/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
to farver øjne
Fra : Jane


Dato : 26-07-04 00:23

Har det et specielt navn at en kat har to forskellige
farver øjne? Kan en kat der ikke har hvid pels også
have to farver øjne?

Jeg har været på besøg hos katten Beckham i dag, og
blandt andet tager dette billede af katten med
et gult og et blåt øje:
http://www.skovtrolden.nyraad.net/juli0541.html

Den ser vel lige så godt som alle andre katte, ikke?

Jane - meget betaget af katten Beckham
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

 
 
Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 01:06


"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
news:Xns9532E31561kkgnsdlkng@62.243.74.162...
> Har det et specielt navn at en kat har to forskellige
> farver øjne?

Det hedder odd -eye, så vidt jeg lige husker. Læst det herinde på et
tidspunkt, så om det er stavet rigtigt, ved jeg ikke. De andre spørgsmål kan
jeg ikke lige svare på, men synes kun jeg har set det på hvide katte og jeg
tror da nok, at deres syn er lige så godt, som en kat med ensfarvet øjne.
Godnat herfra !

Mvh. www.tjekmig.dk



Crazy Camilla (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 26-07-04 10:47


"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
news:41044adc$0$262$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> news:Xns9532E31561kkgnsdlkng@62.243.74.162...
> > Har det et specielt navn at en kat har to forskellige
> > farver øjne?
>
> Det hedder odd -eye, så vidt jeg lige husker. Læst det herinde på et
> tidspunkt, så om det er stavet rigtigt, ved jeg ikke. De andre spørgsmål
kan
> jeg ikke lige svare på, men synes kun jeg har set det på hvide katte og
jeg
> tror da nok, at deres syn er lige så godt, som en kat med ensfarvet øjne.
> Godnat herfra !
>
> Mvh. www.tjekmig.dk
>
>

Hej.

Det hedder ganske rigtigt odd-eyed. Det er kun hvide katte der kan have
denne øjenfarve.
Hvide katte med blå øjne er ofte blinde, og hvide katte med ét blåt øje er
ofte blinde på dette øje.
Helt hvid er ikke en farve, det er albino-gen og rent faktisk en sygdom.

Med venlig hilsen Camilla.




Ann K (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ann K


Dato : 26-07-04 11:08

Og så er det vel på sin plads at rette Camillas forkerte udsagn...
Hvide katte med blå øjne er ikke blinde!!! Derimod _kan_ de være døve...
Odd-eyed katte _kan_ være døve på det øre, der svarer til det blå øje...
Dette er dog ikke altid tilfældet, da genet for blå øjne/døvhed ikke er lig
med genet for hvidkat/blå øjne... faktisk avler man hvide racekræ med blå
øjne!!! Kravet her er at avlsdyret skal være udstyret med en høre-attest fra
dyrlægen...
Og så er der tilfældene, hvor man helt uden høre-attest osv sagtens kan få
en odd-eyed _hørende_ killing... Saga's Misling var et fint eksempel
Så at sige at alle blåøjede/odd-eyed hvide katte er døve, er altså ikke
korrekt :_)

Mvh Ann

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4104d320$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:41044adc$0$262$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> > news:Xns9532E31561kkgnsdlkng@62.243.74.162...
> > > Har det et specielt navn at en kat har to forskellige
> > > farver øjne?
> >
> > Det hedder odd -eye, så vidt jeg lige husker. Læst det herinde på et
> > tidspunkt, så om det er stavet rigtigt, ved jeg ikke. De andre spørgsmål
> kan
> > jeg ikke lige svare på, men synes kun jeg har set det på hvide katte og
> jeg
> > tror da nok, at deres syn er lige så godt, som en kat med ensfarvet
øjne.
> > Godnat herfra !
> >
> > Mvh. www.tjekmig.dk
> >
> >
>
> Hej.
>
> Det hedder ganske rigtigt odd-eyed. Det er kun hvide katte der kan have
> denne øjenfarve.
> Hvide katte med blå øjne er ofte blinde, og hvide katte med ét blåt øje er
> ofte blinde på dette øje.
> Helt hvid er ikke en farve, det er albino-gen og rent faktisk en sygdom.
>
> Med venlig hilsen Camilla.
>
>
>



Jane (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 26-07-04 11:37

Ann K skrev i <news:4104d778$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> døve... Odd-eyed katte _kan_ være døve på det øre, der svarer til det
> blå øje... Dette er dog ikke altid tilfældet, da genet for blå

Nu må jeg altså spørge, hvordan tester man om katten er
døv på det ene øre? Jeg kan ikke lige forestille mig at
give den høretelfoner på og be den om at række en pote
op for den side den hører lyden i?

