Hjælp til Privat indskud i nyt firma ??
Fra : C.Danielsen

Dato : 28-07-04 22:26

Hej i gruppen...

Jeg har lige startet WebShop & (konsulent)virksomhed d. 01.06.04, har 2
Laptops og en printer (købt privat) jeg gerne vil "skyde" ind i firmaet,
HVORDAN skal jeg gribe det an... ???

Lidt oplysninger.
Det er en personligt ejet virksomhed, og jeg bruger SummaSumarum.

--
På forhånd tak for hjælpen

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 00:12

"C.Danielsen" <cd@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> HVORDAN skal jeg gribe det an... ???
>
> Lidt oplysninger.
> Det er en personligt ejet virksomhed, og jeg bruger SummaSumarum.

Du har vel købt dem _efter_ påbegyndelse af virksomhedsstart, der passende
kunne være samme dato som en momsregistrering, så du også kan trække den
indgående moms fra?
Karsten H. Jensen

Fra : C.Danielsen

Dato : 29-07-04 16:39

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in message

> [...]
> kunne være samme dato som en momsregistrering, så du også kan trække den

Hej Karsten.

Nej desværre ikke, så det er derfor jeg ikke lige ved hvordan det skal
gribes an, ellers skulle det vel bare konteres på "småanskaffelser 10.500.-"
som i Summarum er konto7400.

Men når det er noget jeg har købt før momsregistreringen, ville jeg skyde
dem ind som "privat indskud" for derefter at kunne hive pengene ud igen
senere, uden at skulle betale skat, af de penge.

Det er det som jeg ikke lige ved hvordan jeg skal gøre.

\Claus

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-07-04 19:26

C.Danielsen wrote:

> Hej i gruppen...
>
> Jeg har lige startet WebShop & (konsulent)virksomhed d. 01.06.04, har 2
> Laptops og en printer (købt privat) jeg gerne vil "skyde" ind i firmaet,
> HVORDAN skal jeg gribe det an... ???

Men hvorfor er det helt præcist du gerne vil skyde værdien af dem ind i
firmaet når du ikke kan trække momsen fra, fordi du har købt tingene før
start-datoen?

Jeg er selv newbie enkeltmands-virksomhedsejer, men hvad får du ud af
det bortset fra bøvl? Jeg har da også en bærbar som jeg ikke kan se
hvorfor jeg skulle "skyde" ind i firmaet og den bærbare bliver da ligeså
flittigt brugt alligevel, selvom den er "privat" og ikke "erhverv"...

mvh
Martin Jørgensen

Fra : C.Danielsen

Dato : 29-07-04 21:15

> [...]
> hvorfor jeg skulle "skyde" ind i firmaet og den bærbare bliver da ligeså
> flittigt brugt alligevel, selvom den er "privat" og ikke "erhverv"...

Hej Martin.

Fordi det vel svarer til at skyde noget kapital ind i firmaet, og jeg så kan
trække værdien af div. HW ud igen uden at skulle betale skat af værdien ;)

Ud over de 2 bærbare og printeren (og en server jeg lige har købt) som KUN
skal bruges Erhvervsmæssigt, har jeg også en stationær PC, og yderligere en
printer, som kun bruges Privat.

Planen er på sigt at leve firmaet om til et APS, og der nytter det jo ikke
have noget udstyr som er privat ejet ;)

\Claus

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 23:24

> Fordi det vel svarer til at skyde noget kapital ind i firmaet, og jeg så
kan
> trække værdien af div. HW ud igen uden at skulle betale skat af værdien ;)

Jeg kan ikke følge, hvad du mener med, at trække værdien af div. HW ud igen.

Køber virksomheden hardware af dig, kan de trække det fra i skat, bliver
hardwaren derefter solgt igen, skal du svare skat af det

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 00:22

> Planen er på sigt at leve firmaet om til et APS, og der nytter det jo ikke
> have noget udstyr som er privat ejet ;)
>
> \Claus

Jo, så kan du inskyde det som apportindskud opgjort til en "realistisk" pris
for aktivet. Men du kan ikke trække moms fra. Det er kun private, "snehvide"
aktiver, der som indskud kan danne baggrund for et selskabs ansvarlige
kapital.

