Spumante
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-08-04 10:52

Må jeg godt høre, hvad I i denne gruppe mener om den dejlige
friske og perlende spumante. Jeg elsker den, når den er kølig
og serveres i champagneglas og serveres sammen med lidt lette
snacks som f.eks. saltede pistacier.

En gang var der mange som så ned på de italienske vine med
brus, men jeg synes Asti Spumante er højt hævet over alle de
typer perlwein man en gang lidt foragteligt kaldte italiensk champagne.

Som sagt, jeg ville gerne høre hvad andres mening er.

Hilsen Ruth

Fra : F.B. [3000]

Dato : 01-08-04 16:32

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse:
> [...]
> typer perlwein man en gang lidt foragteligt kaldte italiensk champagne.
>
> Som sagt, jeg ville gerne høre hvad andres mening er.

Hej Ruth

Jeg forstår udemærket hvad du sigter til og har egentlig kun den kommentar
at jeg finder Asti vinene lidt for søde og svulstige efter et par glas.
Der imod laver vinbønderne omkring Die (sydøst for Lyon) for lignende vin de
kalder "Clairette" og der er nogenlunde identisk med Asti´en, men langt mere
balanceret og fin i smagen.

Dette kun for at give dig muligheden for at tjekke forskellen en gang hvis
du støder ind i vinen, men da du er glad for Astí´en er det jo godt og
rigtig god fornøjelse med "bælleriet"

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-08-04 21:37

"F.B. [3000]" skrev i en meddelelse
> [...]

> at jeg finder Asti vinene lidt for søde og svulstige efter et par glas.

Æhm er den måske ikke rigtig noget for mænd? Jeg lærte Asti Spumante
at kende hos mine venner i Hamborg, men det var nu altid sådan at min
veninde og jeg hyggede os med et par glas Spumante, mens hendes mand
tog sig en whisky

> [...]
de
> kalder "Clairette" og der er nogenlunde identisk med Asti´en, men langt

Den må jeg da prøve at finde frem til en gang.

> Dette kun for at give dig muligheden for at tjekke forskellen en gang hvis
> du støder ind i vinen, men da du er glad for Astí´en er det jo godt og
> rigtig god fornøjelse med "bælleriet"

Jo tak - jeg vil jo bruge den som velkomstdrink på torsdag, der
forhåbentlig bliver en varm dag.

Hilsen Ruth

Fra : Heidi

Dato : 01-08-04 17:07

Ruth Nielsen wrote:
> [...]
> champagne.
>
> Som sagt, jeg ville gerne høre hvad andres mening er.

Jeg er også meget glad for den og kan uden problemer bælle den i mig
næsten som saftevand.
Der er en anden variation der vistnok hedder Moscato d'Asti, som også er
god, men med knap så meget brus i, såvidt jeg husker.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-08-04 18:07

Ruth Nielsen <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> typer perlwein man en gang lidt foragteligt kaldte italiensk champagne.
>
> Som sagt, jeg ville gerne høre hvad andres mening er.

Asti laver flere forskellige 'spumanter' - alt fra secco til amabile og
også i flere forskellige kvaliteter. Efter min mening er de bedste
Asti'er fuldt på højde med de bedste franske.
mvh
Erling

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-08-04 21:48

"Erling Hansen" skrev i en meddelelse
> [...]

> også i flere forskellige kvaliteter. Efter min mening er de bedste
> Asti'er fuldt på højde med de bedste franske.

Tak til både dig og Heidi. Det lyder som om det kunne være spændende
at prøve flere af de typer der er på markedet.

Tak for svarene

Hilsen Ruth

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-08-04 22:12

> [...]

> Tak til både dig og Heidi. Det lyder som om det kunne være spændende
> at prøve flere af de typer der er på markedet.

En 'studietur' til Italien kan også anbefales. Mange typer Asti
importeres slet ikke til DK.
mvh
Erling