> eksempel Så at sige at alle blåøjede/odd-eyed hvide katte er døve,
> er altså ikke korrekt :_)

Beckham hører så vidt vides fint, men om det er med et
eller to ører ved jeg ikke.

Jane - gid jeg var en oddeyed tortie selv
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 12:45


"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
news:Xns9532809488CF0kkgnsdlkng@62.243.74.162...
> Ann K skrev i <news:4104d778$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:
>
> > døve... Odd-eyed katte _kan_ være døve på det øre, der svarer til det
> > blå øje... Dette er dog ikke altid tilfældet, da genet for blå
>
> Nu må jeg altså spørge, hvordan tester man om katten er
> døv på det ene øre? Jeg kan ikke lige forestille mig at
> give den høretelfoner på og be den om at række en pote
> op for den side den hører lyden i?

Jeg vil tro, at man gør det på nogenlunde samme måde som med helt små børn:
Lader en lille klokke rige forskellige steder og afstande bag dem, så man
ser, om de reagerer på lyden. En kat der var døv på fx højre øre, ville så
ikke reagere ved at dreje øret efter lyden bag den, som et ikke-døvt øre
ville gøre det.

Med begge mine kattekræ har jeg observeret, at er der en uventet og ukendt
lyd der kommer fra den ene side af dem, så drejer de kun det øre, der er
nærmest lydkilden. Derefter slumrer de enten videre, eller drejer hovedet
over mod det sted, lyden kom fra. Blev de meget forskrækket, ryger begge
ører tilbage, og de flyver op, som var de blevet stukket. *smiler*

Tina






Denise (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 26-07-04 12:57


" Jeg kan ikke lige forestille mig at
> give den høretelfoner på og be den om at række en pote
> op for den side den hører lyden i?
>


Hahahahahahah, den var god *

Hilsen Denise



Crazy Camilla (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 26-07-04 15:25


"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4104d778$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Og så er det vel på sin plads at rette Camillas forkerte udsagn...
> Hvide katte med blå øjne er ikke blinde!!! Derimod _kan_ de være døve...
> Odd-eyed katte _kan_ være døve på det øre, der svarer til det blå øje...
> Dette er dog ikke altid tilfældet, da genet for blå øjne/døvhed ikke er
lig
> med genet for hvidkat/blå øjne... faktisk avler man hvide racekræ med blå
> øjne!!! Kravet her er at avlsdyret skal være udstyret med en høre-attest
fra
> dyrlægen...
> Og så er der tilfældene, hvor man helt uden høre-attest osv sagtens kan få
> en odd-eyed _hørende_ killing... Saga's Misling var et fint eksempel
> Så at sige at alle blåøjede/odd-eyed hvide katte er døve, er altså ikke
> korrekt :_)
>

Hej.

Ja døve selvfølgelig! Det var det jeg mente.
Hvide, blåøjede dyr er ofte døve.
Dyr, i dette tilfælde katte, med ét blåt øje kan være døve på det øre der
sidder på den side hvor det blå øje er.
Undskyld misforståelsen.

Med venlig hilsen Camilla.




> Mvh Ann
>
> "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:4104d320$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41044adc$0$262$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > >
> > > "Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> > > news:Xns9532E31561kkgnsdlkng@62.243.74.162...
> > > > Har det et specielt navn at en kat har to forskellige
> > > > farver øjne?
> > >
> > > Det hedder odd -eye, så vidt jeg lige husker. Læst det herinde på et
> > > tidspunkt, så om det er stavet rigtigt, ved jeg ikke. De andre
spørgsmål
> > kan
> > > jeg ikke lige svare på, men synes kun jeg har set det på hvide katte
og
> > jeg
> > > tror da nok, at deres syn er lige så godt, som en kat med ensfarvet
> øjne.
> > > Godnat herfra !
> > >
> > > Mvh. www.tjekmig.dk
> > >
> > >
> >
> > Hej.
> >
> > Det hedder ganske rigtigt odd-eyed. Det er kun hvide katte der kan have
> > denne øjenfarve.
> > Hvide katte med blå øjne er ofte blinde, og hvide katte med ét blåt øje
er
> > ofte blinde på dette øje.
> > Helt hvid er ikke en farve, det er albino-gen og rent faktisk en sygdom.
> >
> > Med venlig hilsen Camilla.
> >
> >
> >
>
>



