Kondenseret mælk - spørgsmål.
Fra : Susanne

Dato : 24-07-04 20:56

Hej!

Jeg har læst en opskrift (i Linda Collister: Chokolade - kager, desserter)
på luksussnitter hvori der indgår kondenseret mælk. Jeg havde ingen ide om
hvad dette var men efter at have læst tidligere indlæg har jeg både fundet
ud af at det er en slags sødet mælk på dåse samt at jeg kan købe det i
diverse etniske butikker.

Mit spørgsmål er så nu: I opskriften står at man tager en dåse kondenseret
mælk (400 g.), stiller den i en gryde fyldt med vand og lader vandet med
dåsen simre i 3½ (læs: 3 EN HALV) timer - den kondenserede mælk skulle
herefter være blevet til en fed, mørkgylden karamel.
Kan det virkelig passe, at man skal igennem denne langsommelige process? I
nogle af de indlæg jeg læste lød det også som om folk brugte det til noget
karamel-stads, men er dette virkelig fremgangsmåden? Karamellen skal bruges
oven på en chokoladekage som et lag mellem kagen og glasuren. Er der andre
alternativer til denne måde at fremstille karamel på? Jeg har været ude at
kigge på karamelsauce på tube osv. men har ingen idé om dette kan bruges i
stedet.

På forhånd tak!

Mvh.
Susanne.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 21:42

"Susanne" <denlillevampyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> kigge på karamelsauce på tube osv. men har ingen idé om dette kan bruges i

Den svenske kok Tina (glemt hendes efternavn) lavede i en udsendelse også
karamel på denne måde. Dåsen stod også og simrede 3½ time. Karamellen så
enormt lækker ud.

Karamelsaucen på tube bliver nok for tynd, hvis den skal bruges som et
mellemlag mellem kage og glasur.

Jeg har haft held med denne opskrift på karamel:

Karamel smørepålæg

Der bliver 6-7 dl

a.. 3 1/2 dl piskefløde (400g)

a.. 8 dl sødmælk (800g)

a.. 600 g sukker

Bring mælk, fløde og sukker i kog. Skru ned for varmen og lad det simre uden
låg i et par timer. Rør jævnligt i det, så det ikke brænder på. Når det har
fået konsistens som en tyk creme, hældes det på glas. Når det bliver koldt
vil det størkne yderligere og have konsistens som honning.

http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure%5fid=4009

Det _tager_ lang tid at lave karamel, hvad enten det er en dåse kondenseret
mælk, eller som ovenstående opskrift. Det tager lang tid for mælkesukkeret
at karamelisere. Med sukker og vand kan man lave en hurtig karamel, men den
bliver hurtigt stenhård...

Tina

Fra : Q

Dato : 25-07-04 22:55

> [...]
> herefter være blevet til en fed, mørkgylden karamel.
> Kan det virkelig passe, at man skal igennem denne langsommelige process?

Ja!... Husk at prikke hul i låget, så dåsen ikke siger splat når den bliver
for varm..

Det kan dog i det store hele passe sig selv i rimeligt stort omfang, men du
skal nok ikke forlade huset med en tændt kogeplade

> [...]
> kigge på karamelsauce på tube osv. men har ingen idé om dette kan bruges i

Du kan sagtens lave karamel på anden vis, men det er jo ikke kun
karameliseret sukker du får når du bruger "sukret, kondenseret mælk"..
Mælkefedtet og proteinerne påvirker både konsistens og smag i det færdige
produkt..

/peter