/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Forretningsoverdragelse.
Fra : Carlos


Dato : 09-08-04 13:37

Hej !
Lige et par spørgsmål.

Jeg driver i fritiden et firma sammen med en kammerat (et i/s). Jeg
overvejer nu at sælge min del af firmaet for 100.000, men vi har også
snakket om at sælge varelager + goodwill og stoppe helt.
Hvad er mest hensigtmæssigt ? (Vi har ca. varelager for 250.000 samt
goodwill og inventar for 50.000)
(Alt ville kunne sælges på ca. 1 måned, måske med et tab på 20% i forhold
til udsalgsprisen)

1. Sælge ud af de hele og dele resten når skat og momsen er betalt ?

2. Jeg sælger min del til min makker for 100.000 og flytter dem over i et
ApS, da jeg overvejer at starte alene inden for nogle måneder

3. Jeg bliver vel bare beskattet normalt af de 100.000, men vil selfølgelig
gøre det på den måde hvor jeg får mest ud af pengene på. Nogle gode råd
eller forslag ?

På forhånd tak,

Carlos





 
 
Kai Jensen (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Kai Jensen


Dato : 13-08-04 21:25

Tal med en Revisor.

Jeg gentager lige det gode råd: Tal med en Revisor.

Jeg skriver på en af mine hjemmesider at forskellen på mig og en
Statsautoriseret Revisor er prisen. Der er ingen forskel i den faglige
kunnen, ligesom vi er forsikret samme sted med samme dækning.

Det er naturligvis ikke korrekt, men jeg ved hvornår jeg skal sige fra og
hvis jeg var din revisor ville jeg sige fra til dit spørgsmål og henvise til
en Statsautoriseret eller Registreret Revisor.

Hvorfor nu det.
Jo - jeg havde engang en kunde som hvert år fordoblede sin omsætning og
indtjening.
Han havde så et år en indtjening på 400.000 og skulle betale 200.000 i skat.
Disse penge havde han ikke, da de lå på lageret i form af varer.
Han lånte nogle penge i banken i en lille uge (omkring årsskiftet) og hokus
pokus, nu skulle han kun betale 100.000 i skat.

Betingelsen var at han omdannede sit personligtejede virksomhed
(i/s=personligt ejet) til et ApS.

Se - en god revisor er alle pengene værd.

Jeg er naturligvis interesseret i at lære så meget som muligt, så hvis du
kontakter en revisor i dette spørgsmål, er jeg meget interesseret i at høre
den løsning han kommer med til dig.

Rigtig held og lykke

Kai

"Carlos" <hlctas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41177003$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej !
> Lige et par spørgsmål.
>
> Jeg driver i fritiden et firma sammen med en kammerat (et i/s). Jeg
> overvejer nu at sælge min del af firmaet for 100.000, men vi har også
> snakket om at sælge varelager + goodwill og stoppe helt.
> Hvad er mest hensigtmæssigt ? (Vi har ca. varelager for 250.000 samt
> goodwill og inventar for 50.000)
> (Alt ville kunne sælges på ca. 1 måned, måske med et tab på 20% i forhold
> til udsalgsprisen)
>
> 1. Sælge ud af de hele og dele resten når skat og momsen er betalt ?
>
> 2. Jeg sælger min del til min makker for 100.000 og flytter dem over i et
> ApS, da jeg overvejer at starte alene inden for nogle måneder
>
> 3. Jeg bliver vel bare beskattet normalt af de 100.000, men vil
selfølgelig
> gøre det på den måde hvor jeg får mest ud af pengene på. Nogle gode råd
> eller forslag ?
>
> På forhånd tak,
>
> Carlos
>
>
>
>



