Køb af "lille" MC
Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 06-05-01 17:52

Hej,

Min kone tager pt. lille kørekort, og vi søger en god stabil MC til hende.
Den skal benyttes til kortere eller længere ture - uden passagerer, men med
oppakning.
Er der nogen der kan rådgive om køb ad lille MC, dvs. mest 250ccm maskiner.
Jeg har udset mig disse objekter:

Honda CMX 250 Rebel
Yamaha XV 250 Virago
disse to er sammenlignelige - men hvilken skal man vælge?

Af billigere alternative:

Yamaha SR 250
Suzuki GN 250
disse er vist også sammenlignelige - hvilken er bedst?

Og endelig - hvilken man dybest set bør købe - billig eller dyr alternativ?
Findes der steder hvor man kan læse om test af disse på nettet?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Hans
Transalp

Fra : Lone

Dato : 06-05-01 18:05

> [...]
>
> Yamaha SR 250
> Suzuki GN 250
> disse er vist også sammenlignelige - hvilken er bedst?

Hej du

Vi har en del erfaring i netop de små cykler. Her i køreskolen har vi en
yamaha SR250. Hvad udseende angår kan man jo ikke råde hinanden, og den har
ikke det der "fancy" som virago og dens "dobbeltgængere" - - - men er du gal
hvor er der forskel i køreegenskaber. Vi har til dato kun haft glæde af
vores bette yamaha. Jeg ved fra kolleger som har prøvet sig frem med virago
og de andre med samme facon. De kan ikke bruges til skolecykler
overhovedet - - det der med fødderne fremad er ikke godt til
skolecykler - -eleverne vælter igen og igen - - så de er ikke i firmaet ret
længe. Mon ikke det kan overføres til en dame som gerne skulle have en
dejlig oplevelse af køreglæde ?

Det jeg ville sige, er med andre ord: Yamaha RS er MEGET LET at køre på, er
til at betale og render konsekvent 30 km/l til skolekørsel.
Der er flere af pigerne (i alle aldre) som er overbeviste om, at det er
netop sådan en gut de vil have sig, når de har fået kortet. Men indrømmet -
den er godt nok lidt mindre popsmart at se på, jeg synes den er pæn, men
smag og behag.

Nu aner jeg ikke hvor i verden I bor - - men hun må gerne komme her og prøve
en tur. Det kan jo snildt lade sig gøre også før hun har taget kortet
færdigt - - vi sætter bare skoleskilte på.

Hils lige din kone og ønsk hende al mulig held og lykke med foretagendet.

De bedste hilsner
Lone

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 06-05-01 20:47

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> færdigt - - vi sætter bare skoleskilte på.
>
> Hils lige din kone og ønsk hende al mulig held og lykke med foretagendet.

Hej Lone,
Det var da en af de mest positive svar man kan forestille sig. Tak for
tilbuddet - hvis afstanden ikke er for stor vil jeg gerne tage mod det. Jeg
bor i Nordsjælland.
Jeg er enig med dig når det gælder din beskrivelse af de tilbagelænede -
lidt for smart - og lidt for lidt styr på cyklen på den på gaden. Jeg synes
også at SR'en er en mere "ren" MC.
Nå, men hvordan er SR'en sådan rent teknisk? Lidt gammeldags kunne jeg
forestille mig - har været på markedet længe. Er der el-starter på? Tromler
for og bag?
Hilsen Hans

Fra : Lone

Dato : 07-05-01 14:11

> [...]
> for og bag?
> Hilsen Hans
>
> Det er godt nok lidt af en tur - jeg er i Ålborg.
Den tekniske side er du bedre tjent med at få af min mand - - jeg får ham
til at svare, når han kommer hjem.

Den er ikke oldnordisk - har el-start og hvad der ellers hører til.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Bent Madsen

Dato : 06-05-01 18:56

> Honda CMX 250 Rebel
> Yamaha XV 250 Virago

Jeg må nu sige at viragoen er rarest at køre på, den har et lækkert bundtræk
(for en 250cc'er).
Og man sidder godt på den til længere kørsel.. (syntes jeg.. 185cm høj)

> Af billigere alternative:
>
> Yamaha SR 250
> Suzuki GN 250

kender kun Suzuki'en... den er god at køre på for en begynder, men jeg tror
at den bliver MØG-kedelig i længden.
da jeg kørte med den havde den specielt problemer med motorvejskørsel, pga.
dens manglende optræk i de højere omdrejninger.
(0-80km/t 15 sekunder... (tror jeg) 80-110km/t på 5 minutter).. men jeg er
også en af de store drenge.

jeg vil nu selv anbefale viragoen.. den ser samtidigt også meget lækker
ud...
og man kan faktisk få en rimelig hæderlig lyd ud af den, ved at smide nogle
shotgun-udstødninger på.. (lyder da ok, og ikke VILDT brutalt)
.... men hvis man er til lidt friskere kørsel.. så vil jeg hellere anbefale
nogle størrere begynder cykler.. (aka neddroslet 250-400cc
touring/racer-cykler)

- Stefan

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-05-01 19:03

Hans Møller Andersen <hman@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:PbfJ6.353$hd4.6807@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Yamaha SR 250
> Suzuki GN 250
> disse er vist også sammenlignelige - hvilken er bedst?

Hvad med en Suzuki TU250 den koster kun 33K.

Jesper
CX500

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 06-05-01 20:50

> Hvad med en Suzuki TU250 den koster kun 33K.
>
> Jesper
> CX500

Hej Jesper,
Har set på den og tænkt - ser den ikke lidt underlig ud med den næsten
krumme tank og underlige sæde?
Hilsen Hans

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-05-01 21:03

> Har set på den og tænkt - ser den ikke lidt underlig ud med den næsten
> krumme tank og underlige sæde?

Smag og behag ?, jeg syntes helt klart at det er den frækkeste

Jeg har lagt 5 stk scan´s af de forskellige maskiner på
news:dk.binaer.motor så har du/i en lidt større mulighed for at
sammenligne.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 06-05-01 22:07

Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjern dette)@image.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har lagt 5 stk scan´s af de forskellige maskiner på
> news:dk.binaer.motor så har du/i en lidt større mulighed for at

Tak for hjælpen, Dennis. Måske har du ret med TU'en - mans skal nok bare
lige vænne sig...........
Hilsen Hans

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-05-01 22:07

> Tak for hjælpen, Dennis. Måske har du ret med TU'en - mans skal nok bare
> lige vænne sig...........
> Hilsen Hans

Det var så lidt, med hensyn til TU´en, er det "såånset" kun selve farven
på sædet jeg syntes er kikset.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 06-05-01 20:48

Jesper Pedersen <knorsfis@cool.dk> skrev i en

> [...]

Det kan jeg tilslutte mig ( TU´ern ), har kørt både på en GN 250 og en TU
250, og jeg syntes at man sad bedre på TU´ern, og den var _meget_ bedre til
at bremse, fordi at man pga. af den lidt mere almindelige siddestilling,
har meget mere vægt på forhjulet, på GN´ern , havde/lavede jeg flere gange
forhjulsblokader ved hårde nedbremsninger :-/

Så helt klart hellere en TU end en GN, TU´en virkede også betydeligt
kvikkere, men det behøves jo ikke at være generelt.

Der er en der har en TU 250 til salg på : news:dk.marked.privat.motorcykel
annoncen er sat på d. 03-05-01 kl. 07:55

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Henry

Dato : 07-05-01 08:41

> Honda CMX 250 Rebel
> Yamaha XV 250 Virago
Hej Hans

Med mindre din kone er en meget lille model, så ville jeg kikke efter en
(drosslet) GS500E i stedet, det er en rigtig fin maskine som hun sikker også
vil være glad for når hun får det "store" kort efter 2 år. Så kan hun få
fjernet drosslingen og vupti så er der lidt flere hypper.
Maskinen er billig i indkøb og drift og vejer ca. 169kg tør. Min frue på
170cm købte en for små 14 dage siden for 34.000,- den er fra 98 og havde
15.000km på tælleren. Om to år kan den stadigvæk sælges for 34.000,- (med
mindre regeringen altså fjerner afgifterne på MC'er).

En 250'er er simpelthen for lille effektmæssigt, det er fandme surt at
mangle de hk'er i en overhaling af en lastbil i modvind, desuden skal der
ustandseligt skiftes gear. Nope, hun bliver træt af den allerede i første
sæsson.

mvh
Henry

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 07-05-01 17:15

> [...]
> ustandseligt skiftes gear. Nope, hun bliver træt af den allerede i første

Hej Henry,
Tak for tipset.
Men nu må jeg altså vide det - er det bare sådan VUPTI - og så er
neddroslingen væk? Hvad gør man sådan rent praktisk - og er det dyrt? Eller
kan man gøre det selv?
Kan man gøre det modsatte også - altså få en alm. MC neddroslet?
Hilsen Hans

Fra : Henry

Dato : 07-05-01 17:17

> [...]
> Men nu må jeg altså vide det - er det bare sådan VUPTI - og så er
> neddroslingen væk? Hvad gør man sådan rent praktisk - og er det dyrt?

Ja der er jo ikke meget på en GS'er man ikke kan lave selv hvis man bare har
lidt interesse og værktøj.
Jeg spurgte om det samme her i NG d. 23/4 emne "Drosling af GS500" en gut
ved navn Thomas Makro forklarede at det drejer sig om to skiver der sidder i
kaburatorene og forhindre at MC'en får fuld ydelse, så det skulle jo være en
smal sag at fjerne dem, eller?

> Kan man gøre det modsatte også - altså få en alm. MC neddroslet?
Ja man kan købe "kit" til mange forskellige MC'er helt op i 1300cc klassen
kan man vist få "kits", ikke at jeg vil anbefale det, men det kan altså lade
sig gøre.

mvh
Henry (der stemmer for en GS500e )

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 07-05-01 21:03

> [...]
> kaburatorene og forhindre at MC'en får fuld ydelse, så det skulle jo være

Hej igen,
Kan det samme nummer laves på andre 500'ere også - lige så enkelt?
Hvor køber man mon neddroslingskit?

Hilsen Hans

Fra : Henry

Dato : 08-05-01 10:15

> Hej igen,
> Kan det samme nummer laves på andre 500'ere også - lige så enkelt?
> Hvor køber man mon neddroslingskit?
Ja, det er jeg helt sikker på!

Jeg ved det faktisk ikke men jeg gætter på at man skal forbi en forhandler,
måske er der også noget juridisk der skal være på plads. Jeg kunne forstille
mig at der skal være en eller anden kontrol med de drosslede MC'er.

En af mine veninde købte en GS'er der var drosslet fra ny og måtte betale
5.000,- for at få fjernet droslingen. Det forekommer mig at der findes ny
drosslede GS'er der er 5.000,- billigere end en der er udrosslet.

PS. Læs lige Lones indlæg længere nede, specielt den del vedr. presse
nybegyndere til at køre på en for stor MC og há det i tankerne når I står og
skal vælge.

mvh
Henry

Fra : Anneli

Dato : 08-05-01 23:42

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> En 250'er er simpelthen for lille effektmæssigt, det er fandme >surt at
> mangle de hk'er i en overhaling af en lastbil i modvind,

På den anden side, når man har sådan en lille MC ved man at overhalinger
skal planlægges, det er et spørgsmål om at kende sin cykel og læse
forholdene :0)

> Nope, hun bliver træt af den allerede i første
> sæsson.

Ikke nødvendigvis, jeg har min 250'er på tredje sæson og er bestemt ikke
træt af den! Den kører mig glad og gerne på arbejde hver dag, på indkøb, på
hyggeture efter fyraften og på weekends og ferie :0)

--
Stor hilsen Anneli
Suzuki GZ 250 Marauder, lysegul :0) + Jawa mv.

Fra : Henry

Dato : 10-05-01 08:47

> På den anden side, når man har sådan en lille MC ved man at overhalinger
> skal planlægges, det er et spørgsmål om at kende sin cykel og læse
> forholdene :0)
Ja ja ja, det er helt rigtigt, jeg pointere blot at du risikere at se dig
overhalet af lastbiler (dog mest syd for danmark) der kører 2,5km/t
hurtigere, ikke fordi der er noget galt i det men jeg synes bare det er DYBT
ubehageligt og jeg foretrækker selv at bestemme hvor, hvornår og hvor længe
_jeg_ vil ligge ved siden af en lastbil, jeg er nemlig skrækslagen for
lastbiler (virklig).

> Ikke nødvendigvis, jeg har min 250'er på tredje sæson og er bestemt ikke
> træt af den! Den kører mig glad og gerne på arbejde hver dag, på indkøb,

> hyggeture efter fyraften og på weekends og ferie :0)

Jamen det er da utroligt dejligt at høre, og du har da helt ret, der vil da
helt klart også findes MC'sister (for ikke at diskriminere) der vil være
glad for en GZ 250 eller de andre i den lille klasse meget længe, der findes
jo også mennesker der køre på knallerter og scootere, ja ligefrem i biler,
som er tilfredse med det, og det har de fuldstændig ret at være.

Jeg har bare lige et par spørgsmål, hvis du ellers vil svare:

1. Ferie? Hvorhen? Oppakning?
2. Har du prøvet en >250cc MC?
3. Har du aldrig "manglet" nogle HK'er?

Formålet.. bare af nysgerrighed jeg kunne jo lære noget.

mvh
Henry

Fra : Anneli

Dato : 10-05-01 23:07

> Jamen det er da utroligt dejligt at høre, og du har da helt ret, >der vil
da
> helt klart også findes MC'sister
MC'sister - godt ord! LOL :0)

>(for ikke at diskriminere)
Lad du bare være ;0)

> Jeg har bare lige et par spørgsmål, hvis du ellers vil svare:
Jeg formoder, at det er mig du spørger, hvis ikke svarer jeg alligevel ;0)

> 1. Ferie? Hvorhen? Oppakning?
Telttur rundt forskellige steder i Sverige. Jeg har sidetasker og topboks,
se dem på min hjemmeside. På passagerersædet har jeg teltet + en bagagerulle
med sovepose og underlag.

> 2. Har du prøvet en 250cc MC?
?? Det er jo for pokker sådan én jeg benytter enhver lejlighed til at
fortælle om! ;0)

> 3. Har du aldrig "manglet" nogle HK'er?
Jo, det har jeg - jeg har også lært af det; læs forholdene!

