Købe og køre i tysk bil på ferie
Fra : Rasmus

Dato : 10-08-04 09:26

Jeg skal til Rumænien og overvejer at købe en brugt bil i tyskland og
så køre i den. Er der nogen der ved om det er muligt? Kan man købe den
på tyske plader og så bare køre afsted? Kan man eventuelt sælge den i
Rumænien?

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 10-08-04 12:21

On 10 Aug 2004 01:26:16 -0700, rasmus.ahrenkilde1@skolekom.dk (Rasmus)
wrote:

> [...]
>så køre i den. Er der nogen der ved om det er muligt? Kan man købe den
>på tyske plader og så bare køre afsted? Kan man eventuelt sælge den i

Der forekommer mig at være noget suspekt ved denne ide. Bare tænk på
den formodentlig betydelige trafik af stjålne biler til Rumænien, samt
transport af handlede menesker den anden vej (kvinder og adoptivbørn).

Så du skal ialfald have papirerne i orden. Men det er måske bare mig.

mvh

John

Fra : Rasmus Ahrenkilde

Dato : 10-08-04 15:07

"JK ( at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> transport af handlede menesker den anden vej (kvinder og adoptivbørn).
>
> Så du skal ialfald have papirerne i orden. Men det er måske bare mig.

Jeg skal alligevel have ny bil og hvis der sker noget med den i Rumænien er
jeg ikke sikker på at forsikringen dækker, derfor ville det måske være smart
med en bil hvor man ikke har betalt 2/3 i afgift. Mht. til salget af bilen i
Rumænien, så ved jeg at man kan sparre penge på at købe og importere bil i
fra Tyskland til DK. Måske det også ville være attraktivt for folk i
Rumænien.

Jeg har fået oplyst på den tyske ambasade at der ikke skulle være noget
problem i at køre derned i en tysk bil, det koster ca. 150 kr for nogle
papire man skal have. Jeg har dog ikke spurgt om salg af bil i Rumænien.

Mvh. Rasmus

Fra : Jan

Dato : 10-08-04 21:40

Tue, 10 Aug 2004 16:07:10 +0200, "Rasmus Ahrenkilde"
<4118d79c$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Jeg har fået oplyst på den tyske ambasade at der ikke skulle være noget
>problem i at køre derned i en tysk bil, det koster ca. 150 kr for nogle
>papire man skal have. Jeg har dog ikke spurgt om salg af bil i Rumænien.

Det vil vel hellere være de rumænske toldmyndigheder, der har noget de
skal ha' sagt. Så en tjek i den rumænske ambassade er måske ikke så
dumt.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : ole holte

Dato : 10-08-04 22:56

"Jan" <jan*@nospam.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det vil vel hellere være de rumænske toldmyndigheder, der har noget de
> skal ha' sagt. Så en tjek i den rumænske ambassade er måske ikke så

For at købe en bil i Tyskland (gælder alle lande)
skal du have fast bopæl (adresse) i Tyskland (landet) og et CPR-nr (skattenummer eller
noget andet)
Iht. EU-regler kan du få den tyske moms og afgift refunderet ved salg af bilen til
udlandet, bilen skal vurderes
se evt. her
http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageGuidesArticle.po?&TYPE=GUIDES&GUIDEID=79

drop Rumænien det er ikke værd at sætte livet på spil

Fra : Jan

Dato : 11-08-04 15:09

Tue, 10 Aug 2004 23:55:35 +0200, "ole holte" <ole@holte.dk>;
<4119441c$0$269$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>For at købe en bil i Tyskland (gælder alle lande)
>skal du have fast bopæl (adresse) i Tyskland (landet) og et CPR-nr (skattenummer eller
>noget andet)

Nuja, man køber da biler for eksport dvs. privat import (til f eks sit
eget land). Toldplader, osv.

Fra : Mogens

Dato : 11-08-04 18:54

On Wed, 11 Aug 2004 16:08:43 +0200, Jan <jan*@nospam.no.invalid>
wrote:

> man køber da biler for eksport dvs. privat import (til f eks sit
> eget land). Toldplader, osv.

Jep - uproblematisk.

Jeg hentede sidste år en bil i Østrig og kørte rundt i den inden
hjemkomst. Man skal blot have slutseddel og bilens papirer på sig samt
eksportplader på bilen. Sidstnævnte får man sælger til at købe og
udarbejder så et "udlånsdokument" mellem sælger og køber.

En bekendt gjorde det samme ifm. et bilkøb i Frankfurt, hvor han
efterfølgende var i Schweiz på ferie inden hjemkomst til DK. Bilen er
som i DK fuldt forsikret, når den kører på eksportplader.

Mvh...