/ Forside / Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rejser & Udflugter
#NavnPoint
Nordsted1 10159
refi 6552
ans 4342
HelleBirg.. 2810
katekismus 2544
piaskov 2400
dova 2399
svendgive.. 2305
Teil 2130
10  jakjoe 1830
Digital videokamera i flyveren
Fra : Bach|DK|


Dato : 01-08-04 20:16

Skal snart ud og rejse. Jeg tænkte på om man må filme med digital video
kamera i flyveren. Og hvordan er det med alm. digital kamera? Er det
forskelligt fra fly til fly/fra selskab til selskab?

Hvad siger jeres erfaringer?

--
Michael Bach



 
 
Kristian (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 01-08-04 20:31

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:
>Skal snart ud og rejse. Jeg tænkte på om man må filme med digital video
>kamera i flyveren. Og hvordan er det med alm. digital kamera? Er det
>forskelligt fra fly til fly/fra selskab til selskab?
>Hvad siger jeres erfaringer?
--------
Under selve flyvningen er der ikke problemer med at få lov at bruge
digitalt kameraudstyr . Men under start og landing skal man slukke
"alt elektronisk udstyr" - men om det omfatter digi kameraer er vist
mere et åbent spørgsmål.

Kristian

Torben Bech (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Bech


Dato : 01-08-04 20:31

Jeg har ofte haft brugt begge dele, og har aldrig haft vrøvl...såvidt jeg
huske må man dog ikke bruge det under start og landing ?

mvh

Torben

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cejff0$es0$1@news.net.uni-c.dk...
> Skal snart ud og rejse. Jeg tænkte på om man må filme med digital video
> kamera i flyveren. Og hvordan er det med alm. digital kamera? Er det
> forskelligt fra fly til fly/fra selskab til selskab?
>
> Hvad siger jeres erfaringer?
>
> --
> Michael Bach
>
>



Jørgen Rasmussen (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 01-08-04 20:29

Bach|DK| wrote:

> Skal snart ud og rejse. Jeg tænkte på om man må filme med digital video
> kamera i flyveren. Og hvordan er det med alm. digital kamera? Er det
> forskelligt fra fly til fly/fra selskab til selskab?
>
> Hvad siger jeres erfaringer?

Så længe der ingen sender er involveret må du formentlig bruge den når
flyet når marchhøjde. Det må være tilsvarende at bruge en PC.

Mobiltelefoner og tilsvarende må ikke bruges overhovedet.

Men kontakt det selskab du skal flyve med.


Hvorfor nævner du iøvrigt specifikt at det er digitalt.?


Mvh. Jørgen



Bach|DK| (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Bach|DK|


Dato : 01-08-04 20:40

Jørgen Rasmussen wrote:

> Hvorfor nævner du iøvrigt specifikt at det er digitalt.?

For at få så præcist et svar som muligt. Det kunne jo være det gjorde en
forskel med de chips mm. som sidder i nutidens kameraer.

--
Michael Bach



Olav M.J. Christians~ (01-08-2004)
Kommentar
Fra : Olav M.J. Christians~


Dato : 01-08-04 23:28

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cejff0$es0$1@news.net.uni-c.dk...

> Hvad siger jeres erfaringer?

De fleste steder siger man nok ikke noget til det, men f.eks. i Indien fik
jeg at vide at jeg ikke måtte filme ud af flyet. De er nok bange for at man
filmer landet fra oven (militære installationer og den slags).

Olav



ole holte (02-08-2004)
Kommentar
Fra : ole holte


Dato : 02-08-04 23:14


"Olav M.J. Christiansen" <omjcingenspamtak@jydholm.dk> skrev i en meddelelse
news:410d6e9c$0$222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:cejff0$es0$1@news.net.uni-c.dk...
>
> > Hvad siger jeres erfaringer?
>
> De fleste steder siger man nok ikke noget til det, men f.eks. i Indien fik
> jeg at vide at jeg ikke måtte filme ud af flyet. De er nok bange for at man
> filmer landet fra oven (militære installationer og den slags).
>
Også på Kreta er det strengt forbudt at filme i lufthavnen og fra flyet pga NATO-lufthavn
!



