Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 7 laver striber ved udtynding
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 24-06-04 20:54

Hej

Lige nu sidder jeg og arbejder på et billede hvor en person er fotograferet
op imod en blå himmel. Jeg ønsker så at en del af himlen skal være mørkere,
og markerer derfor et område som jeg udtynder til 150px og gør mørkere med
"lysstyrke og kontrast". Men jeg oplever at udtyndingen laver striber i
himlen, og at striberne er formet efter den markering jeg først lavet. Jeg
synes det ser pænt underligt ud, og undrer mig over hvordan jeg kan undgå at
den slags striber kommer når jeg ønsker at nedtone et område.

Findes der en anden metode der er bedre?

Jeg har lagt et eksempel på dk.binaer med overskriften "striber".

Med venlig hilsen

35mmfilm.dk
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

NB: postet tidligere i dk.fritid.foto

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-06-04 21:43

Tim Lerche Sørensen skrev:

> Findes der en anden metode der er bedre?

Jeg ville sikkert droppe både lysstyrke/kontrast-filteret og
udtyndingen og så i stedet lave et justeringslag med enten
Levels / Niveauer eller Curves / Kurver, hvor udtyndingen så
styres vha. et gråtoneforløb i den lagmaske, som er tilknyttet
justeringslaget. Hvis forløbet resulterer i striber, kan man
som regel få dem væk ved at give lagmasken en gang gaussisk
sløring.

> Jeg har lagt et eksempel på dk.binaer med overskriften "striber".

Husk at ikke alle gider at sidde og lede efter et enkelt indlæg
i dk.binaer. Det er bedre at give et link direkte til indlægget
som her: <news:cbefo6$14q1$1@news.cybercity.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 25-06-04 21:03

> [...]
> justeringslaget. Hvis forløbet resulterer i striber, kan man
> som regel få dem væk ved at give lagmasken en gang gaussisk

Lige netop det forløb du beskriver der forstår jeg ikke. Dvs jeg forstår
godt metoden, men ved bare ikke hvordan jeg rent praktisk kommer frem til
den. Jeg har ikke prøvet at arbejde med gråtoneforløb før, så måske du kunne
beskrive det lidt bedre (i pap..)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-06-04 22:19

Tim Lerche Sørensen skrev:

> Lige netop det forløb du beskriver der forstår jeg ikke. Dvs
> jeg forstår godt metoden, men ved bare ikke hvordan jeg rent
> praktisk kommer frem til den.

Opret et Farvetone/mætning-justeringslag f.eks. og foretag så
en justering som resulterer i den farvetone, du ønsker på himlen.

Klik på lagmasken til højre for justeringslaget i lagpaletten,
så den bliver aktiv, vælg farveforløbsværktøjet og træk et
forløb hen over billedet.
I de områder, hvor lagmasken er sort, har justeringslaget ingen
effekt og hvor lagmasken er hvid, har justeringslaget fuld effekt.

Hvis du ikke er tilfreds med resultatet så træk et nyt forløb med
farveforløbsværktøjet. Det forløb kan du blive ved med at ændre i
det uendelige.

Et eksempel:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/justeringslag/img0051.tif>
(1.20 MB) Prøv at åbne billedet i Photoshop og kig i lagpaletten.
Prøv at slukke og tænde for justeringslaget. Bemærk, at der ikke
ændres på billedet nede i venstre hjørne for i det område, er lag-
masken sort. Oppe i højre hjørne, har justeringslaget fuld effekt
for i det område er lagmasken hvid og fordi det er farveforløbs-
værktøjet jeg har brugt, vil gråtoneforløbet imellem sort og hvid
svare til en udtoning.

Det er min foretrukne måde at gøre det på, når jeg skal have dele
af et billede ændret, men hvor overgangen imellem det der skal
ændres og det der ikke skal, ikke må være synlig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 26-06-04 21:54

Hmm... allerførst tak for at du stod for at jeg endelig blev indviet i
hvordan pokker man bruger farveforløbsværktøjet til noget fornuftigt. Jeg
har længe undret mig over hvordan man brugte det i denne sammenhæng.

Jeg har nu forsøgt at bruge det på det pågældende billede. Der er et par
problemer. Farveforløbsværktøjet er ret konservativt. Enten virker det i den
ene del af billedet, eller også i den anden. Jeg kan ikke finde en metode
hvorpå jeg kan "male" rundt om en person, med mindre jeg vælger at bruge
nogle af de andre typer farveforløb. Det er dog ikke nemt at styre uanset
hvad jeg gør. I skrivende stund kommer jeg i tanke om at svaret så må være
at jeg bare opretter flere forskellige lag.... Hmm

Men problemet med striberne har ikke ændres sig, bortset fra at der nu er
lidt større afstand imellem dem. Jeg har prøvet den gausiske sløring, men
den virker jo netop ikke ret meget i overgangene, da den jo følger effekten
af farveforløbet... Jeg har prøvet det samme på dit billede, og der er ingen
striber. Jeg fornemmer det måske hænger sammen med i hvor høj grad billedet
er pixeleret.

Så jeg har altså fået en ny metode til at lave den slags ændringer på, men
har dog stadig striber, og er derfor stadig åben overfor forslag...

Med venlig hilsen

35mmfilm.dk
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-04 22:14

Tim Lerche Sørensen skrev:

> Så jeg har altså fået en ny metode til at lave den slags
> ændringer på, men har dog stadig striber, og er derfor stadig
> åben overfor forslag...

Det ville nok være nemmere at hjælpe, hvis man kunne få adgang
til det billede, du sidder og arbejder med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 26-06-04 23:56

Det ville jeg også gerne give dig, men jeg tør ikke uploade det på dk.binaer
for jeg ved ikke hvordan jeg laver et direkte link til det...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-06-04 12:45

Tim Lerche Sørensen skrev:

> Det ville jeg også gerne give dig, men jeg tør ikke uploade
> det på dk.binaer for jeg ved ikke hvordan jeg laver et direkte
> link til det...

Man kunne jo også uploade det til sin hjemmesideplads. Der er
færre og færre, som har adgang til dk.binaer fordi de bruger
newsservere, som kun fører rene tekstgrupper.

Nå, men hvis du vil bruge dk.binaer, sender du blot billedet til
gruppen og når du kan se indlægget i gruppen, markerer du det og
trykker Ctrl + F3, hvilket giver adgang til headeren. Find linien
'Message-ID:...' og marker teksten imellem <>. Kopier den med
Ctrl + C og indsæt den med Ctrl + V i det indlæg, som du sender
til tekstgruppen. Husk at skrive news: foran, for ellers er det
en mailadresse.

Et link til det indlæg, som jeg her svarer på, skal derfor se
sådan her ud: <news:cbkv52$17m5$1@news.cybercity.dk>. Det er
ikke absolut nødvendigt at tage <> med, men mange gør det for
at fremhæve linket, så det er nemmere at få øje på blandt resten
af teksten i indlægget.

--
Hilsen
Madsen