Dykkercertifikat
Fra : Tp

Dato : 03-08-04 21:01

Hej.

Er 2 venner som overvejer at tage til Thailand for at dykke. Vi er dog i
tvivl om vi skal tage certifikatet i Danmark eller dernede. Ved godt at det
er billigere at tage det dernede. Men tror uddannelsen er bedre i Danmark og
så slipper man for at bruge ferie på det.

Hvad vil I anbefale os ?

Vi er begge gode svømmere.

Mvh Tim

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 03-08-04 21:17

Hvorfor kommer din mail hele 4 gange?

Jeg vil anbefale dig at tage det herhjemme. Så har du en dansktalende
instruktør, dansk video og danske lærebøger (her tænker jeg naturligvis på
PADI systemet, som nok er det, du tænker på at tage i Thailand). Og som det
har været diskuteret flere gange her i nyhedsgruppen, så er dansk havvand
mørkere, koldere og mere krævende at dykke i end 28 gr. varmt vand med sigt
på 30 meter i Thailand. Sagt med andre ord, er det nemmere at lære det i
Danmark og så senere dykke i Thailand end omvendt. Du får som regel også en
masse dykkervenner ved at få kontakt til en klub eller et dykkercenter fra
begyndelsen herhjemme. Sidst, men ikke mindst, som du selv er inde på, så
spilder du ikke din ferie på dykkerkursus, hvis du tager kurset i Danmark.
Hvis din ferie koster 1000 kr. om dagen alt inkl., så er det jo faktisk
dyrere at bruge 4-5 dages ferie på dykkerkursus, ikke?

Også ved at lægge dine kursuspenge her i Danmark, støtter du de dykkercentre
og/eller klubber, som findes her i landet. De lever jo ikke kun af
dykkerture, men bestemt også af nye kunder, der skal have kursus og senere
køber udstyr m.v. Thailand skal nok tjene på dig, når du rejser derud på
dykkerFERIE!

Det var såmænd bare min mening!

Mvh.
Roland Lyngvig

Fra : Niels

Dato : 03-08-04 21:43

Tp wrote:
> [...]
> er billigere at tage det dernede. Men tror uddannelsen er bedre i Danmark og
> så slipper man for at bruge ferie på det.

Ha nu vil jeg gå lidt imod strømmen. (de andre svar)
For nogle år siden havde vi et medlem, som tog et CMAS** i vores klub,
og derefter tog han en tur til Australien på et længere ophold, og kom
hjem med et Padi bevis.
Forklaringen var at der fulgte et antal dyk med i uddannelsen. Det samme
antal dyk var dyrere uden at tage beviset.

Men ellers som de andre skriver, køb dansk. Specielt hvis i vil til at
dykke i de danske farvande.

Mvh. Niels

Fra : KC

Dato : 04-08-04 18:17

Gør jer selv en tjeneste:
1. Glem alt om prisen
2. Tag ud i en klub og få en CMAS-instruktør til at fortælle om uddannelsen
de tilbyder.
3. Tag hen i et PADI-center og tal med instruktøren om hvad de tilbyder.
4. Vælg hvilken uddannelse der passer til jeres temperament, men lad for
Guds skyld være med at blive imponeret af noget smart udstyr, der liiiige
følger med i kursets pris.
5. Vælg først herefter instruktør (nu ved I jo hvad I vil og skal ikke
overbevises af en sælger i et center). I skal se hans logbog og bede ham
fortælle hvor og hvordan han dykker når han ikke har elever med. Jo mere og
bredere erfaring jo flere "guldkorn" får I med fra kurset udover det
obligatoriske.
6. Køb ikke noget udstyr før I har prøvet at dykke - måske er det bare slet
ikke jer.

KC

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-08-04 08:08

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message
> Gør jer selv en tjeneste:
> 1. Glem alt om prisen
Priserne kan være svære at sammenligne, men derfor er der ingen grund
til
at ignorere fakta. Når man kigger på prisen er det vigtigt at få alt
med:
Udstyrsleje, Undervisningmaterialer, antallet af åbentvandsdyk,
antallet
af personer som deltager i kurset i forhold til antallet af personer
som
instruerer/hjælper (dykker/instruktør kvotient),
sikkerhedsforantaltniger,
medlemskontingent, certificeringsgebyr, lægeundersøgelse.
Kig også på om prisen kan betales i flere rater og om der bliver
refunderet,
hvis man dropper ud af kurset.

> 2. Tag ud i en klub og få en CMAS-instruktør til at fortælle om
uddannelsen
> de tilbyder.
De fleste klubber holder en introaften i efteråret, hvor der er rig
lejlighed til
at se faciliteterne og få et indtryk af både medlemmer og uddannelse.
Vær opmærksom på at klubberne kun kører et eller to hold om året
hvor de kommercielle udbydere kører et eller to hold om måneden og
at klubuddannelsen ofte indeholder et varierende udbud af supplerende
uddannelse, f.eks. Førstehjælp,Livredning,speedbådskørerkort til meget
lave priser.
Klubuddanelserne fungerer ofte med 1-2 timers svømmehaløvelser pr uge
i en længere periode (3-6 måneder)

> 3. Tag hen i et PADI-center og tal med instruktøren om hvad de
tilbyder.
Kommercielle uddannelser fungerer ofte med 4-6 timers svømmehaløvelser
pr. dag i en kort periode (uge eller lang weekend)

> [...]

mere og
> bredere erfaring jo flere "guldkorn" får I med fra kurset udover det

I skal ikke se hans logbog !
Hvis man kommer som helt ny og uerfaren med dykning, hvad glæde har
man
så af at se instruktørens logbog ? Skal man blive imponeret over
antallet af dyk
eller de lange tider og stor dybder eller alle de eksotiske rejsemål ?

Hvis man synes at det er interessant, kan man _høfligt_ spørge om man
kan få
lov til at kigge i logbogen.

Hvis man er i tvivl om lødigheden af instruktøren , kan man evt.
spørge om,
man må se instruktørens certifikat. Men hvis man ikke har tillid til,
at
vedkommene er kvalificeret, så drop det hellere og find en anden.

Snak med instruktørERNE, mange uddannelsesudbydere har flere
instruktører,
som kan supplere hinanden. Derfor er det vigtigt at få et indtryk af
hele
instruktørteamet: assistenter, dykkerledere og hjælpere. Desuden er
det
mindre vigtigt hvordan de dykker, når de er uden elever. Det vigtigste
er at der findes en god erfaring i håndtering af
undervisningssituationen.

> 6. Køb ikke noget udstyr før I har prøvet at dykke - måske er det
bare slet
> ikke jer.

Køb lidt, men essentielt: Maske Finner Snorkel og måske en dragt.

Søren Arnvig

Fra : Thomas VJ

Dato : 05-08-04 00:06

> [...]
og
> så slipper man for at bruge ferie på det.

NEJ, uddannelsen er IKKE bedre i Danmark. Enhver instruktør, der prøver at
bilde jer det ind, lyver!
At i så ikke er kvalificeret til koldvandtsdykning i nul meter sigt er så en
anden sag. Det kræver dog kun et enkelt dyk under sværere forhold at blive
kvalificeret til disse.

> Hvad vil I anbefale os ?

Jeg vil klart anbefale jer at lære at dykke i varmt vand med god sigt og en
hel masse at kigge på.
På jeres certificerende kursus er der to ting i primært skal lære: At få
styr på jeres åndedræt og opdriftskontrol. At skulle kæmpe mod kulde og
dårlig sigt oveni svarer stort set til at starte 1. køretime til kørekort på
H.C. Andersens Boulevard.i København...
Det der er vigtigt for jer er, at i fra starten får nogle rigtige fede
oplevelser i vandet, og det er noget nemmere at servere den slags i tropisk
vand med god sigt.
Hvis i skal spare tiden lidt på jeres ferie, kan i evt. tage teorien og
lavtvandssessionerne herhjemmefra, sådan at i bare mangler at lave 4 dyk
(tager 2 dage) for at blive certificeret. Så kan i bruge resten af jeres
ferie på at fundykke..
Med hensyn til lavtvandssessionerne, så foregår de i svømmehallen her i DK.
Hvis i nøjes med at tage teorien herhjemmefra, så tager det en ekstra dag at
gennemføre lavtvandssessionerne i havet med rigtige fisk mellem benene på
jer... Hvis i tager teorien hjemmefra, er den gyldig i et år fra den dag i
består eksamen - her vil jeg dog anbefale jer at tage teorien (og evt.
lavtvandssessionerne) så tæt på afrejse for at teorien stadig ligger frisk
fremme i pandelappen.
Hvis i så en dag beslutter at dykke herhjemme, så er det ikke sværere at
blive kvalificeret til dette end eksempelvist at tage et instruktør guidet
dyk, evt. et tørdragtskursus.

Til sidst vil jeg lige nævne at jeg i midt instruktør virke rundt omkring i
verden har mødt rigtig mange danskere/scandinavere som lavede den fejl at
tage certifikatet herhjemme, og som aldrig siden har dykket siden de blev
certificeret fordi "dykning er kedeligt og nu er det for længe siden til at
jeg tør hoppe i igen".
Dykning herhjemme er ikke nødvendigvist kedeligt når man først er blevet
certificeret...

Thomas
http://dykkerteori.dk - lær at dykke på den fede måde...

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 13-08-04 09:24

> [...]
og
> så slipper man for at bruge ferie på det.

Hej Tim,

"Så slipper man for at bruge ferie på det"

Hehe, kan godt høre at du aldrig har været i Thailand før. :)

Jeg tog mit certifikat i Thailand på Koh Tao. Havde engelsk talende
instruktør, og det var jeg faktisk temmelig glad for, idet jeg nu kender
terminologien på engelsk, og det synes jeg er temmelig hensigtsmæssig, idet
jeg kun dykker i udlandet.
Et Padi kursus OW så jeg til 8.500 baht alt inklusive i Krabi i sidste
måned. Og det er så omkring 1300-1400 kroner.
Hvis du anskuer sagen på en anden måde, så vil det absolut være billigere at
tage uddannelsen i Thailand,
Sig til dig selv at du VIL på ferie i Thailand og så tager du SAMTIDIG
uddannelsen dernede. :)

mvh
Michael Christoffersen