Crazy Camilla (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 26-07-04 15:30


"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
news:4104d778$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Og så er det vel på sin plads at rette Camillas forkerte udsagn...
> Hvide katte med blå øjne er ikke blinde!!! Derimod _kan_ de være døve...
> Odd-eyed katte _kan_ være døve på det øre, der svarer til det blå øje...
> Dette er dog ikke altid tilfældet, da genet for blå øjne/døvhed ikke er
lig
> med genet for hvidkat/blå øjne... faktisk avler man hvide racekræ med blå
> øjne!!! Kravet her er at avlsdyret skal være udstyret med en høre-attest
fra
> dyrlægen...
> Og så er der tilfældene, hvor man helt uden høre-attest osv sagtens kan få
> en odd-eyed _hørende_ killing... Saga's Misling var et fint eksempel
> Så at sige at alle blåøjede/odd-eyed hvide katte er døve, er altså ikke
> korrekt :_)
>

Hej.

Igen engang undskyld min misforståelse. Jeg blandede tignene sammen.
Så vidt jeg ved er det kun hvide katte der "må" have to forskellige
øjenfarver, men det kan da godt være at der er andre katte der også har det.

Med venlig hilsen Camilla.



Jane (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 26-07-04 11:35

Crazy Camilla skrev i
<news:4104d320$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Det hedder ganske rigtigt odd-eyed. Det er kun hvide katte der kan
> have denne øjenfarve.

Så bliver mit næste spørgsmåk hvor lidt hvidt der skal til,
som du kan se på Beckham har han jo kun en klat sort på
hovedte, kunne man forestille sig det omvendte eller en
sort kat med hvide poter kun (som var odd-eyed)?

> Hvide katte med blå øjne er ofte blinde, og hvide katte med ét blåt
> øje er ofte blinde på dette øje.

Tror du Beckham er blind på det blå øje?

Jeg spørger kun af ren nysgerrighed så i behøver ikke støve
tykke bøger igennem for at svare mig 110% fagligt korrekt.

Jane - født som spørgejørgen
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Denise (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 26-07-04 12:59


"> > Hvide katte med blå øjne er ofte blinde, og hvide katte med ét blåt
> > øje er ofte blinde på dette øje.
>
> Tror du Beckham er blind på det blå øje?
>


Og så var det som Ann skrev, _døv_ og ikke blind der var muligheden.

--
Hilsen Denise
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=228



True Trust (26-07-2004)
Kommentar
Fra : True Trust


Dato : 26-07-04 13:31


"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4104d320$0$302$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det hedder ganske rigtigt odd-eyed. Det er kun hvide katte der kan have
> denne øjenfarve.
> Hvide katte med blå øjne er ofte blinde, og hvide katte med ét blåt øje er
> ofte blinde på dette øje.
> Helt hvid er ikke en farve, det er albino-gen og rent faktisk en sygdom.
> Med venlig hilsen Camilla.


Odd-Eye kan fåes på andre end kun hvide katte, kig blandt andet på denne
side http://hem1.passagen.se/rockring/
Mvh
Birgitte
www.truetrust.dk



Jane (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 26-07-04 14:05

True Trust skrev i <news:4104f967$0$251$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Odd-Eye kan fåes på andre end kun hvide katte, kig blandt andet på
> denne side http://hem1.passagen.se/rockring/

Hvis nu jeg må være lidt besværlig, så er der også hvid
på den kat, jeg kunne enormt godt tænke mig at vide om
der findes odd-eyed katte som slet ikke har hvidt i
pelsen. Jeg tror det vil være enormt flot.