Ukendt (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-08-04 23:55


"Kai Jensen" <hortex@get2xxnet.dk> skrev i en meddelelse
news:411d2383$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvorfor nu det.
> Jo - jeg havde engang en kunde som hvert år fordoblede sin omsætning og
> indtjening.
> Han havde så et år en indtjening på 400.000 og skulle betale 200.000 i
skat.
> Disse penge havde han ikke, da de lå på lageret i form af varer.
> Han lånte nogle penge i banken i en lille uge (omkring årsskiftet) og
hokus
> pokus, nu skulle han kun betale 100.000 i skat.
>
> Betingelsen var at han omdannede sit personligtejede virksomhed
> (i/s=personligt ejet) til et ApS.
>
> Se - en god revisor er alle pengene værd.
>
> Jeg er naturligvis interesseret i at lære så meget som muligt, så hvis du
> kontakter en revisor i dette spørgsmål, er jeg meget interesseret i at
høre
> den løsning han kommer med til dig.
>
> Rigtig held og lykke
>
> Kai
>
> "Carlos" <hlctas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:41177003$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej !
> > Lige et par spørgsmål.
> >
> > Jeg driver i fritiden et firma sammen med en kammerat (et i/s). Jeg
> > overvejer nu at sælge min del af firmaet for 100.000, men vi har også
> > snakket om at sælge varelager + goodwill og stoppe helt.
> > Hvad er mest hensigtmæssigt ? (Vi har ca. varelager for 250.000 samt
> > goodwill og inventar for 50.000)
> > (Alt ville kunne sælges på ca. 1 måned, måske med et tab på 20% i
forhold
> > til udsalgsprisen)
> >
> > 1. Sælge ud af de hele og dele resten når skat og momsen er betalt ?
> >
> > 2. Jeg sælger min del til min makker for 100.000 og flytter dem over i
et
> > ApS, da jeg overvejer at starte alene inden for nogle måneder
> >
> > 3. Jeg bliver vel bare beskattet normalt af de 100.000, men vil
> selfølgelig
> > gøre det på den måde hvor jeg får mest ud af pengene på. Nogle gode råd
> > eller forslag ?
> >
> > På forhånd tak,
> >
> > Carlos
Øvelsen går vel i korthed ud på at anvende lageret som apportindskud i et
nydannet/erhvervet ApS. Indskuddet kan også ske kontant (personligt lånte
penge i banken) + andre aktiver som apportindskud.

Betingelsen er, at minimum kapital (kr. 125.000 for ApS) skal være fuldt ud
betalt/etableret ved stiftelsen eller erhvervelsen af et "brugt" ApS,
hvorefter der kun er krav om, at kapitalen (samtlige aktiver) skal være 50%
af minimumskravet.

Er kapitalen reduceret til under 50%, er man iflg. selskabslovgivningen
pligtig at endten reetablere/indbetale til min. kapital - d.v.s. _helt_ op,
eller også at opløse selskabet.

Samtidig lige en advarsel mod at overtage "brugte" ApS'er. Desuagtet de er
påstået at være tomme - også iflg. sidst aflagte regnskab, kan der sagtens
være gældsforhold (told/skat) eller andre økonomiske belastninger
(garantiforpligtelser), der ikke er medtaget i regnskabet og som selskabet
fortsat uanset ejerkreds stadig hæfter for, så er man ny i gamet, så lad
være.

Stiftelsen af et nyt selskab koster svjv kr. 1700 til S&E, der så
registrerer stiftelsen. Man anmelder samtidig selskabet under stiftelse til
told og skat for registrering, så man får et CVR-nr. tillige med en
momsregistrering.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Nico de Jong (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 14-08-04 05:23


"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:411d46dc$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Øvelsen går vel i korthed ud på at anvende lageret som apportindskud i et
> nydannet/erhvervet ApS. Indskuddet kan også ske kontant (personligt lånte
> penge i banken) + andre aktiver som apportindskud.

Jeg har sporgt om det flere gange, men jeg kan stadigvæk ikke se hvordan man
kan bruge en lagerværdi som kapitalgrundlag. Ideen med lagervarer er jo at
de bliver solgt, hvorved egenkapitalen udhules, da der skal betales skat af
salgsoverskuddet (alt andet lige).
Er der nogen der kan skære det ud i pap for mig ?

Nico


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.735 / Virus Database: 489 - Release Date: 06-08-2004



Kai Jensen (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Kai Jensen


Dato : 14-08-04 11:53

Hej Nico

Det prøver lige - det bliver meget firkantet.

