Bali og Lombok
Fra : T.R.

Dato : 03-08-04 10:25

Hallo dykkervenner.

Er det noen her inne som har dykket på Bali og/eller Lombok? Er ute etter å
finne en bra dykkeklubb, og gjerne også informasjon om steder vi bør dykke
på.

Terje.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-08-04 11:59

"T.R."
> [...]
> finne en bra dykkeklubb, og gjerne også informasjon om steder vi bør dykke

Her dykket ved Gilli øerne ud for Lombok, masser af fisk
og skilpadder, men meget lidt koral tilbage, det arbejdes
der på, meget let dykning, mange dykker centre af god
standart og forskellige sprog.

Nusa Lembongan ud for Bali, strømdyk det husker jeg
som fremragende, men det er 14 år siden. Dengang brugte
vi et dykkercenter fra Bali, men nu findes der vidst et center
(tysk..?)på øen, som ellers er meget lille og meget lokal, kan
anbefales, når Kuta blir for meget.. -max-

Fra : __vaDer

Dato : 03-08-04 12:01

Hej Terje,

Jeg dykkede dernede i Maj måned 04.
Grundet bomben nogen år tilbage i Kuta på Bali, er de stadig berørt af
episoden. Hvilket gør at der ikke er mange mennesker/turister samlingen med
før episoden. Færre turister, betyder også færre dykkere, hvilket har sin
fordel :)
De dykkercentre vi dykkede med de forskellige steder var ikke overrandt af
mennesker, og man kom ikke ud til at sites hvor der allerede var 50 dykkere
i vandet, som man høre om nogen gange i f.eks Rødehavet (Også selv oplevet
det, burde have lysregulering nogen steder).

Må ærlig tilstå, at jeg ikke blev imponeret over mange af deres dykker
sites. Så kunne ikke undgå at blive skuffet, da jeg havde forventet mere.
Det kom i at jeg havde læst en masse, en del research af deres sites og hvor
vi skulle dykke. Og når man så kommer derned og oplever det selv, ja så var
det en anden historie. Mange af deres koraller var meget ødelagte, den
sædvanlige historie med dynamit fiskeri også videre. Så mange af farverne er
væk. Min egen personlige mening og erfaring. Nu til det gode og sjove :)

Selv om jeg har skrevet ovenstående, så skal det ikke misforstås, der er
stadig koraller at se, nogen farver, det er bare ikke det store orgie. Sådan
er det stadig visse andre steder i Indonesien, du finder det bare ikke
omkring Lombok og Bali. Det var stadig super fedt at dykke, vandet omkring
Lombok og Gili øerne lå mellem 28 og 30 grader hvor der omkring Bali var
noget koldere, der var det mellem 24 og 28 grader. Så når man dykker i en
3mm shorty og går fra 30 til 24 grader, så kan det mærkes :) Så en masse
hajer (whitetips og reefsharks) fra cirka 0,5 til 2.5 m! skildpadder, sting
rays, leaffish, stonefish, lionfish, seasnake, moray også videre. På et
tidspunkt fulgte vi en gruppe på 5 papegøje fisk, der nok var tæt på 1m
store. Svømmede ved siden af dem, mens de nappede til koraller og andre små
fisk, det var fantastisk. Nogen steder var der sindssygt meget strøm, siger
ikke mere! så kan du selv få lov til at mærke det :) Sigten var vel på 10
til 25 meter, alt efter hvor man dykkede. Alle dyk var det de kalder for
"Fun dives" Der er ikke rigtig nogen vrag i det område, ud over det
"berømte" Tulamben der lægger oppe i nord på Bali.(Kæmpe bunke jern 30 meter
fra kysten)

Vi brugte http://www.dreamdivers.com/ til fun dives omkring Lombok og Gili
øerne.

Og http://www.diveindo.com/index1.htm til det lidt mere krævende! For jeg
har løjet lidt da jeg skrev at mange af koraller er væk! Blue Marlin som de
hedder og er ejet af Simon Liddard, en ganske erfarende herrer inden for det
tekniske. Og som de eneste tilbyder de Nitrox, Trimix også videre fra IANTD.
De gør at man kan tage ud med dem på sites som ikke er tilgængelig for de
andre dykkercentre og som de slet ikke kender! Der er koraller og farver,
men starter fra 35 til 70+ meter. Samt en Japansk torpedo båd på 43 meter,
et dyk du ikke må snyde dig selv for :) Kan ikke huske navnet på dem vi
brugte på Bali, kun at priserne på Bali var meget dyrere end på Lombok!
Prisen for et dyk på Lombok/Gili øerne var 25$ for det første, og derefter
20$ efterfølgende. Og da vi have skrevet hjemmefra og brugte eget udstyr fik
vi 15$ rabat. Priser på Lombok og Gili er faste og kan ikke forhandles, det
er en aftale dykkercentrene har indgået. Dog findes der nogen noget
smudskede center som gerne vil gøre billigere! Men når deres primær
forretning var diskotek, så lade jeg ikke den store tiltro til dem. Hold dig
til de rigtige centre.

Der er sikkert en masse jeg har glemt, men nu er jeg sulten ;)

God fornøjelse og god tur.

__vaDer

Fra : T.R.

Dato : 04-08-04 11:10

Takk for svarene. Reiser i september, men tenkte det var greit å starte
planleggingen.

Terje

Fra : kim isaksen

Dato : 04-08-04 21:06

"T.R." <no.sp@m.no> wrote in message
> [...]
> finne en bra dykkeklubb, og gjerne også informasjon om steder vi bør dykke

Har brugt 6 måneder i indonesien for et års tid siden. Highlights er

pulau weh + sulawesi men det ligger jo ret langt væk fra bali og lombok.
mht til bali synes jeg ikke der er noget der er specielt fedt. Dog kan USS
thulamben være ret fedt hvis der ikke er super mange mennesker der.(nord
bali). Jeg har også hørt at der skulle være nogen gode strøm dyk rundt
omkring på bali, med store ting i vandet.
Gili islands er ikke specielt fede at dykke på, svarer lidt til koh tao
thailand. Ikke så meget andet end et par hajer på shark point og rimeligt
mange turtles. Men ingen koraler. DERIMOD så er kuta beach på LOMBOK (ikke
kuta bali), noget af det bedste de har i indonesien. Soft korals overalt,
walls, pygmy seahorses, og også store ting. Helt klart værd at se på. Der er
dog ingen divecenters der (i 2003), og man skal booke fra enten mataram
,eller den der by lige under gili's som jeg ikke lige kan huske hvad hedder
lige nu. Øst lombok er også fantastisk (har kun skin dive exp. derfra), men
der er nogen dive centers så vidt jeg ved.

Ellers er der jo en 3 dages tur til flores, og dykning i lambubajo (ikke
stavet rigtigt:), og maumere er super..

Og så er der bunaken, og togians, og timor, og sumba, og borneo, og .....
jeg stopper her.

Det var mine vise ? ord.

mvh Kim isaksen

Fra : T.R.

Dato : 07-08-04 18:57

Hei Kim.

Takk for svaret. Jeg har forstått at Bali og Lombok kanskje ikke har så
spektakulære dykk å by på, men tenkte å få meg med noen dykk uansett. Det er
jo garantert bedre enn Oslofjoden

God helg!

Terje

Fra : kim isaksen

Dato : 08-08-04 11:36

"T.R." <no.sp@m.no> wrote in message
> [...]
>
> Takk for svaret. Jeg har forstått at Bali og Lombok kanskje ikke har så
> spektakulære dykk å by på, men tenkte å få meg med noen dykk uansett. Det

Og Oslofjorden er garanteret bedre en kbh og omegn :)

Men der er skam fin-fin dykning på bali og lombok, specielt hvis man lige
har lidt held med sig. Der er mange store "monsters" der cruiser rundt
omkring derude. Så rigtig god ferie. Og prøv kuta beach på lombok, det er et
fantastisk sted.

mvh Kim

Fra : T.R.

Dato : 09-08-04 10:02

Mange takk Kim

Det er bryllupsreisen vår, så vi skal nok kose oss uansett om dykkene er bra
eller middels bra

Ha en fin uke.