To skærme på én mac: Nyt.
Fra : nik

Dato : 26-07-04 14:34

Hej Morten.
Tusind tak for hjælpen!

....men jeg ved ikke hvor jeg skal kigge for at finde ud af hvad
grafikkort jeg har i???

Og hvad betyder det når du skriver Computer og Tv? -og spejling?

Undskyld jeg spørger dumt

Mvh
Nik

Tidligere besked:
> Hola

> Da jeg jo har mulighed for at se dvd-film på min mac nu, men stadig
> gerne vil kunne arbejde på den engang imellem, har jeg tænkt på at
> forsøge mig udi at tilslutte en skærm mere. Men er der nogen der har
> erfaring med dette?

I de senere år har det kunnet lade sig gøre at trække en ekstra skærm
på følgende mac'er:

iBog 366/466MHz m. firewire: TV (kun spejling).
iBog +500MHz: Computer og TV (kun spejling)
iMac G3 +350MHz: Computer (kun spejling)
iMac G4: Computer og TV (kun spejling)
Powerbook G3: Computer og TV
PowerBook G4: Computer og TV
PowerMac G3 A/V (beige): TV (kun på OS8-9)
PowerMac G4 Radeon: Computer og TV
PowerMac G4 dualhead GF MX2: Computer
PowerMac G4 Radeon 8500: Computer og TV
PowerMac G4 GF mx4: Computer
PowerMac G4 Radeon 7500: Computer
PowerMac G4 GF 4ti: Computer
PowerMac G4 Radeon 9700: Computer
PowerMac G5: Computer og TV

Som det ser afhænger det af dit grafikkort. Har du et Radeon128,
Radeon128Pro eller Nvidia GF2mx er det ikke muligt. Og kun Radeon,
Radeon8500 og G5'ere kan osse tilsluttes dit TV.

> En lille fugl har pippet om at skærmene helst skulle være af samme
> mærke før det dur?

fuglen har ikke pippet korrekt.

--
Mac G4, 500 dual, 1 gig Ram, Jaguar

nik@-nospam-galestreger.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 21:57

nik <nik@nospam.dk> wrote:

> ...men jeg ved ikke hvor jeg skal kigge for at finde ud af hvad
> grafikkort jeg har i???

OS9:     ævle-menu -> Apple Systemprofil
OSX:    /Applications/Utilities/System Profiler

eller fortæl hvilken G4 du har.

> Og hvad betyder det når du skriver Computer og Tv? -og spejling?

Computer: at du kan tilslutte en ekstra TV skærm
TV:    at du kan tilslutte en ekstra TV skærm
Spejling: at du ikke kan have to forskellige skærmbilleder på hvert
sin skærm, men at skærmbilledet på de to skærme er identisk.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : nik

Dato : 27-07-04 09:42

Hej Morten

Tusind tak for hjælpen Det er jo bare den info jeg kan finde
under "Om denne Mac"??? Jeg kan ikke finde nogen indikationer om
grafikkortet dér?

Min Mac hedder Power Mac G4 (version 2.9), har dual 500mhz
processor...er det det du skal vide for at kunne se det?

Mange hilsner en meget forvirret Nikolaj

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-04 11:11

In article <270720041042439061%nik@nospam.dk>, nik <nik@nospam.dk>
wrote:

> Tusind tak for hjælpen Det er jo bare den info jeg kan finde
> under "Om denne Mac"??? Jeg kan ikke finde nogen indikationer om
> grafikkortet dér?

Det er ikke bare i "Om denne Mac". Det er i Systemprofil. Den kan du
åbne fra vinduet "Om denne Mac" ved at klikke på knappen "Flere
oplysninger...".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nik

Dato : 27-07-04 11:29

Hej Igen igen

ja, det er det jeg mener: Jeg kan åbne systemprofiler derfra...men jeg
kan ikke finde oplysningerne???
Hverken i fanen Systemprofil eller i Enheder???

Hvor skal det stå?

Mvh
Nik

-og undskyld bøvlet

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-04 11:47

In article <270720041228583531%nik@nospam.dk>, nik <nik@nospam.dk>
wrote:

> ja, det er det jeg mener: Jeg kan åbne systemprofiler derfra...men jeg
> kan ikke finde oplysningerne???
> Hverken i fanen Systemprofil eller i Enheder???
>
> Hvor skal det stå?

Under PCI-/AGP-kort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-04 16:25

nik <nik@nospam.dk> wrote:
> [...]

> kan ikke finde oplysningerne???
> Hverken i fanen Systemprofil eller i Enheder???

enheder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-04 16:24

nik <nik@nospam.dk> wrote:

> [...]

> Min Mac hedder Power Mac G4 (version 2.9), har dual 500mhz
> processor...er det det du skal vide for at kunne se det?

nej, men en dual 500 har med garantrisse et oldnordisk rage128pro
grafikkort der ikke kan trække to skærme trods den har såvel ADC som
VGA stik. bruges det ene dekativeres det andet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-07-04 14:27

Hej Morten, kan du ikke lige tjekke din news-klients opsætning, den
smadrer nemlig trådens subject til 'Re: To sk?rme p? ?n mac: Nyt.'

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-07-04 21:35

In article <4106580A.10500@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hej Morten, kan du ikke lige tjekke din news-klients opsætning, den
> smadrer nemlig trådens subject til 'Re: To sk?rme p? ?n mac: Nyt.'

Det er godt! Bare giv ham! Morten har nemlig været efter mig over i
cykelgruppen. Hans nyhedslæser kan ikke finde ud af æøå, hvis der ikke
angives tegntabel og MIME i headerne. Den gætter ikke automatisk på
ISO-latin-1, som de fleste andre nyhedslæsere. Jeg vil derfor tro, at
den heller ikke kan finde ud af æøå i Subject af samme grund. Headeren
med tegntabel etc. står nemlig i de fleste tilfælde under
Subject-headeren.
Morten: Kan du ikke sætte et passende default tegnsæt i din
nyhedslæser?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-04 23:03

> Morten: Kan du ikke sætte et passende default tegnsæt i din
> nyhedslæser?

Det er ikke min newsklients tegnsæt der er problemet, den angiver
rigtig nok tegnsæt til ISOæ-latin - problmet var at
jeg ved en fejl var kommet til at slå 8bit headdere til på
newsserveren (leafnode)

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-07-04 00:05

In article <110jt1-mlj.ln1@reippuert.dk>,

> Det er ikke min newsklients tegnsæt der er problemet, den angiver
> rigtig nok tegnsæt til ISOæ-latin - problmet var at
> jeg ved en fejl var kommet til at slå 8bit headdere til på
> newsserveren (leafnode)

Nå ja. Det burde jeg have gættet
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nik

Dato : 28-07-04 01:22

Hejsa igen

Nu fandt jeg det endelig

Der står: Slot-D
Korttype display
Kortnavn ATY,RADEONp
Kortmodel ATY,RADEON

Korthukommelse (video) 32 mb

....er det nok til at du kan sige mig om den går?

Mange hilsner

Nik

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-04 03:23

nik <nik@nospam.dk> wrote:

> Nu fandt jeg det endelig
>
> Der står: Slot-D
> Korttype display
> Kortnavn ATY,RADEONp
> Kortmodel ATY,RADEON
>
> Korthukommelse (video) 32 mb
>
> ...er det nok til at du kan sige mig om den går?

Det gør det formegenlig. Jeg vil tro at din dual 500 er udstyret med
enten det originale OEM Radeon AGP kort som var en built to order
option hos Apple eller ATI's egn version.

Førstnævnte er såvidt husker udstyret med ADC+VGA porte og
sidstnævnte med DVI+VGA+S-video porte - dvs at du muligvis skal
anskaffe dig en passende adapter afhængig af hvilken skærm du ønsker
at tilslutte som senkundær skærm.)