Kanin - hva' så?
Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-04 21:19

Købte et par pakker kanin på tilbud hos ISO i dag - så'en på forventet
efterbevilling. Og det er så her, I kommer ind

Hvad skal jeg gøre ved dyret? Det er vel noget med, at stykkerne skal ligge
og simre noget tid med alt muligt godt? Gi' mig lidt inspiration, please...

--
-Jens B.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 01-08-04 22:29

> [...]
ligge
> og simre noget tid med alt muligt godt? Gi' mig lidt inspiration,

Prøv at kigge her, der er oceaner at opskrifter på kanin:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-08-04 17:36

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:410d60b4$0$13839$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Prøv at kigge her, der er oceaner at opskrifter på kanin:
> http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

Tusind tak for linket, men jeg vil allerhelst have forslag på baggrund af
personlige erfaringer - opskrifter kan man såmænd altid finde

--
-Jens B.

Fra : Sybil

Dato : 02-08-04 10:55

Bare husk at kanin er en smagsbærer, så hvis du vælger en opskrift med vin,
så køb en ordenlig vin.

Majken - (som lærte det på den hårde måde.)

Fra : Leo

Dato : 02-08-04 12:39

Køb lidt flæsk - du skal bruge et par hundrede gram, gerne saltet.
Lidt olie
1 løg, lidt hvidvin., salt peber - timian, laurbær og persille.

Parter kaninen, hvis den ikke allerede er skilt ad.
Skær flæsket i tern, del løget i kvarter. Brun flæsket, tag det op og brun
så kaninen.
Tilsæt dernæst løget, lad det blive blødt og falde i stykker - tilsæt kød,
lidt vand, et par glas vin og et par kviste timian, et laurbær og en dusk
persille - smag til med salt og peber - lad det småstege en lille time - det
kommer lidt an på kødstykkerne. Tag kødet op og jævn sovsen.

Du kan evt. komme lidt tomater i og lidt hvidløg i - men så er det altså
tomat og hvidløg, der dominerer. Men ellers er der jo frit slag - du skal
dog tænke på, at kanin er lidt neutralt, så hvis du vælger at tilsætte fx
rørhatte - det må vist være ved at være ved tiden - eller andre former for
smagstilsætning (bacon fx), så smager det kraftigere igennem.

Leo

Fra : -V-

Dato : 02-08-04 14:28

Jens Bruun wrote:
> Hvad skal jeg gøre ved dyret? Det er vel noget med, at stykkerne skal
> ligge og simre noget tid med alt muligt godt? Gi' mig lidt
> inspiration, please...

Sakset fra Meyers nyhedsbrev:

-V-

KANIN I SENNEPSSAUCE

Til 4 personer:

Kaninkød har en fremragende smag og struktur. At det ikke er mere udbredt på
vores breddegrader er en gåde.

600 g kaninlår i mindre stykker
2 spsk olivenolie
2 fed hakket hvidløg
1 løg i tern
1 fennikel i tern
3 spsk dijonsennep
2 dl hvidvin
½ l hønsebouillon
400 g friskbælgedede ærter
frisk estragon

Steg kaninkødet i olivenolie ved god varme i en stegegryde, til det har
taget farve. Tag kødet op og skru lidt ned for varmen.

Kom hvidløg, løg og fennikel i gryden og sauter til løgene er klare. Vend
sennep i og sauter yderligere 3-4 minutter. Læg kaninkødet tilbage i gryden,
krydr med salt og peber, og hæld hvidvin ved. Lad hvidvinen koge ind til det
halve. Spæd så med bouillon, læg låg på og lad retten simre til kaninkødet
er mørt ca. 30 min.

Tag kaninstykkerne op og purer bouillon og grønsager i blender eller pres
dem gennem en si. Varm kødet op i saucen og vend ærter og estragon i kort
før servering.

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 02-08-04 22:10

<klip hist og pist>
> Sakset fra Meyers nyhedsbrev:
> Kaninkød .... At det ikke er mere udbredt på
> vores breddegrader er en gåde.
</>klip

Gåde og gåde, det er vel nok fordi at på vores breddegrader har mange
kaniner som kæledyr, og man spiser jo ikke (så tit) sine venner :o

/Heidi - uden kaniner, men med 2 katte, der aldrig vil ende på
middagsbordet, uanset hvad :)

http://chocolade.dk
http://høns.dk

Fra : -V-

Dato : 02-08-04 22:19

Miver og Mulle's mor Heidi wrote:
> [...]
> kaniner som kæledyr, og man spiser jo ikke (så tit) sine venner :o
>
> /Heidi - uden kaniner, men med 2 katte, der aldrig vil ende på

Yikes, katte burde afskaffes ved lov.

Som katteelsker burde du læse Neil Gaimans novellesamling 'Smoke & Mirrors',
hvor der indgår nogle ganske glimrende historier med katte som
hovedpersoner. Dem ville du nyde.

-V-

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-08-04 18:29

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
ligge
> og simre noget tid med alt muligt godt? Gi' mig lidt inspiration,

Min italienske mamma ville partere kaninen i portionsstykker, brune den i
halvt smør halvt oliveolie og så hælde hvid vineddike og vand (evt. hvidvin)
til det dækker halvt. Ca. halvt. Ned i gryden smides desuden 2-3 duske
rosmarin, lidt peberkorn, et laubærblad og evt rodfrugter og kartofler.
Simrer under låg til det er mørt. Det fik jeg tit om søndagen til frokost,
da jeg boede i Rom. Mums.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-04 08:00

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Simrer under låg til det er mørt. Det fik jeg tit om søndagen til frokost,

Det blev så Kevins katolske udgave, der blev afprøvet

Stykkerne blev godt brunet af i smør/olivenolie, og det meste af en flaske
god hvidvin derefter tilsat. Fik lov til at stå og simre ca. 40 min. med en
lille håndfuld friskplukket rosmarin, et par laurbærblade (som var knapt så
friskplukkede). Jeg smed en knold selleri i, udskåret i store, passende
stykker, samt en flok halve lammefjordsgulerødder. Det hele smagt til med
lidt middelhavssalt og friskkværnet peber.

Datteren (otte år) var lidt lunken ved tanken om at spise kanin, men
resultatet blev rigtigt godt og passede perfekt til en varm aften på
terassen.

--
-Jens B.