hvordan med ålefiskeri.
Fra : Uffe Thomsen

Dato : 30-07-04 15:28

Hej alle sammen.

Har fået af vide at man ikke kan fange ål når månen er
over halv størrelse på vej til fuld måne er der noget om dette?

Hilsen Uffe

Fra : h

Dato : 30-07-04 16:48

Hej

Det betyder intet - har fanget mange ål også ved fuldmåne, men der kan
selvfølgelig være steder hvor lyset står direkte ned i vandet, hvor
der måske ikke er så godt.

Du skal ihvertfald ikke vente til månen er under halv, men istedet
prøve lykken, det betaler sig ofte.

Fra : Calle.

Dato : 30-07-04 22:50

h wrote:
> Det betyder intet - har fanget mange ål også ved fuldmåne, men der kan
> selvfølgelig være steder hvor lyset står direkte ned i vandet, hvor
> der måske ikke er så godt.

Det burde da være det bedste, ellers ville blusning af ål jo ikke kunne lade
sig gøre, da det jo netop er lyset der trækker dem til
--
Calle.

Fra : David Emil Jørgensen

Dato : 31-07-04 10:27

Hej

Det med at det ikke er så godt at fiske ål ved fuld måne, har ikke den store
betydning for lystfiskere.
Det har mere betydning for dem der fisker med ruser. Da det er tydeligt at
se hvis man kun har dem liggende i et eller to døgn altså. Hvis man sætter
kroge, som ikke så mange gør mere, så kan man også se det da der er
betydeligt fære ål på krogene ved fuldmåne. Men for en lyst fisker som
fisker af lyst og ikke ser så meget på mængden er det ligegyldigt.

....David
Websted: http://www.sanserum.dk/lystfisker1.htm

Fra : Preben og Anette

Dato : 01-08-04 22:52

Hej

Det med at det ikke er så godt at fiske i fuldmåne er en gammel skrøne der
fortælles:
" Når månen er fuld og klar kan fiskene se din skygge" det kan da kun være
fordi man går på den forkerte side af åene eller andre steder hvor skyggen
falder, for da jeg var dreng gik vi og blussede ål med en kraftig
petroleumslampe.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Palle V. Pedersen

Dato : 03-08-04 17:14

Jeg har ikke den samme erfaring som den øvrige del af gruppen. Jeg har
tattet en del for år tilbage og der har jeg opserveret at når der var
fuldmåne fangede jeg næsten intet hvorimod når månen var væk kunne jeg fange
pænt med ål.

Hilsen Palle

Fra : David Emil Jørgensen

Dato : 05-08-04 18:48

Jeg mener ellers nok det ligner mine erfaringer.
....David

Fra : mikkel paulsen

Dato : 16-08-04 23:04

"David Emil Jørgensen" <a.nature@oncable.dk> wrote in message news:<411271e1$0$263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Jeg mener ellers nok det ligner mine erfaringer.
> ...David
> "Palle V. Pedersen" <familienv@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> fange

hej alle åle-fiskere, jeg har i de sidste 5 år fisket en del efter ål
men aldrig rigtig fanget noget, hvis jeg fanger noget er det max 2-3
stykker på 4-6 timer og de er aldrig mere end 10 cm over målet og
oftest under. hvad gør jeg galt, jeg har prøvet at fiske over alt i
søer åer hav fjord, jeg har også prøvet med forskellige typer agn, dog
mest skaller og orm normalt bruger jeg et alm rødspøtteforfang og så
placere jeg agnen tæt ved kanten.

Fra : ME

Dato : 17-08-04 16:36

Hej

Har selv en sø som jeg har fanget MANGE ål i og jeg mener virkelig
mange - har et åar gange komme hjem med ca 5 kg ål...renset vægt vel
at mærke.

Plejer at gøre følgende.

Træk en normal korkprop på hovedlinen på din spinnestang og bind så en
hægte i linen, så proppen sidder ovenover. Derefter laver du nogle
forfang og lav nu rigeligt, da de bliver slidt op, og nemt kan filtre
hvis du fanger mange ål og det er træls at skulle binde nye, når man
er igang med fiskeriet. Forfangene skal være ca 50cm lange og i den
ene ender binder du en str 4 langskaftet krog og i den anden ende en
svirvel, så du nemt kan hægte den på hovedlinen. Imellem disse ca
15-20cm over krogen placerer du et splithagl på ca 5gr. Så er der
bare tilbage at tage ud inden det bliver mørkt, placere dig ved søen,
sætte en regnorm på krogen og et knæklys i proppen så afstanden mellem
prop og krog er ca 1-2 meter og så kaste ud og vente.

Husk dog, at du IKKE må have fremmede dufte på fingerene undgå dem for
alt i verden, da ålene har en perfekt lugtesans. Har prøvet at fiske
ål med en kammerat der røg.....ormene kom fra samme sted, han havde
lyst sine og jeg mine og og vi fiskede kun med ca 1-2 meters afstand.
I de par timer vi sad der fangede jeg 13 ål mens han ikke havde et
eneste bid. Dette tillægger jeg at han røg, for ellers ville han
uundgåeligt have fået bid, da vi fiskede med nøjagtig samme
forfangstype og agndybde.

Kan iøvrigt til dit fiskeri med alm rødspætteforfang sige, at dette
ikke er optimalt....lav istedet et forfang, hvor blyet kan glide på
linen, således at ålene ikke mærker stor modstand. Synes dog
propfiskeriet er sjovest, og det giver ihvertfald mange ål.

KNÆK & BRÆK