kartoffelterning
Fra : Ralph

Dato : 29-07-04 20:34

Den slags man får på rigtige restauranter, kartofler skåret i tynde skiver
og bagt i ovn med noget ægge/flødemasse imellem. Gode opskrifter, råd, fif,
kartoffelsort ønskes.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 22:19

> Den slags man får på rigtige restauranter, kartofler skåret i tynde skiver
> og bagt i ovn med noget ægge/flødemasse imellem. Gode opskrifter, råd,
fif,
> kartoffelsort ønskes.

Hvad er en "rigtig" restaurant og hvad er en "forkert" restaurant?

Tina

Fra : Ralph

Dato : 29-07-04 22:45

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er en "rigtig" restaurant og hvad er en "forkert" restaurant?

En rigtig restaurant er et spisested der har hyret en kok der laver/opfinder
sine egne retter, en forkert restaurant er alt andet: pølsevognen, McD,
motorvejsspisesteder, Jensens Bøfhus o.lign.

For at imødegå evt. indlæg, så har jeg på en "rigtig" restaurant i
Washington smagt verden bedste burger med fritter - det var godtnok ikke en
"ny" opskrift, men tilberedningen gjorde det til en enestående oplevelse,
hjemmebagt bolle, hjemmehakket kød, fritter af rigtige kartofler,
hjemmelavet ketchup, hjemmelavet dressing, "næsten" hele rejsen værd - at
ejeren så råbte "Hej Ralph" da vi gik ind var næsten ligeså meget værd (min
storesøsters "stambar")

Så man kan godt på en "rigtig" restaurant få stegt flæsk med persillesovs,
bare min mening....

--
venligst
Ralph

Fra : Leo

Dato : 30-07-04 13:22

Hørt, hørt!!

Havde den samme oplevelse på en restaurant i samme by - alle tiders lækre
burger.
Det var dog lidt forvirrende, da han råbte "Hej Ralph"..
Spøg til side -
Jeg tror måske, de laver de der firkanter i små forme?
En hel masse firkantede "skaller" uden bund, der placeres i en braddepande -
når de er klar løftes kanten af, et voila!

Måske er de af revne kartofler?

Fifs:
Det er en god idé at skylle dem og vride dem godt, evt i et viskestykke, så
al væde kommer af.
Hvis der er løg i og du ønsker en mere fast konsistens, kan jeg anbefale at
sautere løgene til de er let gyldne - det driver væden af dem -hæld dem ud
på et stykke papir - som så ikke blandes med fløden og fortynder sovsen.
Tilsæt evt. lidt neutral ost - billig mozzarella - til sovsen - det
klistrer.
Og endelig kan der jo være tale om et billigt kneb med at tilsætte lidt mel
til sovsen.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-04 01:07

Ralph wrote:
> Den slags man får på rigtige restauranter, kartofler skåret i tynde skiver
> og bagt i ovn med noget ægge/flødemasse imellem. Gode opskrifter, råd, fif,
> kartoffelsort ønskes.

Tænker du på flødekartofler?

En god portion kartofler skrælles og skives (færdige frosne kartofler
kan også bruges)
Afhængig af mængden af kartofler snittes et løg eller to.
Kartofler og løg mikses i et smurt ildfast fad.
Dryses med salt, peber og muskatnød.
Piskefløde hældes over så det knapt dækker.

Ind i ovnen med det ved omkring 200°C og lad det stege til det bliver
fint brunligt rundt omkring. Ialt skal den helst ha´ omkring 45 min, så
hvis tiden ikke er nået kan det dækkes med sølvpapir og stege videre.
Man kan sagtens putte fadet med kartofler nede under en evt. steg.
Indstil temperaturen på ovnen så den passer til stegen. Når stegen tages
ud for at hvile, sættes ovnen op i temperatur og fadet placeres midt i.
Det kommer sig egentlig ikke så nøje om kartoflerne får lidt for meget
bare de ikke bliver brændte.

Forholdet jeg plejere at bruge er: en pose frosne skivede kartofler,
omkring ½ l piske, et stort løg og salt, peber og muskat så det passer

Nemt og enkelt.

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-04 01:17

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> kan også bruges)
> Afhængig af mængden af kartofler snittes et løg eller to.
> Kartofler og løg mikses i et smurt ildfast fad.

Hovsa, glemte at nævne, at der også skal hvidløg i - enten hele eller
skivede. Skivede hviløg giver en kraftigere smag af hvidløg. Jeg plejer
at komme en 5-6 hele fed i.

- Lars

Fra : Ralph

Dato : 30-07-04 11:45

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> Tænker du på flødekartofler?

Njaa, ikke rigtigt, vi får tit flødekartofler, dem jeg tænker på er mere
homogene, dvs at fløde/æggemasse ikke er en flydende sovs, nærmere et
bindemiddel mellem kartoflerne (så de kan skæres ud i store flotte terninger
uden at falde fra hinanden), derfor spurgte jeg netop på kartoffelsort da
jeg tror at fastheden af kartoflerne er vigtig

--
venligst
Ralph