Sct George
Fra : Stefan, Honda Driver

Dato : 11-08-04 18:40

Er der nogle der har nogle fotos fra dette vrag, eller evt. fra andre vrag
som ligger ud for Torsminde ?

--

Med V Hilsen
Stefan Sørensen

Fra : KC

Dato : 11-08-04 19:33

ØH... ja..... Steffan.

Der er dykkerforbud på Sct. George og de lokale vogter over den, så hvis du
har positionen så glem det igen.

Kim Meineche har masser af billeder på www.photosub.dk og jeg har bl.a. dem
du fik linket til den anden dag.

Dennis Andersens fine videoklip fra vragene kunne på et tidspunkt findes på
www.jydskdyk.dk, men enten er de flyttet eller også er de der ikke mere.

Hvis du er helt specifik (skriver hvilke vrag du ønsker) er det nemmere at
hjælpe.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-08-04 19:53

> Der er dykkerforbud på Sct. George og de lokale vogter over den, så hvis du
> har positionen så glem det igen.

Dykkerforbud! hvor har du det fra?

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Stefan, Honda Driver

Dato : 11-08-04 20:19

Ja det var j ikke klar over, men fik fat i det gennem Vragguiden !

Men jeg må lige sige at der mangler sku en hjemmeside som har det hele
med....

Fra : KC

Dato : 12-08-04 07:27

Den lokale DSF-kreds arrangerer et årligt dyk på vraget for medlemmer af DSF
ellers er vraget fredet.

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-08-04 08:43

> Den lokale DSF-kreds arrangerer et årligt dyk på vraget for medlemmer af
DSF
> ellers er vraget fredet.

At vraget er fredet betyder ikke at der ikke må dykkes på det. Mig bekendt
findes der kun et vrag der er dykkerforbud på og det er Dannebroge i Køge
bugt. Jeg er ikke engang sikker på at det forbud holder overfor
sportsdykkere i den virkelige verden.

Det er kun farvandsvæsnet der kan lave forbud, jeg kan ikke se
farvandsvæsnet har gjort det (kan heller se med hvilken begrundelse de
skulle have for det). Om farvandsvæsnet så kan lave regler for sportsdykkere
det ved jeg ikke rigtigt.

Det er selvfølgelig forbudt at røre noget på vraget.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 12-08-04 17:49

> [...]
> findes der kun et vrag der er dykkerforbud på og det er Dannebroge i Køge
> bugt. Jeg er ikke engang sikker på at det forbud holder overfor

Jeg kender ikke de juridiske forskelle. Men man må ikke dykke på omtalte
vrag.

> Det er kun farvandsvæsnet der kan lave forbud, jeg kan ikke se
> farvandsvæsnet har gjort det (kan heller se med hvilken begrundelse de
> skulle have for det)

Det kan jeg godt måske er sportsdykkere anderledes ærlige der hvor du
er fra?

.. Om farvandsvæsnet så kan lave regler for sportsdykkere
> det ved jeg ikke rigtigt.

Hvad er det for et forbud der gælder på S103 ved Mommark?

> Det er selvfølgelig forbudt at røre noget på vraget.

Klart klart...

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-08-04 18:48

> Jeg kender ikke de juridiske forskelle. Men man må ikke dykke på omtalte
> vrag.

Jeg prøver igen, hvor har du det fra? Hvem sige man ikke må dykke der og med hvilken
begrundelses?

> Det kan jeg godt måske er sportsdykkere anderledes ærlige der hvor du
> er fra?

Farvandsvæsnet kan ikke lave et generelt dykkerforbud fordi en interessegruppe er bange
for at noget bliver stjålet på "deres" vrag.

> . Om farvandsvæsnet så kan lave regler for sportsdykkere
>
> Hvad er det for et forbud der gælder på S103 ved Mommark?

Så vidt jeg veder det fordi der er fundet sprængstoffer der og det derfor er farligt at
færdes i området. Begrundelses er at dykning på vraget giver fare for skibs trafikken.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 12-08-04 20:53

Undskyld Henrik. Jeg er lidt fatsvag her.

Jeg har det fra Strandingsmuseet og DSF-kredsen. Jeg aner ikke hvilken
myndighed der bestemmer den slags.

Men det skrev du, at du gør nemlig " Det er kun farvandsvæsnet der kan lave
forbud". Du skrev også at kun Dannebroge er forbudt område. Men alligevel
skriver du også om S103 "Så vidt jeg ved er det fordi der er fundet
sprængstoffer der og det derfor er farligt at
færdes i området. Begrundelses er at dykning på vraget giver fare for skibs
trafikken."

Hvis det passer at kun Farvandsvæsenet kan forbyde dykning og de ikke har
forbudt dykning på S103 så... øh... ja... jeg er forvirret. Har nogen en
viden de vil dele her?

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-08-04 07:41

> Jeg har det fra Strandingsmuseet og DSF-kredsen. Jeg aner ikke hvilken
> myndighed der bestemmer den slags.

Men andre ord nok bare et rygte der ikke har noget på sig.

> [...]
> sprængstoffer der og det derfor er farligt at
> færdes i området. Begrundelses er at dykning på vraget giver fare for

Dannebroge er speciel fordi der er dykkerforbud på den på trods af at
dykning på den ikke udgør nogle risiko for skibsfarten eller milijøet. Der
er er lavet en bekendtgørelse om det.

