Malaga mad og seværdiheder søges
Fra : Tom Frank

Dato : 02-08-04 09:37

Hej,

Vi har planer om at tage til Malaga til efteråret og søger i den
forbindelse nogle inputs til noget praktisk samt seværdiheder eller
udflugtsmål.

Det praktiske er hvor handler man henne i det område, vi har hørt at
spanierne svømmer i seafood. Handler man i det lokale markedet eller
skal man ud til havnene ?? Hvor plejer man at handle i markedet eller
supermarkedet mht. kød og frugt mm. ?? Og hvad er prisniveauet og
sprog (går det med engelsk) ??

Ellers er vi interesset i evt. udflugtsmål og seværdiheder. Selv er vi
kun nået til Gibraltar men vi er lidt usikker på pasreglerne ??

Undskyld uvidenheden, men det er først gang vi skal til Spanien og har
lånt et hus i Malaga.

mvh Tom

Fra : Anders Jensen

Dato : 02-08-04 18:02

mht. seværdigheder/udflugter kan dette link måske bruges, det omhandler
Andalusien (deriblandt malaga)
http://www.andalucia.org/modulos.php?modulo=Visitas (fundet via Google:
visit andalucia)

I behøver ikke være nervøse med Gibraltar, det er en del af EU (høre under
England). Det eneste er, der kan være rigtig lange ventetider ved grænsen så
vær der tidligt...det kan hvis man er uheldig nemt tage en god time at komme
over. og en anden ting HUSK £...De giver en meget dårlig kurs for Euro

Kan desværre ikke svarere på maden!!!!! anden en at der på restauranterne
bliver serveret meget (og rigtigt godt) fisk.

God Tur

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-08-04 00:21

> [...]
>
> Vi har planer om at tage til Malaga til efteråret og søger i den
> forbindelse nogle inputs til noget praktisk samt seværdiheder eller

Jeg kan anbefale Politikens rejsebog "Turen går til Sydspanien", det er ikke
for stort eller småt, men det er min personlige mening.

> [...]
> skal man ud til havnene ?? Hvor plejer man at handle i markedet eller
> supermarkedet mht. kød og frugt mm. ?? Og hvad er prisniveauet og

For ca 1 måned siden var min kæreste og jeg i Benalmadena Costa, ca 30 km
fra Malaga.
Vi havde lejet en lille ferielejlighed med et lille køkken, så vi købte ofte
vores mad hos den nærmeste supermarked. Priserne var nogenlunde som her i
Danmark, men det var i et supermarked tæt på turiststederne. Måske hvis man
kommer "bagom" turiststederne er det lidt billigere?

Med hensyn til engelsk, er det nærmest fifty-fifty synes jeg. En "sjov"
oplevelse var, at jeg i bil langt ude på landet blev stoppet af politiet
fordi jeg i forbindelse med overhaling af dem kørte lidt for hurtigt. De
blinkede mig til side, men de kunne (heldigvis) ikke engelsk, så jeg slap
med nogle fagter og opgivende miner.
Men politiet som går i turistbyerne plejer at kunne engelsk.

> Ellers er vi interesset i evt. udflugtsmål og seværdiheder. Selv er vi
> kun nået til Gibraltar men vi er lidt usikker på pasreglerne ??

Alle som tog over grænsen viste pas, inklusive os. Jeg ved ikke hvad der
sker hvis man ikke har pas med, men I må hellere tage pas med.
Der er lange ventetider ved grænsen (helt op til 1 time), så hvis man ikke
skal købe særligt meget i Gibraltar, kan man stille bilen på den spanske
side og gå over grænsen, det er hurtigere i alle tilfælde. Også når man skal
tilbage over grænsen om eftermiddagen... Spanierne gør det for at provokere
"besættelsesmagten" England, spanierne ser nemlig at Gibraltar skal tilbage
under spansk herredømme.

> Undskyld uvidenheden, men det er først gang vi skal til Spanien og har
> lånt et hus i Malaga.

Der er en rigtig dejlig klima i sydspanien, så længe man er ved kysten. En
dag kørte vi til Sevilla (ca 200 km inde i landet), og der var temperaturen
43 grader mens det ved kysten var omkring 32 grader.. Glæd jer til en god
rejse, hvor skal I bo, i selve byen Malaga, eller udenfor?

Mvh

Emil

Fra : Tom Frank

Dato : 03-08-04 11:01

Hej,

Det er en by som hedder Compenta, det skulle være med kanon udsigt.
Jeg håber dog at vejret er til udendørs i september/oktober og at der
er noget at se udover udsigten.

/Tom

Fra : Anette

Dato : 04-08-04 23:16

Tom Frank <tofran@hotmail.com> wrote:
> Vi har planer om at tage til Malaga til efteråret og søger i den
> forbindelse nogle inputs til noget praktisk samt seværdiheder eller
> udflugtsmål.

Malaga området har mange gode bud, men når det nu er Jeres
første tur til det smukke land må I ikke gå glip af

Den smukke mauriske "by" Alhambra, ved Granada.
Imponerende drypstenshuler Cuevas de Nerja, øst for byen Nerja
Har I mod på lidt bjergkørsel, så er der nogle skønne ture ad landevejene
fra kysten op over bjergene, igennem et utal af de berømte små "hvide byer"
til feks Ronda ( meget smuk historisk by, der er mere end en eftermiddag
værd), eller Fuente de Piedra ( der er en gigantisk saltsø hvor Eurpoas
eneste vildtlevende flok af flamingoer holder til.)
Sevilla er absolut også værd at bruge en dag eler fem på - Flot by med
mange store parker, et maurisk klokketårn La Giralda og Torre del Orro ,
Guldtårnet også fra maurisk tid.

Gibraltar er da okay - hyggelige, meget engelske pubs,
en stor klippe med masser af aber og det er så det.

> [...]
> skal man ud til havnene ?? Hvor plejer man at handle i markedet eller
> supermarkedet mht. kød og frugt mm. ?? Og hvad er prisniveauet og

De fleste småbyer har markeder med frugt, grønt, fisk, kød og alt andet hvad
hjertet måtte begære, enten på torvet hver tirsdag og lørdag eller i en
torvehal der har åbent hver dag. Der er det absolut billigst at handle ( og
mest friskt), men det kræver jo så også at man tør forsøge at tale med
ekspedienten
( kilo hedder også bare kilo på spansk)
Supermarkederne i de store butikscentre , centro commercials, er også okay
prismæssigt og i hvert fald noget billigere end supermarkederne i
turistområderne.
Spaniens svar på Bilka hedder Carrefour, Champion eller Pryca - de
supermarkeder er en oplevelse i sig selv.
Udfor turistområderne er der ikke mange der taler engelsk, men spanierne er
et hjælpsom folkefærd, så med fagter og gebærder går det fint uden at kunne
spansk.

Håber I får en fabelagtig ferie

/ Anette