Lille nyt firma
Fra : Martin Jensen

Dato : 27-07-04 13:19

Hej gruppe!

Jeg har fået en god ide til et unikt design på en pung. jeg har undersøgt
hvad det koster for mig at få produceret 100 stk. Det billigste jeg er
kommet frem til, er 71,20 kr + moms pr stk. De bliver produceret i Thailand
og importeret af en anden pung virksomhed, som jeg har kontakt med. Dvs jeg
egentlig ikke har noget med importen at gøre.

Jeg kan selv rejse kapital til de første 100 stk, og jeg vil primært sælge
pungene via min hjemmeside (PR arbejde har jeg tænkt på og har løsninger
til) Men hvis jeg ikke kan sælge pungene via min hjemmeside må jeg ud til
taskehuse/tøjforretninger og sælge dem (selvfølgelig til en langt mindre
pris - da de nok ca. vil gange med 2,6)

Men umiddelbart ser regnskabet meget godt ud:

100 stk inc moms: - 8900 kr

50 stk via hjemmeside til 250 kr: + 12500 kr

50 stk solgt til forhandler + 5000 kr

Overskud: + 8600 kr

MEN så enkelt er det vel ikke! så skal der vel betales skat (hvor meget)?

Jeg havde umiddelbart ikke tænkt mig at moms reg. Da det kun vil være en
fritids virksomhed, og ikke regner med at sælge for mere end 50.000 om året.
Faktisk meget mindre, som I kan se.

Hvad skal jeg tage højde for? Gode råd og tips modtages med kyshånd! og Kan
det når alt er betalt overhovedet betale sig rent økonomisk?

VH

Martin Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 19:13

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> wrote in message

> MEN så enkelt er det vel ikke! så skal der vel betales skat (hvor
> meget)?

Ja, overskuddet anføres på selvangivelsen lige som al anden indtægt, men
under "overskud af egen virksomhed". Her gælder de normale regler med
ca. 50% i skat.

> Jeg havde umiddelbart ikke tænkt mig at moms reg. Da det kun vil være
> en fritids virksomhed, og ikke regner med at sælge for mere end 50.000
> om året. Faktisk meget mindre, som I kan se.

Se tråden "Momsspørgsmål ifbm. hobbyvirksomhed." i dk.videnskab.jura fra
i går. Den er god at blive klog på.

> Hvad skal jeg tage højde for? Gode råd og tips modtages med kyshånd!
> og Kan det når alt er betalt overhovedet betale sig rent økonomisk?

Hvis der er overskud kan det vel betale sig, men hvor meget tid skal du
bruge på det? Kan det overhovedet blive en fornuftig timeløn, alle
risici taget i betragtning? Det er jo ikke sikkert du kan sælge dine
vare til den pris, som du forestiller dig. Men så længe det løber rundt,
kan det jo være meget skægt.

hilsen
Uffe

Fra : Kurt

Dato : 28-07-04 10:42

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse Kan
> det når alt er betalt overhovedet betale sig rent økonomisk?

Jeg tror faktisk ikke det kan betale sig, hvis ambitionerne er på det niveau
du skitserer. Tidsmæssigt vil du formentlig komme til at bruge langt flere
timer end fortjenesten berettiger til, og som jeg ser det, er du optimistisk
mht. salget. Det kan jo godt være at det slet ikke bliver let at afsætte
pungene til butikkerne... Måske skal du rejse en lidt rundt (hvilket giver
rejseomkostninger).

Mht. onlinesalget har jeg en del kendskab til området, og det er en klassisk
fejl at tro at man sådan lige kan sælge 50 punge på nettet. Salg på nettet
er særdeles tungt, og der skal laves meget markesføring før der sælges
nogetsomhelst. Jeg har kendskab til en del, som har investeret 20-30.000 på
at åbne en lille Internetbutik - uden at få solgt nogetsomhelst...

Onlinesalg kræver også en proff. hjemmeside (de færreste tør handle på en
hjemmeside der ser hjemmelavet ud). Alt i alt vil omkostningerne til salg på
nettet langt overstige indtjeningsmulighederne som du skitserer dem.

Hvis du går efter at tjene lidt håndører, er jeg helt overbevist om at du
bør lade være. Hvis du derimod blot vil tage det som en oplevelse og bruge
det som en føler for hvorvidt der er et marked (som du så senere vil satse
kraftigere på), kan det være et udemærket projekt.

Mvh. Kurt