|
| Paven på besøg i Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 06-05-01 18:41 |
|
I de senere dage har vi kunnet høre og læse om pavens besøg i Damaskus,
hvor han blandt andet skulle blive den første pave der besøger en moské.
Nu forholder det sig imidlertid sådan at den Omar-moské han skal besøge,
er den oprindelig Damaskus Domkirke. Og ikke alene er det en gammel
domkirke, det er også en kirke med et for katolikker vigtigt relikvie:
Johannes [Døberens? disciplens?] hoved, som skal være begravet i kirken.
Stormuftien af Damaskus har meldt afbud til séancen, da han er stærkt i
tvivl om hvorvidt paven virkelig besøger Omar-moskéen - eller om det for
paven er Damaskus Domkirke han besøger.
For en god ordens skyld: Den nuværende pave er den stærkeste pave i
århundreder. Ja, måske skal man endda tilbage til middelalderpaver som
Innocens III for at finde tilsvarende styrke.
Samtidig er han en af verdens mægtigste mænd, noget vi måske ikke er så
klare over her i Danmark. Der er med runde tal en kvart milliard
protestanter, en kvart milliard østkristne [især ortodokse] - men der er
én milliard katolikker. Og pavens indflydelse på eksempelvis
familieplanlægning i de katolske u-lande er /enorm/.
Han er i øvrigt imod anden form for familieplanlægning end cølibat og
coitus interruptus.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Erik (06-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 06-05-01 19:43 |
|
"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:1et01m1.1excvsgel0izbN%serse@diku.dk...
Er alt dette godt eller dårligt ???
Erik
>
> --
> Per Erik Rønne
> Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
> Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
> Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Kjell I. Johnsen (06-05-2001)
| Kommentar Fra : Kjell I. Johnsen |
Dato : 06-05-01 21:35 |
|
Per Erik Ronne wrote in message <1et01m1.1excvsgel0izbN%serse@diku.dk>...
Klipp
>Samtidig er han en af verdens mægtigste mænd, noget vi måske ikke er så
>klare over her i Danmark. Der er med runde tal en kvart milliard
>protestanter, en kvart milliard østkristne [især ortodokse] - men der er
>én milliard katolikker. Og pavens indflydelse på eksempelvis
>familieplanlægning i de katolske u-lande er /enorm/.
>
>Han er i øvrigt imod anden form for familieplanlægning end cølibat og
>coitus interruptus.
>
>--
>Per Erik Rønne
Ja, dessverre er Paven mektig og når hans innflytelse over de katolske
u-land er enorm, er dette en katastrofe av format.
Mens millioner smittes av aids og barn lider på grunn av de voksnes adferd,
drar denne gamle mannen verden rundt i sine kostbarheter og preker mot
prevensjon og abort. Den gamle mannen vet at han slik bidrar til å skape en
elendighet som er vanskelig å forestille seg. Og mens hans prater fred,
pålegger han samtidig en milliard katolikker å sette til verden barn som han
vet vil sulte, brukes som slaver, etc. Og kvinner skal ta i mot dem alle,
uansett hvordan hun er blitt befruktet, uansett økonomiske forhold og
uansett hvordan dette kommer til å påvirke hennes liv og helse.
Snakker man med katolikker om dette, svarer de som regel at det er få som
følger pavens påbud. Nei, kanskje ikke rike og velutdannede europeiske
katolikker, men de millioner fattige, godtroende i katolske u-land som tar
religionen og paven på alvor og som får lide på grunn av det såkalte
'kjærlighetens evangelium' paven har i sin reisekoffert. Mannen burde vært
arrestert, anklaget for forbrytelser mot menneskeheten og dømt til livsvarig
indre eksil i sitt storslåtte og overdådige palass.
Kjellemann
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 07-05-01 00:33 |
|
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) mælte sligt:
>Johannes [Døberens? disciplens?] hoved
Johannes Døberen, der fik sit hovede hugget af på anmodning af Salome,
Herodias' datter ifølge Markus 6:22-29. Disciplen Johannes'
levnedsforløb kender man ikke synderligt meget til.
>For en god ordens skyld: Den nuværende pave er den stærkeste pave i
>århundreder.
Hvordan mener du at måle dette?
>Han er i øvrigt imod anden form for familieplanlægning end cølibat og
>coitus interruptus.
Coitus interruptus er forbudt, men det er tilladt at benytte sig af de
såkaldt "ufrugtbare perioder", hvor det ikke er muligt for kvinden at
undfange.
Kilde: "Humanae Vitae", kap. 14 og 16 -
http://www.katolsk.no/info/paul6/hv/hv_02.htm#h9
Venlig hilsen,
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=
| |
Per Erik Ronne (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 07-05-01 06:35 |
|
Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:
> serse@diku.dk (Per Erik Ronne) mælte sligt:
> >For en god ordens skyld: Den nuværende pave er den stærkeste pave i
> >århundreder.
> Hvordan mener du at måle dette?
