GratisDNS
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-07-04 01:29

Nu har der været så meget snak om domænenavne og webhoteller her i
gruppen. Jeg fik derfor lyst til at surfe lidt og faldt over GratisDNS
<http://www.gratisdns.dk/>, som jeg faktisk har hørt om før. Det slog
mig så: Kan jeg ikke klare mig med GratisDNS og dermed undvære
webhotellet?
Jeg har faktisk ikke nogen hjemmeside hos mit webhotel. I stedet
henviser mit domæne bare til min undskyldning af en hjemmeside hos .Mac.
Er det ikke netop sådan noget, man kan bruge GratisDNS til?
Egentlig bruger jeg mere webhotellet som mailhotel, da vi har
e-mail-adresser med vores eget fornavn og efternavn her i familien. Og
faktisk henviser de fleste af dem til andre e-mailadresser hos udbydere,
arbejdsgivere etc. Jeg synes, det er lidt mere uklart, hvordan det vil
kunne foregå hos GratisDNS. De samarbejder vist med en, men han skriver,
at det hele er i beta.
Mit webhotel har 1 måneds opsigelse. I løbet af den måned skal man
sørge for at redelegere sit domæne. Det kan man jo selv gøre hos
GratisDNS. Men hvad sker der med ens e-mail, når man redelegerer? Er det
kun hjemmesiden, der bliver redelegeret, eller bliver ens e-mail også
flyttet? Jeg er lidt ligeglad med, om hjemmesiden er nede en kort
periode. Men jeg er temmelig hysterisk med min e-mail. Den skulle nødig
forsvinde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-07-04 08:24

> [...]
> <http://www.gratisdns.dk/>, som jeg faktisk har hørt om før. Det slog
> mig så: Kan jeg ikke klare mig med GratisDNS og dermed undvære

Jeg kan ikke lige overskue, hvordan det skal fungere med .Mac, men om
GratisDNS kan jeg sige at det fungerer helt upåklageligt. Jeg har
flere domæner hos dem og de peger alle på min egen server, således at
mail, ftp og web kører på den.

De har vist også mulighed for at pege på en anden hjemmeside istedet
for en server, så det burde virke med .Mac, men prøv lige at høre om
nogen af de andre har prøve det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-07-04 13:33

In article <dt0kt1-rf5.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> De har vist også mulighed for at pege på en anden hjemmeside istedet
> for en server, så det burde virke med .Mac, men prøv lige at høre om

Jeg kan godt forstå, hvordan det med DNS virker, når det drejer sig om
domænet d.v.s. hjemmesiden. Men hvordan virker det med e-mail? Går alt
med samme domæne i første omgang til samme postserver? Og skal det være
den samme som domænet? De fleste af e-mailadresserne, jeg har, sender
bare videre til andre adresser. Så jeg skal sådan set bare sende e-mail
videre.
Men jeg skal jo kunne konfigurere brugernavne osv., når det ændres en
gang imellem. Så jeg skal bare bruge mailforward, som nogen vist kalder
det. Men det ville jo være rart med et stjernealias, da nogen staver min
kones navn forkert. På den anden side kunne det være, man kunne slippe
for noget spam. Der er f.eks. en eller anden nar, der jævnligt
tæppebomber mit domæne med alle mulige tilfældigt genererede navne foran
@.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dennis Newel

Dato : 29-07-04 07:16

Henrik Münster wrote:
> [...]
> den samme som domænet? De fleste af e-mailadresserne, jeg har, sender
> bare videre til andre adresser. Så jeg skal sådan set bare sende e-mail

alt mail til et domæne skal altid sendes til samme server. Det som
gratisdns tilbyder er, at man kan lade sin mail blive sendt til dem, og
så sætte regler op for, hvad de skal gøre med dem. mailserveren behøver
ikke være den samme som webserver eller hvad du nu ellers kunne finde på
at have af servere, med dns'en fortæller du hvilken mailserver/ip
adresse der skal bruges, når nogle forsøger at sende mails til dit
domæne. Dette kaldes også MX records, vist nok for "mail exchange".
Hvis du bruger gratisdns som mailforward, ksal alle mails sendes videre,
og du skal så have et sted hvor du kan modtage mails til dig selv (din
internet udbyder plejer at give dig en e-mail adresse med i købet som du
kan bruge til dette)

> [...]
> for noget spam. Der er f.eks. en eller anden nar, der jævnligt
> tæppebomber mit domæne med alle mulige tilfældigt genererede navne foran

Nu har jeg ikke selv prøvet mailforward hos gratisdns, men det plejer at
fungere på en måde, så du kan specificere hvilket brugernavn der skal
sendes hvorhen, og også at alle ikke angivne navne skal sendes til en
bestemt adresse.

