Momsafregning for første gang! *Panik* :
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 05-08-04 13:32

Hej gruppe

Jeg har startet firma op for nogle måneder siden og skal nu afregne moms
for første gang og har i den forbindelse nogle spørgsmål!

- Skal momsafregningen betragtes som en form for aconto-afregning, der
"nogenlunde" er udtryk for periodens aktivitet?

- Eller er momsafregningen meget eksakt og skal ledsages af et
tilhørende momsregnskab?

- Hvordan med perioden - der er betaling d. 10. august, men skal/kan
moms fra starten af august medtages eller stopper perioden ultimo juli?

Jeg har desuden indkøbt nogle elektroniske tidsskrifter i pdf-format fra
Canada (eller var det USA?) og disse er jo blot hentet over nettet og
dermed er der hverken told eller moms på (endnu) - hvordan skal jeg
takle dette rent regnskabsmæssigt - der er vist noget der hedder
erhvervelsesmoms?

Håber I kan hjælpe mig, så jeg ikke laver ged i det...

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-08-04 14:13

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> dermed er der hverken told eller moms på (endnu) - hvordan skal jeg
> takle dette rent regnskabsmæssigt - der er vist noget der hedder

Hej

Nu er "momsregnskab" så meget sagt. Du laver en opgørelse over hvad du har
købt hhv solgt af momspligtige ting. Det sætter du så på momsangivelsen.

Momsperioden er angivet på girokortet, f.eks. "1.halvår 2004", så dvs
køb/salg t.o.m. juli.

Tidsskrifterne skal der sikkert beregnes moms af, da det er import.

Vi tager et eksempel
Du har solgt for 25.000 incl. moms, og købt for 5.000 incl moms.
Tidsskrifterne har kostet dig 300 kr (= beløb overført til USA)

Salgsmoms 5.000
Moms af varekøb i udland : 75
Købsmoms 1075 (1000 + 75)
Momstilsvar 3925 (5000 - 1075)

Nederst er der rubrikker A B og C. Jeg kan ikke lige huske hvad der er hvad,
men der står noget med "Varekøb i udlandet"
Her skriver du så 300 kr.

Så nemt er det

Nico

---

Fra : Lars

Dato : 05-08-04 14:18

> Momsperioden er angivet på girokortet, f.eks. "1.halvår 2004", så dvs
> køb/salg t.o.m. juli.

Hej

Jeg tror nu ikke at det er t.o.m juli, tror nærmere der er enten 1.halvår,
eller 2.kvartal, som går hhv. f.o.m januar t.o.m. juni, eller f.o.m. april
t.o.m. juni, altså ikke noget med juli eller august.

MVH Lars

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-08-04 15:02

> Jeg tror nu ikke at det er t.o.m juli, tror nærmere der er enten 1.halvår,
> eller 2.kvartal, som går hhv. f.o.m januar t.o.m. juni, eller f.o.m. april
> t.o.m. juni, altså ikke noget med juli eller august.

Korrekt. Jeg var lige hurtig nok. Beklager

Nico

---

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 14:41

Er det ikke nærmeresådan her?

Salgsmoms 5.000
Moms af varekøb i udland : 75
Købsmoms 1075 (1000 + 75)
Momstilsvar 4000 (5000 +75 - 1075)

Det er i alle fald meningen, at de 75 skal både lægges til og trækkes
fra i regnestykket.

hilsen
Uffe

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-08-04 15:05

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Købsmoms 1075 (1000 + 75)
> Momstilsvar 4000 (5000 +75 - 1075)
>
> Det er i alle fald meningen, at de 75 skal både lægges til og trækkes

Hovsa. Selvfølgelig. Rent likviditetsmæssigt findes importmomsen jo ikke, da
man lægger den til salgsmomsen (bare på en separat linie) og så lægger den
til købsmomsen med det samme.
De 4000 er derfor korrekt.

Nico

---

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-08-04 17:07

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Momsperioden er angivet på girokortet, f.eks. "1.halvår 2004", så dvs
> køb/salg t.o.m. juli.

Ny-registrerede virksomheder starter med kvartals-moms.
Først efter 1 år kommer de til at afregne halvårligt, forudsat at
omsætningen er under 1 million.

Fra : Lars R

Dato : 06-08-04 07:31

> Ny-registrerede virksomheder starter med kvartals-moms.
> Først efter 1 år kommer de til at afregne halvårligt, forudsat at
> omsætningen er under 1 million.

Min virksomhed har eksisteret i 4 år - alle år med under 1 mio. i
omsætning - men jeg afregner stadig moms hvert kvartal. Hvordan får jeg det
ændret til halvårligt?

Lars

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-04 10:48

"Lars R" <larsr321@-nospam-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Min virksomhed har eksisteret i 4 år - alle år med under 1 mio. i
> omsætning - men jeg afregner stadig moms hvert kvartal. Hvordan får jeg
det
> ændret til halvårligt?

Det sker helt automatisk.
Hvis du driver mere end 1 moms-registreret virksomhed er der dog noget med
at man bliver ved med at skulle afregne kvartalsvis.
Hvis der har været rod, eller moms ikke er afregnet rettidigt, kan T&S også
fastsætte en kortere periode.

Er ingen af dele ikke tilfældet for dig, ville jeg rette henvendelse til T&S
for at få det ændret.