Godkendelse af årsregnskab
Fra : Lars R

Dato : 06-08-04 07:38

Kan man gå ud fra, at ToldSkat (moms) og den kommunale skattemyndighed
(skat) har godkendt årsregnskabet, når jeg får besked om evt. restskat eller
overskydende skat?

Eller er det normalt, at skattemyndigheden eller ToldSkat senere tager
regnskabet op til fornyet revision, og så pludselig ændrer mening, så jeg
flere år efter regnskabets afslutning får en ekstra restskat/-moms?

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 07:55

On Fri, 6 Aug 2004 08:37:38 +0200, "Lars R" <larsr321@-nospam-mail.dk>
wrote:

> [...]
>regnskabet op til fornyet revision, og så pludselig ændrer mening, så jeg
>flere år efter regnskabets afslutning får en ekstra restskat/-moms?

Næ. Restskat/overskydende skat er kun beregnet på tallene på
selvangivelsen.
Ja, t&s udsøger efter bestemte kriterier selvangivelser (og
regnskaber) som tages op til revision. Forældelsefristen for
regnskaber er tre år (i særlige tilfælde 5 år). Så vær du bare nervøs
for dit regnskab i to et halvt år endnu.

/karsten

Fra : Casper Bang

Dato : 06-08-04 08:41

> Forældelsefristen for
> regnskaber er tre år (i særlige tilfælde 5 år). Så vær du bare nervøs
> for dit regnskab i to et halvt år endnu.

Troede det ALTID var 5 år - så kan jeg smide alle mine papirer ud efter 3 år
eller hva'?
Og hvad kan være et "særligt tilfælde" som gør at det bliver 5 år?

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-08-04 10:11

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4113361d$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Troede det ALTID var 5 år - så kan jeg smide alle mine papirer ud efter 3
år
> eller hva'?

det _er_ fem år... så du skal opbevare alle dine papirer i 5 år

Med venlig hilsen

Jesper Brock
chefredaktør, Unfairpris.dk

www.unfairpris.dk - annoncehajerne kommer også efter DIG!

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 15:26

On Fri, 6 Aug 2004 11:10:30 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

> [...]
>år
>
>det _er_ fem år... så du skal opbevare alle dine papirer i 5 år

Nein. 3 år, med udløb den førstkommende 1. maj. Sagt på en anden måde
årsregnskabet 2001 udløber 1. maj 2006
Eksempel årsregnskabet 2001 afleveres pr. 1. juni 2002, tre år er 1.
juni 2006. Næstkommende 1. maj er 1. maj 2006. (SL §34 stk 1.)

Skattestyrelsesloven
§ 34. Den kommunale skattemyndighed, told- og skatteforvaltningen og
Ligningsrådet kan ikke afsende varsel som nævnt i § 3, stk. 4, om
foretagelse eller ændring af en skatteansættelse senere end den 1. maj
i det 4. år efter indkomstårets udløb. Skatteansættelsen skal
foretages senest den 1. august i det 4. år efter indkomstårets udløb.
Denne frist gælder ikke for den skatteberegning, der er en følge af
ansættelsen. Har det betydning for den skattepligtiges mulighed for at
varetage sine interesser, at fristen for at foretage ansættelsen
forlænges, skal en anmodning om en rimelig fristforlængelse
imødekommes.

Men det er korrekt at papirer skal opbevares til afslutningen af det
5. år.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 15:29

On Fri, 6 Aug 2004 09:41:12 +0200, "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:

>Troede det ALTID var 5 år - så kan jeg smide alle mine papirer ud efter 3 år
>eller hva'?
>Og hvad kan være et "særligt tilfælde" som gør at det bliver 5 år?

Hvis du anker en afgørelse som tidligere er afgjort anderledes ved en
domfastsættelse kan du gå 5 år tilbage dog tidligst til domafgørelsen.
Groft sagt.

/karsten