Du har kun 1 produkt, nemlig et ur af mærket X

Købspris: 12.500
Salgspris: 25.000

Du starter et aps, balancen ser sådan ud

Kasse: 125.000 - Aps kapital: 125.000

I årets løb sker der det, at du køber og sælger 10 ure
Salg 250.000
Køb 125.000
Fortjeneste 125.000

Da der ikke er nogle udgifter i din virksomhed skal du betale skat af
125.000. Lad os for nemhedens skyld sige at skatte er kr. 50.000 og den er
betalt

Du har nu de oprindelige 125.000 + overskud - skat = 75.000 i alt kr.
200.000

Nu ser din Balance sådan ud

Kasse 200.000 - Anpartskapital 200.000
eller måske mere korrekt aps kapital 125.000 og akkumuleret overskud 75.000
i alt 200.000 i EK (egenkapital)

Da du nu gerne vil have 10 ure på lager køber du disse og lægger på lager.

Balance ser sådan ud
Aktiver:
Kasse 75.000
Lagerværdi 125.000
I alt 200.000
Passiver: 200.000
Se ovenstående.

Her representerer lagerværdien indkøbsprisen.
Nu er virkligheden sådan at uret købes ind i $ eller ?, så jeg vælger at
være forsigtig. Jeg tager derfor min lagerværdi til: Nettoindkøbsprisen i
dag, minus 20%
Så har jeg taget højde for kursudsving og evt. faldende pris.

Nu er min Balance
Aktiver
kasse 75.000
lager 100.000
I alt 175.000
Passiver
aps kapital 125.000
akkumuleret overskud 75.000
nedskrivning af lager -25.000
EK i alt 175.000

Øvelsen går ud på at værdiansætte lageret korrekt.

Du køber varen - lægger den på lager - sælger den.
Når du har haft varen har den fået en større værdi = din fortjeneste.
Hvis du f.eks. er MLM forhandler af kostmetik og helseprodukter, kunne jeg
forestille mig at lagerværdien bliver sat noget lavere end indkøbsprisen.
Hvis du f.eks. handler med ejendomme eller lejligheder vil lagerværdien nok
sættes højere end din indkøbspris.

Håber det har hjulpet

Mange hilsner
Kai

PS - Beklager stavefejlene





Ukendt (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-08-04 14:25


"Kai Jensen" <hortex@get2xxnet.dk> skrev i en meddelelse
news:411def11$0$225$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Nico
>
> Det prøver lige - det bliver meget firkantet.
>
>
> Øvelsen går ud på at værdiansætte lageret korrekt.

Det, jeg mente, var et varelager fra personligt drevet firma - et varelager,
der ved anvendelse som apportindskud i et selskab (ApS eller A/S) ansættes
til netto indkøbspris alternativt en vurderet pris, mange gange efter
uvildig syn og skøn. Det er ikke i alle tilfælde T&S vil akceptere
ansættelse efter netto indkøbspris, men skønnet værdi efter nedskrivning alt
afhængig af varelagerets beskaffenhed og alder (modevarer er selvsagt ikke
så meget værd som indkøbsprisen. De skattemæssige konsekvenser har jeg ikke
lige check på, men jeg går ud fra, at beskatning sker efter den samme
realiserede værdi ved overdragelsen.
>
> Hvis du f.eks. handler med ejendomme eller lejligheder vil lagerværdien
nok
> sættes højere end din indkøbspris.

Der sker prisfastsættelsen ved overdragelsen mere efter T&S's ukvaliciferede
skøn end den offentlige vurdering - eller hvor den anses for at afvige fra
den faktisk opnåelige pris. Hvor værdien af ejendommen iflg. T&S's skøn
sædvanligvis vil være højere som påstået opnåelig salgspris, afstår de sjovt
nok altid et tilbud om at købe ejendommen til den værdi, de fastsætter.

Desværre får man næppe medhold ved sagens indbringelse for retten, thi T&S
har magten og æren.
>
> Håber det har hjulpet
>
> Mange hilsner
> Kai
>
> PS - Beklager stavefejlene
>
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste