Dykkerferie i Rødehavet for nybegyndere - ~
Fra : Carsten Buhl

Dato : 25-07-04 19:51

Hej NG,

vi er nogle stykker, der tager til Rødehavet til november. En del af
mine rejsekammerater er OWD'ere, som har holdt nogle års pause med
dykningen. Andre har endnu ikke taget OWD-cetifikat endnu men forventer
at gøre det.

Mit spørgsmål går derfor på, hvilken lokalitet, der især med henblik
på dykningens sværhedsgrad vil være bedst egnet. Er det Sharm el Sheik,
Hurghada eller et helt tredie sted i Rødehavet? Eller spiller det ingen
rolle, hvor vi tager hen?

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : KB

Dato : 25-07-04 20:48

Hej Carsten.

Prøv at kigge på det her http://www.redsea-divingsafari.com/ . Jeg kom hjem
dernede fra i torsdags, og det kan varmt anbefales.

Det er en ren dykkerlejr og det er totalt fedt. Man kan vælge mellem flere
slags overnatningsmuligheder ( vi sov i de 2 mands beduintelte som står på
stranden ). Maden er topklasse og frem for alt er dykningen temmelig god.

Man går de 100 meter fra sit telt til hvor ens udstyr hænger og så siger man
at man gerne vil sejles ud på revet. Med det samme står der en gummibåd
parat til at sejle dig præcis hvorhen på husrevet som du vil. Vandet er 30
grader i overfladen ( 34 grader om aftenen ) og sigten er mellem 20 - 30
meter.

"Husrev" skal man ikke tage fejl af. Det starter ca. 50 meter fra kysten og
det er ret flot. I den uge, hvor jeg var der, så vi sort og hvidtippede
hajer, dragefisk, kæmpe moræner, eagle rays, flatheads, klovnefisk,
skildpadder og delfiner på husrevet. Så kan man tage på 2 ture dagligt med
lastbil, hvor man så bliver kørt op eller ned af kysten til en anden bugt og
et andet rev. Her fik jeg bl.a. dykket med en søko og store skildpadder.

Husrevet er perfekt for nye dykkere, da det er let at komme til, svært at
svømme forkert, ingen strøm og klart vand.

For den mere erfarne dykker er der tur til Elphinstone revet ( koster
ekstra ), hvor man har mulighed for at se hammerhajer. Jeg betragter mig
selv som rimelig erfaren, men efter mit andet dyk derude kastede jeg
håndklædet i ringen pga. den ekstreme strøm

Hvis det har interesse så laver Atlantis Rejser ture dertil.

Mvh. Kenneth Bang

Fra : Carsten Buhl

Dato : 25-07-04 21:25

Hej Kenneth,

tak for svaret. Det lyder interessant. Jeg formoder, I rejste Atlantis
Rejser.
I så fald kan jeg selv researche videre mht. prislejer, kursusudbud m.m.

Mvh. Carsten

Fra : KB

Dato : 25-07-04 21:26

Hej Carsten.

Ja vi rejste med Atlantis og der var ikke de store problemer ( dog lidt
forvirring om hvor mange kilo der måtte medtages da vi pludselig skulle
flyve med Sterling i stedet for Maersk. )

Efter hvad jeg kunne se dernede var der rigelig med mulighed for at tage
diverse kurser.

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 27-07-04 19:06

Lillebælt dykkercenter laver også rejser til Marsa Shagra som stedet (det
største) hedder. Jeg kan også klart anbefale det.

Forskellen mellem lillbælt dykkercenter og atlantis er at atlantis flyver
til luxor og kører i bus til Marsa Alam, mens Lillebælt, der benytter
startours, flyver til Hurgada. Køreturen kan deved klares på 3-4 timer og
man er ikke afhængig af en militær konvoj som man vist er hvis man skal
køre fra luxor til marsa alam (terrorfrygten)

/Marten

Fra : Peter Kjær

Dato : 28-07-04 17:56

> Forskellen mellem lillbælt dykkercenter og atlantis er at atlantis flyver
> til luxor og kører i bus til Marsa Alam, mens Lillebælt, der benytter
> startours, flyver til Hurgada.

Hvorfor benytter i ikke Marsa Alam lufthavn, som kun ligger 37 km derfra, så
havde i en sikker kunde hos mig, og tror også det vil være mere lokkende for
andre danskere...specielt for dem der kun har en ugen dernede.

--
Ses,
Peter

Fra : Peter Kjær

Dato : 27-07-04 16:03

Hejsa,

Som KB skrev kan jeg også anbefale samme sted, kom selv hjem for 14 dage
siden....Perfekt, dog en lang tur når man kommer derned via Luxor...læs 6
timers bilkørsel, men det vil ikke forhindre mig i at tage derned igen for
3. gang.

Fra : KB

Dato : 27-07-04 20:45

Atlantis flyver nu også til Hurghada og dermed ham man den korte køretur.

Mvh.
Kenneth Bang

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-07-04 18:05

"Carsten Buhl" <carsten-buhl@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> på dykningens sværhedsgrad vil være bedst egnet. Er det Sharm el Sheik,
> Hurghada eller et helt tredie sted i Rødehavet? Eller spiller det ingen

Jeg har personligt kun dykket i Sharm el Sheikh, hvor jeg nu arbejder som
instruktør, så min mening er måske lidt biased.

Men vi har utroligt mange rev her, som er egnet til nybegyndere, de lidt
mere øvede, og skulle en Trimix dykker snige sig med har vi også mange
spændende dykkersteder for dem.

Så alt i alt er Sharm el Sheikh et rigtigt godt sted at dykke, i øjeblikket
ses der hajer dagligt, deriblandt også Hammerheads, f.eks. i dag en stor
flok på >25 styk !

Hvis man er til kultur, er der også muligheder for at besøge mosesbjerget,
eller skt. katarina klosteret.

Atlantis Rejser leverer også rejser her til.

Skulle du havde spørgsmål,. er du velkommen til at skrive, også direkte per
email.

Fjern 'fjern' fra min email adresse.

Med venlig hilsen
Søren Reinke OWSI Sharm El Sheikh