Henrik Hansen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Hansen


Dato : 03-08-04 18:01

Bach|DK| skriver:
>
> Skal snart ud og rejse. Jeg tænkte på om man må filme med digital video
> kamera i flyveren. Og hvordan er det med alm. digital kamera? Er det
> forskelligt fra fly til fly/fra selskab til selskab?
>
> Hvad siger jeres erfaringer?

Jeg har flere gange videofilmet, både analog og digitalt, i SAS fly fra
København til Seattle, og det har der slet ikke været nogen problemer i.

Ang. starter og landing så skal elektronisk udstyr vist være slukket,
men jeg har dog sneget mig til at filme landingen ud af vinduet, og
flyet faldt altså ikke ned af den grund.

/Henrik

Pernille og Kennet (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Pernille og Kennet


Dato : 03-08-04 22:56

>
> Ang. starter og landing så skal elektronisk udstyr vist være slukket,
> men jeg har dog sneget mig til at filme landingen ud af vinduet, og
> flyet faldt altså ikke ned af den grund.

Nej, så prøv dig endelig frem... Hvis de siger, at man skal slukke, så
gælder det nok ikke, og hvis det falder ned, så opdager de nok ikke hvorfor.
Det samme som folk, der absolut skal rejse sig, når flyet taxier ind til
holdepladsen - er det så svært, at overholde reglerne?? Total griner, da en
kineser tog en forlæns saltomortale over et sæde, da han absolut skulle
finde bagagen frem mens flyet taxiede, men så pludselig stod helt stille!

Og så en kommentar, som jeg mener mangler i denne tråd - film alt det du
vil, ud af vinduet, men gør ikke mig til en del af din hjemmevideo. Der er
ikke noget værre, end folk der mener, at en flyvetur er så unik, at de
absolut skal filme alt og alle i kabinen.

På forhånd tak

Kennet



Martin K. R. (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 04-08-04 07:14

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> wrote in message
news:411009fc$0$269$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > Ang. starter og landing så skal elektronisk udstyr vist være slukket,
> > men jeg har dog sneget mig til at filme landingen ud af vinduet, og
> > flyet faldt altså ikke ned af den grund.
>
> Nej, så prøv dig endelig frem... Hvis de siger, at man skal slukke, så
> gælder det nok ikke, og hvis det falder ned, så opdager de nok ikke
hvorfor.
> Det samme som folk, der absolut skal rejse sig, når flyet taxier ind til
> holdepladsen - er det så svært, at overholde reglerne?? Total griner, da
en
> kineser tog en forlæns saltomortale over et sæde, da han absolut skulle
> finde bagagen frem mens flyet taxiede, men så pludselig stod helt stille!
>
> Og så en kommentar, som jeg mener mangler i denne tråd - film alt det du
> vil, ud af vinduet, men gør ikke mig til en del af din hjemmevideo. Der er
> ikke noget værre, end folk der mener, at en flyvetur er så unik, at de
> absolut skal filme alt og alle i kabinen.
>
> På forhånd tak
>
> Kennet

Hørt! (til begge kommentarer)

Martin




Martin K. R. (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 04-08-04 07:21

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> wrote in message
news:411009fc$0$269$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > Ang. starter og landing så skal elektronisk udstyr vist være slukket,
> > men jeg har dog sneget mig til at filme landingen ud af vinduet, og
> > flyet faldt altså ikke ned af den grund.
>
> Nej, så prøv dig endelig frem... Hvis de siger, at man skal slukke, så
> gælder det nok ikke, og hvis det falder ned, så opdager de nok ikke
hvorfor.
> Det samme som folk, der absolut skal rejse sig, når flyet taxier ind til
> holdepladsen - er det så svært, at overholde reglerne?? Total griner, da
en
> kineser tog en forlæns saltomortale over et sæde, da han absolut skulle
> finde bagagen frem mens flyet taxiede, men så pludselig stod helt stille!

Ja, det er sikkert samme personer som mener at bagagebegrænsningen kun er
noget de har indført for at genere passagererne og intet har med sikkerhed
at gøre. Derfor slæber de liiiiige 20 kg ekstra med og bliver voldsomt
ophidsede hvis de bliver afvist ved check-in. Eller også forsøger de at
snige 10 kg ekstra med som håndbagage.

> Og så en kommentar, som jeg mener mangler i denne tråd - film alt det du
> vil, ud af vinduet, men gør ikke mig til en del af din hjemmevideo. Der er
> ikke noget værre, end folk der mener, at en flyvetur er så unik, at de
> absolut skal filme alt og alle i kabinen.

Ja, det er sgu' belastende (men nu tror jeg ikke det var den oprindelige
posters hensigt - det fremgår i hvert fald ikke af tråden)

Martin




Henrik Hansen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Hansen


Dato : 04-08-04 18:22

Pernille og Kennet skriver:
>
> >
> > Ang. starter og landing så skal elektronisk udstyr vist være slukket,
> > men jeg har dog sneget mig til at filme landingen ud af vinduet, og
> > flyet faldt altså ikke ned af den grund.
>
> Nej, så prøv dig endelig frem... Hvis de siger, at man skal slukke, så
> gælder det nok ikke, og hvis det falder ned, så opdager de nok ikke hvorfor.

Det var da en fandens tone !!!!

Idag er fly så sikrede mod alle former for elektroniske forstyrrelser,
så et tændt videokamera vil ingen skade gøre. Grunden til at alt
elektronisk udstyr skal slukkes ved start/landing, er af den simple
grund, at personalet ikke skal bruge tid på at afgøre om pågældende
udstyr er tilladt eller ej.

Ligeså snart vi begynder at bruge udstyr med radiosendere/modtagere
stiller det sig naturligvis helt anderledes, de kan under særlige
uheldige omstændigheder foråsage forstyrelser. Forøvrigt vil at
amerikansk flyselskab udstyrer fly med mobiltelefon antenner, så de kan
bruges under flyvning, det siger måske lidt om hvor EMC-sikkert et fly
faktisk er idag.

> Og så en kommentar, som jeg mener mangler i denne tråd - film alt det du
> vil, ud af vinduet, men gør ikke mig til en del af din hjemmevideo. Der er
> ikke noget værre, end folk der mener, at en flyvetur er så unik, at de
> absolut skal filme alt og alle i kabinen.

Vi er tildels enige, men man må på den anden sige også accepterer at
blive optaget, når man vælger et offentligt transportmiddel som et fly
jo engang er, mig generer de ihvertfald ikke. Hvis man vil flyve 100%
privat, så finder der jo udemærkede business-fly man kan leje... :)

/Henrik

Martin K. R. (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 04-08-04 20:29

"Henrik Hansen" <henrhans@post2.tele.dk> wrote in message
news:41111B28.C0AA51B3@post2.tele.dk...
> Pernille og Kennet skriver:

> > > Ang. starter og landing så skal elektronisk udstyr vist være slukket,
> > > men jeg har dog sneget mig til at filme landingen ud af vinduet, og
> > > flyet faldt altså ikke ned af den grund.
> >
> > Nej, så prøv dig endelig frem... Hvis de siger, at man skal slukke, så
> > gælder det nok ikke, og hvis det falder ned, så opdager de nok ikke
hvorfor.
>
> Det var da en fandens tone !!!!

Ja, det kan jeg sandelig godt forstå! Jeg har set et flyinstrument fejle på
grund af en tændt mobiltelefon (i en kontrolleret test). Det var sågu en
skræmmende oplevelse.

> Idag er fly så sikrede mod alle former for elektroniske forstyrrelser,
> så et tændt videokamera vil ingen skade gøre. Grunden til at alt
> elektronisk udstyr skal slukkes ved start/landing, er af den simple
> grund, at personalet ikke skal bruge tid på at afgøre om pågældende
> udstyr er tilladt eller ej.

Så det mener du nu de skal til at bruge tid på? Eller mener du det skal
overlades til passagererne selv at afgøre det?
Jeg har f.eks. oplevet sælgere med laptops, som mestrer programmerne på den
til perfektion, men som ingen anelse havde om hvilken dims de sad med eller
om der var radiosender i eller ej (og hvorfor skulle de også vide det?).

> Ligeså snart vi begynder at bruge udstyr med radiosendere/modtagere
> stiller det sig naturligvis helt anderledes, de kan under særlige
> uheldige omstændigheder foråsage forstyrelser. Forøvrigt vil at
> amerikansk flyselskab udstyrer fly med mobiltelefon antenner, så de kan
> bruges under flyvning, det siger måske lidt om hvor EMC-sikkert et fly
> faktisk er idag.

Nej, det siger mere noget om at når flykonstruktørerne/teknikerne kan
kontrollere hvad der anvendes (og hvordan), så kan man gardere sig mod
eventuelle fejlsituationer.

> > Og så en kommentar, som jeg mener mangler i denne tråd - film alt det du
> > vil, ud af vinduet, men gør ikke mig til en del af din hjemmevideo. Der
er
> > ikke noget værre, end folk der mener, at en flyvetur er så unik, at de
> > absolut skal filme alt og alle i kabinen.
>
> Vi er tildels enige, men man må på den anden sige også accepterer at
> blive optaget, når man vælger et offentligt transportmiddel som et fly
> jo engang er, mig generer de ihvertfald ikke. Hvis man vil flyve 100%
> privat, så finder der jo udemærkede business-fly man kan leje... :)

OK, så du har ikke noget imod at jeg vælger at filme dig sovende med savl ud
af mundvigen?

Martin



Henrik Hansen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Hansen


Dato : 04-08-04 21:21

"Martin K. R." skriver:

> Ja, det kan jeg sandelig godt forstå! Jeg har set et flyinstrument fejle på
> grund af en tændt mobiltelefon (i en kontrolleret test). Det var sågu en
> skræmmende oplevelse.

Snakken gik på et videokamera, og ikke en telefon, som jeg også har
påpeget ikke skal anvendes i fly.

------

Hvordan er de optagelser man til tider ser i tv, både fra fly der letter
og lander optaget, sikkert med et ganske almindeligt videokamera, altså
må man konkluderer at et videokamere ikke er den største farer for
flysikkerheden.

Hvis videokameraer var så farlige, så ville der sikkert også have været
eksemplet på flyuheld af den grund, men jeg er ikke bekendt med nogen.
Det eneste eksempel jeg kan komme på, er en PC'ere der generede
autopiloten på et mindre fly, selvom det var tilladt at bruge PC'er på
pågældende tidspunkt, da flyet var i march-højde.

Hvis PC'ere var så farlige, så ville de jo forhåbentlig være forbudte
efter denne hændelse, men det skete ikke, så problemet i pågældende fly
må være et isoleret tildælde.

> > Ligeså snart vi begynder at bruge udstyr med radiosendere/modtagere
> > stiller det sig naturligvis helt anderledes, de kan under særlige
> > uheldige omstændigheder foråsage forstyrelser. Forøvrigt vil at
> > amerikansk flyselskab udstyrer fly med mobiltelefon antenner, så de kan
> > bruges under flyvning, det siger måske lidt om hvor EMC-sikkert et fly
> > faktisk er idag.
>
> Nej, det siger mere noget om at når flykonstruktørerne/teknikerne kan
> kontrollere hvad der anvendes (og hvordan), så kan man gardere sig mod
> eventuelle fejlsituationer.