Du kunne vel også sælge aktivet til selskabet - stadig uden moms - der så
debiteres i status under anlægsaktiver og krediteres din mellemregningskonto
(sådan en må du godt have i et selskab, blot det kun er dig, der har noget
til gode i selskabet og ikke omvendt - aktionærlån er ulovlige), hvor du så
kan hæve pengene skattefrit. Det eneste, der så er sket, er at du har fået
noget computerudstyr "vekslet" til rede penge.
Karsten H. Jensen

Fra : C.Danielsen

Dato : 30-07-04 09:31

> [...]

> kan hæve pengene skattefrit. Det eneste, der så er sket, er at du har fået
> noget computerudstyr "vekslet" til rede penge.

Hej Karsten...

Tak for dit svar.

Det var lige det jeg var ude efter...

Det vil sige at jeg bare laver et billag, på den realistiske pris, bogfører,
hæver penge ;)
Ligesom hvis jeg har "købt" det af en hvilket somhelst anden person
privat...

\Claus

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 12:13

> [...]
bogfører,
> hæver penge ;)
> Ligesom hvis jeg har "købt" det af en hvilket somhelst anden person

Ja, men husk den korrekte datering. Da du sandsynligvis først skal ud og
tjene pengene til selskabet, skal du oprette en mellemregningskonto - den
eneste "forbindelse" mellem virksomheds- og privatøkonomi, førend du kan
hæve pengene. Husk også, at en mellemregningskonto (aktionærkonto) ikke må
være i debet, da aktoionærlån er ulovligt.
Karsten H. Jensen

Fra : C.Danielsen

Dato : 31-07-04 15:06

> [...]
> hæve pengene. Husk også, at en mellemregningskonto (aktionærkonto) ikke må
> være i debet, da aktoionærlån er ulovligt.

Hej Karsten.

Tak for de vise ord.

\Claus

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 16:08

> [...]
> hæve pengene. Husk også, at en mellemregningskonto (aktionærkonto) ikke må
> være i debet, da aktoionærlån er ulovligt.

Skulle den alligevel være i debet, skal du huske at beregne rente af det
ulovlige aktionærlån, pt. 11,95%.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 16:44

"PBH" <.> skrev i en meddelelse

> Skulle den alligevel være i debet, skal du huske at beregne rente af det
> ulovlige aktionærlån, pt. 11,95%.

Det må i praksis være lige så lang som det er bredt. "Låner" trækker renten
fra fuldtud på selvopgiveren og selskabet tager renten til indtægt.

Umiddelbart er der den fordel, at rentefradraget skatteteknisk er mere værd
i privat regie i modsætning til selskabet, der kun beskattes med
selskabsskatten (32%?)
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 19:57

> Det må i praksis være lige så lang som det er bredt. "Låner" trækker
renten
> fra fuldtud på selvopgiveren og selskabet tager renten til indtægt.

Jeg skriver lige et udsnit af:

---
Aktionærlån

Aktionærlån har været ulovlige siden 18.06.82. Uanset lånene er ulovlige,
skal der beregnes rente mellem parterne pt. 11,95% (renteloven). Se fikseret
rente
---

> Umiddelbart er der den fordel, at rentefradraget skatteteknisk er mere
værd
> i privat regie i modsætning til selskabet, der kun beskattes med
> selskabsskatten (32%?)

Jeg retter lige din skrivefejl, så selskabsskatten er på 30%

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 21:57

"PBH" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Aktionærlån har været ulovlige siden 18.06.82. Uanset lånene er ulovlige,
> skal der beregnes rente mellem parterne pt. 11,95% (renteloven). Se

Jeg er altid blevet hylet ørerne fulde af: husk nu ikke noget med lån over
mellemregningskontoen, fy fy skamme, ulovligt aktionærlån, fy fy skamme, af
forskellige revisorer.

