Jordbærkage :)
Fra : Klumse

Dato : 04-08-04 14:26

Hej Gruppe.

Jeg kender en som er bager.
Han har så givet og bagt den slags jordbærkage sammen med mig og en anden,
som man kan købe hos de fleste bager. Men alle kender dem nok.

Jeg tænkte bare jeg ville dele opskriften med jer andre her inde og der
er nok til 6- 7personer.

Linsedejen (bunden):
300g mel, 200g smør (lur), 60g flormelis.
Disse ting røres godt sammen til en dej og kommes i en tærteform.
Dejen må ikke være mere end 1 cm tyk, gerne lidt tynder.

"Fyld":
250g sukker, 250g kransexx ( det kan købes ved næsten alle bager), 250g smør
(Kærgården)
Disse ting røres godt sammen. Tilsæt 1/4L. æg (va. 5stk.) og de tilsættes
lidt ad gangen.
Massen fyldes på linsedejen i tærteformen og bages ved 220 graden i ca.
20-30 min.
kagen skal være rimlig lysebrun ovenpå.

"snasket oven på kagen":
kagekrem laves (i pose, i pulverform) og der piskes 1/4L. piskefløde.
Disse to ting skal blandes sammen.
Til sidst smeltes der chokolade som skal smøres på efter kagen er rimlig
afkølet.
Chremen kommes på + jordbær i halve skiver.

Ved bageren kommes der så gele på. med det er sådan noget med ekstra
jordbærsmag og det skal på lige efter det har været oppe og koge. så den kom
ikke på vores kage, og ved ikke hvordan det laves.

Håber der sidder nogle og får lyst til at prøve og bage den/dem..

Mange Hilsner Anita.

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 04-08-04 16:05

Det er en fin opskrift, tak for det.... men jeg skal lige høre....
kransexx......hvad er det og kan det ikke købes i supermarkeder.
Mvh. Rikke.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 20:14

"Rikke Nielsen" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en fin opskrift, tak for det.... men jeg skal lige høre....
> kransexx......hvad er det og kan det ikke købes i supermarkeder.
> Mvh. Rikke.

Det er kransekagemasse. (Marcipan beregnet til fremstilling af kransekager).
Kranse XX kan amn kun købe hos sin bager, eller hvis man har adgang til
Metro/Inco. Specialkøbmanden i København ved jeg også sælger kranse XX.
Alternativt kan man anvende bagemarcipan fra Odense Marcipan.

Tina

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 04-08-04 18:27

Klumse wrote:
> [...]
> jordbærsmag og det skal på lige efter det har været oppe og koge. så
> den kom ikke på vores kage, og ved ikke hvordan det laves.

Det laves med det nye Gelé sukker fra sukkerfabrikkerne, og det blandes
med jordbærsaft.

M.v.h
Niels