Paverne har i århundreder været valgt blandt de italienske kardinaler,
og har stort set holdt sig inden for Kirkestatens grænser. Den eneste
undtagelse jeg umiddelbart kan huske er Pius 7., som i 1804 blev kørt
til Paris for at kejserkrone Napoléon Bonaparte. Og de har aldrig
spillet nogen synderlig, politisk rolle.
Denne pave Wojtyla har spillet en væsentlig rolle i dannelsen af
Solidaritet i Polen, og dermed i kommunismens fald.
Han har haft et langt pontifikat på foreløbig en 25 år. Samtidig rejser
han verden rundt, hvorved han styrker Romerkirnen. Han har aldrig muret
sig inde i Kirke- eller Vatikanstaten.
Han er den første pave der har besøgt et luthersk land som Danmark. Han
har lige besøgt Grækenland, hvor han forsøger at hele det store skisma
fra 1054 over en bagatel i trosbekendelsen [en endelses form i
trosbekendelsen, som man skal være teolog for at kunne huske forskellen
mellem], og hvor han undsylder for doge Dandolos og det fjerde korstogs
skændige opførsel i 1204.
Og nu besøger han altså Omar-moskéen i Damaskus, selv om stormuftien dér
har sin [muligvis korrekte] mistanke om, at han inderst inde besøger
Damaskus Domkirke indeholdende Johannes Døberens hoved som relikvie,
indemuret eller begravet et eller andet sted.
Det tåbeligste Romerkirken ville kunne gøre, ville være at vælge en ny
europæer til pave efter Johannes Paul II. Det ALLERtåbeligste ville være
at vælge en italiener. Det viseste ville være at vælge en afrikansk
neger som pave, hvis der findes en sådan i kardinalkollegiet som måtte
anses som kompetent til opgaven - og man behøver vist ikke engang at
holde sig til kardinalerne. Eller i hvert fald en mand fra den 3.
verden. /Det/ ville styrke en Romerkirke i fremgang uden for Europa.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Erik (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 07-05-01 18:01 |
|
"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:1et0xdg.1sbh1iucezo1aN%
>
> Det tåbeligste Romerkirken ville kunne gøre, ville være at vælge en ny
> europæer til pave efter Johannes Paul II. Det ALLERtåbeligste ville være
> at vælge en italiener. Det viseste ville være at vælge en afrikansk
> neger som pave,
Tror du mafiaen vil acceptere det ???
>hvis der findes en sådan i kardinalkollegiet som måtte
> anses som kompetent til opgaven - og man behøver vist ikke engang at
> holde sig til kardinalerne. Eller i hvert fald en mand fra den 3.
> verden. /Det/ ville styrke en Romerkirke i fremgang uden for Europa.
Så håber jeg det i modsætning til nu, det bliver en "europæisk" italiæner,
der
ikke er en Økumenisk idiot, der acceptere alle åndemaner og billige
religioner
på lige fod med de kristne.
Erik
> --
> Per Erik Rønne
> Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
> Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
> Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Per Erik Ronne (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 07-05-01 21:58 |
|
Erik <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> news:1et0xdg.1sbh1iucezo1aN%
> >
> > Det tåbeligste Romerkirken ville kunne gøre, ville være at vælge en ny
> > europæer til pave efter Johannes Paul II. Det ALLERtåbeligste ville være
> > at vælge en italiener. Det viseste ville være at vælge en afrikansk
> > neger som pave,
>
> Tror du mafiaen vil acceptere det ???
Hvad i alverden har den med pavevalg at gøre. I øvrigt valgtes jo sidste
gang, for første gang i århundreder, en ikke-italiener - en polak.
> > hvis der findes en sådan i kardinalkollegiet som måtte
> > anses som kompetent til opgaven - og man behøver vist ikke engang at
> > holde sig til kardinalerne. Eller i hvert fald en mand fra den 3.
> > verden. /Det/ ville styrke en Romerkirke i fremgang uden for Europa.
> Så håber jeg det i modsætning til nu, det bliver en "europæisk" italiæner,
> der ikke er en Økumenisk idiot, der acceptere alle åndemaner og billige
> religioner på lige fod med de kristne.
Det lyder for mig som racisme. Hvorfor skulle en sort pave absolut agere
som du antyder? Skulle han have sådanne tendenser, vil han naturligvis
ikke blive valgt.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Erik (08-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 08-05-01 06:48 |
|
"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:1et27lp.1gqksbg1sejvmnN%serse@diku.dk...
> Erik <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
>
> > "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1et0xdg.1sbh1iucezo1aN%
> > >
> > > Det tåbeligste Romerkirken ville kunne gøre, ville være at vælge en ny
> > > europæer til pave efter Johannes Paul II. Det ALLERtåbeligste ville
være
> > > at vælge en italiener. Det viseste ville være at vælge en afrikansk
> > > neger som pave,
> >
> > Tror du mafiaen vil acceptere det ???
>
> Hvad i alverden har den med pavevalg at gøre. I øvrigt valgtes jo sidste
> gang, for første gang i århundreder, en ikke-italiener - en polak.
