Billig hvidvin
Fra : lene

Dato : 04-08-04 21:57

Hej allesammen!

Jeg kan huske at min far engang fortalte mig at man kan pynte på en lidt
billig rødvin, så den kom til at smage af mere. Tricket bestod i at man
skulle sænke en stang vanille ned i flasken og lade det stå et døgns tid.
Jeg har prøvet det, og synes også at vinen fik mere "krop" uden at smage
specielt af vanille.
Så var det at jeg tænkte om nogen af Jer kendte til en lignende metode for
at få en lidt tam hvidvin til at smage af mere?

MVH Lene

Fra : Emil

Dato : 04-08-04 23:02

lene skrev:

> [...]
>Jeg har prøvet det, og synes også at vinen fik mere "krop" uden at smage

Det er et udmærket trick, som også kan bruges til whisky af
slave-typen, her dog i flere dage.
Bagefter kommes vaniljestangen i glasset med rørsukker og
vaniljestænger, så bliver sukkeret til ægte vaniljesukker.

>Så var det at jeg tænkte om nogen af Jer kendte til en lignende metode for
>at få en lidt tam hvidvin til at smage af mere?

En teske (evt. 2) klar æblemost kan måske rette lidt på en flaske
billig hvidvin.
En dråbe (eller to) hyldeblomstsaft kan også give nye nuancer til
en hvidvin.
Det kommer an på hvilken vin, og hvilket formål der er tale om.
Men gør det senest dagen før vinen skal nydes.

Kunsten består i, at begrænse tilsætningerne, så de næppe kan
smages, og kun svagt fornemmes.

m.v.h. Emil

Fra : lene

Dato : 05-08-04 16:47

Mange tak for ideerne til opfriskning af en lidt kedelig hvidvin, Emil!
Jeg vil prøve hyldeblomstsaft-metoden (og måske også æblesaften).

MVH Lene

Fra : alfaekko

Dato : 05-08-04 20:28

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Da et rør med "slavevanille" koster en 20-25 kroner, var det vel nemmere at
købe en ordentlig vin fra start af?

Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-08-04 21:12

alfaekko wrote:

> Da et rør med "slavevanille" koster en 20-25 kroner, var det vel nemmere at
> købe en ordentlig vin fra start af?

Hvor kan man købe væsentligt bedre (og dyrere) vanille?

/David

Fra : alfaekko

Dato : 05-08-04 22:13

> Hvor kan man købe væsentligt bedre (og dyrere) vanille?

Hos min lokale specialkøbmand i Roskilde køber jeg ofte polynesiske
vanillestænger.
De er utroligt flotte, tykke og glinsende og store, men koster også 65,-
mener jeg...

Jeg synes at bourbonvanille ofte har en meget "kemisk"/kunstig duft jeg
ikke bryder mig om.

Anders

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-08-04 22:21

[David Rasmussen | Thu, 05 Aug 2004 22:11:42 +0200]

>Hvor kan man købe væsentligt bedre (og dyrere) vanille?

I diverse specialforretninger, bl.a. Specialkøbmanden i Cityarkaden i KBH,
kan du købe polynesisk vanille - til en pris af ca. 70 kr. pr. stang, men
den er hver en kone værd! :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk