summasummarum - bogføring supermarked vare~
Fra : Littleboy

Dato : 09-08-04 09:30

Hej gruppe!

Kan nogen fortæl mig hvordan jeg bogfører et personlig køb af varer (spar,
netto osv)?

Jeg gætter på at jeg skal bruge 60500 i S.'s standard kontoplan - er det
rigtigt?

MTPF

Jeroen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-08-04 18:50

"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
>
> Kan nogen fortæl mig hvordan jeg bogfører et personlig køb af varer (spar,
> netto osv)?

Dine personlige køb har slet ikke noget at gøre i virksomhedens regnskab, så
hold virksomhedens og dine private køb adskilt.

Fra : Hjalte

Dato : 09-08-04 23:09

On Mon, 9 Aug 2004 19:50:04 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Littleboy" <myspam@emp3mail.com> skrev i en meddelelse

>Dine personlige køb har slet ikke noget at gøre i virksomhedens regnskab, så
>hold virksomhedens og dine private køb adskilt.

Men hvis det sker at han en dag står i netto og har glemt penge, ku'
det jo være at han brugte virksomhedens dankort, og derefter burde han
nok bogføre det på en "personligt hævet" konto.

Ellers stemmer kontierne jo ikke

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-08-04 07:32

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det jo være at han brugte virksomhedens dankort, og derefter burde han
> nok bogføre det på en "personligt hævet" konto.

Hvis det skulle forstås sådan, har jeg misforstået spørgsmålet
Vi er enige om at beløbet så er "personligt hævet", men varen skal stadig
ikke bogføres i virksomhedens regnskab.

Fra : Littleboy

Dato : 10-08-04 07:47

Tak Hjalte og Allan

I løbet af uge vil jeg spørg en af min venner om det. Han er revisor, så han
måske korriger det jeg har ikke bogført rigtigt i går. Jeg var bare i tvivl
om hvordan det skulle bogføres, der det var den sidste dag for
momsangivelse. Men selvom det var måske bogført forkert, var momsangivelse
selve stadig korrekt (tror jeg), fordi jeg får ikke moms ud af den
personlige køb.

Og ja Hjalte, det var fældet.

VH

Jeroen

ps. Undskyld for mit dansk. Er Hollænder.