Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
God Damn
Fra : Sune Salminen

Dato : 27-07-04 21:38

Jeg har aldrig (turdet været den store overclocker, men jeg fik
indtastet coolbits i registreringsdatabasen, genstartet og vupti, så
kunne jeg ellers 'auto' overclocke mit 5900XT kort. Det skal jo prøves..

Man kan selvfølgelig selv indstille core og memory clock, men ved 'auto'
indstillingen kører den en stresstest på kortet en 6-8 gange, og så
sætter den clockfrekvenserne efter gennemsnittet, går jeg ud fra.
Default clocks på mit kort er 300/700 - efter testen røg den sgu op på
506/934....!!

Er det normalt at man kan overclocke så meget? Eller er det slet ikke
meget?

Kortet er i øvrigt et umodificeret Leadtek Winfast A350 TDH.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : N´far

Dato : 27-07-04 22:27

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Er det normalt at man kan overclocke så meget? Eller er det slet ikke
> meget?

Hej Sune,

det er ikke et "kun" XT kort.
Har nok 2.2ns ram, og så lyder det da fornuftigt.

vh

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-07-04 14:16

On Tue, 27 Jul 2004 22:37:35 +0200, Sune Salminen
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

> [...]
> 506/934....!!
>
> Er det normalt at man kan overclocke så meget? Eller er det slet ikke
Det er rigtig flot. Du skulle overveje at flashe dit kort med en "størrer"
bios. Dvs. en FX5950U. Med de hastigheder dit kort viser burde det køre
fint. Så bliver kortet endnu hurtigere.
Du kan finde en bios fil her som passer
http://www.mvktech.net/download.php

Jeg har selv et 5900XT kort som køre 466/920. Det er ret fedt for et så
billigt kort. Det langt dyrer FX5950Ultra køre 475/950.

> Kortet er i øvrigt et umodificeret Leadtek Winfast A350 TDH.
Mit er et PNY. Og jeg har 2.8 memchip på mit kort. Hvis du har 2.2 brude
du kunne komme højere op. Prøv at giv AGP porten lidt mere strøm.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Sune Salminen

Dato : 28-07-04 16:39

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> "størrer" bios. Dvs. en FX5950U. Med de hastigheder dit kort viser
> burde det køre fint. Så bliver kortet endnu hurtigere.

Jeg har godt hørt om at man kan gøre det... Tak for linket - jeg kan se
at 5950U Leadtek BIOS'en er blevet downloadet 1334 gange! Så der må være
mange der leger med det. Men jeg ved ikke rigtig om jeg vil gøre det..
Hvad kan der ske af dårlige ting? halveret levetid? kogt GPU?

> [...]
> Mit er et PNY. Og jeg har 2.8 memchip på mit kort. Hvis du har 2.2
> brude du kunne komme højere op. Prøv at giv AGP porten lidt mere

Hvordan gør man det? Jeg synes ikke jeg kan se nogen indstilling i BIOS
til det?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-07-04 20:04

> [...]
> mange der leger med det. Men jeg ved ikke rigtig om jeg vil gøre det..
> Hvad kan der ske af dårlige ting? halveret levetid? kogt GPU?
Hvis GUP og MEM ikke kan klare mosten så risikere man i værste fald at der
ikke kommer billede på når man rebooter efter flash. Men når man har
overclocket i forvejen, så man ved gpu og mem kan klare det burder det
ikke være noget problem. Hvis GPU eller MEM ikke helt kan følge med kan
man få fejl i grafikken i spil. Men igen kan man teste i forvejen om den
kan holde til det. GPU får en smugle højere spænding med en 5950u bios.
Det er godt for så bliver den mere stabil, men den bliver også varmere.
Men hvis man som mig har vandkøling på gpuen så bliver den ikke varm
overhovedet.
En sidste ulempe er at TV out kan holde op med at virke. Det sker især
hvis man flasher til et andet mærke eller referance biosen. Man kan være
heldig at det virker hvis biosen er fra samme firma. Det er faktisk eneste
grund til at jeg gik tilbage til 5900XT biosen fordi mit kort ikke kunne
bruge tv out. Desvære kan gpuen ikke overclockes så meget når den ikke får
den ekstra strøm. Men jeg gider ikke lave et loddekolbe indgreb for at
hæve spændingen.

> Hvordan gør man det? Jeg synes ikke jeg kan se nogen indstilling i BIOS
> til det?
Det hedder AGP VOLTAGE eller noget i den retning. Default er 1.5 de fleste
kan sættes op til 1.65. Det kan også være at der er jumpers på moboet til
det. Eller at man slet ikke kna endre det.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Sune Salminen

Dato : 29-07-04 01:00

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> stabil, men den bliver også varmere. Men hvis man som mig har
> vandkøling på gpuen så bliver den ikke varm overhovedet.

Jeg kan jo følge med i temperaturen inde i driverindstillingerne og se
hvor varm den bliver. Efter testen hvor den når op på 500/930 bliver den
45 grader varm, og det er vist meget rimeligt. Jeg vil gerne montere en
anden køler på det på et tidspunkt, mit gamle Geforce2 Ti havde passiv
Zalman køling på, så det var dejligt stille. Det kan man ikke sige om
Leadtek kortet - men det er ellers lækkert med den intelligente køling
der selv går op og ned i omdrejninger alt efter hvad man laver.

> En sidste ulempe er at TV out kan holde op med at virke. Det sker især
> hvis man flasher til et andet mærke eller referance biosen. Man kan
> være heldig at det virker hvis biosen er fra samme firma.

Ja, jeg kan se nu at deres 5950U kort har VIVO og det har mit kort ikke,
så jeg ville nok miste TV-out. Så jeg tror jeg vil prøve at flashe det
til et almindeligt 5900. Leadteks 5900 kort har nemlig samme TV-out chip
som mit 5900XT. Det har tilsyneladende også fuldstændigt det samme 2.8ns
Hynix RAM som der sidder på de almindelige 5900 kort, og også nøjagtigt
den samme køler....så det er jo praktisk talt det samme hardware.
Stenet.

Spørgsmålet er så om det er nødvendigt!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 29-07-04 22:08

Sune Salminen wrote:
> [...]
> og så sætter den clockfrekvenserne efter gennemsnittet, går jeg ud
> fra. Default clocks på mit kort er 300/700 - efter testen røg den sgu

Lige for god ordens skyld, default clocks er selvfølgelig 390/700.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.