Farvandsvæsnet kan når der er grund til det udstede dykkerforbud som den har
gjort ved S103 og mange andre vrag. Men kun med begrundelse så som fare
forskibsfarten, milijø osv. ikke pga. plyndringsfare.

> Hvis det passer at kun Farvandsvæsenet kan forbyde dykning og de ikke har
> forbudt dykning på S103 så... øh... ja... jeg er forvirret. Har nogen en
> viden de vil dele her?

Det er farvandsvæsnet der har udstedt det forbud:

*2.
Danmark. Lillebælt. Als E. Gammel Pøl NE. Forbud mod ankring, fiskeri og
dykning på og ved vrag. Eksplosionsfare. Advarsel.
Tidligere E. f. S. nr. 1/2 1999 (gentagelse).

Position. 54° 53,97´ N. 10° 07,18´ E.

Detaljer. Søfartsstyrelsen har i medfør af § 5 stk. 4 og § 6, stk. 3 i lov
om skibsfartens betryggelse fastsat forbud mod ankring, fiskeri med
bundslæbende redskaber samt dykning i området begrænset af en cirkellinie
med centrum i ovennævnte position og radius 500 m.

Anm. Vraget på ovennævnte position indeholder sprængstoffer, og ovennævnte
aktiviteter på og ved vraget kan medføre eksplosion og dermed fare for tab
af menneskeliv.

Kort nr. 154, 152 (INT 1373), 103 (INT 1303) og 180.

Publikationer. [J.nr. 2509-0003-99].

(Søværnets Taktik- og Våbeninspektør og Søfartsstyrelsen februar 1997 og FRV
1999)

Den bliver så gentaget i 2002, 2003 og 2004.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 13-08-04 11:50

Hej Henrik,

Detalje, I know, men du siger:

>Det er farvandsvæsnet der har udstedt det forbud:

Og der står:

>Detaljer. Søfartsstyrelsen har i medfør af § 5 stk. 4 og § 6, stk. 3 i lov

Så vidt jeg ved er Farvandsvæsnet og Søfartsstyrelsen to forskellige
enheder.

Anyways, så er din pointe klar nok.

Mvh Anders

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-08-04 12:16

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har det fra Strandingsmuseet og DSF-kredsen. Jeg aner ikke hvilken
> myndighed der bestemmer den slags.

Jeg har mailet museumsinspektøren på strandingsmuseet ang. dykkerforbud på
Sct. George og fået dette svar:

"
Tak for din mail.

Der er ikke officielt et decideret dykkerforbud (ingen officiel skrivelse),
men der er forbud mod at tage noget med op fra vraget og egentlig berøre
det. Det hører under fortidsminder. Det ligger i øvrigt pt. under 2,5 m
sand, så det er godt gemt af vejen. Fra museets side holder vi naturligvis
skarpt øje med hvem der dykker på vraget. Det gør vi i samarbejde med
Thorsminde havnevæsen og de lokale fiskere, som er flinke til at
rapporterer. 98 % af dem der dykker på vraget henvender sig til museet inden
de går ud. Jeg fortæller lidt om lovgivningen samt at museet gerne vil have
en tilbagerapportering på hvordan det ser ud dernede. Det går fint. Det der
er omkring "forbudet" er, at vi prøver at styre dykningerne på St. George
for at det ikke bliver plyndret. Heldigvis er de fleste dykkere helt med på
det, så det er egentlig kun nogle ganske brådne kar vi prøver at gardere os
imod.

Jeg håber det er godt nok svar ellers så bare mail igen.

god weekend

Lars Froberg Mortensen

Afdelingsleder / museumsinspektør / dykker"

Allan Hansen

Fra : KC

Dato : 13-08-04 13:49

Godt Allan... Så er der helt rene linier. Tak for lektionen Henrik, så lærte
jeg det.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-08-04 17:59

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> [...]
bekendt
> findes der kun et vrag der er dykkerforbud på og det er Dannebroge i

Der vist også dykkerforbud på en MTB i farvandet ud for Als.
Den er iøvrigt fin at dykke på, omend hurtig at overse (har jeg hørt).

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-08-04 18:51

> bekendt
> Køge
>
> Der vist også dykkerforbud på en MTB i farvandet ud for Als.
> Den er iøvrigt fin at dykke på, omend hurtig at overse (har jeg hørt).

Farvandsvæsnet forbyder dykning på flere vrag når dykning giver fare forskibstraffiken
og mijløet. De bliver almindeligvist fjernet igen efter en tid.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 12-08-04 18:58

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der vist også dykkerforbud på en MTB i farvandet ud for Als.
> Den er iøvrigt fin at dykke på, omend hurtig at overse (har jeg hørt).

Nemlig ja... (det er S103 ud for Mommark, fint Anders And vrag (har jeg også
hørt))

Fra : Karsten Hansen

Dato : 12-08-04 08:55

Hvad så nu hvor kredsen er væk ??

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-08-04 20:52

"Stefan, Honda Driver" <stefans@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der har nogle fotos fra dette vrag, eller evt. fra andre vrag
> som ligger ud for Torsminde ?

Strandingsmuseet som virkelig er værd at besøge, har udgivet en lille
bog/pjece om Sct. George som er rigtig god. Du kan se mere om museet på:
http://www.strandingsmuseum.dk/

Allan Hansen