Hvorfor ingen blåstak :-(
Fra : Jens Olsen

Dato : 09-08-04 09:30

En af mine ambitioner, inden jeg engang skal pensioneres som
sportsdykker, er at se en blåstak. Det burde jo ikke være en umulig
opgave, men jeg har aldrig været på den svenske/norske vestkyst på det
rigtige tidspunkt.
I weekenden havde jeg nogle dyk på Ostmark, og her var en del rødnæb,
men blåstak så jeg ingen af. Hvordan kan det nu være? Søger hannerne
andre steder hen end hunnerne? Eller er der bare mange flere hanner
end hunner, så chancen for at se rødnæb er betydligt størrer end for
at se blåstak?

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 09-08-04 09:39

Tag til Scapa Flow der er masser !

Karsten Hansen

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-08-04 15:22

"news.sunsite.dk" <dyk@image.dk> wrote in message news:<4117377e$0$73939$14726298@news.sunsite.dk>...
> Tag til Scapa Flow der er masser !

Garanteret, men det kommer nok an på årstiden. Jeg har været der to
gange. Begge gange var første uge i april, og der var der ingen. Eller
også var jeg bare alt for koncentreret om at se på gammelt stål
Men en blåstak må man da for pokker kunne se nærmere København.

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-08-04 11:15

> [...]
> andre steder hen end hunnerne? Eller er der bare mange flere hanner
> end hunner, så chancen for at se rødnæb er betydligt størrer end for

Rødnæb er hunnen og Blåstak er hannen. Der er betydelig flere hunner end
hanner. Det har den simple årsag at de alle starter som hunner og de bedste
videre udvikler sig så til de flottere hanner . Hannerne er gerne lidt
mere sky (erfaring) og ses derfor heller ikke så tit.

Kullen giver gode chancer som de fleste andre sten kyster med saltvand. Jeg
har dog set blåstak både ved hornbæk strand og ved Hven så der er håb for
dig endnu.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 09-08-04 15:32

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<X0ya0mffEHA.4616@gud.bends.dk>...

> Rødnæb er hunnen og Blåstak er hannen. Der er betydelig flere hunner end
> hanner. Det har den simple årsag at de alle starter som hunner og de bedste
> videre udvikler sig så til de flottere hanner

Jeps, deres biologi er jeg helt med på. Den er jo som hos de andre
læbefisk. Men hos f.eks. berggylten ser man jo tit hanner. Jeg kunne
ikke finde noget i mine bøger om fordelingen af antallet af hanner og
hunner hos rødnæb/blåstak.

> Kullen giver gode chancer som de fleste andre sten kyster med saltvand. Jeg
> har dog set blåstak både ved hornbæk strand og ved Hven så der er håb for
> dig endnu.

Jeg har endnu aldrig set en på Kullen, og jeg har dog ellers haft en
del dyk der. Når du nu siger Hven, er det så lidt nordøst for Hven på
30-40 m dybde i nærheden af en masse gammelt jern du mener ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-08-04 19:00

> [...]
> læbefisk. Men hos f.eks. berggylten ser man jo tit hanner. Jeg kunne
> ikke finde noget i mine bøger om fordelingen af antallet af hanner og

Du havde bare byttet om på han og hun i dit første indlæg. Min fornemmelses
for fordelningen i Lysekil er omkring 5:1, det lyder næsten som dykkere bare
omvendt.

> [...]
> del dyk der. Når du nu siger Hven, er det så lidt nordøst for Hven på
> 30-40 m dybde i nærheden af en masse gammelt jern du mener ?

Næ det var ved kysten lige syd for nordborg havn. Jeg har kun set den en
gang i øresund.

--
Henrik Manley (skal lige til at rense den fine torsk fra eftermiddagsdykket)
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 17:01

> [...]
> videre udvikler sig så til de flottere hanner . Hannerne er gerne lidt
> mere sky (erfaring) og ses derfor heller ikke så tit.

Er der nogle der har et billed af en sådan fætter, så jeg kan se om jeg har
været en af de heldige der har set en.

Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-08-04 18:37

On Mon, 09 Aug 2004 18:01:23 +0200, Pop wrote:

> Er der nogle der har et billed af en sådan fætter, så jeg kan se om jeg har
> været en af de heldige der har set en.

Der er et billede af en her:

http://www.acapixus.dk/galleri/images_html/KOL9546_dk.htm

Ellers prøv at søge på google efter blåstak, så kommer der en del hits.

Jeg har selv set dem ofte når vi har været i Norge (omkring
Kristianssand) i efteråret, de hygger sig åbenbart meget i fjorden der
omkring 20-30 meter.

/Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-08-04 20:39

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message

> Der er et billede af en her:
>
> http://www.acapixus.dk/galleri/images_html/KOL9546_dk.htm

Nåå, de der blåfimstregøjser
De fiser da rundt oppe i Lysekil.
Vi skal op og hilse på dem i næste weekend.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-08-04 19:01

> Er der nogle der har et billed af en sådan fætter, så jeg kan se om jeg
har
> været en af de heldige der har set en.

Man er ikke i tvivl hvis man ser en!

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 09-08-04 15:43

Tjaa, jeg har haft nogle dyk ved et yderskær i Skottevig. Der susede de
nærmest om ørene på os, i både blå og rød udgave. SVJH var det sent efterår.
Jeg tror såmendt ikke at dykkerstedet var noget specielt, det var vist
nærmest det at der var umidelbart adgang til åbent vand. For lidt længere
inde i de forskellige vige var de påfaldende fraværende.

JZC
(og tak for sidst, det var hyggeligt)