Appelsin/citronskal giftigt?
Fra : Jette

Dato : 26-07-04 12:02

Ind imellem skal man bruge appelsin/citronskal i opskrifterne. Selvfølgelig
skal den være usprøjtet, men når man ikke liiiiige gider gå i den butik
eller lige kan få det, sker der så noget ved at bruge den sprøjtede. HVOR
giftigt er giftigt? Tilsvarer det at spise 4 vingummibamser
(m.konserveringsmidler) eller er det virkeligt kritisk? Selvfølgelig har det
også noget at gøre med mængder. Skal jeg lave marmelade, hvor man bruger
hele frugten, bruger jeg selvfølgelig de usprøjtede, men i en snæver vending
er det nemt lige at tage de almindelige. På forhånd tak. Venlig hilsen Jette

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 12:52

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
vending
> er det nemt lige at tage de almindelige. På forhånd tak. Venlig hilsen

Hvis man bruger ubegrænsede mængder af den sprøjtede skal dagligt, går det
hen og bliver et problem.

Der er intet farligt i lige at bruge lidt skal fra en sprøjtet citrusfrugt i
en snæver vending.

Tænk på dengang før økologiske citrusfrugter blev en dagligdagsvare. Ingen
hverken fik forgiftninger eller døde af at indtage et par pandekager, hvor
der var tilsat lidt revet citronskal, eller spiste et par stykker sandkage
med revet citronskal fra konventionelle citrusfrugter.
Det er faktisk ikke så mange år siden... Det med sprøjtemidler er ikke noget
nyt fænomen.

Sørger man for at skrubbe citrusfrugten godt inden brug, har man allerede
fjernet en pæn del af de sprøjtemidler, der kunne være på dem.

Tina

Fra : Gerner

Dato : 26-07-04 12:54

On Mon, 26 Jul 2004 13:02:10 +0200, "Jette" <sussex25@hotmail.com> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>eller lige kan få det, sker der så noget ved at bruge den sprøjtede. HVOR
>giftigt er giftigt? Tilsvarer det at spise 4 vingummibamser

Så vidt jeg ved må der ikke være sprøjterester på frugt.
Hvis du tror der er, så vask dem grundigt før brug.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-07-04 13:06

Gerner wrote:

> Så vidt jeg ved må der ikke være sprøjterester på frugt.
> Hvis du tror der er, så vask dem grundigt før brug.

Hvor har du det fra?

/David

Fra : Thïngmand

Dato : 26-07-04 16:58

Mon ikke kun det gælder frugt der kan spises uskrællet, såsom æbler og
pærer?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-04 17:08

Hvis en rotte tvangsfodret i årevis med lutter det kemikalie, som visse
spanske citrusfrugt-eksportører sprayer på deres eksportfrugter for at undgå
mug, så får LIDT FLERE rotter kræft end ellers.

Påstås det. Det er nok løgn. Jeg mener at hvis det er farligt, smager det
grimt.

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-07-04 17:14

Bo Warming wrote:
> Hvis en rotte tvangsfodret i årevis med lutter det kemikalie, som visse
> spanske citrusfrugt-eksportører sprayer på deres eksportfrugter for at undgå
> mug, så får LIDT FLERE rotter kræft end ellers.

Dokumentation?

> Påstås det. Det er nok løgn. Jeg mener at hvis det er farligt, smager det
> grimt.

Den teori er nem at gennemhulle...

/David

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-07-04 18:23

Bo Warming wrote:

> [...]
> mug, så får LIDT FLERE rotter kræft end ellers.
>
> Påstås det. Det er nok løgn. Jeg mener at hvis det er farligt, smager det

Du burde lære at citere korrekt.
Læs mere om det på www.usenet.dk

Derudover vil jeg påstå at jeg kan finde ganske mange ting som ikke
smager grimt, men som er ganske dødelige at indtage - Også i ganske små
mængder.
Der findes en ganske mange smagsløse gifte...

--
Anders Christensen

Fra : -V-

Dato : 27-07-04 17:57

Bo Warming wrote:
> Påstås det. Det er nok løgn. Jeg mener at hvis det er farligt, smager
> det grimt.

Jeg tror at visse ting, specielt menesker, som lugter grimt, er farlige.

-V-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-07-04 22:08

Jette wrote:
> Ind imellem skal man bruge appelsin/citronskal i opskrifterne. Selvfølgelig

Istedet for Appelsinskal kan du måske bruge Pomerans ?

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!