Det er da almen kendt at storer mafie forbryder har mad størrer penge
summe, købt deres plads i himmelen af Paven og hans soldater.
Det skabte også rører i visse kredse for 20 år siden, og nu uden pavens
beskyttelse er en stor del af mafiebevægelsen også blevet fanget og
dømt i Italien de sidste år.
>
> > > hvis der findes en sådan i kardinalkollegiet som måtte
> > > anses som kompetent til opgaven - og man behøver vist ikke engang at
> > > holde sig til kardinalerne. Eller i hvert fald en mand fra den 3.
> > > verden. /Det/ ville styrke en Romerkirke i fremgang uden for Europa.
>
> > Så håber jeg det i modsætning til nu, det bliver en "europæisk"
italiæner,
> > der ikke er en Økumenisk idiot, der acceptere alle åndemaner og billige
> > religioner på lige fod med de kristne.
>
> Det lyder for mig som racisme. Hvorfor skulle en sort pave absolut agere
> som du antyder? Skulle han have sådanne tendenser, vil han naturligvis
> ikke blive valgt.
Hvorfor har der aldrig været en pave af andre etnisk baggrund ??
Økumeni er ikke Racisme, men religiøs fanatisme, ikke for sandheden
men for den magt det giver at kunne styre den religiøse verden.
Erik
> --
> Per Erik Rønne
> Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
> Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
> Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Per Erik Ronne (10-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 10-05-01 16:47 |
|
Erik <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
> Økumeni er ikke Racisme, men religiøs fanatisme, ikke for sandheden
> men for den magt det giver at kunne styre den religiøse verden.
Den økumeniske bevægelse søger at samle de kristne kirke. /Alle/ de
kristne kirker. At genskabe oldkirkens enhed.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Erik (10-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 10-05-01 19:14 |
|
"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:1et7czz.1ogwvzpwzq18dN%serse@diku.dk...
> Erik <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
>
> > Økumeni er ikke Racisme, men religiøs fanatisme, ikke for sandheden
> > men for den magt det giver at kunne styre den religiøse verden.
>
> Den økumeniske bevægelse søger at samle de kristne kirke. /Alle/ de
> kristne kirker. At genskabe oldkirkens enhed.
det er umuligt så længe Jesus lever !!!
Erik
> --
> Per Erik Rønne
> Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
> Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
> Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Niels Steg (10-05-2001)
| Kommentar Fra : Niels Steg |
Dato : 10-05-01 19:31 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:7SAK6.157$qY.8470@news.get2net.dk...
>
> > Den økumeniske bevægelse søger at samle de kristne kirke. /Alle/ de
> > kristne kirker. At genskabe oldkirkens enhed.
>
> det er umuligt så længe Jesus lever !!!
he he, helt enig )
Niels
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (10-05-2001)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 10-05-01 22:25 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:
>> Den økumeniske bevægelse søger at samle de kristne kirke. /Alle/ de
>> kristne kirker. At genskabe oldkirkens enhed.
>det er umuligt så længe Jesus lever !!!
I mere end én forstand. Oldkirkens enhed er en rimelig mytisk størrelse
- i mere end én forstand af ordet "mytisk" ;)
Venlig hilsen,
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=
| |
Odd-Arild Knutsen (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Odd-Arild Knutsen |
Dato : 07-05-01 18:47 |
|
Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
meldingsnyheter:1et0xdg.1sbh1iucezo1aN%serse@diku.dk...
> Han er den første pave der har besøgt et luthersk land som Danmark. Han
> har lige besøgt Grækenland, hvor han forsøger at hele det store skisma
> fra 1054 over en bagatel i trosbekendelsen [en endelses form i
> trosbekendelsen, som man skal være teolog for at kunne huske forskellen
> mellem], og hvor han undsylder for doge Dandolos og det fjerde korstogs
> skændige opførsel i 1204.
Å anse Gud selv som en bagatell for stå for din regning. Jeg er derimot en
vanlig gresk-ortodoks troende og har som flertallet av ortodokse kristne
intet problem med å komme i hu katolikkenes heresi på dette området.
Forøvrig var det mange grunner til at paven brøt med kirken, filioque, var
bare et av dem, selv om det var det viktigste fordi det la grunnen for meget
annet.
Plyndringen av Konstantinopel og skjendingen av Hagia Sofia katedralen
i 1204 er et minne som fortsatt er levende blant ortodokse troende, og
pavens unnskyldning overfor oss var svært gledelig, selv om en gjenforening
mellom oss ennå ligger langt frem.
mvh
OAK
--
"To see a world in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour"
My homepage: http://home.online.no/~oaknutse/
mail: oaknutse@online.no
| |
Per Erik Ronne (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 07-05-01 22:48 |
|
Odd-Arild Knutsen <oaknutse@online.no> wrote:
> Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
> meldingsnyheter:1et0xdg.1sbh1iucezo1aN%serse@diku.dk...
>
> > Han er den første pave der har besøgt et luthersk land som Danmark. Han
> > har lige besøgt Grækenland, hvor han forsøger at hele det store skisma
> > fra 1054 over en bagatel i trosbekendelsen [en endelses form i
> > trosbekendelsen, som man skal være teolog for at kunne huske forskellen
> > mellem], og hvor han undsylder for doge Dandolos og det fjerde korstogs
> > skændige opførsel i 1204.
>
> Å anse Gud selv som en bagatell for stå for din regning. Jeg er derimot en
> vanlig gresk-ortodoks troende og har som flertallet av ortodokse kristne
> intet problem med å komme i hu katolikkenes heresi på dette området.
> Forøvrig var det mange grunner til at paven brøt med kirken, filioque, var
> bare et av dem, selv om det var det viktigste fordi det la grunnen for meget
> annet.
Kan du så ikke lige forklare forskellen mellem den ortodokse og den
vestlige trosbekendelse? Mig bekendt er de begge
nikæa-konstantinopolitanske.
> Plyndringen av Konstantinopel og skjendingen av Hagia Sofia katedralen
> i 1204 er et minne som fortsatt er levende blant ortodokse troende, og
> pavens unnskyldning overfor oss var svært gledelig, selv om en gjenforening
> mellom oss ennå ligger langt frem.
Mig bekendt havde den daværende pave, Innocens III, intet med det fjerde
korstogs skændige gerninger at gøre. Skylden må lægges på den
venetianske doge Dandolo - som i øvrigt dermed i længden spillede
tyrkernes spil, hvilket 1453 ledte til Østroms fald.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 07-05-01 23:22 |
|
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) mælte sligt:
>Odd-Arild Knutsen <oaknutse@online.no> wrote:
Jeg kan ikke se Odd-Arilds indlæg nogetsteds på min nyhedsserver. Jeg
antager, at det er fordi hans newsreader er sat til at indlede hans
indlæg med "SV: ", når de er opfølgninger på allerede sendte indlæg.
Indlæg, hvis subjekt-linie starter på denne måde, dukker ikke op på
mange servere rundt omkring, da det er et brud på usenet-standarden, der
foreskriver, at opfølgningsindlæg skal indlede emnelinien med "Re: ".
Hvis du, Odd-Arild, altså læser dette, vil jeg anbefale dig til at rette
det, så vi alle kan få udbytte af dine indlæg.
>Kan du så ikke lige forklare forskellen mellem den ortodokse og den
>vestlige trosbekendelse? Mig bekendt er de begge
>nikæa-konstantinopolitanske.
Der findes flere trosbekendelser, både i ortodoks og vestligt regi, men
hvad angår den nikænokonstantinopolitanske trosbekendelse er der én
afgørende forskel i østkirkens og vestkirkens versioner. I afsnittet om
Hellighånden hed det oprindeligt at den udgår "fra Faderen" (ex patre
procedentem), hvormed menes at det er Faderen, der sender Helligånden og
er dens ophav. I den vestlige udgave er dog tilføjet ordet "filioque"
(lat. "og fra Sønnen"), så at der siges, at Helligånden ikke bare udgår
fra Faderen men også fra Sønnen. Dette er forskellen. Denne
filioque-strid må dog siges blot at være et overfladisk udtryk for nogle
dybe modsætninger mellem de to kultursfærer, der på dette tidspunkt var
kommet ganske langt fra hinanden.
Venlig hilsen,
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=
| |
Per Erik Ronne (08-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 08-05-01 06:22 |
|
Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote:
> Denne filioque-strid må dog siges blot at være et overfladisk udtryk for
> nogle dybe modsætninger mellem de to kultursfærer, der på dette tidspunkt
> var kommet ganske langt fra hinanden.
Det er også mit indtryk.
> Jeg kan ikke se Odd-Arilds indlæg nogetsteds på min nyhedsserver. Jeg
> antager, at det er fordi hans newsreader er sat til at indlede hans
> indlæg med "SV: ", når de er opfølgninger på allerede sendte indlæg.
> Indlæg, hvis subjekt-linie starter på denne måde, dukker ikke op på
> mange servere rundt omkring, da det er et brud på usenet-standarden, der
> foreskriver, at opfølgningsindlæg skal indlede emnelinien med "Re: ".
> Hvis du, Odd-Arild, altså læser dette, vil jeg anbefale dig til at rette
> det, så vi alle kan få udbytte af dine indlæg.
Hans subject ser faktisk sådan ud:
> SV: Paven på besøg imoské - eller domkirke?
- men det burde du nu også kunne se på mit svar [det er ikke altid man
husker at fjerne disse irriterende 'SV: 'er inde i subject.
Og hele indlægget ser låledes ud:
Odd-Arild Knutsen <oaknutse@online.no> wrote:
> Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
> meldingsnyheter:1et0xdg.1sbh1iucezo1aN%serse@diku.dk...
>
> > Han er den første pave der har besøgt et luthersk land som Danmark. Han
> > har lige besøgt Grækenland, hvor han forsøger at hele det store skisma
> > fra 1054 over en bagatel i trosbekendelsen [en endelses form i
> > trosbekendelsen, som man skal være teolog for at kunne huske forskellen
> > mellem], og hvor han undsylder for doge Dandolos og det fjerde korstogs
> > skændige opførsel i 1204.
>
> Å anse Gud selv som en bagatell for stå for din regning. Jeg er derimot en
> vanlig gresk-ortodoks troende og har som flertallet av ortodokse kristne
> intet problem med å komme i hu katolikkenes heresi på dette området.
> Forøvrig var det mange grunner til at paven brøt med kirken, filioque, var
> bare et av dem, selv om det var det viktigste fordi det la grunnen for
> meget annet. Plyndringen av Konstantinopel og skjendingen av Hagia Sofia
> katedralen i 1204 er et minne som fortsatt er levende blant ortodokse
> troende, og pavens unnskyldning overfor oss var svært gledelig, selv om en
> gjenforening mellom oss ennå ligger langt frem.
>
> mvh
> OAK
> --
> "To see a world in a Grain of Sand
> And a Heaven in a Wild Flower,
> Hold Infinity in the palm of your hand
> And Eternity in an hour"
>
> My homepage: http://home.online.no/~oaknutse/
> mail: oaknutse@online.no
Jeg er i øvrigt ikke klar over hvilken "skjending" af Hagia Sofia der
fandt sted i 1204 - blev den til katolsk kirke? I 1453 lavede de
tyrkiske erobrere den om til moské [og alle kejsergravene, fra
Konstantin I den Store til Johannes 8, blev tilintetgjort].
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Odd-Arild Knutsen (08-05-2001)
| Kommentar Fra : Odd-Arild Knutsen |
Dato : 08-05-01 22:34 |
|
Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
meldingsnyheter:1et2tq3.hubai11bimm6yN%serse@diku.dk...
> Jeg er i øvrigt ikke klar over hvilken "skjending" af Hagia Sofia der
> fandt sted i 1204 - blev den til katolsk kirke? I 1453 lavede de
> tyrkiske erobrere den om til moské [og alle kejsergravene, fra
> Konstantin I den Store til Johannes 8, blev tilintetgjort].
I tilleg til at Konstantinopel ble plyndret av korsfarerne ble også
Hagia Sofia, Den Guddommelige Visdoms katedral, plyndret og
skjendet. En skjøge ble plassert på patriarktronen og innvidde kar
og kirkelige drakter ble brukt for å gjøre narr av den ortodokse
gudstjenesten. Korsfarerne opprettet også et såkalt latinsk
keiserdømme i byen og omegnen (som ble av kortvarig karakter),
hvor også ortodokse kirker i byen ble brukt av katolikkene.
mvh
OAK
--
"To see a world in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour"
My homepage: http://home.online.no/~oaknutse/
mail: oaknutse@online.no
| |
Per Erik Ronne (09-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 09-05-01 07:12 |
|
Odd-Arild Knutsen <oaknutse@online.no> wrote:
> Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
> meldingsnyheter:1et2tq3.hubai11bimm6yN%serse@diku.dk...
>
>
> > Jeg er i øvrigt ikke klar over hvilken "skjending" af Hagia Sofia der
> > fandt sted i 1204 - blev den til katolsk kirke? I 1453 lavede de
> > tyrkiske erobrere den om til moské [og alle kejsergravene, fra
> > Konstantin I den Store til Johannes 8, blev tilintetgjort].
>
> I tilleg til at Konstantinopel ble plyndret av korsfarerne ble også
> Hagia Sofia, Den Guddommelige Visdoms katedral, plyndret og
> skjendet. En skjøge ble plassert på patriarktronen og innvidde kar
> og kirkelige drakter ble brukt for å gjøre narr av den ortodokse
> gudstjenesten.
Gyseligt. Det har jeg aldrig hørt om før. Men jeg ved godt at de opførte
sig som barbarer, og bl.a. brugte uerstattelige bøger fra det store
bibliotek som indlæg i skoene ;-(.
> Korsfarerne opprettet også et såkalt latinsk keiserdømme i byen og omegnen
> (som ble av kortvarig karakter), hvor også ortodokse kirker i byen ble
> brukt av katolikkene.
Det er til gengæld almen viden.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Odd-Arild Knutsen (08-05-2001)
| Kommentar Fra : Odd-Arild Knutsen |
Dato : 08-05-01 22:27 |
|
Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
meldingsnyheter:1et286s.18fgehzmysdy2N%serse@diku.dk...
> Kan du så ikke lige forklare forskellen mellem den ortodokse og den
> vestlige trosbekendelse? Mig bekendt er de begge
> nikæa-konstantinopolitanske.
Katolikkene innførte et tillegg til den Nikeakonstantinopolitanske
trosbekjennelse. Om Helligånden heter det "..som utgår fra Faderen",
men i den katolske trosbekjnnelsen heter det "...som utgår fra Faderen
og Sønnen". I tillegg til at det er teologisk falskt og i direkte strid med
Skriften, ble tillegg innført egenmektig av paven i Roma uten kirkelig
myndighet til å gjøre en så viktig forandring.
mvh
OAK
--
"To see a world in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour"
My homepage: http://home.online.no/~oaknutse/
mail: oaknutse@online.no
| |
Per Erik Ronne (09-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 09-05-01 07:13 |
|
Odd-Arild Knutsen <oaknutse@online.no> wrote:
> Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i
> meldingsnyheter:1et286s.18fgehzmysdy2N%serse@diku.dk...
> > Kan du så ikke lige forklare forskellen mellem den ortodokse og den
> > vestlige trosbekendelse? Mig bekendt er de begge
> > nikæa-konstantinopolitanske.
> Katolikkene innførte et tillegg til den Nikeakonstantinopolitanske
> trosbekjennelse. Om Helligånden heter det "..som utgår fra Faderen",
> men i den katolske trosbekjnnelsen heter det "...som utgår fra Faderen
> og Sønnen". I tillegg til at det er teologisk falskt og i direkte strid med
> Skriften, ble tillegg innført egenmektig av paven i Roma uten kirkelig
> myndighet til å gjøre en så viktig forandring.
Jeg kan ikke engang den nøjagtige, lutherske trosbekendelse i hovedet -
og jeg har den ikke stående på reolerne.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Erik (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 07-05-01 18:04 |
|
"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Coitus interruptus
er det når klossssserne borttages ??
Erik
> Kilde: "Humanae Vitae", kap. 14 og 16 -
> http://www.katolsk.no/info/paul6/hv/hv_02.htm#h9
>
> Venlig hilsen,
>
>
> --
> =-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
> * Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
> * hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
> =-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 07-05-01 18:37 |
|
"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev:
>> Coitus interruptus
>er det når klossssserne borttages ??
Klossssserne? Ud fra den antagelse, at du mener "klodser": Nej,
fjernelse af testiklerne kaldes "kastration". Det er, sammen med enhver
anden form for sterilisering, heller ikke tilladt af den katolske
seksualetik.
Coitus interruptus betyder "afbrudt samleje" og henviser til det
fænomen, at manden trækker sin penis ud af kvindens vagina umiddelbart
før han får ejakulation, hvorved man undgår, at der efterlades sæd i
kvinden, der efterfølgende ville kunne befrugte hendes ægceller og
resultere i undfangelse.
Det er det samme fænomen Onan praktiserer i Genesis 38, hvilket ved
misforståelse har givet navn til fritidsfornøjelsen "onani" som ca. 95%
af alle mænd dyrker, men ingen taler om ;) Det er i øvrigt også en
dødssynd ifølge katolsk morallære - so there!
Venlig hilsen,
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=
| |
Chris Nyborg (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Chris Nyborg |
Dato : 07-05-01 19:43 |
|
"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
news:88ndft4i3r1jo94uc21urdovnusu5hm4p7@4ax.com...
[snip]
> Det er det samme fænomen Onan praktiserer i Genesis 38, hvilket ved
> misforståelse har givet navn til fritidsfornøjelsen "onani" som ca. 95%
> af alle mænd dyrker, men ingen taler om ;) Det er i øvrigt også en
> dødssynd ifølge katolsk morallære - so there!
Det er ikke helt riktig. Katekismen sier:
"2352. (1735) Ved onani forstår man overlagt opphisselse av kjønnsorganene
for å oppnå kjønnslig nytelse ved dette. "I tråd med en vedvarende tradisjon
har både Kirkens læreembede og de troendes moralske omdømme uten å nøle
hevdet at onani er en alvorlig tøylesløs handling." "Uansett grunn står
overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt ekteskapelig samliv i
motsetning til dens bestemmelse." Da søkes kjønnslig nytelse utenom "det
seksuelle forhold som kreves av den moralske orden, den som virkeliggjør, i
sammenheng med sann kjærlighet, den hele og fulle mening med gjensidig
hengivelse og menneskelig forplantning".[474]
For å kunne foreta en rettferdig bedømmelse av den enkeltes moralske ansvar
og til rettledning i sjelesorgen må man ta i betraktning følelsesmessig
umodenhet, vanens makt, angstfølelse eller andre psykiske eller sosiale
faktorer som kan minske, om ikke redusere den moralske skyld til et
minimum."
Det sentrale her er formuleringen "alvorlig tøylesløs handling". Akkurat hva
som menes med dette er det ingen som kan si med sikkerhet (det er utvilsomt
bevisst valgt en vag formulering), men det ikke en dødssynd. I svært mange
tilfeller, der det dreier seg om nysjerrighet hos unge mennesker eller bruk
av onani som "sikkerhetsventil" for å slippe ut innestengte lyster, vil det
være en svært liten synd.
--
Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no
| |
Mr. D (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 07-05-01 20:11 |
|
Chris Nyborg <Chris.Nyborg@katolsk.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:e1CJ6.5035$Ty6.104418@news1.oke.nextra.no...
>
> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
> news:88ndft4i3r1jo94uc21urdovnusu5hm4p7@4ax.com...
> [snip]
>
> Det er ikke helt riktig. Katekismen sier:
>
> "2352. (1735) Ved onani forstår man overlagt opphisselse av
kjønnsorganene
> for å oppnå kjønnslig nytelse ved dette. "I tråd med en vedvarende
tradisjon
> har både Kirkens læreembede og de troendes moralske omdømme uten å
nøle
> hevdet at onani er en alvorlig tøylesløs handling." "Uansett grunn
står
> overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt ekteskapelig samliv i
> motsetning til dens bestemmelse." Da søkes kjønnslig nytelse utenom
"det
> seksuelle forhold som kreves av den moralske orden, den som
virkeliggjør, i
> sammenheng med sann kjærlighet, den hele og fulle mening med gjensidig
> hengivelse og menneskelig forplantning".[474]
Kære Chris
Har du ikke ind imellem svært ved (sådan rent personligt) at skulle
glatte ud på de katolske lærsætninger og anvisninger? Det virker
rimeligt anstrengt, når du f.eks. her søger at tage broden i en sådan
grad, at det bliver helt malplaceret eller enddog mistænkeligt.
Du skriver at den centrale formulering er "alvorlig tøjlesløs handling".
Umiddelbar læsning ville ville sætte centrum i hele formuleringen i
f.eks.:
"onani er en alvorlig tøylesløs handling"
og
"Uansett grunn står overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt
ekteskapelig samliv i motsetning til dens bestemmelse."
og
ikke mindst de formildende omstændigheder, der er umodenhed, vanemagt,
angst, sociale faktorer og psykiske faktorer, hvilket nærmest synes at
indikere sociale problemer, neuroser eller psykiske sygdomme.
Hertil kommer, at:
onani står i modsætning til sand ægteskabelig kærlighed.
Hvorfor ikke blot være ved disse ytringer i stedet for at søge at gøre
dem lettere slugelige? Uanset hvad den katolske kirke har sagt gennem
tiden, kan man åbenbart altid finde en vag sætning og kalde den "det
centrale" selvom dette synes langt fra den oprindelige mening.
Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu
| |
Chris Nyborg (11-05-2001)
| Kommentar Fra : Chris Nyborg |
Dato : 11-05-01 20:12 |
|
"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i melding
news:9d6seh$ok2$1@news.inet.tele.dk...
>
> Chris Nyborg <Chris.Nyborg@katolsk.no> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:e1CJ6.5035$Ty6.104418@news1.oke.nextra.no...
> >
> > "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i melding
> > news:88ndft4i3r1jo94uc21urdovnusu5hm4p7@4ax.com...
> > [snip]
> >
> > Det er ikke helt riktig. Katekismen sier:
> >
> > "2352. (1735) Ved onani forstår man overlagt opphisselse av
> kjønnsorganene
> > for å oppnå kjønnslig nytelse ved dette. "I tråd med en vedvarende
> tradisjon
> > har både Kirkens læreembede og de troendes moralske omdømme uten å
> nøle
> > hevdet at onani er en alvorlig tøylesløs handling." "Uansett grunn
> står
> > overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt ekteskapelig samliv i
> > motsetning til dens bestemmelse." Da søkes kjønnslig nytelse utenom
> "det
> > seksuelle forhold som kreves av den moralske orden, den som
> virkeliggjør, i
> > sammenheng med sann kjærlighet, den hele og fulle mening med gjensidig
> > hengivelse og menneskelig forplantning".[474]
>
> Kære Chris
>
> Har du ikke ind imellem svært ved (sådan rent personligt) at skulle
> glatte ud på de katolske lærsætninger og anvisninger? Det virker
> rimeligt anstrengt, når du f.eks. her søger at tage broden i en sådan
> grad, at det bliver helt malplaceret eller enddog mistænkeligt.
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Det er en forskjell mellom en dødssynd
og en mindre alvorlig synd. Når katolsk lære blir feilaktig framstilt ser
jeg ikke noe galt i å påpeke dette.
> Du skriver at den centrale formulering er "alvorlig tøjlesløs handling".
> Umiddelbar læsning ville ville sætte centrum i hele formuleringen i
> f.eks.:
>
> "onani er en alvorlig tøylesløs handling"
> og
> "Uansett grunn står overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt
> ekteskapelig samliv i motsetning til dens bestemmelse."
> og
> ikke mindst de formildende omstændigheder, der er umodenhed, vanemagt,
> angst, sociale faktorer og psykiske faktorer, hvilket nærmest synes at
> indikere sociale problemer, neuroser eller psykiske sygdomme.
> Hertil kommer, at:
> onani står i modsætning til sand ægteskabelig kærlighed.
Du må se det jeg skrev i den kontest det ble skrevet. I spørsmålet om hvor
onani befinner seg på den man kan kalle skalaen av synder er det de ordene
jeg framhevet som er det sentrale.
