Vi skal stege en laks på bålet!
Fra : Margrete Johansen

Dato : 05-08-04 17:43

Hej gruppe.

På lørdag er det så den årlige sommerfest. I år skal vi ha' noget grisselår,
som jeg har tænkt mig at skære i store tern og sætte på spid, så slipper vi
for at stå og svede over den helstegte skinke, når der skal skæres ud.

Nå, men så har jeg altså osse fået en lokalfanget laks på 5,5 kilo. Jeg
tænker at fylde den med forskellige lækre ting og pakke den ind i noget
sølvpapir og så bare lægge den på en rist over gløderne i bålet. Er der
nogen fælder jeg kan smutte i her? Kvalificeret gæt på stegetid - eller tegn
på at dyret er færdigt?

Jeg forestiller mig en kartoffelsalat med bønner og andre forskellige
grøntsagslækkerier.

Min filosofi er iøvrigt, at det altid skal være muligt at spise sig mæt i
grøntsager til en fest og det kommer man også til at kunne iår - men kom
gerne med jeres idéer.

Sommerhilsen Margrete

Fra : kim rasmussen

Dato : 06-08-04 08:27

Hej Margrethe
Først rigtig god fornøjelse ,det lyder hyggeligt.
Dernæst til dyret:
Det kommer an på hvor meget varme du har på kul/bålet,men du kan regne med
ca 40 mimutter er du i tvivl så let lidt på folien og kik efter fisken må
ikke være tørstegt ej heller rå..Husk at folien er hermetisk lukket så
dampen ikke slipper ud og så stik dyret en god sjat tør hvidvin at dampe
i.

--
M.V.H
Kim Rasmussen

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 19:43

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvor meget varme du har på kul/bålet,men du kan regne med
> ca 40 mimutter

40 minutter? Så er den godt nok også færdig (på flere måder). Laks bør være
til den rå side, så jeg ville ikke give den mere end max. 20-25 min.

--
-Jens B.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-04 21:29

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> sølvpapir og så bare lægge den på en rist over gløderne i bålet. Er der
> nogen fælder jeg kan smutte i her? Kvalificeret gæt på stegetid - eller

Stegetid nul minutter - kun i gamle dage var der risiko ved at spise visse
typer rå fisk med parasitter. Fordøjelighed er 100% for alt kød og fisk også
uden denaturering af proteinerne ved opvarmning - men der er fest-smag ved
stegning,
(efter min mening bør stegning ske få minutter så det gennemsigtige
muskelvæv kun netop er blevet mælket pga proteinkoagulering.).

Engang jeg underviste på et gymnasium nær Fisketorvet, cyklede jeg til
dertil på denne årstid og købte en rygsækfuld sild, og i stedet for at
plevre det ned i eddike og salt, så udbenede jeg og lagde i solen så de
tørrede til langtidsholdbarhed.

Da det lød rigelig RÅT -
- lød af sushi og infektionsfare -
og jeg havde småbørn og en normal-hysterisk kone,
- så jeg grillede efterfølgende og kaldte det "hjemmerøgede sild" - men
soltørringen var den afgørende konservering+smagsforbedring.

Hornfisk er også utrolig billige lige nu, især hvis de købes sort i en havn,
og de er næsten lige så fine at soltørre som fede lakse, tun og silde fisk.
Blir himlen grå, så strør man salt på fisken på de bageplader man ellers
ville soltørre på. Al fisk kan tilberedes og eller gøres langtidsholdbar med
sol - eller elektrisk varme-tørring - eller udspredning på net højt i
dagligstuen, hvis lugten ikke mishager. En ventilatorvifte kan sætte fart i
sol- og anden tørring, hvis vindstille

Engang jeg troede det blev hedebølge, men så blev det regn, og jeg havde to
rygsækfulde sild og hornfisk, lagde jeg filetterne mellem sugende karklude
og kørte kagerullen over (samt gik på stoffet med fisk i) og det meste vand
blev derved presset/suget ud af fisken og den kunne hurtigt tørres færdig
indendørs, og derefter smags-justeres med lidt
citronsyre+sukker+salt+krydderurter (visse mata-butikker har billig tørret
basilikum, der udvejes - alle tørrede blade suger vand til sig, hvilket jo
benyttedes i Sverige til gravad laks).

Bål er sjovt - men sol er nemt - og masning mellem klude er hurtigt (men
smukke er filetterne ikke efter den grove mekaniske afvanding).
Hvem kender en "sort"fisker, der kan levere nær Nørrebros Runddel - der er
vist ikke stort engros-salg af fisk på Vesterbros Fisketorv nu da der er
kommet butikscenter.???

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 21:34

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem kender en "sort"fisker, der kan levere nær Nørrebros Runddel - der er
> vist ikke stort engros-salg af fisk på Vesterbros Fisketorv nu da der er
> kommet butikscenter.???

Min ven Bo,

Du skal få en røvfuld høstsild ganske uden beregning, når jeg engang til
september/oktober kommer en tur på Øresund med stangen, bare jeg slipper for
at spise dem, når du har tilberedt dem

--
-Jens B.