Fra : Brian Lænø

Dato : 11-05-01 05:16

"Anneli" skrev
> ?? Det er jo for pokker sådan én jeg benytter enhver lejlighed til at
> fortælle om! ;0)

lol
Jeg tror han mener om du har prøvet en der var støre(>) end 250.
Da jeg fik min første mc yamaha DT 250 (1980), havde jeg svært ved at forstå
hvorfor folk brugte så mange penge på de store modeller.
Den gang syndes jeg at den kørte fint, det eneste der manglede var lidt mere
kraft når man skulle overhale, en bedre forbremse (lille trommel bremse til
21" hjul) og bedre lys (6V system).
Overhalinger skulle planlægges (som Anneli skriver tidligere), når en bil
skulle overhales så galdt det om at indhente bilen på det rigtige
tidspunkt, og hvis det så ikke var muligt at overhale, så faldt man lidt
tilbage og prøvede igen.
På yamaha'en havde jeg mange farlige situationer, da bilisterne ofte troede
at det var en knallert der kom.
Efter yamaha'en fik jeg en mz 301 (1994), den havde ikke lige så gode
køreegenskaber som yamaha'en (stellet er for blødt "pladestel"), men den
kune bremse (skive foran) og den kunne også accelerer lidt bedre.
På mz'en blev der monteret krauser bagagebæger og sidetasker, og der kom en
gul 100/90 W pære i forlygten, jeg oplevede aldrig at bilisterne fejlbedømte
den som en knallert.
I dag har jeg stadig mz'en stående, den står i "skammekrogen" i garagen
stadig med plade på (det koster næsten ingen ting), den har ikke været
startet i over 2 år (jeg gider ikke at køre på den).
Om vinteren når cagiva'en er i hi, så kører jeg helere på cykel + bus/tog
end på mz'en, da jeg kun havde mz'en kørte jeg også på den om vinteren.
Man kan sagtens være glad og tilfreds med en lille mc, men jeg tror at mange
kun er det, fordi de ikke har prøvet noget bedre.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:37

Brian Lænø <brianla@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
> bil skulle overhales så galdt det om at indhente bilen på det rigtige
> tidspunkt, og hvis det så ikke var muligt at overhale, så faldt man

Hæ!
Akkurat som for min gamle Peugeot 205 - 1100'er
Men det fik mig da ikke til vedvarende at ønske at jeg havde en Ferrari
:-/

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 12-05-01 15:46

> [...]
> Akkurat som for min gamle Peugeot 205 - 1100'er
> Men det fik mig da ikke til vedvarende at ønske at jeg havde en Ferrari
Øh, hvad er lige pointen i den analogi?

Peugeot 250 = MZ 301
Ferrari = Cagiva Elefant 750

_Hvis_ du havde råd til en Ferrari og havde råd til at køre i den - ville du
så vælge din 205'er? =:o<

Jeg er meget nysgerrig efter at høre om Anneli har prøvet en >250cc og hvad
hun eventuelt syntes om det. For efter min mening (uhhhh man skal passe på
her) så er det en stor frihed ikke at skulle overgive sin skæbne til andre
tåbelige trafikanter (for tit) dvs. hvor man tidligere, under overhaling,
kun have een mulighed så har man pludsligt to muligheder (isoleret set).
Lad nu være med fluekneppe det jeg skriver ordret, på at se meningen i det
jeg skriver, tak!

mvh
Henry (der gerne ville have en Ferrai men må nøjes med en VFR)

Fra : Brian Lænø

Dato : 12-05-01 23:56

"Henry" skrev
> Øh, hvad er lige pointen i den analogi?
>
> Peugeot 250 = MZ 301
> Ferrari = Cagiva Elefant 750

Hvis en Cagiva Elefant 750 er = en Ferrari,
så må en Ducati 996R være = et jagerfly

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Anneli

Dato : 13-05-01 00:03

> Jeg er meget nysgerrig efter at høre om Anneli har prøvet en >250cc og
hvad
> hun eventuelt syntes om det.

Nej, kun som bagsædepassagerer (men jeg glæder mig til min Jawa 350cc kommer
på plader ;0) , og jeg er da klar over, at en større MC kan have de ekstra
hk, der skal til i en kritisk situation. Hvad jeg påpeger er blot, at min MC
passer fint til mine behov, der primært er daglig transport, da jeg ikke har
/ ikke vil have kort til bil. Bemærk også, at jeg anbefaler GZ'en som
begyndercykel, altså ikke én man nødvendigvis skal køre på resten af livet!
Den er letkørt og økonomisk og får ikke Brian-Johnny frem i een, hvilket i
mine øjne gør den til en god begyndercykel! :0)

Stor hilsen Anneli

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 01:46

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> Øh, hvad er lige pointen i den analogi?
> Peugeot 250 = MZ 301

Så'en circa!

> Ferrari = Cagiva Elefant 750

Nope! Mere indbegrebet af de ekstreme motorcykler, som alle(?) begræder
ikke at have råd til at købe, og derfor straks går efter benene:
Afgiftshelvedet, istedet for bolden: (afventning af?) større indtægt
eller omlægning af økonomi (= prioritering!)

> _Hvis_ du havde råd til en Ferrari og havde råd til at køre i den -
> ville du så vælge din 205'er? =:o<

Nu er 205'eren død for længe siden og jeg har allerede ødslet med penge
på en væsentlig større bil en sådan grad at jeg "må nøjes" med en
billig erhvervet motorcykel; men mit bilvalg ville nok stoppe langt før
Ferrari (Alfa Romeo 156 SW JTD?) hvis det var mig der vandt i Viking-
lotto på onsdag :-/

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 11-05-01 08:12

> da
> MC'sister - godt ord! LOL :0)
hihi

> Lad du bare være ;0)

> Jeg formoder, at det er mig du spørger, hvis ikke svarer jeg alligevel ;0)
Jeps det er dig jeg mente!

> Telttur rundt forskellige steder i Sverige. Jeg har sidetasker og topboks,
> se dem på min hjemmeside. På passagerersædet har jeg teltet + en
bagagerulle
> med sovepose og underlag.
respekt for det.

> ?? Det er jo for pokker sådan én jeg benytter enhver lejlighed til at
> fortælle om! ;0)
jeg mente selvfølgelig >250cc

> Jo, det har jeg - jeg har også lært af det; læs forholdene!
Dvs. du som en af de få aldrig har påbegyndt en overhaling af f.eks. og
pludslig opdaget at der er kraftig modvind foran den, og tøf tøf.... eller
en eller anden idiot i en stor bil der bare for "sjovt" gasser lidt op når
du ligger uden på siden?

mvh
Henrik (der lige skal have morgenmad inden han skal ud og køre ))))))))

Fra : Anneli

Dato : 12-05-01 23:51

> jeg mente selvfølgelig >250cc
Nåååå, LOL! :0)

> Dvs. du som en af de få aldrig har påbegyndt en overhaling af >f.eks. og
> pludslig opdaget at der er kraftig modvind foran den, og tøf >tøf....
eller
Jo, det er jo netop det jeg siger, at jeg har prøvet, jeg har bare lært af
det! :0)

> en eller anden idiot i en stor bil der bare for "sjovt" gasser lidt >op
når
> du ligger uden på siden?
Nej, det har jeg faktisk aldrig oplevet......

Anneli

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-05-01 16:36

Hans Møller Andersen wrote:

> [...]
> med oppakning.
> Er der nogen der kan rådgive om køb ad lille MC, dvs. mest 250ccm
> maskiner. Jeg har udset mig disse objekter:

Forstår jeg dig ret skal du bare have en mc under 34 hk, er det ikke det du
mener?
I så fald skulle du også overveje en Suzuki LS650'er.
Den har 31 hk, men et ret så godt bundtræk af en 'børne'-mc at være
Teknikken er simpel nok, men der mangler sådan set ikke noget. Lyden er
egentlig også ret god (sådan lidt som en fiskekutter . Jeg kan ikke
forestille mig at den kan være svær at styre for en begynder, for motoren
har egentlig et ret fredeligt temperament og tyngdepunktet er også ret lav.
Nåja, jeg tog jo selv (det lille) kørekort på sådan en
Prisen er nok omkring eller lidt over hvad en 250'er virago koster, men i
mine øjne er LS'eren klart den sejeste. XV'eren er alt for poppet, og den
lever jo slet ikke op til cruiser udseendet.
Hvis du skal have en LS'er så ser den ret godt ud i gul
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Lone

Dato : 07-05-01 20:19

Til I unge gutter.

