Skans-øl
Fra : JS

Dato : 03-08-04 18:46

Fra : Lars Remmen

Dato : 03-08-04 20:47

JS wrote:
> Er der nogen der ved om disse også kan købes i hovedlandet?
> http://www.coop.dk/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=36&sSideNavn=Pressemeddelelser&intNyhedId=3748&strNyhedSoegeord=

Det ved jeg ikke om man kan. Men jeg vil nu mene at du ikke går glip af
noget. Bærer præg af, at brygmesteren har arbejdet i Valby...

Lars

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 03-08-04 21:08

> Det ved jeg ikke om man kan. Men jeg vil nu mene at >du ikke går glip af
> noget. Bærer præg af, at brygmesteren har arbejdet i >Valby...

Hej Lars..

Jeg vil give dig ret,, en ikke specielt spændende oplevelse, disse to øl fra
Skandts.

Især blev jeg skuffet over Humlefryd,, jeg havde forventet noget mere af
sådan et navn...

MVH
Kasper Malmberg

Fra : alfaekko

Dato : 03-08-04 21:58

"Kasper Malmberg" <krytonHEST@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> Skandts.
>
> Især blev jeg skuffet over Humlefryd,, jeg havde forventet noget mere af

Jeg er ikke enig. Humlefryd er Skands fortolkning af pilsnerøl, der
typemæssigt skal være en lys/gylden undergæret øl med afsluttende bitterhed
fra humle. Disse karakteristika lever øllen fint op til. Men derudover har
Humlefryd også en parfumeret/ blomsteragtig duft af aromahumle, hvilket for
typen er usædvanligt, men retfærdiggør navnet.
Pilsnerøl bliver aldrig en stor/kompleks øloplevelse, men jeg synes bestemt
at Skands version er et glimrende forsøg.

Den anden, New Stout, er lidt mere anonym. En undergæret Stout, der mest
minder om en lidt lettere version af en gammeldags porter. Jeg synes stout
skal være overgæret, men håndværket er bestemt i orden.

mvh

Anders

www.ølsmagning.com
--Brug Æ,Ø og Å i domænenavne. Hent plugin på www.idnnow.com --
www.sitecenter.dk/cousinbiere

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-08-04 21:07

Den Tue, 3 Aug 2004 19:46:01 +0200, skrev JS:

>Er der nogen der ved om disse også kan købes i hovedlandet?
>http://www.coop.dk/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=36&sSideNavn=Pressemeddelelser&intNyhedId=3748&strNyhedSoegeord=

Du kan jo holde dig orienteret på deres hjemmeside
<http://www.bryggeriet-skands.dk/>, hvoraf det fremgår at de p.t.
leverer til Irma og nogle specialforretninger.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 04-08-04 10:43

> Er der nogen der ved om disse også kan købes i hovedlandet?

http://www.coop.dk/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=36&sSide
Navn=Pressemeddelelser&intNyhedId=3748&strNyhedSoegeord=

Hejsa,

Jeg har kontaktet Skands Bryggeriet for at høre om der findes forhandlere i
det nordvestlige Jylland - men jeg har endnu ikke hørt fra dem.

Nu kan jeg se, at mange ikke synes deres øl er noget særligt, men man må vel
sige, at hvis vi gerne vil have flere nye små bryggerier til at poppe op i
Danmark, må vi da prøve de nye øl i stedet for bare gribe den nærmeste
Carlsberg pilsner-seks-pak i supermarkedet. Så mere magt til de små
bryggerier, også selvom de måtte minde meget om noget, vi kender alt for
godt i forvejen.

Og skulle man så i den forbindelse ikke tage at opfordre alle, der godt kan
lide en øl til netop at prøve noget andet en en pilsner. Jeg har kraftigt på
fornemmelsen at mange af dem der mener ikke at kunne lide øl har den
opfattelse at øl er synonymt med smagen af en pilsner.