Ja, men det ændre jo ikke på at mobiltelefoner, som før at været
fuldstændige bandlyste i fly, pludselig godt kan anvendes hvis
flyselskabet kan tjene penge på det, vel og mærke de samme telefoner som
ellers er bandlyste.

> OK, så du har ikke noget imod at jeg vælger at filme dig sovende med savl ud
> af mundvigen?

Hvis nogen har glæde af det, så lad dem !!! - hvis du gad læse hvad jeg
skrev, så ville du også læse, at man må accepterer, at man kan risikerer
at få taget et billed, eller komme med på moster Oda's hjemmevideo,
ligesom man også må accepterer på alle andre offentlige steder.

Af alle de gange jeg har fløjet, har jeg aldrig været generet at
videofilmende eller fotograferende medpassagerer, så jeg kan faktisk
overhovedet ikke se problemet. !!!

/Henrik

Martin K. R. (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 04-08-04 21:58

"Henrik Hansen" <henrhans@post2.tele.dk> wrote in message
news:41114524.60D00A8B@post2.tele.dk...
> "Martin K. R." skriver:
>
> > Ja, det kan jeg sandelig godt forstå! Jeg har set et flyinstrument fejle

> > grund af en tændt mobiltelefon (i en kontrolleret test). Det var sågu en
> > skræmmende oplevelse.
>
> Snakken gik på et videokamera, og ikke en telefon, som jeg også har
> påpeget ikke skal anvendes i fly.

Ja, men tror du ikke det er nemmere for både passagerer og personale at have
én regel om at alt elektronisk udstyr skal være slukket under start og
landing, i stedet for en liste med 'plus elektronik' og 'minus elektronik'?

> ------
> > > Ligeså snart vi begynder at bruge udstyr med radiosendere/modtagere
> > > stiller det sig naturligvis helt anderledes, de kan under særlige
> > > uheldige omstændigheder foråsage forstyrelser. Forøvrigt vil at
> > > amerikansk flyselskab udstyrer fly med mobiltelefon antenner, så de
kan
> > > bruges under flyvning, det siger måske lidt om hvor EMC-sikkert et fly
> > > faktisk er idag.
> >
> > Nej, det siger mere noget om at når flykonstruktørerne/teknikerne kan
> > kontrollere hvad der anvendes (og hvordan), så kan man gardere sig mod
> > eventuelle fejlsituationer.
>
> Ja, men det ændre jo ikke på at mobiltelefoner, som før at været
> fuldstændige bandlyste i fly, pludselig godt kan anvendes hvis
> flyselskabet kan tjene penge på det, vel og mærke de samme telefoner som
> ellers er bandlyste.

Du aner jo ikke om den ombygning af flyene der finder sted inkluderer bedre
skærmning mod elektrisk støj. Den omkostning indregnes selvfølgelig i prisen
for at benytte systemet, men det siger da intet om at ting der var til gene
før ikke er det længere.
Før der kom en efterspørgsel på mobilsamtaler, var det jo nemmere blot at
forbyde dem (en simpel cost/benefit beregning).

>
> > OK, så du har ikke noget imod at jeg vælger at filme dig sovende med
savl ud
> > af mundvigen?
>
> Hvis nogen har glæde af det, så lad dem !!! - hvis du gad læse hvad jeg
> skrev, så ville du også læse, at man må accepterer, at man kan risikerer
> at få taget et billed, eller komme med på moster Oda's hjemmevideo,
> ligesom man også må accepterer på alle andre offentlige steder.
>
> Af alle de gange jeg har fløjet, har jeg aldrig været generet at
> videofilmende eller fotograferende medpassagerer, så jeg kan faktisk
> overhovedet ikke se problemet. !!!

