doom 3 - LIDT krævende !
Fra : jk

Dato : 05-08-04 21:55

jeg sidder her med en følelse af, at ID soft må være i lommen på diverse
hardwarefabrikanter ! - min pc ka' slet ikke klare det spil ! - Doom 3
foreslår selv, at jeg skal køre med mindste detaljegrad i 640x480 (og det
hakker stadig... )

min PC ?
-en Athlon 1.4ghz (JA -JA, jeg ved godt den er lidt gammel), 256 mb ram, og
et ATI Radeon 9800 Pro 128 mb kort, jeg troede faktisk at mit grafikkort
ville ku' klare det uden problemer, men jeg har tilsyneladende en kæmpe
klods om benet med den gamle processor ;((

damn IT !

/JK

Fra : Mythos

Dato : 05-08-04 22:08

"jk" <DontSpam@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville ku' klare det uden problemer, men jeg har tilsyneladende en kæmpe
> klods om benet med den gamle processor ;((

Jeg vil skyde på du vil få langt større glæde af dit grafikkort med en
stører processor og mere RAM

Kim Larsen

Fra : Ole Baltzer Frederik~

Dato : 05-08-04 22:09

> [...]
> ville ku' klare det uden problemer, men jeg har tilsyneladende en kæmpe
> klods om benet med den gamle processor ;((

Der er et par interessante artikler hos Anandtech om Doom 3´s krav til CPU
og grafikkkort.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2146
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2149

Der SKAL mange kræfter til for at spille Doom 3. Min Barton 2500@3200 med et
ellers trofast GF4-ti4200 kommer nok også på arbejde.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : sharky

Dato : 06-08-04 00:20

> [...]
> hardwarefabrikanter ! - min pc ka' slet ikke klare det spil ! - Doom 3
> foreslår selv, at jeg skal køre med mindste detaljegrad i 640x480 (og det

Ja, det fandt jeg også ud af. Jeg troede at jeg skulle være smart at prøve i
1024 x 768, og derefter 800 x 600, men glem det. Det kører dog ok i 640 x
480 og det ser meget godt ud selvom det er en skod opløsning normalt.

Min pc:

AMD Barton 2500+
512 MB PC2700
HIS 9800pro IceQ

Fra : Torben Nielsen

Dato : 06-08-04 10:29

jk wrote:
> [...]
> ville ku' klare det uden problemer, men jeg har tilsyneladende en kæmpe
> klods om benet med den gamle processor ;((

Jeg tror ikke du skal være ked af dit grafikkort, det du mangler
er RAM! 256MB er i mine øjne alt alt for lidt til en computer der
kører Win2k/XP og når man så samtidig forsøger at spille et
krævende spil, så beder man om dårlig ydelse. Mit _gæt_ er at du
vil kunne køre spillet med acceptabel ydelse såfremt du
opgraderer til 1GB RAM. En hurtigere processor vil selvfølgelig
også hjælpe, men kun hvis du smider mere RAM i samtidig. Så hvis
du vil spille Doom 3 med acceptabel ydelse vil jeg anbefale først
at smide mere RAM i, og hvis det ikke er nok så en hurtigere
processor.

Mvh.
Torben

Fra : Lampen

Dato : 06-08-04 21:18

Torben Nielsen wrote:

> [...]
> i samtidig. Så hvis du vil spille Doom 3 med acceptabel ydelse vil jeg
> anbefale først at smide mere RAM i, og hvis det ikke er nok så en

Og kun 128 mb på grafikkortet !

Fra : Anders Nielsen

Dato : 06-08-04 22:06

On Fri, 06 Aug 2004 22:17:34 +0200, Lampen <Lampen@nospam.net> wrote:

>Og kun 128 mb på grafikkortet !

Og det er rigeligt, har selv et Radeon 9800pro 128mb og spiller FarCry
i max, samt Doom3 i high + 1280/1024

Så de 128 er rigeligt

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-08-04 13:53

On Thu, 5 Aug 2004 22:54:35 +0200, jk <DontSpam@me.com> wrote:

> [...]
> ville ku' klare det uden problemer, men jeg har tilsyneladende en kæmpe
> klods om benet med den gamle processor ;((

Hej
Det er ikke dit grafikkort som er problemet, det er resten af systemet.
Hvilket bundkort har du. Måske kan du opgradere til en størrer cpu uden de
store problemer.
Og mere ram er et must. Jeg forstår faktisk ikke hvordan du kan arbejde
med en maskine med windoze XP med kun 256. Og til Doom 3 er 512mb minimum
og gerne 1 gb.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Anders Lassen

Dato : 06-08-04 20:33

"jk" <DontSpam@me.com> wrote in message
> [...]
> hardwarefabrikanter ! - min pc ka' slet ikke klare det spil ! - Doom 3
> foreslår selv, at jeg skal køre med mindste detaljegrad i 640x480 (og det

