Summasumarum: Tekst på faktura og fakturan~
Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-08-04 00:07

To spørgsmål:

- Når jeg designer en faktura i Summasumarum kan jeg ikke finde ud af
hvordan jeg laver feltet til teksten (altså beskrivelsen af varen) større.
Jeg vil gerne have, at teksten kommer til at stå på to linier, så der kan
stå noget mere.

- Jeg skriver regninger ud på nogle fortrykte A4-ark hvor den nederste del
er et girokort. Dette girokort har et nummer så jeg kan se hvem der
indbetaler til mig. Dette nummer forventer jeg at bruge som fakturanummer i
Summasumarum, men hvad så hvis et af disse fortrykte ark bliver ødelagt,
f.eks. hvis printeren laver noget forkert? Så ender det jo med, at jeg har
en faktura 2011 og den næste bliver 2013.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-08-04 11:22

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41116c21$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> f.eks. hvis printeren laver noget forkert? Så ender det jo med, at jeg har
> en faktura 2011 og den næste bliver 2013.

Det er temmelig uheldigt med et fortrykt faktura-nummer, du burde lade
Summarum tilføje det.
Hvis du mister et enkelt stykke af dit fortrykte fakturapapir har du et
alvorligt problem. Loven siger at fakturaen skal være nummereret fortløbende
og dermed uden "huller", så det er ikke lovligt hvis faktura 2012 mangler
som i dit eksempel.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-08-04 11:42

> [...]
fortløbende
> og dermed uden "huller", så det er ikke lovligt hvis faktura 2012 mangler

Ok. Hvilke A4-ark/kort skal jeg så bestille i stedet?

MVH

Thomas Landberg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-08-04 13:48

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41120ecd$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ok. Hvilke A4-ark/kort skal jeg så bestille i stedet?

Du kunne f.eks. anvende en af disse typer papir
http://shop.hardsoft.dk/group.asp?group=184
Det er et stykke blankt papir, hvor der kun er fortrykt et giro-kort i
bunden. Du skal således selv tilføje alt tekst, hvilket du let kan sætte
Summarum på til at gøre.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 05-08-04 17:14

> [...]
fortløbende
> og dermed uden "huller", så det er ikke lovligt hvis faktura 2012 mangler

Hvor står det?
Jeg kender til flere virksomheder, som bruger forskellige nummerserier - og
har gjort det siden starten, uden Toldskat har brokket sig ved revisioner.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-08-04 19:53

> [...]
og
> har gjort det siden starten, uden Toldskat har brokket sig ved revisioner.

Det er også først fra 1. januar 2004 at man SKAL gøre sådan. Jeg er
opmærksom på problemet og har derfor travlt med at få mit regnskab ændret så
det følger gældene lov.

MVH

Thomas Landberg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-04 07:20

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:411281f8$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> og
>
> Det er også først fra 1. januar 2004 at man SKAL gøre sådan. Jeg er
> opmærksom på problemet og har derfor travlt med at få mit regnskab ændret

> det følger gældene lov.

Sådan har det været i alle de 10 år jeg har drevet virksomhed.
Man kan godt bruge flere nummerserier (f.eks. en for hver afdeling), men de
skal stadig være ubrudte. En nummer-serie er ikke ubrudt, hvis faktura 2012
mangler jf. eksemplet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 07:45

On Fri, 6 Aug 2004 08:19:59 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>skal stadig være ubrudte. En nummer-serie er ikke ubrudt, hvis faktura 2012

Det accepteres af t&s at et nummer mangler i en fortrykt nummerserie
hvis det dokumenteres at det skyldes printerproblemer. Med
dokumentation, skal den ødelagte fortrykte faktura bare gemmes som et
bilag.

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-04 08:30

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis det dokumenteres at det skyldes printerproblemer. Med
> dokumentation, skal den ødelagte fortrykte faktura bare gemmes som et

Det lyder også som en rimelig løsning (og så er nummerserien også stadig
ubrudt), men et eksemplar af det fortrykte papir kan jo også helt
bortkomme...

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 15:16

On Fri, 6 Aug 2004 09:30:02 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>>

>Det lyder også som en rimelig løsning (og så er nummerserien også stadig
>ubrudt), men et eksemplar af det fortrykte papir kan jo også helt

Så er et stykke pair hvor kun fakturanummeret står på, og evt.
"bortkommet" også ok. Altså igen dokumentation.

/karsten