Når voksne kvinder tager kortet på lille motorcykel er det stort set aldrig
p.g.a. motorkraften. De kan sagtens finde ud af at dosere så det ikke går
galt. I 11 ud af 10 tilfælde er det fordi de store cykler ganske enkelt er
for store i vægt, højde og drøjde. Det er en helt anden vinkel end den der
er virkelighed for Jer. Jeg forstår godt at I ikke lige forstår det ,
men sådan er det meget ofte - de store er bare for voldsomme at håndtere.
Hvor I unge løjsere elsker at prøve/presse grænser, er det trykhed de voksne
kvinder oftest ønsker. Det er da ok ?
Det er at gøre disse kvinder en bjørnetjeneste at sætte dem op på den store
"krop".
Hvis det skal være sjovt og dejligt for dem at køre en masse på deres
maskine, skal de have en maskine, som ikke overvælder dem. Det er da alle
tiders hvis konerne også får en masse køreglæde, og det er for mig at se
vigtigt at vi alle bakker op om hinanden - også hvis det indebærer at "have
respekt" for motorcykelvalget, selvom det ikke lige er ens egen drømmecykel.
Jeg synes under alle omstendigheder det er godt gået når disse kvinder
siger - - jeg vil også - - det er da frisk. Prøv at foreslå jeres
mødre/koner at unde sig selv oplevelsen, og lad så for alt i verden være med
at pace dem til noget der er mere drabeligt end de selv føler for. Bare vær
stolte af dem.
Med Humørhilsen
Lone

Fra : Henry

Dato : 07-05-01 21:40

> [...]
med
> at pace dem til noget der er mere drabeligt end de selv føler for. Bare

Jeg synes du generalisere og jeg få knopper når du kommer med udtalelser så
som "I unge gutter".
Der er ingen her der har tvunget nogen til at købe noget som helst stort
skrummel, der har være en del seriøse forslag til hvilke modeller der er
brugbare som "lille" MC. Faktisk er der primært blevet talt om 250cc, jeg
har foreslået en GS500e den mest solgte MC i længere tid i klassen (og
hvorfor mon??).

Jeg kan egentligt ikke se hvilke dårlige råd som kræver den gang prædiken.
Måske skulle du prøve at acceptere, at der er andre meninger end dine som
ikke nødvendigvis er dårlige. Ved du i øvrigt hvilken størrelse Hans's kone
er, eller hendes alder? Nej vel, og vi ved det heller ikke og netop derfor
kan der være brug for en vifte af muligheder at vælge imellem. Hans kender
nok sin kone bedst og jeg går udfra at det er en voksen kvinde der selv kan
vurdere hvad hun vil når hun skal vælge.

Vi skal respektere hinandens MC valg... ja helt klart, men vi skal vel også
respektere hinandens meninger eller hvad Lone?

med humørforladte hilsner
Henry

Fra : Lone

Dato : 08-05-01 08:48

> Jeg synes du generalisere og jeg få knopper når du kommer med udtalelser

> som "I unge gutter".

Stakkels mand

> Der er ingen her der har tvunget nogen til at købe noget som helst stort
> skrummel,

Nå så det er der ikke????
Hvad ved du så lige om det ?

> [...]
> brugbare som "lille" MC. Faktisk er der primært blevet talt om 250cc, jeg
> har foreslået en GS500e den mest solgte MC i længere tid i klassen (og

Jeg er sikker på (gætter på) at Hans og konen er tilfredse og glade for
hvert eneste svar de får - - og jeg er sikker på at Hans og konen er voksne
folk, der sælv vælger. Han har bedt om råd - og det får han jo fra højre og
venstre - - og det er vel fint?

> Jeg kan egentligt ikke se hvilke dårlige råd som kræver den gang prædiken.

Nej du kan ikke se - - men det er vel ikke det afgørende?

> Måske skulle du prøve at acceptere, at der er andre meninger end dine som
> ikke nødvendigvis er dårlige.

Her i butikken er der vel plads til alle meniger - - både dårlige og gode ??

Ved du i øvrigt hvilken størrelse Hans's kone
> er, eller hendes alder? Nej vel, og vi ved det heller ikke og netop derfor
> kan der være brug for en vifte af muligheder at vælge imellem.

Vil det sige at du stiller mig et spørgsmål for derefter selv at besvare det
? Kan du det ?

Min udtalelse om folk/små motorcykler er ikke med udgangspunkt i specielt
Hans´ kone - det er generelt at det er svært for konerne at få lov til at få
en lille mc og være glade for den.

Jeg har ikke et øjeblik læst Hans´ indlæg som andet end en hjælpsom mand,
der forsøger at gøre det bedste for/sammen med sin kone - han forsøger så
vidt jeg kan se ikke at presse hende til noget som helst.
Var bare alle "mænnerne" som han giver udtryk for at være, så ville det være
godt at være nybagt mc-kone

Hans kender
> nok sin kone bedst og jeg går udfra at det er en voksen kvinde der selv
kan
> vurdere hvad hun vil når hun skal vælge.

Ja Hans kender hende og hun kender sig selv - - og hendes kørelærer kender
hende - - og sammen har de valgt at hun skal tage lille kørekort. Det er nok
fordi det er det bedste for hende.

> Vi skal respektere hinandens MC valg... ja helt klart, men vi skal vel
også
> respektere hinandens meninger eller hvad Lone?

Ja - enig - - men tilsyneladende halter du lidt bagefter hvad det angår

> med humørforladte hilsner
> Henry

Jeg kan da godt se du er humørforladt, men det kan forhåbentligt bedres.

Alt i alt.

Jeg tillader mig at bruge mig som talerør for de som har det bedst på mindre
cykler, for de brøler nemlig ikke op i et forum som dette. Jeg mener det er
småt, når en person der er stolt som en pave over at have taget sit kørekort
og fået sig en motorcykel, og så fra velmenende personer, skal have at vide
at det da ikke er en rigtig motorcykel - -at den bliver du godt nok snart
træt af - - hvorfor får du ikke i stedet - - og så en masse forslag der kan
redde dem ud af deres vildfarelse, at de havde lige den motorcykel de nu
var så glade for. Det er da et antiklimaks der vil noget. En kværn er en
kværn.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-05-01 09:26

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
> redde dem ud af deres vildfarelse, at de havde lige den motorcykel de nu
> var så glade for. Det er da et antiklimaks der vil noget. En kværn er en

Godt skrevet, det er faktisk ikke _helt_ usandt

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Henry

Dato : 08-05-01 10:35

> [...]
> vide
> kan

> Godt skrevet, det er faktisk ikke _helt_ usandt

Ja fuldstændigt rigtigt det ville da være et antiklimaks, men hvem kunne dog
også finde at sige sådan noget? Men hvad har det i øvrigt med denne tråd at
gøre?

mvh
Henry

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-05-01 10:47

Fra : Henry

Dato : 08-05-01 10:59

Ja ja ok, Dennis

Henry (der godt kan se det morsomme i hans irritation

Fra : Henry

Dato : 08-05-01 10:05

Hej Lone

Jeg har tænkt lidt over det her og er kommet frem til følgende:

1. Jeg bliver irriteret over dit indlæg fordi du inde i en tråd umotiveret
overfalder Jes med en prædken.
2. Du taler ned til folk når du bruger termer som "I unge gutter".
3. Halvdelen af dit indlæg er (efter min mening) irrelevant i denne tråd og
burde placeres i sin egen tråd, hvor du så kan fyre din prædken af der.
f.eks. kunne du jo så hver søndag lave et indlæg hvor alle der har lyst kan
sige Amen på din kommando.
4. Du hævder også at vi (igen generaliserende) ikke respektere andres valg
af MC, bull* Lone, simpelthen.