Jeg kører med P4 1.8GHz, 512 MB RAM og Geforce 5900XT og har akkurat samme
problem som dig. Havde ellers købt grafikkortet udelukkende pga. Doom 3

Mvh
Anders

Fra : Vega

Dato : 06-08-04 21:23

"Anders Lassen" <admin@dotahead.dk> skrev i en meddelelse

> "jk" <DontSpam@me.com> wrote in message
> >

> Jeg kører med P4 1.8GHz, 512 MB RAM og Geforce 5900XT og har akkurat samme
> problem som dig. Havde ellers købt grafikkortet udelukkende pga. Doom 3

Doom 3 kører kanont her på dette system i 1024x768.

AMD Athlon 2700+
512mb PC2700 ram
HiS Radeon 9800 PRO 128mb ram

Mvh. Vega.

Fra : jk

Dato : 07-08-04 10:15

"Anders Lassen" <admin@dotahead.dk> wrote in message
> Jeg kører med P4 1.8GHz, 512 MB RAM og Geforce 5900XT og har akkurat samme
> problem som dig. Havde ellers købt grafikkortet udelukkende pga. Doom 3

shit- jeg har faktisk muligheden for at få byttet min 1.4 athlon ud med en
P4 1.8Ghz nye motherboard og 512 mb ram, men hvis det heller ikke hjælper
;(( øv !

/JK

Fra : Stig Mogensen

Dato : 07-08-04 12:40

Anders Lassen wrote:

> "jk" <DontSpam@me.com> wrote in message
>>

> Jeg kører med P4 1.8GHz, 512 MB RAM og Geforce 5900XT og har akkurat samme
> problem som dig. Havde ellers købt grafikkortet udelukkende pga. Doom 3

Spøjst. Jeg kører P4 1,6ghz, 512mb ram, og et G4 TI-4800SE, og det kører
fint(ikke superflydende, men fuldt ud spilbart), i 1024*768.

/Stig

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 17:47

"Stig Mogensen" <norman_bates@linuxmail.org> skrev i en meddelelse

> Spøjst. Jeg kører P4 1,6ghz, 512mb ram, og et G4 TI-4800SE, og det kører
> fint(ikke superflydende, men fuldt ud spilbart), i 1024*768.

Kunne du ikke prøve at køre en timedemo demo1 og se hvad du får?

Med min p4 2.8@3.6, 1 Gbyte DDR333 PC2700, i dual channel, samt GeForce 6800
Ultra, ikke clocket, rammer jeg 44 Fps, ved 1280x1024, 32 bit, Vertical
sync, High setting med 8x AA.

> /Stig

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 19:18

"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> Med min p4 2.8@3.6, 1 Gbyte DDR333 PC2700, i dual channel, samt GeForce
6800
> Ultra, ikke clocket, rammer jeg 44 Fps, ved 1280x1024, 32 bit, Vertical
> sync, High setting med 8x AA.

Hvad er det lige at Virtical gør? Og AA???

Hvad er bedst at kører? ->
1600 * 1200 High AAx2 = 37.3 FPS
1600 * 1200 Ultra AAx0 = 34,6 FPS
1600 * 1200 High AAx0 = 45,8 FPS
1280 * 1024 High AAx0 = 55,7 FPS
1024 * 768 Utral AAx4 = 36.4 FPS

Var lige nogen af de test jeg havde kørt.

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 19:43

"Kim Sørensen" <Kim_s_dkSNAbelAhotmail.com> skrev i en meddelelse

> 6800
>
> Hvad er det lige at Virtical gør?

Vertical sync vil sige at spillet sync'er opdateringen af billedet med din
skærm.

>Og AA???

Anti Aliasing - man kan vel sige at det er en udglatning af "skrå streger",
således at de ikke bliver kantede...

> Hvad er bedst at kører? ->

Det bedste er 16x AA, om du vil have v-sync kommer an på om du kan leve med
den "tearing" der kommer ind i mellem...

> 1600 * 1200 High AAx2 = 37.3 FPS
> 1600 * 1200 Ultra AAx0 = 34,6 FPS
> 1600 * 1200 High AAx0 = 45,8 FPS
> 1280 * 1024 High AAx0 = 55,7 FPS
> 1024 * 768 Utral AAx4 = 36.4 FPS

Det er da ikke dårlige tal.

Jeg kan ikke teste 1600x1200, da min skærms maks opløsning er 1280x1024, men
jeg vil da lige prøve med nogle i 1280x1024 med samme setup osv. som dig, og
se hvad den siger.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor jeg får nogle små "lock ups" under
timedemo'en... et er som om den stopper i 1/2 sekund, og det sker ofte...
det kan ikke være ram mængde, da jeg har 1 Gbyte, men måske en fragmenteret
disk? Kan jeg bare heller ikke forstå, da det sker på samme steder hver
gang....

> Var lige nogen af de test jeg havde kørt.

Hvilken maskinkonfiguration har du?

> /Kim

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 19:46

> Det er da ikke dårlige tal.

Er også tilfreds

> Jeg kan dog ikke forstå hvorfor jeg får nogle små "lock ups" under
> timedemo'en... et er som om den stopper i 1/2 sekund, og det sker ofte...

Gør min også. Dog kun ved første gennemgang, kører jeg den lige efter, er
der ikke noget. Tror det er der hvor den ligge lægger det over i cachen..!

> det kan ikke være ram mængde, da jeg har 1 Gbyte, men måske en
fragmenteret
> disk?

Har også 1Gb ram

> Hvilken maskinkonfiguration har du?

Barton 2500+ @ 3200
1 Gb Corsair Ram
Geforce 6800 (Normal ikke OC, endnu

> Lars B

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 20:54

> Er også tilfreds

Jeg prøvede lige med en 1280x1024 test:

1280x1024, 32 bit, No Vsync, No AA, high: 73,3
1280x1024, 32 bit, No Vsync, 2x AA, high: 67,2
1280x1024, 32 bit, No Vsync, 4x AA, high: 54,4
1280x1024, 32 bit, No Vsync, 8x AA, high: 16,2 (der går et eller andet
galt!)
1280x1024, 32 bit, No Vsync,16x AA, high: 7,5 (Endnu mere galt)

Kan ikke helt forstå de sidste 2 målinger, da jeg normalt har kørt 8x uden
problemer?!
Har lige rodet med nogle nVidia-driver indstillinger, og måske har jeg
messed et eller andet op!?

1280x1024, 32 bit, No Vsync, No AA, Ultra high: 72,8
1280x1024, 32 bit, No Vsync, 2x AA, Ultra high: 66,9
1280x1024, 32 bit, No Vsync, 4x AA, Ultra high: 39,2
1280x1024, 32 bit, No Vsync, 8x AA, Ultra high: 16,5
1280x1024, 32 bit, No Vsync,16x AA, Ultra high: Gad jeg ikke!!!

Jeg forstår ikke helt det store drop fra 4x til 8x, især ikke når det
tidligere har fungeret fint!

> Gør min også. Dog kun ved første gennemgang, kører jeg den lige efter, er
> der ikke noget. Tror det er der hvor den ligge lægger det over i cachen..!

Ahhh, selvfølgelig, jeg prøvede lige at køre den 2 gange hver gang, og det
gav jo et andet resultat!

> fragmenteret
>
> Har også 1Gb ram

Okay...

> Barton 2500+ @ 3200
> 1 Gb Corsair Ram
> Geforce 6800 (Normal ikke OC, endnu

Okay, ikke så forskellig fra min... mit GF6800 er som sagt Ultra, ved normal
hastighed...

Nogen der ved om det er normalt med det store drop fra 4xAA til 8xAA?

> /Kim

Lars B

Fra : Thomas Hansen

Dato : 07-08-04 22:09

> Kunne du ikke prøve at køre en timedemo demo1 og se hvad du får?

Hej
Hvordan køre du en timedemo?
Jeg kan ikke få konsolen ned med ½ som man plejer.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 23:15

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newsscdro3p6uxvtjp@sprinter...

> Hej
> Hvordan køre du en timedemo?
> Jeg kan ikke få konsolen ned med ½ som man plejer.

Det er alt + ctrl + ½ (kan laves om i din cfg fil!)

Derefter er det bare timedemo demo1 som altid :)

> /Thomas

Lars B

Fra : Sparre

Dato : 09-08-04 20:22

> Det er alt + ctrl + ½ (kan laves om i din cfg fil!)

eller skrive com_allowconsole 1 når consollen er nede, så kan man bruge ½
bagefter...

Fra : Stig Mogensen

Dato : 09-08-04 14:08

<snip>

> Kunne du ikke prøve at køre en timedemo demo1 og se hvad du får?

18,7 FPS

> Med min p4 2.8@3.6, 1 Gbyte DDR333 PC2700, i dual channel, samt GeForce
> 6800 Ultra, ikke clocket, rammer jeg 44 Fps, ved 1280x1024, 32 bit,
> Vertical sync, High setting med 8x AA.
>
> Lars B

Hvilket vel nok er meget passende?

Anyway, de 18,7 får mig ikke til at bruge tusindevis af kroner på en
hardwareopgradering........endnu. Jeg venter på Linuxversionen

/Stig

Fra : sharky

Dato : 09-08-04 14:47

> 18,7 FPS

Er det på ultra ? Jeg får ikke meget mere med et 9800 pro kort, men det er
nok fordi jeg udnytter de lys og skygge effekter som er i dx9, hvilket du
ikke gør.

> Hvilket vel nok er meget passende?

Ja for et DX8 kort.

Fra : sharky

Dato : 09-08-04 15:13

> Er det på ultra ? Jeg får ikke meget mere med et 9800 pro kort, men det er
> nok fordi jeg udnytter de lys og skygge effekter som er i dx9, hvilket du
> ikke gør.

Jeg scorer kun 17.0 i 1024x768 ultra quality, no AA, med dette system:

AMD Barton 2500+
2 x 256 MB pc2700
ECS L7S7A2 (kun agp 4x, ellers crasher den)
HIS 9800pro IceQ

Jeg foretrækker at spille i 640x480 medium quality, no AA, for at det ikke
hakker. Der scorer jeg 34.5 FPS. Det er latterligt at lave et spil, som
kræver så meget. Det er jo kun nørderne der gider spille det, når det hakker
sådan. Det er de færreste som har et 9800 pro eller højere i deres familie
pc.

Fra : Anders Lund

Dato : 09-08-04 16:12

sharky wrote:
> [...]
> sådan. Det er de færreste som har et 9800 pro eller højere i deres familie

Velkommen til fremtiden. Jeg synes at det er på tide at der kommer nogle
spil som hiver tænder ud, rent grafisk. Hvad kan jeg bruge 100+ fps til,
når jeg kun kører 85 Hz?

Jeg glæder mig til at Zalman laver en køler løsning til x800 kortene -
for så skal jeg bruge penge! :D

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 09-08-04 14:53

Stig Mogensen wrote:

> Anyway, de 18,7 får mig ikke til at bruge tusindevis af kroner på en
> hardwareopgradering........endnu. Jeg venter på Linuxversionen

Linuxversionen? Hvad er der specielt ved den?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 09-08-04 18:40

"Stig Mogensen" <norman_bates@linuxmail.org> skrev i en meddelelse
> Anyway, de 18,7 får mig ikke til at bruge tusindevis af kroner på en
> hardwareopgradering........endnu. Jeg venter på Linuxversionen

Hvad får dig til at tro at den version er mindre krævende?

/Kenneth Iversen

Fra : Anders Lund

Dato : 09-08-04 20:45

Kenneth Iversen wrote:

> Hvad får dig til at tro at den version er mindre krævende?

Det er jo Linux - der kan det sikkert kører på en P200. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 09-08-04 20:56

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> Det er jo Linux - der kan det sikkert kører på en P200. :)

Heh ja hvis du kan leve med at grafikken ser ud som det forrige Doom

/Kenneth Iversen

Fra : Jesper Andersen

Dato : 23-08-04 10:44

Hej gruppe...

Jeg får en score på 21,6 FPS med følgende spec's:
AMD Athlon XP 2000+
ATI Radeon 9200 SE
512 MD DDR-RAM

mvh..
Jesper

Fra : Anders Lund

Dato : 23-08-04 11:37

Lars B. Jensen wrote:

> Kunne du ikke prøve at køre en timedemo demo1 og se hvad du får?

P4 3.0
1 GB Dual DDR RAM
Raedeon x800 pro

1024*768 alt i high/on og AA på 4x
Giver 33 FPS

Jeg har dog mistanke til at jeg har kommet for meget kølepasta imellem
CPU og køler.. så når det bliver renset op og skiftet ud med noget Actic
Silver, så håber jeg på lidt bedere resultat.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : jk

Dato : 07-08-04 18:44

> Spøjst. Jeg kører P4 1,6ghz, 512mb ram, og et G4 TI-4800SE, og det kører
> fint(ikke superflydende, men fuldt ud spilbart), i 1024*768.

(snøft) 13,9 ;o(((

/JK

Fra : jk

Dato : 07-08-04 18:52

> (snøft) 13,9 ;o(((

kører jeg den opløsning + detaljegrad spillet selvforeslår (640x480 med
mindste detaljegrad) får jeg 15.5 ;((

@3424½324 123½ kjøækvjsa !!!!!!!!!

/JK

Fra : tom nielsen

Dato : 11-08-04 22:55

timedemo demo1:

Win XP pro
AMD XP 2200+
768MB pc133
GF3-Ti500 64MB
Seagate Barracuda VI 60GB

1024x768@medium = 17.5fps

og på min brors går det helt galt
Win2K pro
AMD XP 2200+
512MB PC3200 (jeg er ikke helt sikker på typen)
GeForce 5600XT 256MB
Gamel 20GB HD

1024x768@medium = 6fps

Rimelig elendig score må man nok sige, på en maskine der burde være
hurtigere end min egen
Kan Win2K virklig dræbe Doom3 så meget... Men der er godt nok heller ikke
meget ram tilovers til spillet - men sjovt var det at se at min gamle spand
var 3xhurtigere - så skifter han nok snart til xp

- Tom