Dykkercertifikat
Fra : Tp

Dato : 03-08-04 21:01

Hej.

Er 2 venner som overvejer at tage til Thailand for at dykke. Vi er dog i
tvivl om vi skal tage certifikatet i Danmark eller dernede. Ved godt at det
er billigere at tage det dernede. Men tror uddannelsen er bedre i Danmark og
så slipper man for at bruge ferie på det.

Hvad vil I anbefale os ?

Vi er begge gode svømmere.

Mvh Tim

Fra : Allan Norsk

Dato : 03-08-04 21:19

"Tp" <dsl52001@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> så slipper man for at bruge ferie på det.

Tag det i et center i Danmark af nøjagtig de grunde du selv nævner. Prøv at
regne ud hvad din rejse koster pr. dag og læg det oven i kursusprisen
dernede. Så tror jeg det er billigere at tage det herhjemme.

Mvh. Allan

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 03-08-04 22:16

Hej venner.
Jeg gjorde selv det sidste år, at jeg tog teori + svømmehal her i Danmark
(PADI OWD), for derefter at tage et "referrel" i Mexico, dvs. at jeg tog de
endelige havdyk med div. afsluttende prøver i havet derude. Det kan stort
set arrangeres i alle dykkercentre.
Det betød, at vi fik et par spændende dyk derude med i prisen, for selv om
det var uddannelse (man foretager nogle forskellige øvelser først i
svømmehal og derefter de samme i åbent vand), så blev der også tid til at
dykke lidt "for fun".
I år var jeg så i Egypten, og her udvidede jeg mit certificat til Advanced
OWD. Igen fik vi spændende dyk med i uddannelsen.
Der er lidt at spare ved at tage det udenlands, men der er nok ingen tvivl
om, at niveauet af uddannelse er højere her i Danmark. Dog oplevede jeg, at
den ægyptiske instruktør var ligeså "striks" som mine danske instruktører
sidste år, så måske er det en skrøne , at det er nemmere at tage på
feriestederne.Hvem ved!
Jeg har stadig tilgode at dykke herhjemme, men det var egentlig aldrig mit
mål. Som nævnt tidligere i tråden, er det sværere at dykke herhjemme i koldt
og mørkt vand, så et 1.dyk med instruktør er nok at foretrække.
Mit råd er: Vurder hvad I vil med det senere, og vælg ud fra dette.
Mvh Niels Hejnfelt
(P.S. Det var ikke umiddelbart helt nemt at løse de skriftlige opgaver på
engelsk i Ægypten, selv om vi er ret habile, pga de mange fag-udtryk).

Fra : Thomas VJ

Dato : 05-08-04 00:29

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Danmark
> og

> Tag det i et center i Danmark af nøjagtig de grunde du selv nævner.

At tro at dykkeruddannelsen er bedre i DK er bestemt ikke en valid grund.

> Prøv at
> regne ud hvad din rejse koster pr. dag og læg det oven i kursusprisen
> dernede. Så tror jeg det er billigere at tage det herhjemme.

Besynderlig måde at udregne det på men lad os da bare prøve.

I Danmark koster et PADI Open Water certificat fra 3000 og op (excl
materialer)
I Thailand koster et PADI Open Water certificat fra 1.500 kroner og op (excl
materialer)
3 dages ferie i Thailand kan variere ret meget i pris men med flybillet,
bungalow (inkluderet i kursusforløbet) og mad kan det vel løbe op i 250-400
kr pr dag.
Så vidt jeg lige umiddelbart kan se koster kurset i værste fald det samme i
Thailand ...

mvh
Thomas
--
http://dykkerteori.dk - lær at dykke på den fede måde...

Fra : Allan

Dato : 05-08-04 07:21

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> At tro at dykkeruddannelsen er bedre i DK er bestemt ikke en valid grund.

Grunden er vel valid nok - spørgsmålet er om generaliseringen er overvejene
korrekt. Der findes utvilsomt seriøse dykkercentre der ude, som faktisk
viser omsorg for sine kursister og bekymre sig om at give sine kursister en
god og solid baggrund for deres fremtidige dykkerkariere. Men der findes
også mange centre som primært bekymre sig og dækningen på dit creditcard og
at du ikke kommer galt af sted de få dage du dykker hos dem.

Forskellen fra feriestedderne og DK er at i DK vil sidstnævnte kattegori
meget hurtigt mangle kunder da rygterne hurtigt spredes. På feriestedderne
kan man meget nemmere slippe af sted med det da gæsterne kommer langvejs
fra. Sker der en ulykke med en for dårligt uddannet dykker eller en dykker
der burde være udelukket af helbredsmæssige årsager, vil ulykken næppe ende
som en dårlig reference for centret i udlandet.

> [...]
> kr pr dag.
> Så vidt jeg lige umiddelbart kan se koster kurset i værste fald det samme

Hmm. Det kan være at jeg skal have dig til at arrangere mine rejser. Det er
endnu ikke lykkedes mig at komme ned i de priser du her nævner. Mit
regnestykke ser således ud:

14 dage (jeg gider ikke længere), effektivt 11 dage (3 dage spildt på
transport), pris ca. 8.000. Det giver en dagspris på godt 700.

Men min pointe var heller ikke prisen - den er absolut sekundær i den
sammenhæng, og i øvrigt forsvindende i forhold til hvad en karriere koster i
udstyr, ture/rejser mm. Det primære er sikkerheden og det er altså bedre at
blive uddannet under de vanskelige forhold og dykke under de nemme, end
omvendt.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-04 22:01

Allan wrote:
> [...]
> uddannet dykker eller en dykker der burde være udelukket af
> helbredsmæssige årsager, vil ulykken næppe ende som en dårlig

Det er selvfølgelig en teori, men jeg tror kvaliteten er den samme i
thailand som den er i Danmark. Jeg kommer lige dernede fra og centrene er
meget seriøse og har generalt meget kompetente medarbejdere, divemastere og
instruktører. Men fælles for PADI hele verden over er at det handler om
dollars, jeg har også oplevet PADI centre herhjemme som har opført så
fuldkommen vanvittige og dem hører man da ikke rygtes nogle steder. Det er
vel fordi en ny dykker ikke kan vurdere kvaliteten af uddannelsen.

> [...]
> koster i udstyr, ture/rejser mm. Det primære er sikkerheden og det er
> altså bedre at blive uddannet under de vanskelige forhold og dykke

Jeg mener ikke nødvendigvis at du blive en mere sikker dykker af at lave 4
dyk her i Danmark i forhold til at lave de 4 dyk i Thailand. Sigten kan også
være 2m i thailand vandet er bare varmere, der er strøm og der er bølger så
for mig at se er det stort set det samme.

Jeg mener det eneste man skal overveje er om man vil bruge ferie på det og
om man føler at man får nok ud af dykningen dernede når man kun lige har
taget kurset. Optimalt ville jeg få noget erfaring inden jeg tog afsted så
jeg kan bruge mere af min tid på at se på fisk end på at forsøge at finde ud
af mit grej.

mvh
Jonas