bash som standard-shell med egen .bashrc
Fra : Jonas Voss

Dato : 25-07-04 13:28

Indtil videre har jeg kørt med tcsh som shell, selv efter opdateringen
til Panther. Jeg går ud fra at den bibeholdt ens tidligere indstillinger
om shell.

Nu vil jeg gerne bruge bash som standard-shell, da der er lidt flere
muligheder for at skrive shell-scripts direkte i prompten.

Jeg har lavet min egen .bashrc med nogle aliaser og
environment-variabler jeg gerne vil have skal køre for mine
bash-sessions, men selvom jeg sætter terminal op til at starte med
/bin/bash, så læser den ikke min .bashrc, og jeg skal først skrive:

source .bashrc

for at indstillingerne i min .bashrc træder i kræft.

Jeg går ud fra, at jeg skal skrive noget i /etc/profile for at den
bruger min .bashrc, men jeg kan ikke lige hitte ud af hvad jeg skal
skrive. Er der nogen der har nogle gode ideer?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: because of network lag due to too many people playing
deathmatch

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-04 13:49

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Er der nogen der har nogle gode ideer?

Anskaf dig »Learning the bash Shell« fra O'Reilley, isbn 1-56592-347-2.
Da jeg i 2001 købte den i Oxford [Blackwell] kostede den £20.95, incl
moms.

http://www.oreilly.com/catalog/bash2/index.html

Når jeg nu fortæller dig at bogen er på 318 sider, så kan du
forhåbentligt godt forstå at det ikke er nok at få nogle gode råd her i
gruppen.

De tilsvarende bøger til tcsh og Korn shell er af tilsvarende omfang.
Jeg har begge.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-07-04 14:40

In dk.edb.mac, Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Anskaf dig »Learning the bash Shell« fra O'Reilley, isbn 1-56592-347-2.
> Da jeg i 2001 købte den i Oxford [Blackwell] kostede den £20.95, incl
> moms.

Så er det jo heldigt at jeg som bosiddende i KBHs kommune har
online-adgang til 400 af Safari Tech Books titler via biblioteket. Den
du nævner er desværre ikke i blandt, men det var 'Linux in a nutshell".
Den havde svaret.

~/.bashrc skal blot kopieres til ~/.profile

Så virker det.

> Når jeg nu fortæller dig at bogen er på 318 sider, så kan du
> forhåbentligt godt forstå at det ikke er nok at få nogle gode råd her i
> gruppen.

Det viste sig, at svaret naturligvis også stod i man-siderne til bash,
så jeg behøvede slet ikke alle de mange sider for at finde svaret. Jeg
skulle bare RTFM.

> De tilsvarende bøger til tcsh og Korn shell er af tilsvarende omfang.
> Jeg har begge.

Tror jeg nøjes med bash indtil videre.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The rubber band broke

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-04 15:06

> Tror jeg nøjes med bash indtil videre.

Hvilket tyder på at også du vil købe bogen. Det ser i øvrigt ud til at
amazon.co.uk er billigst, også når man tager i betragtning af at de
tager 25% moms ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 12:39

> Hvilket tyder på at også du vil købe bogen. Det ser i øvrigt ud til at
> amazon.co.uk er billigst, også når man tager i betragtning af at de
> tager 25% moms ...

Jeg tror de har den inde på mit arbejde, så kan jeg låne den der. Har
ikke tænkt mig at sætte mig *så* meget ind i bash, at jeg skal bruge en
bog på 318 sider for at bruge den.

Men tak for anbefalingen.

We demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-07-04 23:34

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at jeg skal skrive noget i /etc/profile for at den
> bruger min .bashrc, men jeg kan ikke lige hitte ud af hvad jeg skal
> skrive. Er der nogen der har nogle gode ideer?

brug en ~.profile fil istedet for en ~.bashrc - så behøvs du ikke pille.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-07-04 00:22

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> brug en ~.profile fil istedet for en ~.bashrc - så behøvs du ikke pille.

Takker, fandt også lige et udmærket link til bash på OS X, lige efter
jeg havde RTFM (:

<http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2004/02/24/bash.html>

    You live and learn. At any rate, you live.