Men alligevel konkluderer du raskt, at det kan ikke være noget problem for
andre?

Martin



Henrik Hansen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Hansen


Dato : 04-08-04 22:14

"Martin K. R." skriver:

> > Snakken gik på et videokamera, og ikke en telefon, som jeg også har
> > påpeget ikke skal anvendes i fly.
>
> Ja, men tror du ikke det er nemmere for både passagerer og personale at have
> én regel om at alt elektronisk udstyr skal være slukket under start og
> landing, i stedet for en liste med 'plus elektronik' og 'minus elektronik'?

Det er jo lige netop hvad jeg har skrevet hele tiden, for at gøre det
nemmere. :)

Hvis man søger lidt på google, så finder man flere eksempler på, at
passagerer har videofilmet starter og landinger, både i kabinen og i
cockpittet, altså med besætnings viden, og tråden gik jo netop på
videokameraer i fly.

Fandt bl.a denne, hvor personalet åbenbart har en officiel holding, og
en uoffiel :)

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&safe=off&frame=right&th=d8e3c8c029802081&seekm=393CA29C.7378B1D9%40eed.ericsson.se#link9

> Du aner jo ikke om den ombygning af flyene der finder sted inkluderer bedre
> skærmning mod elektrisk støj. Den omkostning indregnes selvfølgelig i prisen
> for at benytte systemet, men det siger da intet om at ting der var til gene
> før ikke er det længere.
> Før der kom en efterspørgsel på mobilsamtaler, var det jo nemmere blot at
> forbyde dem (en simpel cost/benefit beregning).

Nej, for jeg er ikke flykonstruktør :) - og jeg vil til enhvert tid,
have den holding at en mobiltelefon er klart mere 'farlig' end et
videokamera, som garanteret hverdag bliver brugt til at filme under
starter og landinger.

Hvad angår mobiltelefoner, så kan det nok ikke undgås at en eller anden
passager har glemt at slukke den under flyvning, og det har åbenbart
ikke forårsaget noget ulykke ind til dato, for jeg her sikker på at
elektronisk udstyr i dagens fly er sikret mod alle tænkelig elektroniske
forstyrrelser, der kan forekommer, både inde i flyer og udenfor.

> Men alligevel konkluderer du raskt, at det kan ikke være noget problem for
> andre?

Hvor har jeg skrvet det ???? - jeg skrev, at det ikke var et problem for
mig, og at passagerer ikke i almindelighed opfattede det som et problem,
der er ihvertfald større gener end videofilmende passagerer, bla.
personer der ikke har fattet at håndbagage betyder håndbagage og ikke at
de skal slæbe hele kufferte ind i kabinen.

/Henrik

Martin K. R. (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 04-08-04 22:38


"Henrik Hansen" <henrhans@post2.tele.dk> wrote in message
news:4111517B.73841865@post2.tele.dk...

<snip>
>
>
> Hvad angår mobiltelefoner, så kan det nok ikke undgås at en eller anden
> passager har glemt at slukke den under flyvning, og det har åbenbart
> ikke forårsaget noget ulykke ind til dato, for jeg her sikker på at
> elektronisk udstyr i dagens fly er sikret mod alle tænkelig elektroniske
> forstyrrelser, der kan forekommer, både inde i flyer og udenfor.

He, he, tro mig, som ingeniør får man pludselig en helt anden holdning til
tekniske systemers ufejlbarlighed

> > Men alligevel konkluderer du raskt, at det kan ikke være noget problem
for
> > andre?
>
> Hvor har jeg skrvet det ???? - jeg skrev, at det ikke var et problem for
> mig, og at passagerer ikke i almindelighed opfattede det som et problem,
> der er ihvertfald større gener end videofilmende passagerer, bla.
> personer der ikke har fattet at håndbagage betyder håndbagage og ikke at
> de skal slæbe hele kufferte ind i kabinen.

100% enig

Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste