at jeg bare kan lave en ekstra boks til min tekst og
> så placere den oven i den boks jeg har runde hjørner på, men

Det kan jeg godt forstå, for det ville da også være smartere
hvis lodret justering virkede på bokse med afrundede hjørner.
Hvorfor den ikke gør det, kan jeg pt. ikke gennemskue.

> Den søger netop også på de slukkede lag Så jeg tænkte at
> der måske var en workaround på det...

Hmm, så er der nok ikke meget at gøre. Jeg ser også lige, at
en har foreslået det i deres Feature Requests-forum, så noget
kunne tyde på, at InDesign søger på alle lag, uanset hvad man
gør.

<http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?13@253.C94lcfkmKh4.0@.3bb49dff>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-07-04 14:51

> [...]
> afrundede hjørner og hvis jeg centrerer teksten i rammen inden
> den får afrundede hjørner, springer teksten tilbage til toppen

Hmm... i InDesign 2.02 virkede det for mig. Når jeg åbner et gammelt 2.02
dokument og konverterer det til CS, så har jeg min boks med runde hjørner og
teksten står midt i boksen. Jeg kan bare ikke oprette en ny boks med samme
egenskaber - derfor tror jeg det er en fejl i programmet.

> [...]
> en har foreslået det i deres Feature Requests-forum, så noget
> kunne tyde på, at InDesign søger på alle lag, uanset hvad man

Ok, havde ikke lige tænkt på at kigge i deres NG, må hellere få deres server
lagt ind i min OE igen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 14:41

Studio Smalbro skrev:

> Det tænkte jeg også - men næh. Den går ikke!

Det havde ellers været smart, hvis det virkede sådan.

> Er det kun på Frederiksberg det regner hele tiden?

Solen skinner i midtjylland. Har lige slået plænen i bare tæer,
så det er den rene idyl.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-07-04 14:56

In article <cc1ba4.5cc.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det havde ellers været smart, hvis det virkede sådan.

> Solen skinner i midtjylland. Har lige slået plænen i bare tæer,
> så det er den rene idyl.

Så er vi jo næsten naboer - bor i Hammel - her skinnede solen indtil
for en halv time side. Græsplænen er konens arbejde

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 15:08

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Hmm... i InDesign 2.02 virkede det for mig.

Sært, for det kan jeg ikke få til at virke her. Jeg har pt.
version 2.02 DK og 3.01 US installeret og har prøvet i dem
begge med et nyt dokument.

> Ok, havde ikke lige tænkt på at kigge i deres NG, må hellere
> få deres server lagt ind i min OE igen

Det er nogle tunge grupper at rykke ind, men der er meget
info at hente. Ofte nøjes jeg dog med at søge på denne side:
<http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?126@@>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 15:08

Villy Erichsen skrev:

> Så er vi jo næsten naboer - bor i Hammel

Jeg bor i Fårvang så der er ikke langt nej (har arbejdet på
Nordisk Wavin i Hammel fra 1989 til 2000).

> - her skinnede solen indtil for en halv time side.

Der er også ved at trække op til et eller andet her. Måske det
ender i et ordentligt brag.

> Græsplænen er konens arbejde

Heldige asen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 17:25

Thomas G. Madsen skrev:

> Det kan jeg godt forstå, for det ville da også være smartere
> hvis lodret justering virkede på bokse med afrundede hjørner.
> Hvorfor den ikke gør det, kan jeg pt. ikke gennemskue.

Nu blev nysgerrigheden for stor, så jeg prøvede at spørge hvorfor
det ikke virker på tekstbokse med afrundede hjørner, i Adobe's
InDesign-forum, og svaret var følgende:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 18:00

Thomas G. Madsen citerede:

> If you need it for a stand-alone frame, simply paste your
> rectangular text frame into a rounded-corner rectangle.

Et tip mere fra forumet:

| Make the insets of the text frame large enough that the text
| frame is perfectly rectangular. Then the justification will
| click back in -- but you must set it in advance. Once you
| activate the rounded corners, the controls for VJ are grayed
| out even when it works .

Har prøvet det og det virker sgu. :)

--
Hilsen