Rettelse af fejl, med internetregning
Fra : Casper Bang

Dato : 29-07-04 15:42

Hej,
Jeg har igennem de sidste 13 måneders tid haft et enkeltmandsfirma.
I dette er der en server, som i starten stod hjemme i privaten. Serveren
blev KUN brugt til firmaet.
For at køre serveren skulle der en rimeligt heftig internetforbindelse til;
denne kostede 3,000 (incl moms) kroner om måneden.
Det private internet kørte dog på samme linie.

For at bogføre dette, tog jeg udgangspunkt i at hvis privaten ikke havde
haft denne dyre linie, ville vi have haft internet, som kostede 300 kroner
om måneden.
Derved blev de 2700 bogført som firmaets omkostning, og de 300 blev
privatens.

Nu har jeg så flyttet serveren ud af huset, og oprettet en billigere
forbindelse, udelukkende til privaten. Denne koster 400 kroner om måneden!

Mit problem ligger nu i at jeg i ca. et år har bogført med 100 kroner for
lidt som privatens brug (ca. 1200 kroner i alt) - hvoraf noget af dette
dateres tilbage til sidste regnskabsår.

Hvordan skal jeg nu bogføre rettelsen?
Kan jeg bare debitere en omkostningskonto med 1200 kroner, og kreditere
privatforbrug, eller skal jeg tage hensyn til at der er skiftet regnskabsår?
De 1200 kroner har jeg jo samtidig trukket momsen fra på - hvordan klarer
jeg det problem?

Jeg håber i kan hjælpe, og beklager hvis dette blev en meget lang post. Jeg
håber jeg fik al relevant information med.

Med venlig hilsen
Casper Bang