Hotelstjernekriterier
Fra : Ukendt

Dato : 25-07-04 15:41

Hej NG - er der en beskrivelse af, hvordan stjerner bliver tildelt?
Jeg har lige været på et 3-stjerne+ hotel på Kreta, hvor andre af samme
kategori var vild luxus i forhold til dette "hul i jorden".
Jeg vil meget gerne se en beskrivelse inden jeg brokker mig til
charterselskabet.

Fra : Thomas

Dato : 25-07-04 15:57

Det har noget at gøre med fysiske faciliteter og serviceydelser.
Eks. morgenmad, internetadgang, telefon og tv på værelserne osv.
Selve beliggenhed, udsigt osv hører ikke med.

Har ikke lige noget link

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-07-04 16:39

Hotel stjerne kategorier eksisterer ikke. Derfor er du blevet "snydt" af dit
selskab. Sagen er den at stort set ingen lande har de samme regler. I
Danmark har vi f.eks. Horesta der kan "vurdere" faciliteter, men deres
kategorier er væsentligst ud fra faciliteter og ikke nødvendigvis værelses
standard.

I udlandet er det endnu værre. Der er ofte lokale turistråd eller oven i
købet hotellet selv, der vælger antallet af stjerner. Dermed kan man
risikere at et hotel i midten af "fu*king nowhere" har en høj kategori,
fordi alle de andre i lokalområdet er skod.

Så er der rejseberauerne - de er notorisk kendte for at være "selektive" med
deres vurderinger. Det har altid været normalt at et rejsebureau selv vælger
antallet af stjerner - og oftest har dette antal ikke meget med hvad det
enkelte hotel nuengang har fra deres lokale turistråd.

Hvis vi bevæger os i den bedre ende, er der to guides jeg bruger. Den første
er Michelin guiden. De er rimeligt hårde, og rimeligt fair. Den anden ting
er større "kæder" (Hilton, Intercontinental, Reneissance, Mandarin,
Shangri-La, Hyatt, osv). Man kan som regel regne rimeligt godt med de store
luksus kæders indbyrdes vurderinger. F.eks. 4 stjernet Hilton er dårligere
end 5 stjernet Hilton. Men man kan ikke (altid) vurdere på tværs af kæder.
Hertil kommer der detaljer som hotellets alder, (vigtigt!) samt placering.
(byhoteller, asien/vs europa, strand hoteller, osv).

Så, moralen med ovenstående er primært - hvis du vælger charter hoteller
skal du regne med at du "tager chancen" og så er det egentligt underordnet
om du går efter 3 eller 5 stjernet. Vi har som konsekvens af ovenstående
valgt at *altid* booke hoteller selv, og vælge et i et af de store kæder
(nævnt ovenfor). Men det er klart et økonomisk udskrivning der "vil noget".

Mvh Morgan

Fra : Anette

Dato : 25-07-04 16:47

"Jensen" <emj(at)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kategori var vild luxus i forhold til dette "hul i jorden".
> Jeg vil meget gerne se en beskrivelse inden jeg brokker mig til

Der er STOR forskel fra land til land - og ind imellem også fra ø til ø.. 3+
burde dog være rimelig ok som minimum.....
Hvor slemt var det? Og nævn gerne navn og selskab så andre kan undgå det

Anette

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 17:47

"Anette" <notinthislife@mail.net.com.etc> skrev i en meddelelse

> Der er STOR forskel fra land til land - og ind imellem også fra ø til ø..
3+
> burde dog være rimelig ok som minimum.....

Det kan man desværre ikke helt regne med, jo som regel sydpå ikke i
Danmark/Sverige. Jeg har netop boet på et 4-stjernet skodhotel i Stockholm,
husker desværre ikke navnet.

Men hvad der er godt og hvad der er dårligt er jo også en individuel
vurdering, bygende på ens krav og forventninger.

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-07-04 19:17

> Det kan man desværre ikke helt regne med, jo som regel sydpå ikke i
> Danmark/Sverige. Jeg har netop boet på et 4-stjernet skodhotel i
Stockholm,
> husker desværre ikke navnet.

Du skal ikke længere end til Århus for 4 stjernet skod. Hotel Kong Christian
X er skod. (med mindre man tænder på at bo på et togspor). Hotel Royal er
totalt nedslidt. Selv på en suite med god udsigt var der gamle aviser i
skraldespanden, ½delen af stik kontakterne virkede ikke, toilettet løb, og
sengen var skod....

Aalborg... SAS Limfjord hotel.... Lækker lugt af mølkugler på "executive"
etagen. Møbleret som en østtysk bordel. Dog tæt på barerne.

Åh ja....

Morgan

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 22:17

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Aalborg... SAS Limfjord hotel.... Lækker lugt af mølkugler på "executive"
> etagen. Møbleret som en østtysk bordel. Dog tæt på barerne.

Det sidste er jeg overrasket over, jeg plejer ellers at gå efter SAS
Radisson hotellerne eller Marriott. Jeg er alt for tit blevet skuffet over
Holiday Inn, Best Western, Choice Hotels, Comfort Hotels og fremfor alt Ibis
Hotels som er uffatteligt ringe.

Scandic Hotellerne ved man aldrig hvor man har, det kan være super godt
eller rigtigt dårligt, som regel godt.

Fra : Morgan Jones

Dato : 26-07-04 05:49

> [...]
> Holiday Inn, Best Western, Choice Hotels, Comfort Hotels og fremfor alt

Ibis er verdenskendt for at være skod. Har få gange været "stuck" ude på
"landet" ude i verden. Yrrrk. Til deres forsvar må man sige at de ikke er
voldsomt dyre. Best Western er også rimeligt ringe. Husker stadig da jeg
brugte en hel nat i Alice Springs med karkelakker i sengen. *suk*

Jeg har prøvet et par gode Holiday Inn's, men lige så mange dårlige. ;) Som
du selv nævner kan Scandic være OK eller skod. Jeg har været på Scandic i
stort set alle provinsbyer, og jeg må sige at de generelt ligger i den lave
ende. Det mest positive ved dem er at de nu giver points på Hilton Honors
kortet. Scandic ude i sydhavnen over for TDC er helt OK. Har kun været der i
selskabs arrangementer (ingen overnatninger), men det virker OK til prisen.
Men ok, det er også sprit nyt, og opført efter Hilton overtog. 3+ mindst.

JW Marriot erogså OK. Specielt i asien er de helt i top. Dog syntes jeg
oftest de er lidt gammeldags i indretningen ifht. Reneissance eller Hilton
og Interconti.

Morgan

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 26-07-04 18:51

> JW Marriot erogså OK. Specielt i asien er de helt i top. Dog syntes jeg
> oftest de er lidt gammeldags i indretningen ifht. Reneissance eller Hilton
> og Interconti.

Nu har jeg kun prøvet et enkelt Intercontinetial i Tyskland og det var da
godt nok gammeldags, og kun spritnye Marriott hoteller så der kan jeg
desværre ikke være enig

Hilton og Reneissance har jeg endnu ikke prøvet.

Fra : Bissebossebenzo

Dato : 26-07-04 14:44

Hvilket hotel var det ??