indlægge pause?
Fra : Torben Jensen

Dato : 08-08-04 13:56

Hej NG!

Jeg har en række billeder, hvor jeg benytter effekten transition.

Når alle billeder er synlige, vil jeg gerne have at billederne bare vises i
et stykke tid inden filmen looper.

Hvordan klarer jeg den?

På forhånd tak.

M.v.h.
Torben

Fra : Peo

Dato : 09-08-04 09:26

indsæt nogle frames imellem hver billede.

Fra : Torben Jensen

Dato : 09-08-04 10:44

"Peo" <michael*UNDERWEAR*@swush.com> skrev i en meddelelse
> indsæt nogle frames imellem hver billede.

Ja, det var også sådan noget jeg tænkte. Helt konkret har jeg forsøgt mig
med at kopiere den sidste frame, hvor biledet jo har den tilstand jeg øsnker
og så paste den til en række frames, således at det giver en passende pause.

Det virker imidlertid ikke efter hensigten - den starter bare forfra med
selve filmen.

Jeg bruger Flash MX 2004.

Sådan gjorde jeg:
Tilføjede billedet til min arbejdsflade.
lagde den ønskede effekt på, som udspiller sig over 30 frames. I frame 30 er
billedet i den tilstand jeg ønsker, så den vil jeg kopiere frem til frame
60, således at der er pause i lige så lang tid som filmen varer. Jeg
markerer derfor frame 30, højre klikker, vælger copy frames. Klikker på
frame 60, højreklikker og vælger paste frames.

Dette virker som sagt ikke efter hensigten. Afviger det du tænker på, fra
det jeg har beskrevet her?

Tak for hjælpen.

M.v.h.
Torben

Fra : Peo

Dato : 09-08-04 13:48

Det er meget afhængigt af hvordan effekten er påført billedet.
Hvilken version af Flash bruger du, og hvilken actionscript er der brugt i
din film.. Hvordan er det bygget op?

Peo

Fra : Torben Jensen

Dato : 09-08-04 20:03

"Peo" <michael*UNDERWEAR*@swush.com> wrote in message
> Det er meget afhængigt af hvordan effekten er påført billedet.
> Hvilken version af Flash bruger du, og hvilken actionscript er der brugt i
> din film.. Hvordan er det bygget op?

Ok, jeg vil prøve at tage det fra en ende af.

Jeg bruger som sagt Flash MX 2004. På en tomt lærred, har jeg tilføjet mit
billede og valgt effekten "Transition", for at få billedet ført ind fra
venstre mens det fader in. Det er sådan set det - ingen actionscript eller
noget.
Jeg ønsker sådan set bare at når billedet er færdigt med at fade, at det
lige står stille lidt, så man lige kan nå at læse den tekst der er på
billedet. Når der er gået "noget" tid, må den loope, men ikke før.

Egentligt et simpelt ønske, eller hva' - måske endda med en simpel løsning?

Tak for hjælpen
M.v.h.
Torben

Ps, Hvis du kan huske det, så var det dig der hjalp mig med nogle visere for
noget tid siden. Jeg arbejdede på nogle manometre. Jeg vil blot lige sige,
at jeg netop er ved at lægge sidste hånd på projektet, som skal tages i
drift på vores intranet.

Fra : Torben Jensen

Dato : 09-08-04 20:37

"Torben Jensen" <no@mail.dk> wrote in message
En lille tilføjelse.

Jeg havde egentlig håbet at kunne klare det ved noget så simpelt som at
tilføje 20 eller 30 frames, men det virker tilsyneladende ikke. Det er som
om de frames jeg indsætter ikke er tomme, men blot kopier af mine
eksisterende frames.

M.v.h.
Torben

Fra : Torben Jensen

Dato : 09-08-04 20:58

Lige en sidste tilføjelse.

Nu har jeg siddet og bikset lidt mere med det og har indset at jeg måske
mangler at fortælle, hvad jeg ønsker at opnå.

Et billede fades som sagt ind fra en side - det tager 30 frames at gøre. På
billedet er der noget tekst i en bestemt font som udelukker at jeg kan bruge
Flash til at at skrive i.

Når billedet er indlæst (efter 30 frames) vil jeg have en pause, således at
man lige får tid til at læse færdig. Lige inden billedet forsvinder, vil jeg
vise et kort glimt af et tilsvarende billede, men med en rød fontfarve.

Jeg håber derved at kunne skabe lidt nysgerrighed om det budskab der i
teksten.

Er jeg helt afsporet i mit forsøg på at løse det, eller er det det rigtige
"klaver" med de rigtige "tangenter" jeg spiller på

M.v.h.
Torben

Fra : Bo Dudek

Dato : 10-08-04 07:44

[...]

>Et billede fades som sagt ind fra en side - det tager 30 frames at gøre. På
>billedet er der noget tekst i en bestemt font som udelukker at jeg kan bruge
>Flash til at at skrive i.

flash kan da mig bekendt klare alle fonte, og tilmed gøre således, at
alle brugere kan se fontene, selvom brugeren ikke har den specielle
font installeret.. (!)

> [...]
>vise et kort glimt af et tilsvarende billede, men med en rød fontfarve.
>
>Jeg håber derved at kunne skabe lidt nysgerrighed om det budskab der i

ehm.. har du overvejet at indsætte tomme frames med F7?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Torben Jensen

Dato : 10-08-04 08:46

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ehm.. har du overvejet at indsætte tomme frames med F7?

Ja, og jeg mener også jeg har gjort sådan før for at opnå noget tilsvarende.
Når ejg forsøger at gøre det i dag, oplever jeg at den kopierer de
eksisterende frames.

eks.

Min animation udspiller sig over 30 frames. i frame 31 indsætter jeg en tom
frame, men framen er ikke tom, den ser ud til at være identisk med frame1
fordi når jeg klikker på frame1 og frame31, så vises det samme tispunkt i
min animation.

Kan det hænge sammen med at ejg mangler at indsætte en keyframe i frame 30.
Peo snakker noget om keyframes senere i denne tråd?

M.v.h.
Torben

Fra : Peo

Dato : 10-08-04 08:33

> [...]
> venstre mens det fader in. Det er sådan set det - ingen actionscript eller

Den der "Transition" ved jeg ikke hvordan fungere, da jeg ikke arbejder i MX
2004, så jeg har ret svært ved at gætte hvordan jeg skal hjælpe dig.
Umiddelbart burder din opgave ikke være svær at løse med en ganske alm.
tweening imellem 2 key-frames (dem med en prik i), og derefter med nogle
blanke frames for at skabe pausen.

> Egentligt et simpelt ønske, eller hva' - måske endda med en simpel
løsning?

Ja.. løsningen er som nævnt oven for meget simpel.

Godt at høre.

/peo

Fra : Torben Jensen

Dato : 10-08-04 08:42

> [...]

> Umiddelbart burder din opgave ikke være svær at løse med en ganske alm.
> tweening imellem 2 key-frames (dem med en prik i), og derefter med nogle

Jeg ved ikke hvad tweening er, kan du uddybe det, hvordan laver man det?

Jeg ved godt, hvordan man sætter to keyframes ind, men hvad bruges keyframes
til?

M.v.h.
Torben

Fra : Peo

Dato : 10-08-04 11:26

> Jeg ved ikke hvad tweening er, kan du uddybe det, hvordan laver man det?
>
> Jeg ved godt, hvordan man sætter to keyframes ind, men hvad bruges
keyframes
> til?

Jeg vil anbefale at kigge i de medfølgende hjælpefiler og eksempler. Med dem
kan du let få styr på flash'es grundlæggende principper; tidslinier,
(key)frames, instances, tweenings osv.
Der skal ikke mange minutters research til, før end du kan svare på alle
dine spørgsmål til denne opgave selv.

Hvis du støder på mærkværdigheder i eksemplerne eller i dine senere forsøg
på løsning af din opgave, så spørg her i gruppen - Det er hvad den er til
for.

Peo

Fra : knut einar skjær

Dato : 21-10-04 02:11

> [...]

> Jeg har en række billeder, hvor jeg benytter effekten transition.
>
> Når alle billeder er synlige, vil jeg gerne have at billederne bare vises i

Du må gå inn i Library, dobbeltklikke på "Transition1", gå til siste
frame hvor bildet ditt ligger (ikke masken) og legge til antall frames
du trenger for å oppnå den tiden du ønsker.

--
Knut Einar Skjær
www.rsd.no