Jeg synes selv godt om en pilsner, eksempelvis på en dejlig varm sommerdag,
men jeg er bestemt også glad for de mere runde og fyldige øl, så som nogle
af de belgiske klosterøl.

Hvad kan alle I danske øl-elskere derude anbefale af danske øl, som ikke er
af pilsner-typen?

Fortsat go' sommer.

Mvh. Janni Nørmølle

- Dansk Ølentusiast fra det nordvestlige Jylland.

Fra : Lars Remmen

Dato : 04-08-04 12:01

Janni Nørmølle wrote:

> [...]
> Carlsberg pilsner-seks-pak i supermarkedet. Så mere magt til de små
> bryggerier, også selvom de måtte minde meget om noget, vi kender alt for

Der er vel ingen som taler om at tage en Carlsber i stedet for en Skans.
Der er tale om hvordan Skans' øl repræsenterer de små bryggerier,
hvilket jeg ikke synes de gør godt. Der skal nok være nogen som synes at
det ikke kan betale sig at købe dansk microbryg hvis det første de
stifter bekendskab med er en Humlefryd. Så kan de næsten lige så godt
købe en almindelig Carlsberg. Hos Svaneke, Brøckhouse, Refsvindinge,
Herslev, Nørrebro, Wintercoat og Ørbæk synes jeg er bedre eksempler på
anderledes øl.

> [...]
> fornemmelsen at mange af dem der mener ikke at kunne lide øl har den
> opfattelse at øl er synonymt med smagen af en pilsner.

Min mening er at alle kan lide øl - de har måske ikke smagt den de kan
lide endnu.

> Jeg synes selv godt om en pilsner, eksempelvis på en dejlig varm sommerdag,
> men jeg er bestemt også glad for de mere runde og fyldige øl, så som nogle
> af de belgiske klosterøl.

En Weissbier eller en Wit er heller ikke at foragte i varmen. Eller en
god IPA for den sags skyld.

> Hvad kan alle I danske øl-elskere derude anbefale af danske øl, som ikke er
> af pilsner-typen?

Brøckhouse IPA og Hvede. Refsvindinge Ale no. 16, Mors Stout og Enkens
Anden Lyst. Herslev Pale Ale. Vestfyen Grauballe Ale og Stout. Ørbæk
Fynsk Forår. Der er sikkert andre jeg ikke lige kan huske.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 08:08

"Lars Remmen" <news@remmen.org> wrote in message

> Min mening er at alle kan lide øl - de har måske ikke smagt den de kan
> lide endnu.

Er du sikker?

I udstillingskataloget fra DØE's sidste øl-festival finder du i kapitlet
"Hvad skal jeg smage" et afsnit med titlen "Jeg kan slet ikke lide øl".
Afsnittet omtaler både cider, alholholfri øl og andre sager. Da der jo
var Copenhagen Marathon om søndagen havde jeg god nytte af det lille
afsnit. (Ikke at _jeg_ ikke kan lide øl, men jeg henlagde det meste af
min smagningsindsats til efter Marathon.)

Mvh. Per

Fra : Lars Remmen

Dato : 27-08-04 08:29

Per, Frb. wrote:

> "Lars Remmen" <news@remmen.org> wrote in message

> Er du sikker?

Ja, jeg er sikker på at det er min mening.

> [...]
> afsnit. (Ikke at _jeg_ ikke kan lide øl, men jeg henlagde det meste af
> min smagningsindsats til efter Marathon.)

Cider kan da være glimrende. Men at placere alkoholfri øl i et afsnit om
ikke at kunne lide øl...

Søndagen på årets ølfestival var efter min mening den bedste dag. Færre
mennesker og ingen rygning i hallen.

Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-08-04 13:28

Janni Nørmølle wrote:
> Hvad kan alle I danske øl-elskere derude anbefale af danske øl, som ikke er
> af pilsner-typen?

Limfjords Porter (mmmh:), Aldi's Ale, Ale no. 16 fra Refsvindinge.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-04 15:01

> Limfjords Porter (mmmh:), Aldi's Ale, Ale no. 16 fra Refsvindinge.

Aldis Ale = Ale no. 16 (stort set).

--
-Jens B.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-08-04 18:58

> Aldis Ale = Ale no. 16 (stort set).
Ja men kun næsten...

Kasper

Fra : Rap

Dato : 05-08-04 10:45

Den belgiske hvedeøl "Triverius" har åbenbart banket både danske og
belgiske i en smagning i Industriens Dagblad (uden andre hvedeøl, så vidt
jeg kan se):

www.belgiskbryg.dk

vh

Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 20:50

Jens Bruun wrote:
> Aldis Ale = Ale no. 16 (stort set).

Der er brugt en anden gær, svjv.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : alfaekko

Dato : 05-08-04 21:34

"> Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
> på http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Ja mig rører det ikke så meget at jeg ligefrem vil have det i min signatur

Hvem er de andre?

Anders

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-08-04 12:40

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> wrote in message news:<4110afb5$0$139

> Hvad kan alle I danske øl-elskere derude anbefale af danske øl, som ikke er
> af pilsner-typen?

Allerførst vil jeg nu lige anbefale en pilsner: Økologisk Humle fra
Thisted Bryghus. Den er dæleme go' - og den kan du sagtens få fat på
oppe ved dig

Nogle af de følgende forslag kan måske være vanskelig at skaffe i
Nordjylland

- Hvadsomhelst fra Brøckhouse <http://www.broeckhouse.dk> med det
forbehold at de har noget svært ved at styre kvaliteten. Når øllet er
godt fås det ikke bedre. Desværre er øllet ikke altid godt :-/

- Grauballe <http://www.grauballe-bryghus.dk> og Wintercoat
<http://www.wintercoat.dk> laver begge noget meget interessant øl

- Og endelig: Jeg er faldet pladask for Sommer Ale fra Herslev Bryghus
<http://www.herslevbryghus.dk>.

Højt skum!

Ebbe

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 05-08-04 14:29

> Allerførst vil jeg nu lige anbefale en pilsner: Økologisk Humle fra
> Thisted Bryghus. Den er dæleme go' - og den kan du sagtens få fat på
> oppe ved dig

Hej Ebbe

Jeg synes nu altså også at sådan en pilsner er go' - specielt den økologiske
Humle fra Thy som du nævner... den ville eksempelvis være RIGTIG god i dag
hvor det er så varmt. Mon ikke også mange (også ølentusiaster) forbinder en
varm dansk sommer med en kølig pilsner?

Solskinshilsener og højt skum! fra Janni

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-08-04 22:43

Den 5 Aug 2004 04:40:01 -0700, skrev Ebbe Kristensen:

> [...]
>oppe ved dig
>
>Nogle af de følgende forslag kan måske være vanskelig at skaffe i

Nu er nordvestjylland jo et lidt upræcist begreb, men i mit
lokalområde (Salling og Mors) har f.eks. Løvbjerg i Nykøbing et -
synes jeg - et imponerende udvalg i øl. Omkring 30 hyldemeter vil jeg
tro og der er både Bröckhouse og jeg-skal-komme-efter-dig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 06-08-04 09:43

> [...]
> synes jeg - et imponerende udvalg i øl. Omkring 30 hyldemeter vil jeg
> tro og der er både Bröckhouse og jeg-skal-komme-efter-dig

Jeg bor i Struer og vi har også en Løvbjerg med en masse godt. De har godt
nok ikke fået Brøckhouse på hylderne endnu - men mon ikke jeg skulle foreslå
dem det?

Vi har også en specialforretning med vin, øl og delikatesser - men den
forretning er i det hele taget lidt dyr og de har ikke mange øl som der ikke
også findes i Løvbjerg - så helt på bar bund er vi da ikke herovre vestpå.

Mvh JN