> Hvorfor ikke blot være ved disse ytringer i stedet for at søge at gøre
> dem lettere slugelige? Uanset hvad den katolske kirke har sagt gennem
> tiden, kan man åbenbart altid finde en vag sætning og kalde den "det
> centrale" selvom dette synes langt fra den oprindelige mening.
Jeg står ved det som er skrevet der, og det er derfor jeg skrev meldingen -
det ble skrevet i meldingen før at Den Katolske Kirke ser på onani som en
dødssynd, men det gjør den ikke.
--
Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no
| |
Mr. D (12-05-2001)
| Kommentar Fra : Mr. D |
Dato : 12-05-01 09:34 |
|
Chris Nyborg <Chris.Nyborg@katolsk.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EQWK6.8782$gX3.607021@news3.oke.nextra.no...
>
> Jeg forstår ikke helt hva du mener.
Jeg mener, at du ofte virker rimelige liveral og overbærende, også i din
tolkning af katolske skrifter og bud.
> Det er en forskjell mellom en dødssynd
> og en mindre alvorlig synd. Når katolsk lære blir feilaktig framstilt
ser
> jeg ikke noe galt i å påpeke dette.
Dette har jeg til gengæld forståelse for og takker for svaret
Mr. D
Simon Griis
www.amen.nu
| |
Per Erik Ronne (07-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 07-05-01 22:48 |
|
Chris Nyborg <Chris.Nyborg@katolsk.no> wrote:
> I svært mange tilfeller, der det dreier seg om nysjerrighet hos unge
> mennesker eller bruk av onani som "sikkerhetsventil" for å slippe ut
> innestengte lyster, vil det være en svært liten synd.
Som vel må betragtes som en nødvendighed for folk der lever i cølibat.
Ellers går de jo rundt og har erektion hele tiden ...
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Erik (08-05-2001)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 08-05-01 18:39 |
|
"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:1et28g1.l6bzix1fd200cN%serse@diku.dk...
> Chris Nyborg <Chris.Nyborg@katolsk.no> wrote:
>
> > I svært mange tilfeller, der det dreier seg om nysjerrighet hos unge
> > mennesker eller bruk av onani som "sikkerhetsventil" for å slippe ut
> > innestengte lyster, vil det være en svært liten synd.
>
> Som vel må betragtes som en nødvendighed for folk der lever i cølibat.
> Ellers går de jo rundt og har erektion hele tiden ...
Er der virkligt mennersker der går og fundere over forholdet mellem bibel
og onani, afbrudt samleje,cølibat. mm, hvorfor gør de det, er de syge
Erik
> --
> Per Erik Rønne
> Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
> Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
> Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Per Erik Ronne (08-05-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 08-05-01 18:56 |
|
Erik <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> news:1et28g1.l6bzix1fd200cN%serse@diku.dk...
> > Chris Nyborg <Chris.Nyborg@katolsk.no> wrote:
> >
> > > I svært mange tilfeller, der det dreier seg om nysjerrighet hos unge
> > > mennesker eller bruk av onani som "sikkerhetsventil" for å slippe ut
> > > innestengte lyster, vil det være en svært liten synd.
> >
> > Som vel må betragtes som en nødvendighed for folk der lever i cølibat.
> > Ellers går de jo rundt og har erektion hele tiden ...
>
> Er der virkligt mennersker der går og fundere over forholdet mellem bibel
> og onani, afbrudt samleje,cølibat. mm, hvorfor gør de det, er de syge
Det er stadig centralt i den katolske kirke, hvor præsterne helst skal
leve i cølibat [to nabopræster med husholderske skal dog tit have en
praksis med et forhold til hver sin husholderske, og så gensidig
syndernes forladelse præsterne imellem].
I tidligere tider, og vel især inden for Indre Mission, spillede disse
ting også en central rolle, og man bildte de store børn ind at de kunne
udvikle sindssyge mv. ved at onanere. H.C.Andersen, der levede i cølibat
hele livet, havde store sjælekvaler over hvor meget han onanerede. Han
satte ganske simpelt en stjerne i sin dagbog for hver gang han gjorde
det; der er mange stjerne for hver dag.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
Chris Nyborg (11-05-2001)
| Kommentar Fra : Chris Nyborg |
Dato : 11-05-01 20:07 |
|
"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i melding
news:1et3tgj.w7rfoz3deag5N%serse@diku.dk...
> Erik <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
[snip]
> > Er der virkligt mennersker der går og fundere over forholdet mellem
bibel
> > og onani, afbrudt samleje,cølibat. mm, hvorfor gør de det, er de syge
>
> Det er stadig centralt i den katolske kirke, hvor præsterne helst skal
> leve i cølibat [to nabopræster med husholderske skal dog tit have en
> praksis med et forhold til hver sin husholderske, og så gensidig
> syndernes forladelse præsterne imellem].
Det der fungerer ikke i praksis. Ved habituelle brudd på presteløftene kan
ikke to prester gi hverandre absolusjon; de må henvende seg til sin biskop
eller sin superior dersom de er ordensprester.
--
Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no
| |
|
|