Revision eller ej?
Fra : Hjalte

Dato : 03-08-04 21:21

Hej alle...

Jeg startede i februar en virksomhed. En grillbar.
Jeg købte i marts måned summasummarum, og har siden brugt det flittigt
til at bogføre i.

Nu er spørgsmålet så, om det kan betale sig for sådan en som mig at
bruge en revisor...

Altså som jeg ser det, så kan summa lave det fleste opgørelser for
mig, altså moms og årsregnskab.
Så er det self. nødvendigt at jeg ikke kludrer i bogføringen.

Men jeg syntes at små 10.000 kr. er lige lovlig mange penge for at få
en person til at sætte et stempel på de regnskaber jeg selv har lavet.

Nu skal det lige siges at jeg stadig er ret ny i alt det her, så hvis
der er andre skjulte fordele ved at have en revisor, så kom med dem

Og så vidt jeg har forstået er det ikke lovpligtigt at bruge revisor i
en enkeltmands-virksomhed.

Håber i vil give videre af jeres erfaringer og gode råd...

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 23:34

On Tue, 03 Aug 2004 22:21:03 +0200, Hjalte <hjalte@reloaded.dk> wrote:

>Hej alle...
>
>Jeg startede i februar en virksomhed. En grillbar.
>Jeg købte i marts måned summasummarum, og har siden brugt det flittigt
>til at bogføre i.

Godt valg...

>Nu er spørgsmålet så, om det kan betale sig for sådan en som mig at
>bruge en revisor...

Det kan du vist kun selv besvare. Jeg mener ikke selv at jeg har brug
for en, men jeg sidder også særlig tæt ved det kære skattevæsen.
Faktisk ligger hun inde og varmer min dyne lige nu.

>Altså som jeg ser det, så kan summa lave det fleste opgørelser for
>mig, altså moms og årsregnskab.

Det er den faktisk ferm til, for ikke at sige superb. Du bliver ganske
enkelt båret igennem - især årsafslutningen på hænder og fødder.

>Så er det self. nødvendigt at jeg ikke kludrer i bogføringen.

Ja, det er vel nok dér en revisor kommer ind i billedet, men hvis man
er præcis som en cæsiumurværk, hvilket er hele humlen i bogføring, så
glider det ganske fint

>Men jeg syntes at små 10.000 kr. er lige lovlig mange penge for at få
>en person til at sætte et stempel på de regnskaber jeg selv har lavet.

De 10000 kr, skal jeg findes et sted og det er da specielt godt hvis
revisoren kan finde gode ben at trække fra, dog skal du stadig huske
at det er dig og ikke revisoren som står til ansvar hos t&s, det er
trods alt din underskrift, som står på selvangivelsen og
skatteregnskabet.

> [...]
>der er andre skjulte fordele ved at have en revisor, så kom med dem
>Og så vidt jeg har forstået er det ikke lovpligtigt at bruge revisor i

Jeg har som sagt ikke haft brug for en, men er der noget du er i tvivl
om vedr. regnskab er det altid godt at have en at holde i hånden.

mvh
Karsten Madsen
Certificeret SummaSummarumforhandler

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 00:25

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et
kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Det kan godt være, at du bliver båret på hænder og fødder igennem SS, men
ved årsafslutning er der noget, der bl.a. hedder varelagerregulering og
årets afskrivninger etc., samt andre "forlystelser" skattevæsenet har fundet
på i løbet af året, der får konsekvenser i regnskabet.

Jeg for mit vedkommende orker ikke at holde styr på alle skattemæssige
konsekvenser, og med skiftende regler, som revisoren så til gengæld skal
have check på, overlader jeg trygt færdiggørelsen af årsregnskabet. Selvom
der ikke er revisionspligt i hverken din eller min virksomhed, synes jeg nu,
at det er rart lige at få kikket igennem, om der skulle være noget, man har
"overset".

Priser på revision eller revisorbistand ved årsopgørelse har være oppe til
debat her i NG for nylig, og jeg mener, at konklusionen var, at du nu nok
skulle have mulighed for det for en lavere pris.

Men der er nok nogen her, der kan råde dig bedre, end jeg kan.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 15:44

> Priser på revision eller revisorbistand ved årsopgørelse har være oppe til
> debat her i NG for nylig, og jeg mener, at konklusionen var, at du nu nok
> skulle have mulighed for det for en lavere pris.

Prisen afhænger jo - som næsten alt andet - af omfanget af arbejde, som
revisoren skal udføre (selvfølgelig spiller andre faktorer også ind).

Bogfører du selv det hele og afleverer alt til revisoreren, som han har brug
for, og er der styr på såvel bogføringen, som øvrige bilag mv. i mapper, så
der ikke skal bruges tid på at lede, rode og skaffe oplysninge rmv., så kan
det gøres til en fornuftig pris, samtidig med at regnskabet får en påtegning
og er optimeret skatteteknisk.

Karsten:

Jeg går ud fra, at du kan nikke genkendende til ovenstående mht. prisen på
de regnskaber, som du indleverer...

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:57

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4110f61e$0$13816$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Karsten:
>
> Jeg går ud fra, at du kan nikke genkendende til ovenstående mht. prisen på
> de regnskaber, som du indleverer...
>
> Michael

Joda, Michael, men du får mig sørme ikke til at indrømme, at jeg nok betaler
i overkanten set i relation til det, jeg indleverer. Der mangler ikke noget,
og jeg ved jo godt, hvilke konti, der i den forbindelse er mest
"interessante", så jeg kan lige så godt først som sidst printe alle
kontokortene for omkostningsgruppen ud og levere dem med råbalancen og
lageroptællingslisten.

Men på den anden side, der har været noget kraftig støj på linien til - ja
du ved nok hvor, og det har han klaret helt brilliant, så nu går han blot og
venter på sin kæmpe godtgørelse uden udgift for mig, hi hi.

I øvrigt havde vi en gang en revisor, hvor, da vi en dag sad og gennemgik
noget regnskab, han - efter at jeg havde "herset" lidt med ham, han var
noget tung at danse med - spurgte om jeg selv var revisor. Ham havde vi end
ikke regnskabsåret ud, forstå det, hvem der kan, for revisor, det er jeg
altså ikke. Derfor kan man da godt kende lidt til "livet i minerne".
Karsten H. Jensen

Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 04-08-04 09:40

snip....
> Men jeg syntes at små 10.000 kr. er lige lovlig mange penge for at få
> en person til at sætte et stempel på de regnskaber jeg selv har lavet.
snip....

Hvis du selv har lavet hovedparten af arbejdet så kommer det ikke til at
koste 10.000. kr, at få en revisor tol at løbe årsregnskabet igennem.
Nærmere et sted mellem 3500-4000 kr.

Det er ihvertefald det som jeg har givet og så lavede han også min
personlige selvangivelse

Men det er nu rart at bruge en revisor, da han kan gennemskue hvilke ting
der kan afskrives eller give fradrag.

Mvh.

Morten