Hvis du er sikker på, at alle dem som bruger dit domæne til deres e-mail
adresse(inkl. dig selv) har et anden e-mail adresse du kan videresende
e-mails til, vil en mailforward sikkert være en passende løsning. Den
burde kunne opfylde dine krav. Vil du senere åbne for noget web igen,
kan du jo enten bruge din .mac eller købe plads på et webhotel.

./Dennis

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-04 09:36

In article <41089625$0$264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Dennis Newel <dennis@newel.dk> wrote:

> [...]
> og du skal så have et sted hvor du kan modtage mails til dig selv (din
> internet udbyder plejer at give dig en e-mail adresse med i købet som du

Det overvejede jeg også. På den måde har jeg faktisk e-mailkonti, som
jeg slet ikke bruger nu. Der følger jo en med internetforbindelsen,
arbejdet og alle mulig andre steder. Men jeg har jo nogle få
familimedlemmer, hvoraf to har en e-mailkonto i mit mailhotel og to får
sendt e-mail videre til en anden konto.

> [...]
> fungere på en måde, så du kan specificere hvilket brugernavn der skal
> sendes hvorhen, og også at alle ikke angivne navne skal sendes til en

Det ville jo være smart. Så kunne jeg bare sende e-mail videre til folks
egne konti. Jeg kan bare ikke rigtig finde noget om mailforward på deres
side. Jo, de henviser til et lille firma, men det ser ud til at have
været i betatest-fasen i laaaang tid.

> [...]
> burde kunne opfylde dine krav. Vil du senere åbne for noget web igen,
> kan du jo enten bruge din .mac eller købe plads på et webhotel.

Det er jo nemlig det. Jeg har tænkt mig at lade min DNS pege på min
hjemmeside hos .Mac, som jeg i øvrigt aldrig har tid til at
vedligeholde. Faktisk peger mine domæner allerede dertil, så jeg bruger
slet ikke hjemmeside hos min webhotel. Egentlig har jeg vist kun et
mailhotel. Jeg kan ikke rigtig huske det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dennis Newel

Dato : 29-07-04 10:06

Henrik Münster wrote:
> [...]
> arbejdet og alle mulig andre steder. Men jeg har jo nogle få
> familimedlemmer, hvoraf to har en e-mailkonto i mit mailhotel og to får

du skal vel bare sikre at de har en mailadresse et andet sted? måske
gmail, hotmail eller et betalingssted?

> [...]
> egne konti. Jeg kan bare ikke rigtig finde noget om mailforward på deres
> side. Jo, de henviser til et lille firma, men det ser ud til at have

Jeg har kun set det inde i selve administrationsinterfacet, hvor der
ikke umiddelbart står noget om betatest..om produktet står der:
"Mailforward service:

Du kan tilkøbe mailforward funktionalitet. Prisen er 29,- (incl. moms)
for et helt år.

For de penge får du:

- plads på vores mailforward server.
- post som vidresendes (forwardes) checkes for spam og virus. Potentiel
virus og spam fjernes.
- du opsætter mailforwards i dette interface, nemt og bekvemt.
- opdateringer af mailserveren sker pt. hver halve time. Vi leverer dog
post hele tiden..
- man kan lave alm forward trafik (dvs email@newel.dk -> en@e-mail.kd og
derefter email2@newel.dk -> en@andene-mail.kd.
- man kan lave superalias, dvs. alt hvad der sendes til PETER@newel.dk
sendes til PETER@andetdomæne.kd. Dette er praktisk hvis man eg har to
domæner med "klub" og "club".
- overskudet af denne vil gå til nameserver udstyr og linier.

Funktionaliteten tilkøbes til ET domæne. Det kan IKKE flyttes til et
andet domæne.
Evt. rest af en mailforwards løbetid refunderes ikke.Pga. den lave pris,
og den derved lave avance, så sælges produktet KUN ved betaling med DANKORT.
(bemærk venligst dankortgebyr på 1.95)"

./Dennis

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-04 10:41

In article <4108be06$0$266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Dennis Newel <dennis@newel.dk> wrote:

> du skal vel bare sikre at de har en mailadresse et andet sted? måske
> gmail, hotmail eller et betalingssted?

Hmmm. Min mor må jo have en mailadresse, der hører til hendes
ADSL-forbindelse. Så skal vi bare have sat den op. Jeg må nok hellere
sørge for selv at tage til København at gøre det. Det går nok ikke over
telefonen. Jeg kan ikke engang forklare hende, hvordan man får en cd ud
af coveret. På den anden side, så fik jeg hende vist til at sætte Eudora
op over telefonen engang. Men da var hun jo også yngre

> Jeg har kun set det inde i selve administrationsinterfacet, hvor der
> ikke umiddelbart står noget om betatest..om produktet står der:
> "Mailforward service:

Så er det derfor. Jeg har jo ikke være logget ind, da jeg ikke har
oprettet mig som kunde/bruger endnu. Der kunne nu godt være et punkt på
forsiden, hvor det forklares.

> Du kan tilkøbe mailforward funktionalitet. Prisen er 29,- (incl. moms)
> for et helt år.

HVAD?(!) Jeg troede, det var billigt.

> For de penge får du:

Mindst et guldur, håber jeg. Om året!

> [...]
> pris, og den derved lave avance, så sælges produktet KUN ved betaling
> med DANKORT. (bemærk venligst dankortgebyr på 1.95)"

Det lyder da ellers godt. Jeg forstår bare ikke rigtig det med
superalias. Jeg troede, det var, at alt sendes til samme postkasse,
uanseet, hvad der står foran @. Men det er måske et stjernealias. Har de
ikke det hos GratisDNS? På en måde er det jo meget rart, at man får alt,
der sendes til ens domæne. På den anden side kunne jeg nok undgå en del
spam, hvis jeg ikke gjorde det. Jeg kunne så give min kone et par ekstra
adresser. Folk kan nemlig ikke altid stave hendes fornavn. Hun hedder
Anna-Marie, så hun får tit e-mail med Annemarie, Anne-Marie og den slags
i adressen i stedet. Dem vil vi jo også gerne modtage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dennis Newel

Dato : 30-07-04 08:05

Henrik Münster wrote:
> af coveret. På den anden side, så fik jeg hende vist til at sætte Eudora
> op over telefonen engang. Men da var hun jo også yngre

:) man kan nogle gange blive overrasket; min morfar i en alder af 76 kan
fint selv finde ud af at installere nye programmer, scannere osv. Det
sker dog han skal have hjælp, men så får vi også en hyggelig middag ud
af det samtidig ;)

> [...]
> Anna-Marie, så hun får tit e-mail med Annemarie, Anne-Marie og den slags
> i adressen i stedet. Dem vil vi jo også gerne modtage.

superalias og stjernealias er vist det samme i dette tilfælde, jeg tror
bare de har valgt et andet ord for det, da stjernealias i DNS sammenhæng
har en lidt anden betydning. hvis du f.eks. har stjernealias på
domæne.dk (dvs. at der står *.domæne.dk i DNS'en) vil
hulubullu.domæne.dk og blablabla.domæne.dk begge virke, selvom de ikke
eksplicit er defineret i DNS'en...

./Dennis

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-07-04 16:42

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Anna-Marie, så hun får tit e-mail med Annemarie, Anne-Marie og den slags
> i adressen i stedet. Dem vil vi jo også gerne modtage.

Du skal skelne mellem DNS-servere og mail-servere.

DNS svarer groft sagt til en telefon/adresse-bog: du kender navnet på en
server og vil nu have dens IP-nummer at vide. Det er *alt* hvad DNS kan
give dig og er også hvad GratisDNS tilbyder som den eneste gratis ydelse.

I DNS kan du altså kun få at vide, hvor email skal afleveres. Det svarer
til, at et postbud afleverer al firmaposten i receptionen, og at
receptionen derefter fordeler posten internt. Receptionen er her
mailserveren.

Endvidere er der en stor forskel på web og email: web/html kan gå tabt
under transmissionen og skal så sendes igen - det er browserens ansvar
at sikre sig at den har fået alt den skal bruge; email servere derimod
sikrer sig at modtageren har modtaget beskedden og gemmer den i et
stykke tid hvis der ikke er nogen hjemme, fuldstændig ligesom et
anbefalet brev - der skal kvitteres for modtagelsen og det bliver
returneret til afsenderen, hvis der ikke er nogen hjemme.

Går vi tilbage til rødderne for email, så var der en email-server på
hver eneste computer, der fordelte indkommen email til de brugere, der
kunne logge ind på den pågældende computer. Al email blev puttet i en
enkelt fil hos den enkelte bruger. Læg mærke til nogle kraftige
begrænsninger: selvom det var muligt at oprette aliaser (såsom du gerne
vil gøre for din kone) havnede al email i en enkelt fil, og man kunne
således ikke skelne mellem privat, hobby, arbejde etc. ; desuden kunne
man ikke sende email til personer, der ikke have en brugerkonto. Derfor
opfandt man virtuelle brugere og virtuelle konti. På nuværende tidpunkt
overstiger brugen af vituelle konti langt den oprindelige udgave - alle
konti hos f.eks hotmail er således virtuelle.

Almindelige alias er det, som du gerne vil have for din kone.
Et super-alias opfanger enten al email overhovedet sendt til er domæne
eller resten ud over de eksisterende konti. Nogen kalder det også for et
stjerne-alias.

Et super-alias er i disse spam, virus og orme tider en lidt farlig ting:
den altfavnende mailbox kan få en allerhelvedes mængde post grundet at
nogen af disse forsøger sig med mere eller mindre tilfældige
konto-navne. Du må afveje risikoen for ikke at modtage email i forhold
til at få en hulens bunke særdeles uønsket totalt bras. Men hvis nogen
ikke kan finde ud af at stave din kones navn rigtigt, så får de altså
også at vide, at den email konto, de forsøger at sende email til, ikke
eksisterer. Så kan de jo prøve at sende emailen igen med korrekt
stavning - folk kan da for fanden lære at stave din kones navn rigtigt,
det er da almindelig høflighed. Efter min mening, er det ikke din kones
fejl, at hendes navn har en bestemt stavemåde.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-04 21:42

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> server og vil nu have dens IP-nummer at vide. Det er *alt* hvad DNS kan
> give dig og er også hvad GratisDNS tilbyder som den eneste gratis ydelse.
(...)
> Går vi tilbage til rødderne for email, så var der en email-server på
> hver eneste computer, der fordelte indkommen email til de brugere, der
> kunne logge ind på den pågældende computer...

Tak for de rigtig gode forklaringer, som jeg har tilladt mig at klippe
væk. Jeg tror nu nok, jeg havde forstået hovedtrækkene. Man skal bruge
en mailserver, og mailforward som GratisDNS sælger, fungerer vel som en
mailserver, bortset fra, at den ikke gemme e-mailene, men sender dem videre.

> [...]
> Et super-alias opfanger enten al email overhovedet sendt til er domæne
> eller resten ud over de eksisterende konti. Nogen kalder det også for et

Det var også mit indtryk. Jeg blev bare lidt forvirret, da jeg i en
anden gren af tråden fik følgende forklaring fra Dennis Newel:

"- man kan lave superalias, dvs. alt hvad der sendes til PETER@newel.dk
sendes til PETER@andetdomæne.kd. Dette er praktisk hvis man eg har to
domæner med "klub" og "club"."

Her er det jo domænet og ikke brugernavnet, der ændres. Jeg vil da mene,
at man godt kan lade to domæner pege på samme sted, og at det ikke
hedder super-alias eller noget andet. Men jeg ved selvfølgelig ikke så
meget om det.

> [...]
> konto-navne. Du må afveje risikoen for ikke at modtage email i forhold
> til at få en hulens bunke særdeles uønsket totalt bras.

Det siger du ikke. Jeg har netop i dag modtaget 63 e-mail fra "DFF
<cj@post2.tele.dk>" sendt til forskellige fantasifulde brugernavne
indenfor mit domæne. Der er en vedhæftet fil, som UNI2's virusscanner
har fanget. Og teksten i e-mailen er blot: "Mit hjerte banker for dig".
Så det lader til at være noget dansk noget. Det er sket adskillige gange
før, at jeg har været ude for sådan en tæppebombning. OK, det er måske
ikke tæppebombning, men så tungt flak i det mindste.

> [...]
> kones navn rigtigt, det er da almindelig høflighed. Efter min mening,
> er det ikke din kones fejl, at hendes navn har en bestemt stavemåde.

Jeg tror nu, min kone godt kan lide at modtage brevene alligevel. Det er
ofte tidligere kolleger, gamle studiekammerater og mulige
samarbejdspartnere, som gør det forkert. Det er altså ikke nære venner.
Men netop disse folk kan jo vise sig at være værdifulde for hende, og de
er måske ikke så vedholdende som vore nære venner, hvis de får e-mail
retur. Men man kan jo sige, at hvis vi var som alle andre og ikke havde
vores eget domæne, så skulle folk jo stave adressen rigtigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-07-04 21:48

On Fri, 30 Jul 2004 22:41:39 +0200, Henrik Münster wrote:

> [...]
> retur. Men man kan jo sige, at hvis vi var som alle andre og ikke havde
> vores eget domæne, så skulle folk jo stave adressen rigtigt.

Opret aliaser med de forskellige sandsynlige staveformer til din kones
mailkonto.

--
MVH
osv...

Fra : Dennis Newel

Dato : 28-07-04 08:42

Jeg bruger selv GratisDNS til en række domæner, med håndterer selv web
og mailserver.
Så vidt jeg husker, kan du købe en service til at håndtere redirects af
mail til forskellige adresser, men som udgangspunkt håndterer GratisDNS
kun dit domæne. Dvs. at du kan bruge det til at styre hvilken mailserver
der skal modtage mails til dit domæne, og hvilken webserver der
håndterer dit website.
Den service du kan tilkøbe hedder mailforward, og med den kan du sætte
op at f.eks. henrik@domæne.dk skal sendes til henrik@mail.dk osv. Du kan
dog ikke bruge servicen til at opsamle mails, som du så henter med en
mailklient senere. Mails skal sendes videre til en anden konto.
Mht. web, er det ikke noget GratisDNS kan klare. Der skal du stadig have
et webhotel el. lign. jeg mener b-one.dk har wehoteller til 9kr pr
måned? (jeg har set tilstrækkelig med reklamer for dem, men ved ikke
hvordan service osv. er)

Hvis du på et tidspunkt redelegerer dit domæne til f.eks. GratisDNS og
lader deres mailforward håndtere dine mailforwards, vil der være en
periode på måske en dag eller to, hvor mails kan risikere at blive
leveret til din gamle mailserver. Årsagen er, at ikke alle verdens DNS
servere bliver opdateret samtidig og lige hurtigt, så afhængig af
hvilken DNS server der blievr spurgt, kan dine mails blive sendt til
enten den gamle server, eller hvor du har sat GratisDNS til at pege dem
hen. Det bedste er egentlig, at få sat GratisDNS op så det afspejler dit
nuværende setup, og derefter få redelegeret håndteringen af domænet til
GratisDNS (der er en forklaring på deres site). Når det er klaret, kan
du opsige dit mailhotel, hvis du ikke længere har brug for det, og ændre
opsætningen af dit domæne til at benytte GratisDNS til at videre sende
mails.

./Dennis

Fra : Christian Bech

Dato : 28-07-04 09:39

> [...]
> flyttet? Jeg er lidt ligeglad med, om hjemmesiden er nede en kort
> periode. Men jeg er temmelig hysterisk med min e-mail. Den skulle nødig

De fleste udbydere har mulighed for at man kan have et mailhotel. Kan
det kombineres med at din hjemmeside er et andet sted? Det var måske
være at undersøge.

--
Christian

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 29-07-04 13:51

Henrik Münster skrev:

> [...]
> <http://www.gratisdns.dk/>, som jeg faktisk har hørt om før. Det slog
> mig så: Kan jeg klare mig med GratisDNS og dermed undvære

Det korte svar: Ja

> Jeg har faktisk ikke nogen hjemmeside hos mit webhotel. I stedet
> henviser mit domæne bare til min undskyldning af en hjemmeside hos .Mac.
> Er det ikke netop sådan noget, man kan bruge GratisDNS til?

Jeps ... det er CNAME recorden du skal bruge der

> [...]
> arbejdsgivere etc. Jeg synes, det er lidt mere uklart, hvordan det vil
> kunne foregå hos GratisDNS. De samarbejder vist med en, men han skriver,

Jeg kører også min egen mail-server, så jeg har ikke det store indblik i
de andre muligheder. Men kort og godt: MX records kan kun pege på en
eller flere A records (1 primær og et vilkårlig antal sekundære) hvorfra
din email så viderehåndteres. DNS systemet kan *IKKE* selv håndtere
viderestilling etc af email. Dertil kræves der mail-servere som sådan.
På engelsk: mail-forward. Hos GratisDNS er dette et tilkøbsprodukt.

> [...]
> flyttet? Jeg er lidt ligeglad med, om hjemmesiden er nede en kort
> periode. Men jeg er temmelig hysterisk med min e-mail. Den skulle nødig

Hvis man redelegerer skal man starte forfra og opsætte hele sin DNS påny
Som nævnt andetsteds, så er det bedst at bevare begge muligheder i en
overgang på omkring en uges tid indtil alle lokale kopier af din DNS
record er blevet opdateret. Den interessante parameter er her Expire i
din SOA record (se eksempel nedenfor). Som standard er den sat til
3600000 sekunder hvilket er den maksimale levetid en lokal kopi af din
DNS record kan have indtil den bliver forkastet som værende totalt
forældet. Refresh er 10800 sekunder - er der gået mere end 3 timer siden
den lokale DNS record blev opdateret vil den lokale DNS record blive
forsøgt opdateret, men endnu ikke forkastet: mislykkes opdateringen vil
de eksisterende værdier blive benyttet, men derefter forsøges der hver
time indtil det enten lykkes at opdatere eller de 1000 timer nås.
Fornuftige administratorer af DNS vil ved redelegering sætte værdierne i
SOA drastisk ned, så man undgår problematikken med at nogle lokale DNS
servere har forældede data.

Men der sker som regel ikke det store ved at en mailserver er nede i et
par dage. De fleste MTAer er sat op til at gemme email i 4 dage og så
løbende forsøge at aflevere den indtil det lykkes. Mislykkes
afleveringen, så vil afsenderen få besked derom fra sin MTA. (MTA = Mail
Transfer Agent ; eksempelvis SendMail, Postfix, QMail hos afsenderens
ISP). Mislykket aflevering sker i to tempi: efter 1/2 times forgæves
forsøg får afsenderen en midlertidig fejlmeddelelse, der siger at MTAen
endnu ikke har kunnet aflevere, men at den vil forsøge de næste 4 dage.
Efter 4 dage giver MTAen op, og emailen returneres til afsenderen med en
fejlmeddelelse.

Her er en lettere anonymiseret og en lille smule modificeret DNS record
med forklaringer etc fra GratisDNS:

SOA (Start of Auth)
Auth DNS E-mail Serial Refresh Retry
Expire TTL
ns1.gratisdns.dk soazone@gratisdns.dk 2004072301 10800 3600
3600000 43200

Forklaring:
SOA recorden kan ikke editeres.
SOA recorden indeholder mange tekniske detajler, den mest interessante
er serialnummeret. Serialnummeret er i formatet YYYYMMDDVV, hvor
YYYY=år, MM=måned, DD=dag og VV=version.

A (Navn -> IP adresse)
Vært IP TTL
localhost.domænenavn.dk 127.0.0.1 43200 Kan ikke ændres
domænenavn.dk 123.45.67.89 43200
ftp.domænenavn.dk 123.67.45.98 43200
*.domænenavn.dk 123.45.67.89 43200

Forklaring:
A records angiver IP adresser.
A recorden som indeholder localhost.domæne.dk kan ikke editeres.
Derudover kan man lave de A records man ønsker. Feks. "www.domæne.dk ->
134.12.127.3". Man kan også lave et stjernealias, feks. "*.domæne.dk ->
134.12.127.99". Dette stjernealias ville matche feks "www.domæne.dk" og
"ftp.domæne.dk", men IKKE "domæne.dk". Vælger man at bruge begge
records, så vil stjernealiaset fange det som er udefineret, feks
"ftp.domæne.dk" og "backup.domæne.dk", mens "www.domæne.dk" ville
tilfalde den A record hvor det er angivet direkte.

CNAME (Alias -> A record)
Vært Kanonisk navn TTL
www.domænenavn.dk www.hosting.dk 43200

Forklaring:
CNAME angiver et alias (dæknavn om man vil) for en A record.
CNAME recorden kan godt pege ud af domænet. Feks. "www.domæne.dk ->
www.andetdomæne.dk".
Bemærk venligst:
1) Man kan ikke angive en url.
2) Er "www.andetdomæne.dk" en "virtual host" på webserveren, så vil man
IKKE opnå at www.domæne.dk er lig med www.andetdomæne.dk. Det skal man
bruge en url redirector til.
3) Stjernealiaser er også mulige her.

MX (@Vært -> A record mailserver)
Vært Mail udveksler Præferance TTL
domænenavn.dk mail.mathiesen.info 10 43200
domænenavn.dk mail.hosting.dk 20 43200

Forklaring:
MX angiver angiver "Mail eXchange" for domænet.
Vi tilbyder mange forskellige kombinationer for brug af MX records.
Først og fremmest kan man tilføje dem som man vil dvs. "Tilføj MX".
Dette er "almindelige" MX records (til ens egen mailserver/sit webhotels
mailserver).

Derudover tilbyder vi også at kører mailserver for dig hvor vi
fremsender e-mailen til e-mail adresser du allerede har, dette er ikke
gratis, men meget billigt.
Til sidst tilbyder vi backup mailserver, dvs mailserver som modtager
post på vegne af din mailserver, dette koster også en lille smule.

Mailforward og MXBackup er produkter du TILKØBER under "Tilkøbs
produkter" ud for hver enkelt domæne, hvis du ønsker at benytte dig af
dem. Bemærk venligst, at betaler du ikke for mailforward og/eller
MXBackup i tide, så kan post "bounce", dvs. blive sendt tilbage til
afsender. Husk derfor at tilkøbe extra tid i god tid.

Bemærk venligst:
1) Man må godt angive en "Mail Udveksler" som er en del af et externt
domænenavn, feks. "andetdomæne.dk" eller "smtp.andetdomæne.dk".
2) Man skal IKKE angive en ip adresse direkte i "Mail Udveksler" feltet.
Gør man det alligevel, så vil det betyde at der er meget post man IKKE får.
3) Man må IKKE angive en "Mail udveksler" som er en CNAME record. Gør
man det alligevel, så vil det have fatale følger for post til ens server.
4) MailForward og MXBackup servers bliver opdateret hver  time, hvis de
kan kontakte deres konfigurations maskine, derfor kan en tilføjelse af
MailForward og MXBackup godt give uventet resultater den første  time
efter tilføjelsen.
5) MXBackup kræver INGEN yderligere konfiguration ud over denne MX
record. Tilstedeværelsen af MXBackup'en vil være 100% transparant for
din egen/udbyders mailserver.

TXT (Tekst)
Domæne Tekst
domænenavn.dk v=spf1 a ip4:89.67.45.123 ~all

NS (Navneservers)
Domæne Navneserver Ændring
domænenavn.dk ns4.gratisdns.dk Kan ikke ændres
domænenavn.dk ns3.gratisdns.dk Kan ikke ændres
domænenavn.dk ns2.gratisdns.dk Kan ikke ændres
domænenavn.dk ns1.gratisdns.dk Kan ikke ændres

Forklaring:
NS angiver navneserver records.
Du har som standard 5 NS records, ns1.gratisdns.dk-ns5.gratisdns.dk.
Disse kan man ikke ændre på. Man kan dog tillægge yderligere sekundær
navneservers, hvis man har adgang til dette. Det kunne være feks
www.granitecanyon.com's navneservers, eller ens egen. Bemærk venligst:
1) At det ikke er din ISP'S DNS server du kan vælge at indskrive.
2) At det ikke er nødvendig at tilføje ekstra navneservers, det er en
mulighed for folk som har navneservers selv, vores navneservers vil i
næsten alle tilfælde stille alle tilfredse.

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.4 Panther ; Mozilla 1.7rc1+ ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-04 23:39

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> *IKKE* selv håndtere viderestilling etc af email. Dertil kræves der
> mail-servere som sådan. På engelsk: mail-forward. Hos GratisDNS er

Tak for en dybtgående, grundig og pædagogisk vejledning. Jeg føler mig
ikke helt som ekspert endnu, men det går da fremad. Nu skal jeg have
fundet mit kundenummer, handle, pin-kode og den slags. Jeg håber, jeg
har gemt mine breve fra DK-Hostmaster o.s.v.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster