Chili Con Carne
Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-04 20:47

Den stod på Chili Con Carne i dag, og det smagte sgu' egentlig meget godt:

- En pose hvide og røde bønner i blød natten over
- En kæmpestor flok løg hakkes groft
- En lidt mindre flok hvidløg hakkes fint
- En (god) håndfuld frisk chili hakkes fint (Habaneros, hvis I er mænd!)

Så er vi klar til det alvorlige (husk at drikke et par øl undervejs):

- Bønner koges i passende tid (hhv. 90 og 45 min.) og lægges til side
- Løg og hvidløg svitses og lægges til side
- Et kilos penge hakket oksekød (10-12%) svitses i samme dims (vi bruger en
wok) og lægges til side
- Den store gryde findes frem, og bønner, løg/hvidløg, chili og kød kastes i
- Blus under
- Et par dåser flåede, hakkede tomater tilsættes
- Det samme gør et par liter tomatdims (ikke-koncentreret)
- Og så godt med knust enebær
- Og en rigtig stor håndfuld spidskommen
- Sødes med ribsgele
- Og saltes med - salt
- Glem ikke eddike - den mørke Balsamico
- Glem heller ikke saften fra et par limefrugter
- Som los-prikkos-over-i'et: En plade god, chokolade (mindst 70%) nedsmeltes
sammen med resten
- Og så skal det sådan set bare simre lidt

Husk at drikke godt øl til Chili Con Carne (nej, ikke den fra det danske
bryggeri og slet ikke det mexicanske, pis-gule stads). Faktisk er det en god
idé at drikke godt øl til de fleste ting. Vin er faktiskb en kende
overvurderet, hvis I spørger mig.

--
-Jens B.

Fra : -V-

Dato : 01-08-04 21:39

Jens Bruun wrote:
[Betragtninger over mad, øl og livsnydelse]

I like your moves, Jens.

-V-

Fra : Lars Remmen

Dato : 02-08-04 06:32

Jens Bruun wrote:

[Snip]

> [...]
> bryggeri og slet ikke det mexicanske, pis-gule stads). Faktisk er det en god
> idé at drikke godt øl til de fleste ting. Vin er faktiskb en kende

Nu kunne man jo vælge øl fra Thisted Bryghus, Fuglsang, Hancock,
Vestfyen, Ørbæk, Refsvindinge, Brøckhouse, Herslev Bryghus eller
Bryghuset Svaneke. Der brygges jo meget godt øl i Danmark

Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-08-04 07:19

"Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse

> Nu kunne man jo vælge øl fra Thisted Bryghus, Fuglsang, Hancock,
> Vestfyen, Ørbæk, Refsvindinge, Brøckhouse, Herslev Bryghus eller
> Bryghuset Svaneke. Der brygges jo meget godt øl i Danmark

Du har ganske ret og jeg æder mine ord i mig igen. Jeg tænkte primært på
mastodonterne, der jo som bekendt sætter en ære i at udsætte os for så
dårlig kvalitet, de kan slippe afsted med (og de kan tilsynlandende slippe
afsted med hvad-som-helst).

Og så alligevel ikke: Carslberg har f.eks. brygget en fremragende serie af
forskellige øltyper under navnet Semper Ardens. Eneste ankepunkt er prisen,
der er ALT for heftig.

BTW: Den bedste hvedeøl, jeg nogensinde har smagt, var Brøckhouse's, så
danske bryggerier kan selvfølgelig også.

--
-Jens B.

Fra : alfaekko

Dato : 02-08-04 07:35

> [...]
god
> idé at drikke godt øl til de fleste ting. Vin er faktiskb en kende

Lækker opskrift, det må prøves engang.
Jeg vil varmt anbefale Carlsberg Criollo Stout til din Chili. Med sine ca.
10 gram Valrhona chokolade pr. flaske passer den rigtigt godt. En anden
mulighed er Herslev Pilsner, der med en let sødme (typemæssigt måske lidt
ukorrekt) også vil være en god ledsager.

Anders

www.ølsmagning.com
--Brug Æ,Ø og Å i domænenavne. Hent plugin på www.idnnow.com --

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-08-04 19:27

"alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil varmt anbefale Carlsberg Criollo Stout til din Chili.

Jeg er netop i gang med andendagschili, og jeg nappede - på din anbefaling -
en Criollo Stout. Du har helt ret: Passer fremragende sammen.

--
-Jens B.

Fra : alfaekko

Dato : 02-08-04 22:15

> [...]
anbefaling -
> en Criollo Stout. Du har helt ret: Passer fremragende sammen.

Det var godt at høre. Og så til andendags chili der, uhmmm, som regel er den
bedste

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-08-04 08:57

Jens Bruun wrote:
> Den stod på Chili Con Carne i dag, og det smagte sgu' egentlig meget godt:

<KLIP>

> - En (god) håndfuld frisk chili hakkes fint (Habaneros, hvis I er mænd!)

Eller har et udtrykt dødsønske

Rigtige Habaneros, der opfylder standarden, er slet ikke til at spøge med.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-08-04 18:52

> Den stod på Chili Con Carne i dag, og det smagte sgu' egentlig meget godt:

- SNIP: En god opskrift

- brug oksetykkam i stedet .. skær det i tærn, men husk at lade chilien stå
og småsimre en hel del timer til kødet er trevlet. Tilsæt også lige en halv
øl og en god sjat stærk kaffe.

ras

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-08-04 18:59

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - brug oksetykkam i stedet ..

Det kunne desværre ikke støves op i en snæver vending her i weekenden.

> skær det i tærn, men husk at lade chilien stå
> og småsimre en hel del timer til kødet er trevlet. Tilsæt også lige en
halv
> øl og en god sjat stærk kaffe.

Noteret og vil helt sikkert blive afprøvet næste gang.

--
-Jens B.

Fra : .Kody

Dato : 03-08-04 11:00

> [...]
stå
> og småsimre en hel del timer til kødet er trevlet. Tilsæt også lige en

Laurbæblade og bladselleri er også et must.
3 stængler bladselleri koges med (4-5 timer)
3 stængler bladselleri koges med den sidste kvarter.
Hvis der bruger bønner på dåse, kan 1 dåse koges med fra starten for at
jævne
2 dåser koges med den sidste halve time.
5-6 fed hvidløg koges med fra starten
2 fed koges med den sidste kvarter.

..Kody