Jeg er ikke i tvivl om at du prædker i bedste mening, men du kommer let til
at virke forfærdelig formynderisk, men den kan jo være dine moderinstinkter
der spiller ind der.

ha en god dag
Henry

Fra : Hans Olsen

Dato : 08-05-01 13:30

Hej
Virkelig godt gået Lone, du har helt ret i mange ting
MVH
Hans Olsen

Fra : Armand

Dato : 08-05-01 19:03

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Jeg kan da godt se du er humørforladt, men det kan forhåbentligt
> bedres..................
> En kværn er en kværn.

Av av av, Lone!
Ikke rode så dybt i de unge løvers forfængelighed.
Lad dog dem selv rende hornene af sig så de sidenhen kan ræsonnere
hvilket spild det var at skulle have den størst mulige og dyrest
forsikrede motorcykel, når køreglæde overraskende nok forefindes i alt
på to hjul :-/

Jeg vil som udbalancering af kritikken, give dig topppoint for dine
velkvalificerede(!) (af "visse" fejlopfattet som arrogante) vurderinger
omkring mc-størrelse, og ikke mindst anbefalingen af klassisk designede
motorcykler (imod costums)!!

--
Armand. (supersports-skeptiker)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-05-01 00:12

Armand wrote:

> [...]
> Lad dog dem selv rende hornene af sig så de sidenhen kan ræsonnere
> hvilket spild det var at skulle have den størst mulige og dyrest

Blablabla

> , når køreglæde overraskende nok forefindes i alt
> på to hjul :-/

Ja, det er jo rigtig nok Jeg husker stadig hvordan jeg voldskørte min
lovlige 30scooter, og hvordan jeg rent faktisk fik slidt dækkene helt ud
til kanten

> [...]
> velkvalificerede(!) (af "visse" fejlopfattet som arrogante) vurderinger
> omkring mc-størrelse, og ikke mindst anbefalingen af klassisk designede

Jeg er skam også enig med Lone, men dog rammer hendes kommentarer i mine
øjne lidt ved siden af i denne tråd. Der er lige Henrys posting, men ellers
synes jeg det nu.

> --
> Armand. (supersports-skeptiker)

Forklar lige. Er det noget i retning af 150+hk sportsræsmc'ere ikke er gode
til ansvarlig kørsel på småveje, eller hvad?

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 23:31

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Forklar lige. Er det noget i retning af 150+hk sportsræsmc'ere ikke er
> gode til ansvarlig kørsel på småveje, eller hvad?

Det er noget med at en Duc. 996 (som arketype) nok er skøn at skue og
ilter at køre, men alligevel ligeså begrænset i brugbarhed og komfort
som en Ferrari!
Stærkt foroverbøjede kørestillinger, der ikke gavner den daglige
håndtering (sports-modeller og modificerede mc'er med lavt styr og
tilbageflyttede fodhvilere er ikke(!) dem der klarer sig bedst igennem
kørekursers undvige.manøvrer - det er faktisk "klassiske" modeller á GS
500 m.fl.!), og trætter ryg, nakke og håndled samt fordrer en markant
drejning af hovedet for at "finde"/bruge spejlene, er ikke pengene værd
brugbarhed.

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-01 00:24

Armand wrote:

> [...]
> 500 m.fl.!), og trætter ryg, nakke og håndled samt fordrer en markant
> drejning af hovedet for at "finde"/bruge spejlene, er ikke pengene værd

Nåh, jeg gættede ikke helt ved siden af så
Jeg er egentlig helt enig med dig. Der er jo en grund til at man sidder så
oprejst på en offroader

Fra : Armand

Dato : 11-05-01 22:08

> Jeg er egentlig helt enig med dig. Der er jo en grund til at man
sidder så
> oprejst på en offroader

Glimragende eksempel/forklaring !!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-01 18:59

Armand wrote:

> sidder så
>
> Glimragende eksempel/forklaring !!!

Tak :*-)

Var du forresten til RR-festival?
Det var egentlig en skam at vi ikke fik aftalt et dfm-kendetegn her i ng'en
:-/
--
mvh Jes Vestervang - netop hjemvendt fra rr-festival

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 21:26

> Var du forresten til RR-festival?

Nix!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-01 12:51

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Nix!

Ok
--
mvh Jes Vestervang - på vej ud at hive ventildækslet af gixxeren

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-05-01 20:41

> [...]

> redde dem ud af deres vildfarelse, at de havde lige den motorcykel de nu
> var så glade for. Det er da et antiklimaks der vil noget. En kværn er en

Det vil jeg godt støtte!

Jeg er dødtræt af at blive "nedvurderet" af gade-motorcyklister fordi jeg
kører GS500.
"Det er da en fin begyndercykel... " og alt det der fis. Der er to grunde
til at jeg har valgt den: For det første tillader min økonomi ikke ret meget
fordi jeg bruger en helvedes masse penge og tid på motorsport, for det andet
har jeg en karakterbrist der gør det meget svært for mig ikke at køre cyklen
(og bilen, for den sags skyld) ud til grænserne noget oftere end sundt er.
Selv på trædecykel kan jeg ikke ha' at nogen kører foran mig, så skal de
hentes. Og når de er hentet, skal de køres bagud. Og når jeg når på arbejde,
kan jeg så bruge den første time på at være arrig over at jeg igen har
cyklen livet af mig, og er gennemblødt af sved.
For nogen af os er en mere behersket motorcykel en fremragende ting.

Rittig

Fra : boe

Dato : 09-05-01 07:40

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Selv på trædecykel kan jeg ikke ha' at nogen kører foran mig, så skal de
> hentes. Og når de er hentet, skal de køres bagud

*LOL* Ømt syn)
Gælder det også naboens 4-årige datter på sin tre-hjulede??

> For nogen af os er en mere behersket motorcykel en fremragende ting.

På trafiksikkerhedens vegne sætter jeg pris på dit valg af MC

Bo, VF1000F

Fra : Anneli

Dato : 08-05-01 23:52

> [...]
> var så glade for. Det er da et antiklimaks der vil noget. En >kværn er en

Godt indlæg! Det var dog ufatteligt så enig jeg er med dig i dag, Lone! :0)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-05-01 23:00

Lone wrote:
-klip-
> Hvor I unge løjsere elsker at prøve/presse grænser,
> er det trykhed de voksne kvinder oftest ønsker.

Det er da meget forskelligt!

> Det er da ok ?

Ja, hvis de vil have det sådan.

> Det er at gøre disse kvinder en bjørnetjeneste at sætte dem op på den
> store "krop".
-klip-
Nu ved vi jo ikke om Hans' kone er en af 'disse kvinder', så jeg synes nu
at hun skal kende udvalget.
Grunden til at jeg anbefalede LS650'eren er bl.a. fordi den er meget
letkørt pga. dens lave tyngdepunkt osv, og derudover har den en motor som
kan trække mc'en med 80 uden at den skal køre med en pokkers masse
omdrejninger, i modsætning til GN/GZ/XV/SR 250 som jo kun har de ca. 20 ved
et halvhøjt omdrejningstal som ikke rigtig passer til en tilbagelænet mc.
--
mvh Jes Vestervang - nogenlunde humør - selv i disse eksamenstider

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-05-01 16:16

"Lone" skrev
> [...]
med
> at pace dem til noget der er mere drabeligt end de selv føler for. Bare

Når man skal tage kørekortet starte de fleste på en lille let mc. (250 cc),
det er lettest at lære at håndtere en mc. på/med en lille mc.
Men når man har lært at håndtere en mc., så er der ikke den store forskel på
en 130 kg og en 200 kg mc.
De fleste motorcykler er bygget til "små japanere", så de passer også til de
fleste kvinder.
Selvfølgelig skal man have lov til at køre på en lille mc. , (jeg har
selv kørt ca. 7 år på lille mc.) men det skal heller ikke være sådan, at
kvinder "kun" skal køre på små mc'er bare fordi de er kvinder.
Første gang jeg fik øjne op for at kvinder let klarer store mc'er, var da
jeg så en lille spinkel dame (ca. 1,65) hoppe af sin XJ 900 og smide den op
på centralstøttebenet.
Og når man taler om køreglæde, så er der mere køreglæde med en større motor
(med mindre man kører ræs) hvor man ikke skal køre med høje omdr. og skifte
gear hele tiden.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Lone

Dato : 08-05-01 21:31

> [...]

