Skarv eller hejre??
Fra : Per

Dato : 02-08-04 14:40

Hej
Jeg var heldig ved kongeåen og fangede en fin bækørred på tørfluen .
(1,17 kg og 44cm)
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=197686&pre_v=183178&pos_v=197697&kode=&kommentar=
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=197685&kode=

Den havde et voldsomt hug i den ene side, ken det være en hejre eller en
skarv??
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=197697&kode=

MVh Per

Fra : Jesper

Dato : 04-08-04 09:07

"Per" <herholdt@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=197685&kode=
>
> Den havde et voldsomt hug i den ene side, ken det være en hejre eller en

Ja, det kan være begge. Formodenligt hejre da skarver ikke hugger så
kraftigt som hejrer.

Skarver kan dog sagtens spise en ørred på den størrelse hvilket måske vil
overraske mange.

Nu ved jeg ikke hvor nye såret er - men der findes jo også andre måder at få
sår på. Bl.a. er der en stor grøn gusten rovfisk som godt kunne finde på at
snappe lidt

vh. Jesper

Fra : Ole Mose

Dato : 08-08-04 11:29

Per <herholdt@os.dk> skrev:
<snip>
>Den havde et voldsomt hug i den ene side, ken
>det være en hejre eller en
>skarv??
>http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=1 97697&kode=

Normalt er et "hejre-hug" lige så spidst og langt som hejrens næb.
Det ligner nærmest et hug med en stor spids pincet. Desuden vil
det ofte sidde på fiskens overside. Jeg vil vove den påstand, at
man ikke er i tvivl, når man ser et hejrehug.
Skarven har et bredere næb og flosser fisken. Endelig er skarven
trods alt stadig en mere hyppig fugl på kysten end inde i landet.
Jeg ville vurdere, at det er noget helt tredie, en skade fra
bunden eller nærmere et fejlhug fra en krog. Såret ser ret friskt
ud, så det kan meget vel være, at den har været omkring din
flue/blink lidt tidligere.

Når det så er sagt, så er der samtidigt alle muligheder, for at
fisken har været slået omkuld først og har vendt siden til en
hejre eller en skarv

Mvh Ole