> Jeg retter lige din skrivefejl, så selskabsskatten er på 30%

Jeg huskede ikke lige det nøjagtige tal - derfor spørgsmålstegnet, men der
er vel stadig forskel på forudbetalt restskat og restskat efter opgørelse på
de sædvanlige 2%?
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 00:55

> [...]
> mellemregningskontoen, fy fy skamme, ulovligt aktionærlån, fy fy skamme,

Hej Karsten,

det er korrekt, at aktionærlån er ulovlige, deraf navnet "ulovlige
aktionærlån".

Men - i hvert fald i praksis - sker der lån OG derfor er der også skrevet,
at de skal forrentes.

Det store problem opstår, når man på balancedagen har et ulovligt
aktionærlån, som jo bliver skrevet i virksomhedens regnskabs balance. Og der
må den ikke stå. (det må den i princippet heller ikke midt i et regnskabsår,
men der fanger man den ikke, som man gør i et regnskab)

Er beløbet så lille og ubetydeligt, så sker der ikke så meget ved at lade
det stå. Men det skal da kun være fordi, at der er tale om et par hundrede
kroner, som måske har fungeret som udlæg og ikke er væsentligt.

En stor fejl at lave er også, at der har været foretaget et ulovligt
aktionærlån som så bliver betalt tilbage dagen før status... Det er heller
ikke lovligt.

/Michael Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 11:15

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:410c3158$0$8683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> af
>
> Hej Karsten,

Hej Michael - hvordan går det med ferien?

> det er korrekt, at aktionærlån er ulovlige, deraf navnet "ulovlige
> aktionærlån".
>
> Men - i hvert fald i praksis - sker der lån OG derfor er der også skrevet,
> at de skal forrentes.

Ja, det er jo noget paradoksalt - lige som en slags legitimering ad
bagdøren.

> [...]
regnskabsår,
> men der fanger man den ikke, som man gør i et regnskab).

Helt enig, men jeg kunne forestille mig en løftet pegefinger fra revisoren.

> Er beløbet så lille og ubetydeligt, så sker der ikke så meget ved at lade
> det stå. Men det skal da kun være fordi, at der er tale om et par hundrede
> kroner, som måske har fungeret som udlæg og ikke er væsentligt.

I modsat fald kan han føle sig tvunget til "at skrive lidt om det" i
revisioinsprotokulatet.

> En stor fejl at lave er også, at der har været foretaget et ulovligt
> aktionærlån som så bliver betalt tilbage dagen før status... Det er heller
> ikke lovligt.

Det vidste jeg ikke, og jeg har ikke konkret viden lige om det spørgsmål.

> /Michael Sørensen

Nu er ferie jo godt nok noget, man optjener, så jeg nøjes med at feriere.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 13:23

> Hej Michael - hvordan går det med ferien?

Ikke så godt, for den slutter i morgen...

Men jeg har da nydt den meget. Især den sidste uge, hvor vejret har været
til "sommerferie"

> Ja, det er jo noget paradoksalt - lige som en slags legitimering ad
> bagdøren.

Fuldstændid enig. Man studser lidt over formuleringen og undrer sig over, om
det er rigtigt eller om der er sket en fejl deri.

> Helt enig, men jeg kunne forestille mig en løftet pegefinger fra
revisoren.

Tja, det kan man vel godt sige. Vi gør da opmærksom på det og beder om at få
det ordnet.

> I modsat fald kan han føle sig tvunget til "at skrive lidt om det" i
> revisioinsprotokulatet.

Til stor glæde for ejeren... (eller ikke)

> Det vidste jeg ikke, og jeg har ikke konkret viden lige om det spørgsmål.

Problemet er jo, at man bevidst laver en omgåelse af reglerne ved at have
det ulovlige aktionærlån og så retter op på det ved at betale dagen før
status.

Hvis man forestiller sig, at der er foretaget et ulovligt aktionærlån på et
par millioner. Dagen før status bliver det betalt tilbage og dagen efter
status foretages der igen et lån på et par millioner. Så er der kun 3 dage
om året, hvor der IKKE er foretaget lån - og det er udelukkende for at undgå
at vise det i regnskabet.

Grunden til at aktionærlån er ulovlige er iøvrigt, at når man stifter et
selskab med begrænset hæftelse, så er indskuddet - fx. 500.000 i et a/s -
omverdenens sikkerhed, da selskabet ikke hæfter med aktionærernes private
formuer.

Hvis man så stifter et selskab med aktiekapital på kr. 500.000, og
aktionæren dagen efter stiftelse låner de kr. 500.000, så er selskabet i
praksis tomt. Det er mindre heldigt.

Ikke for at spille bedrevidende, men blot til orientering, hvis der var
nogle, der undrede sig over det.

> Nu er ferie jo godt nok noget, man optjener, så jeg nøjes med at
feriere.

Når bare vejret er godt og man har tid til at slappe af...

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 16:47

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:410ce07e$0$8709$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Tja, det kan man vel godt sige. Vi gør da opmærksom på det og beder om at

> det ordnet.

> Til stor glæde for ejeren... (eller ikke)

Tja, nu er et revisionsprotukulatet vel først og fremmest til bestyrelsen i
et større selskab, og det er vel på revisorens (ansigt), når det ives en
blank revisorpåtegning. (Var der nogen, der sagde Nordisk Fjer?)

Men ellers er det da nok noget, skattevæsenet ville interessere sig for,
hvis der er den slags bemærkninger i revisorprotukulatet.

> Problemet er jo, at man bevidst laver en omgåelse af reglerne ved at have
> det ulovlige aktionærlån og så retter op på det ved at betale dagen før
> status.

Selvklart, men det er vel også kun lade-sig-gørligt i selskaber med en
stærkt begrænset ejerkreds.

> [...]
> status foretages der igen et lån på et par millioner. Så er der kun 3 dage
> om året, hvor der IKKE er foretaget lån - og det er udelukkende for at

Den er naturligvis ikke gangbar.

> [...]
>
> Hvis man så stifter et selskab med aktiekapital på kr. 500.000, og
> aktionæren dagen efter stiftelse låner de kr. 500.000, så er selskabet i

Jo, men i et sådant tilfælde har det jo ligefrem udhulet den ansvarlige
kapital, der jo som minimum skal være 50% af aktiekapitalen incl. aktiverne.

> Ikke for at spille bedrevidende, men blot til orientering, hvis der var
> nogle, der undrede sig over det.

Næh, næh, jeg opfattede det som en konkretisering af, hvad der tidligere var
skrevet om.

> feriere.
>
> Når bare vejret er godt og man har tid til at slappe af...
>
> Michael

Ja, den hellige, almindelige industriferie er jo forbi i dag - og så skulle
jeg jo lige --- nej, det er for varmt.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 01:02

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellemregningskontoen, fy fy skamme, ulovligt aktionærlån, fy fy skamme,

Jeg glemte at oplyse om, at PBH vist refererer til RevisorManualen.
Ovenstående står i hvert fald ordret i min udgave på side 16, hvis der
skulle være folk, der kunne tænke sig en henvisning.

/Michael Sørensen

Fra : e

Dato : 02-08-04 21:58

Du kan vel afskrive noget af værdien hvert år og derved gøre overskudet
større ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 01:04

"e" <sdf@gfgfgf.fgfg> skrev i en meddelelse
> Du kan vel afskrive noget af værdien hvert år og derved gøre overskudet
> større ?

Værdien af hvad?

Fra : e

Dato : 03-08-04 12:10

Af det edb-udstyr du indskyder i firmaet.
Har jeg misforstået noget ?