> Cagiva Elefant 750
>
> Jeg vil bede jer undgå den opfattelse at jeg går ind for, at kvinder skal
køre lille mc. Jeg laver ofte stort kørekort til kvinder. Her i butikken er
det oftest Harleyen der må holde for, fordi den ikke er så høj i det - - og
den ryster altså ikke i bukserne over at blive tøjlet af en kvinde.
Der er folk (oftest kvinder) der ikke kan overkomme de tungere cykler, og
som derfor med åbne øjne vælger den lille. Det er disse personer jeg synes
bør bakkes op i deres valg af lille motorcykel. Hvis de føler at det er
cyklen der kører med dem, vil de ikke nyde at køre - - det er da for surt.
Selv kører jeg glad og gerne på de store cykler vi har her i familien, og
til jeres orientering så er jeg altså kvinde - - men jeg er ikke et lille
nips, og desuden i besiddelse af en vis mængde pondus.
Folk er forskellige.

Hav det pænt.
Med venlig hilsen Lone

Fra : Brian Lænø

Dato : 09-05-01 04:54

"Lone" skrev
> [...]
> til jeres orientering så er jeg altså kvinde - - men jeg er ikke et lille
> nips, og desuden i besiddelse af en vis mængde pondus.

Så er vi jo enige
Jeg forstår bare ikke hvorfor du reagere på forslaget om en Suzuki LS 650,
den er i den lette ende (160 kg), har lav sædehøjde (69 cm) og lav efeckt
(31 hk).

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Lone

Dato : 09-05-01 13:36

> [...]
> den er i den lette ende (160 kg), har lav sædehøjde (69 cm) og lav efeckt

Jeg er helt klar over at tingene ser helt forskellige ud fra person til
person. Det er dejligt at have let ved tingene, og så kan det være svært at
forestille sig at andre ikke er så oven på.

Det er uendeligt forskelligt hvordan eleverne tumler motorcyklerne. For
nogen er motorikken intet problem, mens andre har meget svært ved at få
hænder, fødder og balance til at lystre.

Hvis en person har nok at gøre med at tumle min bette yamaha, så kan bare en
anelse større cykel være for meget. Så kunne vi sige til disse personer - -
altså hør nu - mon ikke du hellere skulle holde dig til en kondi-cykel? Jeg
er nu af den opfattelse at vi skal lave den køreuddannelse hvis personen
ønsker det så meget - - altså hvis vi overhovedet kan.
Eks. : Jeg har en tidligere elev (kone på 50), der er nødt til at komme her
og få et par rutine-timer før hun om foråret finder cyklen frem. Vi har
aftalt at hun ikke kører en meter på egen hånd, før vi har frisket hende op
igen. Det var et krav fra min side, for at lave kortet. (før i brokker jer
og råber profit - - hun får det som service - - for jeg slipper ikke
eleverne bare fordi de har fået pappet). Denne dame hører til
sjældenhederne, for ikke mange brænder så meget for det at de vil kæmpe så
hårdt, men jeg kan love at der er en del personer, som har NOK i 250 ´eren.

Der er også en del, som bare synes at en 250´er er så dejlig at køre på og
at de faktisk godt kunne klare lidt mere - - det bliver ikke et problem,
alternativer er der jo heldigvis nok af.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-05-01 16:40

Lone wrote:

> Jeg er helt klar over at tingene ser helt forskellige ud fra person til
> person. Det er dejligt at have let ved tingene, og så kan det være svært
> at forestille sig at andre ikke er så oven på.

Ja, det har du egentlig ret i. Jeg har/havde i hvert fald svært ved at
forestille mig folk som ikke kan mestre en LS6½'er :-/

> Det er uendeligt forskelligt hvordan eleverne tumler motorcyklerne. For
> nogen er motorikken intet problem, mens andre har meget svært ved at få
> hænder, fødder og balance til at lystre.

Hmm, de har det jo ikke nemt. Jeg har heller aldrig set den slags, så jeg
har egntlig ikke været så opmærksom på deres problemer.

> [...]
> Jeg er nu af den opfattelse at vi skal lave den køreuddannelse hvis
> personen ønsker det så meget - - altså hvis vi overhovedet kan.

Jaehh, det er vel rigtigt nok. Hvis de da er sikre nok på to hjul, men
ellers får de jo alligevel heller ikke kørekortet.

> [...]
> brokker jer og råber profit - - hun får det som service - - for jeg
> slipper ikke
> eleverne bare fordi de har fået pappet).

Sikke en service

> Denne dame hører til
> sjældenhederne, for ikke mange brænder så meget for det at de vil kæmpe så
> hårdt, men jeg kan love at der er en del personer, som har NOK i 250
> ´eren.

Ja, så skal de selvfølgelig heller ikke have noget større :-/

> Der er også en del, som bare synes at en 250´er er så dejlig at køre på og
> at de faktisk godt kunne klare lidt mere - - det bliver ikke et problem,
> alternativer er der jo heldigvis nok af.

Jowjow

Jeg er egentlig enig med dig Jeg kunne ikke se hvad din reprimande
havde med mit forslag af ls6½'eren at gøre, men nu kan jeg da egentlig godt
se hvad du mener. Du skulle nok bare have givet din forklaring på dine
synspunkter lidt før. Det er en ret god ting på usenet For at
overbevise folk om at man har ret i sine synspunkter, er det jo nødvendigt
at de kender baggrunden bag dem.

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 09-05-01 21:13

Og her tror jeg så det eventyr slutter - har med spænding fulgt debatten de
sidste par dage. Tro det eller ej, men det være meget udbytterigt. Jeg tror
nu at resultatet bliver, at vi finder en mindre MC til min kone, det var jo
derfor hun tog det lille kort.
På genhør og tak for hjælpen.

Hilsen Hans
Transalp

Fra : Henry

Dato : 09-05-01 21:17

> [...]
tror
> nu at resultatet bliver, at vi finder en mindre MC til min kone, det var

Fint valg Hans, god fornøjelse til dig og konen!

mvh
Henry

Fra : Lone

Dato : 09-05-01 22:22

"Hans Møller Andersen" <hman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tror
> nu at resultatet bliver, at vi finder en mindre MC til min kone, det var

Held og lykke - - håber at høre lidt, når fru Møller Andersen har fået kørt
noget på sin motorcykel.

De bedste hilsner
Lone

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-01 00:26

Hans Møller Andersen wrote:

> [...]
> tror nu at resultatet bliver, at vi finder en mindre MC til min kone, det

Det er jo helt ok. Hellere købe for småt end for stort! Helst tilpas
Hun skal under alle omstændigheder nok få det sjovt med sin mc

> På genhør og tak for hjælpen.

Det var så lidt (for mig i hvert fald :) Nu fik du jo også en
demonstration af hvordan tråde ændrer retning på usenet

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 15:44

> Men når man har lært at håndtere en mc., så er der ikke den store
> forskel på en 130 kg og en 200 kg mc.

Det bilder du dig selv ind fordi du sikkert kun har prøvet at gå "opad",
hvor du ikke mindes at springet føles voldsomt :-/
Når man en dag kommer ned på noget hvorpå man ikke umiddelbart
forblændes over skuffelsen over mangel på HK, opfatter man hvor stor
indflydelse vægten alligevel har!
Jeg har oplevet springet fra en ca. 250 kg's ellers velkørende GPZ 900 R
og ned på en R6'er, der vejer ca. 60 kg mindre - Dét er til at fornemme
alle(!) trafkale situationer!

> Og når man taler om køreglæde, så er der mere køreglæde med en
> større motor hvor man ikke skal køre med høje omdr. og skifte
> gear hele tiden.

Køreglæde? Vrøvl!!!!
Komfort, måske :-/

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 10-05-01 08:25

> [...]
> Jeg har oplevet springet fra en ca. 250 kg's ellers velkørende GPZ 900 R
> og ned på en R6'er, der vejer ca. 60 kg mindre - Dét er til at fornemme
Jeps, det har jeg også prøvet - meget stor forskel på godt og ondt og det er
en smagssag om man kan lide det eller ej. Men har jo også kostet dig din
kørestilling, R6 er noget med meget foroverbøjet og raceragtigt, lidt i stil
med en DUC 996 mange HK'er og få kg, det er svært at få det hele
klassiske køreegenskaber og baneegenskaber.

> Køreglæde? Vrøvl!!!!
> Komfort, måske :-/
Nå ja det er jo din mening, jeg vil gerne støtte Brian for jeg har fundet
den samme køreglæde eller skal vi kalde det "værdier", og det er jo
tilfældigvis bare vores meninger ik! For mig gælder det at jeg nyder mere
at køre hvis jeg _ved_ jeg har kraftoverskud til enhver situation uden at
skulle rode rundt i gearkassen for at finde det.

_Jeg_ vil hellere have en 1000cc med 70HK end en 250cc med 70HK.

Så derfor Armand - vær blot uening men kald dog ikke Brians mening for
vrøvl - kva denne diskution om at respektere andres meninger.

mvh
Henry

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-05-01 08:35

On Thu, 10 May 2001 09:25:08 +0200, "Henry" <henry@mail.removethis.dk>
wrote:

>_Jeg_ vil hellere have en 1000cc med 70HK end en 250cc med 70HK.

Har du prøvet en da ? )

-M
Med en 250'er med 70 heste og 135 kg tør.
Suveræn køreglæde - 0 komfort ).

Fra : Mads Lund

Dato : 10-05-01 09:07

> Har du prøvet en da ? )

Hvis jeg lige må blande mig lidt, så er vi nu inde på noget der er lige så
fornuftigt at diskutere som hvor lang elastikker er. Jeg kører på std 125,
31 hk og 105 kg og det er hammersjovt og rimelig vildt (det er ingen problem
at lave baghjulsudskridninger under gasgivning). Og så har jeg jo 200 hk /
200 kg ZX9R og den er også hammersjov og rimelig vild. Men på en helt anden
måde. Den egner sig til en kørestil hvor man ikke skal hurtigt rundt i små
sving, men kan holde sig til almindelig vej hvor det er mellemaccelerationer
i overhalinger der får smilet frem. Desuden byder den på en passende
komfort, så man kan tage 1200 km på en dag med 150+ kmt uden at blive totalt
smadret.
"vognparken" skal i nær fremtid udvides med en mudderscooter, der dels skal
bruges til vinter og mudder ræs og dels skal have sommersko og bruges til
motard ræs (både bane og vej) og når finanserne tillader det, skal der nok
også fyres op under et HD projekt.

Så min pointe er at alle typer cykler er sjove og fede at køre på (ok der er
undtagelser, med selv Per's MZ 251 var altså griner at fyre rundt på igår,
selv om det efterlod nogle af de øvrige deltagere i dyb forundring), det
handler blot og stil, opgave og temperament.

Mads Lund, der ikke har en brøkdel så mange cykler som sin far.

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-05-01 09:25

On Thu, 10 May 2001 10:07:15 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:

>Så min pointe er at alle typer cykler er sjove og fede at køre på.

Jeps,selv min 3 gears SCO,kan lave de vildeste wheelies

> (ok der er
>undtagelser, med selv Per's MZ 251 var altså griner at fyre rundt på igår,
>selv om det efterlod nogle af de øvrige deltagere i dyb forundring),

*LOL* ,du så godt det billede Tomas Linnet lagde ud på et
tidspunkt,stående på bagerste fodhvilere på sin spjætter i en pæn
wheelie ?

> det
>handler blot og stil, opgave og temperament.

Det er jo lige det...

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-05-01 09:28

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> wrote in article
<b_rK6.31$qY.2708@news.get2net.dk>...

> [...]
igår,
> selv om det efterlod nogle af de øvrige deltagere i dyb forundring), det

Vi vil se billeder...!

--
Mikkel

Fra : Morten Dahl

Dato : 14-05-01 11:05

"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
meddelelse news:01c0d92b$2f5bcb60$977110ac@pc2651...
> Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> wrote in article
> <b_rK6.31$qY.2708@news.get2net.dk>...

> er
> igår,
>
> Vi vil se billeder...!

Jeg ligger dem op på dk.binaer.motor under "CTD på Djursland" går lige
en½time grundet ISDN...

-
Morten Dahl
- på lånt grej i onsdags.

Fra : Morten Dahl

Dato : 14-05-01 11:00

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
problem
> at lave baghjulsudskridninger under gasgivning

Jepper det med FunFaktor på sådan en RS125 vil jeg gerne skrive under på,
jeg lånte mads´s en 20-25 omgange på Djursland, og den var mindst ligeså
sjov som min GSX-R600. Og ja baghjulsudskridninger er et velkendt fænomen på
sådan en lille "helvedsmaskine". Desuden var det sjovt at se at 34HK RS125
med en stjernepsykopat (ikke mig men ejeren af jernet) på ryggen, sagtens
kunne udmanøvrere alt andet på banen den pågældne aften.

> [...]
> selv om det efterlod nogle af de øvrige deltagere i dyb forundring), det
> handler blot og stil, opgave og temperament.

Du så nu ud som om du havde det fedt da du bankede den MZér rundt igår, og
vi andre var ved at knække sammen af grin, specielt din kørestil fortjener
en plads i fotoalbummet..

Jeg har ligger lige nogle billeder op på dk.binaer.motor under streng "CTD
på Djursland", glemte sku at sende billederne til dig i torsdags

Men vi ses vel på næste Torsdag til endnu en gang hyggeræs, Jeg er
ihvertfald temmeligt hooked nu.Har desværre bare røvetravlt hele ugen, så
jeg er nok først deroppe kl.1730

-
Morten Dahl

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-05-01 11:07

On Mon, 14 May 2001 12:00:22 +0200, "Morten Dahl" <news@mekasign.dk>
wrote:

> Desuden var det sjovt at se at 34HK RS125
>med en stjernepsykopat (ikke mig men ejeren af jernet) på ryggen, sagtens
>kunne udmanøvrere alt andet på banen den pågældne aften.

Jah,de er altså også pænt hurtige sådan nogle små knallerter...der er
f.eks kommet tider fra 1. DM-afdeling på Knutstorp,en del RS125'ere er
hurtigere end mange af SS600'erne og kun ca. 4 sek. efter de bedste
250 std.-racere

Interesserede kan se tiderne her :

http://www.dmusport.dk/roadrace/RR2001/DM1%20Knutstorp/DM%201%20knutstorp%2001.htm

-M

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:34

> [...]
> kostet dig din kørestilling, R6 er noget med meget foroverbøjet og
> raceragtigt, lidt i stil med en DUC 996.

Jeg fandt faktisk ikke R6'eren så slemt foroverbøjet i kørestillingen -
Formodentlig fordi den er så kort!? :-/

> For mig gælder det at jeg nyder mere at køre hvis jeg _ved_ jeg har
> kraftoverskud til enhver situation uden at skulle rode rundt i
> gearkassen for at finde det.

Er det da ikke også i højere grad en komfort end en glæde???

> _Jeg_ vil hellere have en 1000cc med 70HK end en 250cc med 70HK.

1000 ccm med 70 HK = en Z 1000'er fra sidst i 70'erne!
250 ccm meed 70 HK = en Aprilia RS 250!
Jeg tror ærlig talt at der er mest sjov i 'Prilleren, og at de få
højgearsoverhalinger du fryder dig over at kunne foretage på Z'eren ikke
kan overveje de bedre bremser og køregenskaber som RS 250 har => mere
køreglæde :-/
Forøvrigt følger (eller kører fra?) en RS'er til enhver tid en gammel
Kawa 1000'er blot man bruger gearkassen flittigt!

> Så derfor Armand - vær blot uening men kald dog ikke Brians mening
> for vrøvl - kva denne diskution om at respektere andres meninger.

"Vrøvl" var for lige at vække ekstra eftertanke omkring den vanetænkning
at HK er godt og flere HK MÅ være endnu bedre!!!
Jeg tror forøvrigt ikke at der findes så mange HK at man kan forøge den
køreglæde jeg for tiden har i min nys købte 4½'er (= Honda, men schyyy -
sig det ikke til andre!)!

--
Armand.
(der engang havde en XS 1100 "sejtrækker" hvis største fejl var at man

Fra : Niels S.

Dato : 12-05-01 09:25

Armand skrev

> Jeg tror forøvrigt ikke at der findes så mange HK at man kan forøge den
> køreglæde jeg for tiden har i min nys købte 4½'er (= Honda, men schyyy -
> sig det ikke til andre!)!

*LOL*
Velkommen tilbage på vejene. Og så lige på en Honda )

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Henry

Dato : 12-05-01 16:28

> Jeg fandt faktisk ikke R6'eren så slemt foroverbøjet i kørestillingen -
> Formodentlig fordi den er så kort!? :-/
Muligvis! Har aldrig prøvet en R6'er, hvad skulle jeg dog det for.

> Er det da ikke også i højere grad en komfort end en glæde???

_NEJ_NEJ_NEJ_ og...... for mig er komfort udelukkende et spørgmål om
bagagekapacitet, intercom, kørestilling og mulighed for at køre en hel dag
uden at skulle til kiropraktor. (men nogle vil måske gå skridtet videre og
kalde det for luxus, vi er jo så forskellige).

> [...]
> højgearsoverhalinger du fryder dig over at kunne foretage på Z'eren ikke
> kan overveje de bedre bremser og køregenskaber som RS 250 har => mere

Du er sku da håbløs armand, sikke dog en sammenligning, og helt bevist tror
jeg. Jeg er sikker på at du forstår hvad jeg mener.

> Forøvrigt følger (eller kører fra?) en RS'er til enhver tid en gammel
> Kawa 1000'er blot man bruger gearkassen flittigt!
Sikkert, og? Jeg er da ligeglad - god tur siger jeg bare.

> "Vrøvl" var for lige at vække ekstra eftertanke omkring den vanetænkning
> at HK er godt og flere HK MÅ være endnu bedre!!!
Forkert målgruppe!
Jeg vil have moment og masser af det laaaaange nede i omdr.

> Jeg tror forøvrigt ikke at der findes så mange HK at man kan forøge den
> køreglæde jeg for tiden har i min nys købte 4½'er (= Honda, men schyyy -
> sig det ikke til andre!)!
Aha endelig noget fornuft hihi.

> Armand.
> (der engang havde en XS 1100 "sejtrækker" hvis største fejl var at man
> ikke kunne bruge dens traktorgearkasse til noget som helst over 6500
> rpm.=> ingen tjeppe overhalinger!)

Når den..... var der noget med 283kg tør???? det er bestem ikke noget der
hjælper, men hvad skulle du dog også skifte gear for, hvis det er en
sejtrækker, bare vrid rullen.

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 01:48

> Muligvis! Har aldrig prøvet en R6'er, hvad skulle jeg dog det for.

Udvidelse af dine horisonter!!

> _NEJ_NEJ_NEJ_ og...... for mig er komfort udelukkende et spørgmål
> om bagagekapacitet, intercom, kørestilling og mulighed for at køre en
> hel dag uden at skulle til kiropraktor.

Så er vi uenige!
JEG regner også mellemaccelerationer, såvel som super bremser og et
pålideligt stel for ren komfort under den daglige kørsel!

> Du er sku da håbløs armand, sikke dog en sammenligning, og helt bevist
> tror jeg. Jeg er sikker på at du forstår hvad jeg mener.

Njaeh :-/ Ikke helt!
Og jeg ynder at sætte tingene heeelt på spidsen for at trække skellene

> Forkert målgruppe!
> Jeg vil have moment og masser af det laaaaange nede i omdr.

Nu er du jo ikke så stor en gruppe i dig selv
Mine ord regner jeg med at komme bredere ud end blot til dig igennem
denne snak, og dér er der store chancer for misopfattelsen(!) at mange
HK = meget køreglæde!!

> .......hvad skulle du dog også skifte gear for, hvis det er en
> sejtrækker, bare vrid rullen.

Jeg har aldrig gået udenom et lastvognstog på landevej uden at "fyre
lortet af"!
Eftersom at det er den store accelerations-overlegenhed at
jeg nyder mest ved motorcykler, hvorfor skulle man så snyde sig for den
fornøjelse :-/

--
Armand

Fra : Morten Dahl

Dato : 14-05-01 11:10

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
>Snip en laaang diskussion<

> Forkert målgruppe!
> Jeg vil have moment og masser af det laaaaange nede i omdr.

Så køb dig en mercedes S400 CDI der er masser af komfort og masser af moment
ved 1800 omdrejninger

-
Morten Dahl
- den sydlige

Fra : Brian Lænø

Dato : 10-05-01 16:11

"Armand" skrev

> [...]
> Jeg har oplevet springet fra en ca. 250 kg's ellers velkørende GPZ 900 R
> og ned på en R6'er, der vejer ca. 60 kg mindre - Dét er til at fornemme

Selvfølgelig er der forskel, det påstår jeg ikke.
Men når det gælder om at "kunne" køre på mc'en (normalt kørsel, ikke ræs),
så mener jeg stadig, at hvis man kan køre en 250 cc på 130 kg forsvarligt,
så kan man også køre en 600 cc på 200 kg.
Om man så føler sig hjemme på en 200 kg 600 cc, er så en anden sag.

> Køreglæde? Vrøvl!!!!
> Komfort, måske :-/

Har komfort på en mc ikke noget at gøre med hvor glad man er for at køre på
den?
De 2 første mc'er jeg havde var 250 og 300 cc, de blev begge købt som
fornuftige transport midler.
Og de var fine til det de var købt til, nemlig at transportere mig fra A til
B.
Cagiva'en blev købt med hjertet og ikke med fornuften, de gamle motorcykler
kørte jeg ikke hyggeture på, på cagiva'en kører jeg tit en tur bare for at
komme ud at køre.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Anneli

Dato : 08-05-01 23:46

> Til I unge gutter.......
..............en hel masse fornuftigt.......
> Med Humørhilsen
> Lone

Absolut hørt, Lone!

Anneli og 250'eren :0)

Fra : Anneli

Dato : 06-05-01 23:16

> Er der nogen der kan rådgive om køb ad lille MC, dvs. mest >250ccm
maskiner.
> Jeg har udset mig disse objekter:

Jeg kan varmt anbefale en Suzuki GZ250 som begyndercykel! Den er billig i
drift og indkøb, og let at køre. Jeg har min på 3. sæson nu, er er stadig
glad for den. Du kan se den på min hjemmeside, og er velkommen til at
skrive, hvis du vil vide mere om den.