Erstatning for PC-PLUS = Summasumarum?
Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-08-04 21:49

Jeg har hentet prøveversionen af Summasumarum, da jeg nok snart bliver
nød til at skrotte min go'e gamle PC-Plus på grund af
printerkompatibilitetsproblemer...

Men i PCP kan jeg oprette en faktura direkte på en debitorkonto via
kladden hvor jeg bare anfører dato, tekst, konto, fakturanr og
forfaldsdato. I Summa ser det ud som om man er nød til at gå hele
vejen igennem en ordre og derefter fakturere denne.
Kan det virkelig være rigtig at man ikke kan bruge den lette metode
når man nu har skrevet fakturaerne i et andet system?

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Ralph

Dato : 06-08-04 00:18

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har hentet prøveversionen af Summasumarum, da jeg nok snart bliver
> nød til at skrotte min go'e gamle PC-Plus på grund af
> printerkompatibilitetsproblemer...

Ikke et svar, men en kommentar:

HVORFOR skal du droppe PC-Plus pga. printer probs? De fleste printere kan
håndtere DOS, og dermed også PC-Plus, min partner/bogholder/direktør har
PC-Plus, og hos ham har jeg installeret 2 nye laser-Brother-printere - de
kører fint (så længe man ikke slukker for dem, så har de - desværre - det
med at "glemme" deres opsætning)

Bortset fra det, så har jeg da tænkt mig at skifte til et lidt mere moderne
regnskabsprogram når jeg kommer til at stå for bogføring, et "must" er
automatisk registering af FI-indbetalinger - kan Summa...... det?
Det jeg mener er at webbank kan importere indbetalinger, som så automatisk
bliver bogført.

--
venligst
Ralph

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-04 09:34

> [...]
> automatisk registering af FI-indbetalinger - kan Summa...... det?
> Det jeg mener er at webbank kan importere indbetalinger, som så automatisk

Ja
Jeg importerer selv data fra Nordeas webbank i Summarums kasseklade.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-08-04 18:02

On Fri, 6 Aug 2004 01:18:27 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>kører fint (så længe man ikke slukker for dem, så har de - desværre - det

De printere du har er sikkert via printerporten, men min nyeste
printer kører på USB og den port kan jeg ikke omdirrigere printet til.
Jeg har derfor været nød til at bibeholde min HP 5L alene til brug for
PCP, men den printer kan snart ikke mere.

/Knud

Fra : Jan Mølgaard

Dato : 07-08-04 11:31

> [...]
> Jeg har derfor været nød til at bibeholde min HP 5L alene til brug for
> PCP, men den printer kan snart ikke mere.
Hermed vidergives et fif til 'gamle' programmer der VIL skrive ud til
'LPT1:', LPT2:', mv
Virker på Windows 2000 +

1) Del printeren.
2) Map port op til den delte printer eg..: NET USE LPT1: \\LOCALHOST\PRINTER
herefter kan der på normal vis skrives ud til lpt1:

MVH
Jan Mølgaard
www.hexdata.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-08-04 11:30

On Sat, 7 Aug 2004 12:31:25 +0200, "Jan Mølgaard" <spam@hexdata.dk>
wrote:

> [...]
>2) Map port op til den delte printer eg..: NET USE LPT1: \\LOCALHOST\PRINTER
>herefter kan der på normal vis skrives ud til lpt1:

Gælder det også for USB-printere?

/Knud

Fra : Jan Mølgaard

Dato : 08-08-04 14:59

\\LOCALHOST\PRINTER

> Gælder det også for USB-printere?
Ja, rent teknisk er PC'en sat op som en print server, OG en klient der
benytter serveren.
Efter LPT1 er mappet op til 'netprinteren', vil alt der skrives til LPT1
blive sendt til netprinteren.
Få evt. hjælp af en EDB freak til den praktiske opsætning.

MVH
Jan Mølgaard.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 07:43

On Thu, 05 Aug 2004 22:49:17 +0200, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

> [...]
>Kan det virkelig være rigtig at man ikke kan bruge den lette metode
>når man nu har skrevet fakturaerne i et andet system?

Hej Knud

Nej det kan ikke passe.
Du højreklikker på din debitor og i den menu der kommer, kan du bla.
vælge "Ordre/Salgsfaktura".

Men det er så tilgengæld korrekt at du skal altid oprette en ordre før
du kan lave en faktura, men en ordre i SummaSummarum er "kun" en ikke
bogført faktura, så du kan sagtens lave fakturaen i samme hug du laver
ordren, hvis du markerer afkrydsnngsfeltet "Bogfør" nederst til
venstre på ordren.

I øvrigt har jeg lige konverteret en pc-plus kontoplan til en
SummaSummarum kontoplan, så sog endelig til hvis du får brug for hjælp
dér.

mvh
Karsten Madsen
Certificeret SummaSummarum forhandler.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-08-04 18:11

On Fri, 06 Aug 2004 08:42:34 +0200, Karsten Madsen <km hos alsit i dk>
wrote:

>Hej Knud
>
>Nej det kan ikke passe.

Jo, efter hvad du selv skriver ...

> [...]
>bogført faktura, så du kan sagtens lave fakturaen i samme hug du laver
>ordren, hvis du markerer afkrydsnngsfeltet "Bogfør" nederst til

Ja, men summa vælger bl.a. selv fakturanummer og man skal vel anføre
et produkt osv.
Mit krav er at jeg direkte i kladden kan anføre dato, tekst, konto,
fakturanr og forfaldsdato på en enkelt linie - altså som i PCP
På næste eller foregående linie modpostere jeg blot på
omsætningskontoen.
Jeg har nemlig prøvet først at oprette ordrene og derefter dannet
fakturaer, men da der var fejl i en ordre blev den sprunget over og så
blev alle fakturanumrene forrykket.
Og jeg benytter hovedsagligt kun en enkelt debitor, idet jeg sælger
til slutbrugere mod forudbetaling og derfor stort set ikke har behov
for nogen rykkerprocedure.

/Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-08-04 20:04

On Fri, 06 Aug 2004 19:11:07 +0200, Knud Berggreen
> [...]

>fakturanr og forfaldsdato på en enkelt linie - altså som i PCP
>På næste eller foregående linie modpostere jeg blot på

Er det virkelig rigtigt at dette ikke er muligt?

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 20:40

On Tue, 10 Aug 2004 21:03:48 +0200, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Er det virkelig rigtigt at dette ikke er muligt?

Ja, det er virkelig rigtigt.
I kassekladden kan du anføre:
Dato, tekst, konto, modposteringskonto, beløb (D/K) og til dels*)
fakturanummer (og momstype)

men ikke
forfaldsdato**).

*) Til dels, da du kun må anføre eksisterende bogførte fakturanumre i
fakturakolonnen.
**) Måske er det mig, men jeg kan ikke rigtigt se ideen i at lave hele
fakturaen på en linie i kassekladden. Det er da ganske nemt at gøre
det på den "rigtige" måde.

/karsten

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-08-04 18:29

On Tue, 10 Aug 2004 21:39:53 +0200, Karsten Madsen <km hos alsit i dk>
wrote:

> Måske er det mig, men jeg kan ikke rigtigt se ideen i at lave hele
>fakturaen på en linie i kassekladden. Det er da ganske nemt at gøre
>det på den "rigtige" måde.

Det er ikke nemt/hurtig at gøre det på den måde du foreslår når
fakturaerne er udskrevet i et andet system.
Bogføringen sker i forbindelse med momsafregning af mig. Fakturaerne
udstedes af en anden person der ikke har - og heller ikke skal have -
adgang til bogføringssystemet.

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 19:21

On Wed, 11 Aug 2004 19:29:11 +0200, Knud Berggreen
> [...]

>Bogføringen sker i forbindelse med momsafregning af mig. Fakturaerne
>udstedes af en anden person der ikke har - og heller ikke skal have -

Se se, så er der desværre kun teksten i kassekladden tilbage.

/karsten

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-08-04 18:50

On Wed, 11 Aug 2004 20:20:57 +0200, Karsten Madsen <km hos alsit i dk>
wrote:

>Se se, så er der desværre kun teksten i kassekladden tilbage.

Men når jeg nu skal sikre mig at fakturaerne er betalt...

I øvrigt, er det heller ikke muligt at foretage en-linies bogføring på
kreditorer?

Det er funktioner der allerede fandtes i det goe gamle PC-Plus, så når
det siges at Summa er bygget efter de samme principper så forstår jeg
ikke at det ikke er medtaget...

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 21:22

On Thu, 12 Aug 2004 19:50:26 +0200, Knud Berggreen
<knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

>Men når jeg nu skal sikre mig at fakturaerne er betalt...

Tjah, hvad skal jeg sige.... Uden at gå gennem bilagene kan du ikke
sikre dig.

>I øvrigt, er det heller ikke muligt at foretage en-linies bogføring på
>kreditorer?

Næ (se ovenfor med debitorer)

>Det er funktioner der allerede fandtes i det goe gamle PC-Plus, så når
>det siges at Summa er bygget efter de samme principper så forstår jeg
>ikke at det ikke er medtaget...

Principper, ja, men funktionalitet, nej. Summa(Summarum) er bygget
over principperne (billigt og enkelt) ikke alle detaljer.

Det eneste jeg kan sige er at jeg og mine kunde er glade for
SummaSummarum og at det fungerer godt. Så hvis du leder efter
specialtilretninger er det nok ikke SummaSummarum du skal kigge efter.

mvh karsten
Certificeret SummaSummarum forhandler

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-08-04 22:06

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> skrev i en meddelelse

> Principper, ja, men funktionalitet, nej. Summa(Summarum) er bygget
> over principperne (billigt og enkelt) ikke alle detaljer.

I ligger alt for meget i det.
"Desuden er genvejstaster mm. så vidt muligt videreført fra PCPlus." (citat
fra forsiden af www.summarum.dk)