Med Hobbitten til Ungarn (advarsel)
Fra : Jan Achmann

Dato : 31-07-04 12:02

Hej,

Familien har lige været på en uges campingferie i Ungarn med Rejsegruppen
Hobitten. Det var på alle måder en særpræget oplevelse, og vi må tilråde
ALLE at gå en laaaaang cirkel udenom Rejsegruppen Hobbitten, næste gang der
vælges ferie for familien.

Det hele starter med bookingen..

Annoncen lyder: 1 uge ved Balatonsøen i luksustelt kr. 2300 - børn halv
pris.

DET lød billigt. For os, 2 voksne og 1 barn, blev det 5750,- !!

Herfra bliver det spændende.

Da vi bor på Sjælland, skulle vi betale for broafgift (!!) over
Storebælt...150 pr. person. I alt 450,-

Vi er nu på 6200,-

Vil vi køre i sovebus, er der et tillæg på 150 pr. person. Ialt 450,-.

Vi er nu på 6650,-

HOV! Hvad skete der lige her?? Var der mulighed for at køre i alm. Bus? Næh,
de var fuldt bookede! Senere åbenbarede sadheden sigh dog: Der findes intet
alternativ til sovebus!! Smart hobit!! Og kassen ringer igen.

Videre:

Om vi ville på campingpladsen (Europa) med betydeligt højere sanitær
standard end den annoncerede? Joeh..det er da klart. 300 kr oveni. Vi er nu
på 6950,-

HOV! ER der overhovedet mulighed for at bo på den annoncerede plads? Næh.den
er fuldt optaget, desværre. Sandheden er at Hobitten INGEN pladser har på
den pågældende plads. Smart hobit! Kassen ringer igen.

Vil vi ha' en rejseforsikring? Joeh..

400 kr..inkl. En police vi ALDRIG fik. Og som vi nu tvivler på eksisterer!

NÅ.i alt 7350,- blev det så.

"Ved du hvad, jeg sender lige en bog med til jer", siger den venlige
Rejsearrangør (ejeren personligt).

Tusind tak, siger vi glade.

Og således blev vi også faktureret 129 kr for "Rejsen Går Til Ungarn".

Endelig pris: 7.479 kr.

Det skal siges, at i rejsens oprindelig pris var indeholdt et tillæg for "
Stort telt med separat voksenkabine", hvilket den venlige mand klart
anbefalede. Kunne han jo også let, idet det var den eneste teltstørrelse,
der faktisk var på pladsen (Kasseringning).

Jeg ved ikke hvorledes andre.OG den danske jura ville karakterisere denne
form for prisfastsættelse, men det er tydeligt for enhver, at der er tale om
at føre folk bag lyset. Kan det karakteriseres som Fusk? Svig? Bagvaskelse?
Svindel? Jeg ved det ikke...

NÅ!

Turen oprandt..

Der var ÉN stewardesse til at servicere de to busser. Selvsagt en umulig
opgave, da busserne ikke fulgtes ad...

Hun viste sig at gøre det ulønnet! Af sit gode hjerte. Utrolig sød dame,
men...

Det er jo ikke lovligt!

Der var INGEN passagerlister! Det er efter min mening en uhyrlighed - især i
forbindelse med ulykke.

Og de spredte noter, der var om passagererne og deres opsamlingssted, var
ikke opdaterede. Hvilket fra start gav en del forsinkelse, da chaufføren
ikke anede hvem der skulle med hvor..og således ventede forgæves flere
steder.

Nå, i det mindste virkede toilettet da...i vores bus. Det kan man ikke sige
om den anden, som duftede præcist som en ajle-tank.

Vi ankom rettidigt...(I modsætning til ajletanken, som kørte forkert!)

På pladsen anviste de (ULØNNEDE!) guider os til vore "splinternye
luksustelte", som viste sig at være fra 70'erne. Og med et luksusindretning
bestående af en arbejdslampe, 2 tallerkener, 3 skeer og en gaffel.og et
nydeligt gulv af langt græs. Smukt!

Fællesteltet med køleskabe og mulighed for madlavning var et studie i
nøjsomhed. Der var 3 køleskabe til ca. 50 personer. Heraf kunne de to ikke
lukkes - og var MINDST 15 år gamle. De 2 kogekedler var de BILLIGST og
MINDST mulige i denne verden (Samlet kapacitet: 2L til 50 personer) Der var
også en (én!) luksustoaster, der ikke virkede. Og så en række borde i en
blanding af rå krydsfiner og Euro-paller..

Kloakeringen bestod af en 10 L spand uden hank...

De såkaldte guider vidste absolut INTET om stedet. Hvorfor skulle de også
det....

De fik 100 kr pr. døgn i diætpenge. That's it.

Gad vide hvor de resterede 270 kr af deskattefri ca. 370 kr, som er den
danske diætsats, blev af?

Kan det tænkes at de røg i ejerens brystlomme? Nej, det kan det nok ikke.

Nå, vi fandt ingen brug for vores "guide", og hun forsvandt da også efter et
par dage (!).

Hobbitten havde flere arrangementer og ture i ærmet i løbet af ugen. Mange
meldte sig til.og igen fra, da de fandt ud af, at der blev krævet overpris
for alt. Eks. fælles morgenmad. Det var ca. 25 kr pr dag pr person. Nu er
Ungarn et billigt land hvad angår fødevarer. Vores familie på 3 spiste
morgenmad for under en 10'er pr dag - tilsammen!

Men vi havde en SKØN ferie. Mødte dejlige mennesker, fik masser af dejlig
mad og drikke for billige penge, og kan VARMT anbefale både Balatonsøen og
Kemping Europa.

Så må vi, også, se igennem fingerene med, at den tjekkiske chauffør ikke
kunne betjene bussen hjem, hvorfor flere fik ildebefindende i den 40 grader
varme bus - indtil en passager satte sig ind i aircondition og udluftning..

Vi ser OGSÅ igennem fingrene med, at vi fik den 3 retters menu vi nærmest
ikke KUNNE sige nej til - til aftensmad - klokken 01.15. (Med tilhørende
Cola - der stank af rom! ) Vi taler om 2 busser med mindst 20 mindre børn.

Havde ejeren været der.et sted i Tjekkiet..den nat. Så var han blevet flået
levende.

Det var så SANDELIG en rejse, der var en hobbit værdig!

Jan Achmann

Fra : lover

Dato : 31-07-04 16:31

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> wrote in message
> [...]
flået
> levende.
>

> Det var så SANDELIG en rejse, der var en hobbit værdig!

Det var en dejlig beskrivelse kanon godt fortalt.
Vi er 2v+2b som også har tænkt at bruge dem,men ikke efter dette.
Vi har godt nok været dernede i år,men det var men Øster lindet rejser og
ingen problemer der.
Det er godt der er nogen som kan fortælle hvordan den virkelige verden er.

Hilsen Jens

Fra : Søren Hansen

Dato : 31-07-04 17:56

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hobitten. Det var på alle måder en særpræget oplevelse, og vi må tilråde
> ALLE at gå en laaaaang cirkel udenom Rejsegruppen Hobbitten, næste gang

Har hørt den samme historie fra nogle venner som var med Hobitten i
Frankrig, så der er vist ikke tale om en enlig smutter!

Fra : ole holte

Dato : 31-07-04 22:56

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Familien har lige været på en uges campingferie i Ungarn med Rejsegruppen
> Hobitten.

Når man læser denne NG dk.fritid.rejse hvor alle skal have den billigeste rejse, er
standarden selvfølgelig ikke Hotel d'Angleterre 5 stjernet,
men nærmest baraklignende indkvarteringer til den pris I ønsker

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-08-04 08:15

Hej Ole,
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dit svar helt.
Men når vi køber en rejse, må vi forvente at standarden er som beskrevet.
OG at forholdende er som man med RIMELIGHED kan forvente - prisen taget i
betragtning.
"Hobitten" rejseform er givetvis startet som en god ide, med sociale
undertoner, men det er løbet HELT HELT af sporet i mangel på organisation og
anstændighed. Til eksempel får klagere direkte skæld ud af ejeren over
telefonen!
Hvis vi SKAL tale priser, så kan jeg oplyse, at en kør-selv-ferie med
Hobitten 1 uge til Ungarn koster 2800,- inkl. splinternyt 70'er-telt,
arbejdslampe og kloakspand uden hank.
Til sammenligning kan man på samme campingpladsleje et fuldt udstyret
STORT telt for 2400,-.
ELLER en mindre campingvogn for samme pris!

Dette er DIREKTE sammenlignelige priser.

Min mening om Hobitten tåler næppe offentlig skue, især ikke efter at have
hørt mange gode historier om ejeren, dennes tilbøjligheder, levevis og ikke
mindst forretningsmetoder fra personer der står ham nær.
Jeg er dog STÆRKT forarget på mange af gæsternes vegne. De fleste er
faktisk enlige mødre. Og jeg forestiller mig, at de med Hobitten måske
endelig ser en mulighed for at give deres børn en sommerferie sydpå. Så er
det i DEN grad unfair at man skal bruge energi på at reparere telte,
køleskabslåger og i det hele taget finde sig i hvad-som-helst.

Det ville kræve uendelig lidt energi (og penge) at øge standarden til et
acceptabelt niveau.Hvis du lægger mærke til mine ankepunkter...så taler vi
om kogekedler...køleskabe....og en spand! PLUS bare en SMULE organisering
fra centralt hold!
Det er næppe den store udgift fordelt udover de ca. 2000 rejser Hobitten
sælger til Ungarn hver sommer!!!

Men deres potentielle tab, fordi de bare lader stå til er jo faktisk
stort.......hvilket manden tilsyneladende MÅSKE har fattet en lille bitte
flig af, da han nu - efter at have tabt flere sager til Forbrugerstyrelsen
(uden dog at have betalt!!) har meldt sig ind i Rejsegarantifondet. Gad
vide, hvornår Hobitten bliver kylet ud derfra igen.....

Anyway, med en god portion galgenhumor fik vi en god ferie ud af det - i
vores "flygtningelejr".

Jan

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 01-08-04 10:52

http://www.fbr.dk/det_mener_vi/presse/alle/presse306/

Ja jeg ville holde mig langt væk fra sådan en svindler som ikke engang
respektere forbrugerrådets afgørelser.

MVH
T.F.

Fra : Torben Bech

Dato : 01-08-04 20:36

Det er da vist ikke først gang vi hører det om netop Hobitten..både sidste
år og året før erindrer jeg at have hørt noget nær samme historie !?

Torben