Jane - forelsket i oddeyede katte
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Mette (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Mette


Dato : 26-07-04 15:09

> Hvis nu jeg må være lidt besværlig, så er der også hvid
> på den kat, jeg kunne enormt godt tænke mig at vide om
> der findes odd-eyed katte som slet ikke har hvidt i
> pelsen. Jeg tror det vil være enormt flot.
>
> Jane - forelsket i oddeyede katte


Hmmm, den som jeg kender var med hvid...altså almindelig mængde hvid sammen
med det stribede - men hun var bare SÅ køn *smiler* Sådan en kat ville jeg
f.eks. aldrig sælge, den er for speciel - så jeg tror at man skal lede længe
efter dem *griner* Men ja.... de ER flotte :)



Mette (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Mette


Dato : 26-07-04 12:51

Det hedder odd eye som de andre også skriver

Ja, en kat med anden farve end hvid kan godt være odd eye - en af mine
venner fik sidste år en sortmakreltabby pige som var odd eyed.

Man siger vidst at omkring 30% af de hvide katte er døve - man kan teste
hørelsen ved en såkaldt BAER test - denne bliver i Danmark taget på KVL,
mens katten er i narkose.

Hvide katte bliver tit (men ikke altid) født med en smule farve ovenpå
hovedet, denne forsvinder når katten vokser sig større. I denne plet kan man
nogle gange se hvad farve katten er, om pletten er tortie, blå eller lign.
Det er ikke teori, jeg HAR set det ;)

Det var så alt fra mig nu - flere spørgsmål ?? *smiler*

Med venlig hilsen

Mette Rahm, besidder af ét styk hvid hørende hunkat med blå øjne (med
høretest foretaget på KVL)
home: www.gillian.dk



> Har det et specielt navn at en kat har to forskellige
> farver øjne? Kan en kat der ikke har hvid pels også
> have to farver øjne?
>
> Jeg har været på besøg hos katten Beckham i dag, og
> blandt andet tager dette billede af katten med
> et gult og et blåt øje:
> http://www.skovtrolden.nyraad.net/juli0541.html
>
> Den ser vel lige så godt som alle andre katte, ikke?
>
> Jane - meget betaget af katten Beckham
> --
> æbleskrog.dk
> xn--bleskrog-i0a.dk



Ann Rudbeck (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 26-07-04 13:52

On 2004-07-26 13:50:56 +0200, "Mette" <mette@dk-gillian.dk> said:

> Man siger vidst at omkring 30% af de hvide katte er døve - man kan teste
> hørelsen ved en såkaldt BAER test - denne bliver i Danmark taget på KVL,
> mens katten er i narkose.

Jeg har læst mig til (
http://www.kattgenetik.net/artiklar/kattgenetik6.htm ) at hos hvide
katte med blå øjne er 80% døve og 20% hørende. Hos hvide katte med
andre farver øjne er procenten omvendt, 80% hørende, 20% døve.
Dette gælder for katte, hvor de blå øjne stammer fra det gen der giver
hvid pels. Ikke f.eks en kat som den hvide siam, der får de blå øjne
fra maskegenet. Den er altid hørende.

Men et er statistik, et andet virkelighed, selvfølgelig
--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Jane (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Jane


Dato : 26-07-04 14:03

Mette skrev i <news:ce2r70$2v61$1@news.cybercity.dk>:

> Man siger vidst at omkring 30% af de hvide katte er døve - man kan
> teste hørelsen ved en såkaldt BAER test - denne bliver i Danmark taget
> på KVL, mens katten er i narkose.

Altså jeg er umættelig nysgerrig og hvis du har set den
der test blive udført, må du da gerne fortælle...

Jane - meget nysgerrig
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Mette (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Mette


Dato : 26-07-04 14:51

har ikke set det - desværre - men du kan læse lidt her:
http://www.lsu.edu/deafness/baerexpl.htm

- Mette

> > Man siger vidst at omkring 30% af de hvide katte er døve - man kan
> > teste hørelsen ved en såkaldt BAER test - denne bliver i Danmark taget
> > på KVL, mens katten er i narkose.
>
> Altså jeg er umættelig nysgerrig og hvis du har set den
> der test blive udført, må du da gerne fortælle...
>
> Jane - meget nysgerrig
> --
> æbleskrog.dk
> xn--bleskrog-i0a.dk



Tanja Petersen (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Tanja Petersen


Dato : 26-07-04 19:58

Man siger at det er det hvide der bestemmer om den skal blive odd-eyed eller
ej. Men jeg tror også at det skal ligge i generne før man kan få det, men
jeg er ikke sikker, der må en mere sagkyndig hjælpe til at svarere på det.
Den kan have meget hvidt eller lidt hvidt.
Jeg har endnu ikke hørt på noget som helst tidspunkt, at de skulle være døve
på den side hvor det blå øje er.

Jeg har selv haft odd-eyed killinger, en brunmakreltabby med hvidt og en
sort-hvid og de var fint hørende begge to.

Hvor stor døvhedsprocenten er på de helt hvide med blå øjne vil jeg ikke
gisne om, da jeg ikke selv har nogen af slagsen.

Hilsner
Tanja



"Mette" <mette@dk-gillian.dk> skrev i en meddelelse
news:ce3276$7gj$1@news.cybercity.dk...
> har ikke set det - desværre - men du kan læse lidt her:
> http://www.lsu.edu/deafness/baerexpl.htm
>
> - Mette
>
> > > Man siger vidst at omkring 30% af de hvide katte er døve - man kan
> > > teste hørelsen ved en såkaldt BAER test - denne bliver i Danmark taget
> > > på KVL, mens katten er i narkose.
> >
> > Altså jeg er umættelig nysgerrig og hvis du har set den
> > der test blive udført, må du da gerne fortælle...
> >
> > Jane - meget nysgerrig
> > --
> > æbleskrog.dk
> > xn--bleskrog-i0a.dk
>
>



Danielle Nielsen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Danielle Nielsen


Dato : 02-08-04 09:38

Tanja Petersen wrote:
>
> Jeg har selv haft odd-eyed killinger, en brunmakreltabby med hvidt og
> en sort-hvid og de var fint hørende begge to.
>
Det findes jo også på mennesker Jeg kender faktisk 2 af slagsen (og de
hører fint )

Mvh.
Danielle



Crazy Camilla (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 02-08-04 23:13


"Danielle Nielsen" <suzieFJERN@SLETwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:410dfd62$0$35872$14726298@news.sunsite.dk...
> Tanja Petersen wrote:
> >
> > Jeg har selv haft odd-eyed killinger, en brunmakreltabby med hvidt og
> > en sort-hvid og de var fint hørende begge to.
> >
> Det findes jo også på mennesker Jeg kender faktisk 2 af slagsen (og de
> hører fint )
>
> Mvh.
> Danielle
>
>

Hej.

Jamen de er vel heller ikke albinoer?
Skuespilleren Ebbe Langberg, eller var det hans bror, de er skuespillere
begge to, har to forskellige farver øjne.

Med venlig hilsen Camilla.



Danielle Nielsen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Danielle Nielsen


Dato : 04-08-04 12:54

Crazy Camilla wrote:
>
> Hej.
>
> Jamen de er vel heller ikke albinoer?
> Skuespilleren Ebbe Langberg, eller var det hans bror, de er
> skuespillere begge to, har to forskellige farver øjne.
>
> Med venlig hilsen Camilla.

Nej, det er de godt nok ikke

Mvh.
Danielle



Crazy Camilla (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 04-08-04 14:59


"Danielle Nielsen" <suzieFJERN@SLETwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4110ce40$0$35878$14726298@news.sunsite.dk...
> Crazy Camilla wrote:
> >
> > Hej.
> >
> > Jamen de er vel heller ikke albinoer?
> > Skuespilleren Ebbe Langberg, eller var det hans bror, de er
> > skuespillere begge to, har to forskellige farver øjne.
> >
> > Med venlig hilsen Camilla.
>
> Nej, det er de godt nok ikke
>
> Mvh.
> Danielle
>
>

Hej.

Nej for albinisme og døvhed hænger nemligt sammen... og hvide dyr er jo
albinoer, dog har nogen af dem farvepigment i øjnene, ellers ville de jo
være røde, som på nogen kaniner. Men albinomennesker har heller ikke røde
øjne, men enten nærmest gennemsigtige øjne eller blå øjne.

Med venlig hilsen Camilla.



Ann Rudbeck (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 04-08-04 18:17

On 2004-08-04 15:59:08 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:

> Nej for albinisme og døvhed hænger nemligt sammen.

