Læsning af excel - XP vs win98
Fra : Mette Dencker

Dato : 06-08-04 08:17

Hej ng

Jeg skal læse en excel-fil; behandler den som database og bruger flg. kode:
try
{
Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
con = DriverManager.getConnection("jdbcbc:Excelfiler");
}
Der kommer imidlertid en exception: java.sql.SQLException: [Microsoft][ODBC
Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified -
hvad gør jeg forkert???

Tror måske at det er noget i opsætning, men i kontrolpanel er (via
ODBC-datasources) Excelfiler (som er User Data Source) oprettet med
Microsoft Excel Driver (*.xls), så det burde vel virke, når Excelfilers
(datasourcens) workbook er konfigureret til at være der, hvor min excel-fil,
som jeg vil læse, ligger? Jeg bruger win98... Det mærkelige er, at det
virker fint på XP!!!!

Hvis flere opl. er nødvendige - skriv og jeg skal forsøge at svare...
På forhånd tak!
/Mette

---

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 06-08-04 09:27

Hej Mette

> Jeg skal læse en excel-fil;

Jeg kan ikke lige hjælpe dig med JDBC-ODBC bridgen, men vil i stedet
henvise dig til POI (http://jakarta.apache.org/poi), som har et
sub-projekt (HSSF) som kan læse Excel formatet i ren java (uden brug af
JDBC-ODBC bridgen)

Med venlig hilsen

Søren Berg Glasius

Fra : Lars C Jørgensen

Dato : 06-08-04 23:11

Hej
Jeg kan ikke rigtig forstå, hvad Du ønsker at bruge dine excel filer til.
Excel er et regneark, og har ingen tabler i database mæssig forstand. Skal
Du læse hele filer ind i dit program eller ønsker Du at lave søgninger I
dem?

I tilfældet af søgninger vil jeg foreslå, at Du enten konvertere dine excel
filer til en access database og laver din ODBC forbindelse til den, eller
ekportere excell filerne til komma separerede filer og derefter bruger
Lucene(apache projekt) til at indexere dem.

Med Venlig Hilsen
Lars Charmer Jørgensen

Fra : Lars C Jørgensen

Dato : 06-08-04 23:39

Hej igen,
tjo, der ser altså ud til, at man godt kan bruge excel som database. Jeg er
ked af jeg ikke tjekede det først.

Mit nye foreslag er derfor: prøve at opdatere din win98 database software
hos Onkel Gates:
http://support.microsoft.com/support/downloads/

mvh

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 07-08-04 23:05

Undskyld at jeg kommer med lidt, men jeg kunne ikke stoppe mig selv:

Der er nok ingen java programmører med deres fulde fem der ville vælge et
execl dokument som deres database, men erfaring har vist mig, at når man
kommer ud i diverse virksomheder bliver man nogen gange tvunget til at
kunne tilgå data på den mest "syge" måde, mest at alt fordi der er visse
vaner i blandt de ander måske ikke så IT minded medarbejder. Hvis man skal
komme frem med java i en næsten 95% domineret MS verden, så bliver man nød
til at kunne "se om hjørner" og få det hele til at se ud som at det næsten
er helt naturligt. Man ville nok ta' data ud fra execl og smide det ind i
en rigtig database ala postgres eller hvad nu ens krav er.

Hilsen
Martin