Jeg tror du måske gør en fejltagelse
Så vidt jeg kan opsnuse har albinisme med hud og synsproblemer at gøre.
*Ikke* høreproblemer (hos mennesker i hvert fald)
http://makeashorterlink.com/?J1D8128F8

Hvide katte med blå øjne og høreproblemer er *ikke* albinoer. (Genetisk
betegnelse er W)
Jeg har hørt at hvid pels / blå øjne / døvhed problemet kaldes
Waardenburg Syndrom, men hæng mig ikke op på det
http://makeashorterlink.com/?Z5F8218F8

Albinokatte har ikke blå men derimod rosa eller rosagrå øjne (genetisk
betegnelse c)
http://makeashorterlink.com/?D189128F8

Altså, albinisme har ikke noget at gøre med fænomenet med hvid pels og
blå øjne (eller odd-eyed) og døvheden - det er to forskellige ting
Genetikeksperter, ret mig, hvis jeg tager fejl
--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Crazy Camilla (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 04-08-04 20:13


"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse
news:411119ee$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> On 2004-08-04 15:59:08 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:
>
> > Nej for albinisme og døvhed hænger nemligt sammen.
>
> Jeg tror du måske gør en fejltagelse
> Så vidt jeg kan opsnuse har albinisme med hud og synsproblemer at gøre.
> *Ikke* høreproblemer (hos mennesker i hvert fald)
> http://makeashorterlink.com/?J1D8128F8
>
> Hvide katte med blå øjne og høreproblemer er *ikke* albinoer. (Genetisk
> betegnelse er W)
> Jeg har hørt at hvid pels / blå øjne / døvhed problemet kaldes
> Waardenburg Syndrom, men hæng mig ikke op på det
> http://makeashorterlink.com/?Z5F8218F8
>
> Albinokatte har ikke blå men derimod rosa eller rosagrå øjne (genetisk
> betegnelse c)
> http://makeashorterlink.com/?D189128F8
>
> Altså, albinisme har ikke noget at gøre med fænomenet med hvid pels og
> blå øjne (eller odd-eyed) og døvheden - det er to forskellige ting
> Genetikeksperter, ret mig, hvis jeg tager fejl
> --
> Knus fra Ann R
> Donna og Dittes katteside: http://siamis.com
>

Hej.

Jeg har altså læst at det er albinisme, som enten er opstået tilfældigt
eller er fremavlet hos de forskellige dyreracer. Og albinisme er en sygdom.
Men jeg er ikke genetikkspert.

Med venlig hilsen Camilla.



Ann Rudbeck (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 04-08-04 21:42

On 2004-08-04 21:12:53 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:

> Jeg har altså læst at det er albinisme, som enten er opstået tilfældigt
> eller er fremavlet hos de forskellige dyreracer.

Kiggede du på linksene? De forklarer kendetegnene for de to "tilstande"
meget godt - og at de ikke har noget med hinanden at gøre. Hvid (W) er
f.eks. dominant ("undertrykker", dominerer over andre farver),
albinogen (c) er recessivt (begge forældre skal have genet for at
katten kan blive albino). Og albinoen har rosa øjne eller evt. rosagrå,
ikke blå. Jeg tror de nok er ret sjældne, men jeg har da set et billede
af en albino siam engang. Desværre kunne man ikke se øjnene ret
godt på billedet, fordi man ikke kunne bruge blitzlys.
--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Crazy Camilla (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 04-08-04 22:38


"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse
news:41114a21$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> On 2004-08-04 21:12:53 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:
>
> > Jeg har altså læst at det er albinisme, som enten er opstået tilfældigt
> > eller er fremavlet hos de forskellige dyreracer.
>
> Kiggede du på linksene? De forklarer kendetegnene for de to "tilstande"
> meget godt - og at de ikke har noget med hinanden at gøre. Hvid (W) er
> f.eks. dominant ("undertrykker", dominerer over andre farver),
> albinogen (c) er recessivt (begge forældre skal have genet for at
> katten kan blive albino). Og albinoen har rosa øjne eller evt. rosagrå,
> ikke blå. Jeg tror de nok er ret sjældne, men jeg har da set et billede
> af en albino siam engang. Desværre kunne man ikke se øjnene ret
> godt på billedet, fordi man ikke kunne bruge blitzlys.
> --
> Knus fra Ann R
> Donna og Dittes katteside: http://siamis.com
>

Hej.

Ja, selvfølgelig kikkede jeg på linksene. Jeg er bare ikke ret god til
svensk :(

Med venlig hilsen Camilla.



Ann Rudbeck (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 05-08-04 12:34

On 2004-08-04 23:37:54 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:

> Ja, selvfølgelig kikkede jeg på linksene. Jeg er bare ikke ret god til
> svensk :(

Aha okay, fair nok

Jeg prøver lige med en fordanskning af det vigtigste:

Hvid farve
Nedarvning af hvid pelsfarve er ret godt undersøgt hos katte. Anlægget
nedarves autosomalt dominant. Hvid pelsfarve skyldes at melanin ikke
dannes i hudens melanocyter - Hvid farve er således fravær af pigment.
I øjnene dannes der dog melanin, men dette har en anden oprindelse end
melaninet i huden. Genet for hvid farve medfører ikke bare manglende
pigment i hud och pels, men også forskelligt farvede øjne samt døvhed
hos nogle individer.

W
Hvid farve pga fravær af i hud og hårstrå, gule eller blå øjne,
forskelligt farvede øjne (odd eyed), døvhed, autosomalt dominant,
(mutant).


Døvhed
En del hvide katte bliver døve. Undersøgelser har vist at 80 % af
blåøjede hvide og 20 % af guløjede hvide katte bliver døve. Også hvide
odd eyed bliver af og til døve, ligesom katte med en høj andel af
hvidplettethed. Sammenlagt beregnes det at ca 40 % af alle hvide katte
bliver døve.

Kattene fødes ikke døve. I steder begynder dele af høreorganerne af gå
til grunde ved 6 dages alderen og de er helt ødelagt ved 2 ugers alder,
nogenlunde samtidig med at øregangene åbner sig.

Om albinisme:

C-locus
Dette locus har muteret flere gange og indeholder mindst 5 alleler.
<klip>
C står for "full colour" og indebærer at normal pigment dannes. De
andre alleler udgør en serie hvor hvert trin reducerer pigmentkornenes
styrke og antal. Pigmentet viser sig således svagere og svagere til
sidste allele, som er albino og helt mangler pigment. Serien kaldes af
og til albinoserien og tidligere også himalaya farverne. Allelerne er:

C
Fuldfarve, dominant (vildform)

<klip, alleler om burmeser og siam>
ca
Recessiv hvid; helhvid, lysblå til mellemblå øjne med blommefarvet
pupil. Ukendt dominant over nedenstående (mutant)

c
Albino; helhvid, øjne med rosa eller grårosa iris og rosa pupil. Meget
sjælden, der kendes kun nogle få individer. Sandsynligvis fuldstændig
recessivt til ovenstående (mutant)


--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Ann Rudbeck (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 05-08-04 12:50

On 2004-08-05 13:34:02 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> said:

Ups, glemt den sidste bid

Recessiv hvid
Denne farve begyndte man at undersøge i England i 70-erne da nogle
hvide katte med lyseblå øjne fødtes i kuld med fuldfarvede søskende.
Ingen af disse katte havde rosa øjne som en rigtig albino skal have.
Turner, Robinson og Dyte kunne i 1981 påvise at det drejede sig om en
ny allel, ca, som nedarvedes recessivt til fuldfarve, C.

Albino
Ægte albinisme forårsages af at aminosyren tyrosin ikke kan forvandles
til melanin på grund af at et enzym mangler hos katten. Det har været
usikkerhed om hvorvidt ægte albinisme overhovedet eksisterede hos
katte. Bamber og Herdman beskrev albino-katte allerede 1931, men ingen
krydsningsforsøg havde været udført. Nu findes der flere rapporter och
c-allelen synes at nedarves fuldstændigt recessivt til de andre
allelerna i C-locus.


--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Crazy Camilla (06-08-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 06-08-04 01:20


Hej.

Mange tak for oversættelsen.
Vi har hermed fået konstateret at der BÅDE findes hvide katte og
albinokatte, og at det ikke er det samme, sådan som jeg troede.

Med venlig hilsen Camilla.



Ann Rudbeck (06-08-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 06-08-04 10:47

On 2004-08-06 02:19:43 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:

> Vi har hermed fået konstateret at der BÅDE findes hvide katte og
> albinokatte, og at det ikke er det samme, sådan som jeg troede.

Præcis
Men det lyder til at en albino skal man være endda meget heldig for at
støde på, så i praksis er de hvide katte vi ser nok altid "den anden
slags"
--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Camilla Scharff (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 04-08-04 22:37

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev...
> Hej.
>
> Jeg har altså læst at det er albinisme, som enten er opstået tilfældigt
> eller er fremavlet hos de forskellige dyreracer. Og albinisme er en
sygdom.
> Men jeg er ikke genetikkspert.

Hej Camilla

Døvhed hos hvide katte skyldes IKKE albinisme, men derimod et gen, som inden
for katteverdenen betegnes W, der giver hvid pels og blå øjne. Den hvide
farve er ikke manglende farve, men hvid heldækkende farve (som ikke
nødvendigvis behøver at dække hele kroppen).

Albinoer mangler et enzym, som gør at de kan danne melanin (farvestof) - og
derfor er en albino "farveløs", inkl. røde øjne.

Nu startede du selv med at skrive at du mente, at hvide katte kunne være
blinde - der er nu ikke korrekt, men faktisk kan albinoer have problemer med
synet - så jeg tror det er det, du har hørt

Men læs lidt på linkene som Ann har givet, de siger faktisk det hele!

Mhv. Camilla

> Med venlig hilsen Camilla.



Crazy Camilla (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Crazy Camilla


Dato : 04-08-04 22:54


"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse
news:cerl0s$1a54$1@news.cybercity.dk...
> "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev...
> > Hej.
> >
> > Jeg har altså læst at det er albinisme, som enten er opstået tilfældigt
> > eller er fremavlet hos de forskellige dyreracer. Og albinisme er en
> sygdom.
> > Men jeg er ikke genetikkspert.
>
> Hej Camilla
>
> Døvhed hos hvide katte skyldes IKKE albinisme, men derimod et gen, som
inden
> for katteverdenen betegnes W, der giver hvid pels og blå øjne. Den hvide
> farve er ikke manglende farve, men hvid heldækkende farve (som ikke
> nødvendigvis behøver at dække hele kroppen).
>
> Albinoer mangler et enzym, som gør at de kan danne melanin (farvestof) -
og
> derfor er en albino "farveløs", inkl. røde øjne.
>
> Nu startede du selv med at skrive at du mente, at hvide katte kunne være
> blinde - der er nu ikke korrekt, men faktisk kan albinoer have problemer
med
> synet - så jeg tror det er det, du har hørt
>
> Men læs lidt på linkene som Ann har givet, de siger faktisk det hele!
>
> Mhv. Camilla
>
> > Med venlig hilsen Camilla.
>
>

Hej.

I må altså undskylde det med at jeg sagde hvide katte kunne være blinde. Det
var altså en fejl. Jeg mente døve.
Albinoer har ikke nødvendigvis røde øjne, de kan godt være farveløse eller
blå. Det kommer an på om albinismen kun har ramt huden eller om det også har
ramt øjnene.

Men jeg har altså også hørt at menneskelige albinoer somme tider har
problemer med hørelsen (og også med synet).
Men nu er det jo katte vi taler om og ikke mennesker.

Med venlig hilsen Camilla.




Ann Rudbeck (05-08-2004)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 05-08-04 12:33

On 2004-08-04 23:53:57 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> said:

> Albinoer har ikke nødvendigvis røde øjne, de kan godt være farveløse eller
> blå. Det kommer an på om albinismen kun har ramt huden eller om det også har
> ramt øjnene.

Jo, hos albinokatte _er_ de rosa eller grårosa.
Det findes dog faktisk et genetisk trin "over" albinisme, genet hedder
ca, hvor kattene kan have lysblå øjne og blommefarvede pupiller, men
det har stadig ikke med det almindelige gen for hvid pels / blå øjne /
døvhed (W) at gøre.
Der er altså to forskellige former for, og grunde til, hvid pels/ blå
øjne, hvis du forstår. Men ca formen (og albinoen) er så sjælden, at
det nok ikke er sandsynligt at nogen af os nogensinde får den at se
Odd-eyed har heller ikke noget med albinisme at gøre, det er også genet
(W) der er ret udbredt.

>
> Men jeg har altså også hørt at menneskelige albinoer somme tider har
> problemer med hørelsen (og også med synet).

Det første link jeg gav dig omhandlede symptomer på albinisme hos mennesker.
De omfattede synsproblemer og hudproblemer. Logisk nok, fordi den
manglende farve sikkert gør øjne og hud meget følsom for lys, bl.a.
Døvhed / høreproblemer var derimod *ikke* omtalt - heller ikke hos mennesker?
Dermed ikke sagt at albino-mennesker ikke kan få høreproblemer - det
kan alle mennesker jo

> Men nu er det jo katte vi taler om og ikke mennesker.

Yep - men nogen gange er vi ikke så forskellige fra hinaden
--
Knus fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://siamis.com


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste