Problemer med parsing af XML fil.
Fra : memborg

Dato : 24-07-04 09:24

Hejsa...

Jeg har prøvet på at lave en parser til min cykel.xml, men jeg får en
nullpointer exception når jeg type convertere en String til Int.
Hele koden er vedhæftet for nemheds skyld. :)

Kode:

public void characters(char[] ch, int start, int length) throws SAXException
   {
      if(TnavnTest == "Tnavn")
      {
         String s = new String(ch, start, length);
         Tnavn = s;
      }
      if(TaarTest == "Taar")
      {
         String s = new String(ch, start, length);
         Taar = s;
      }
      if(TdistanceTest == "Tdistance")
      {
         String s = new String(ch, start, length);
         Tdistance = s;
      }
      addTour(tourID,Tnavn,Taar,Tdistance); //Jeg er ret sikker pÃ¥ at det er
her fejlen opstår.
   }

   public void addTour(String id, String navn, String aar, String distance)
   {
      cm.addTour(Integer.parseInt(id),navn,aar,Integer.parseInt(distance));
   }

Som i kan se tror jeg fejlen sker efter addTour metoden er udført og den
skal til hente det næste element i XML filen.
Jeg kan ikke lige finde ud af hvordan jeg undgår denne fejl uden at
skulle skrive hele mit program om, så alt er gemt som Strings, men det
er mega besværligt når man skal regne med nogle af variablerne :(

Håber en kan løse dette ellers er der ikke nogen vej uden om.

MVH Memborg

PS. Hvis i vil have resten af koden, så sig lige til.

Fra : Flemming Mertz

Dato : 24-07-04 09:52

Hej!

Hmm, mangler der ikke noget? Du skriver at hele koden er med, men der er en
reference til en CykelMain variabel i MyXMLReader, som jeg ikke kan finde?

Anyway, prøv at skrive tourID, Tnavn, Taar og Tdistance ud, lige inden du
kalder
addTour(tourID,Tnavn,Taar,Tdistance);
Enten med System.out.println() eller ved at kigge i variablene, hvis du har
et IDE med debugger.

Måden du konverterer en streng til et heltal ser fin nok ud, afhængigt af om
du vil have en Integer eller en int ud af det. Men det er jo heller ikke det
du får en fejl på. En null pointer excetion betyder jo at der er en variabel
der ikke indeholder noger, når du prøver at tilgå den. Hvis det ikke giver
dig svaret, når du udskriver indholdet af variablerne som beskrevet
overnfor, så prøv at poste den stacktrace der kommer når dit program fejler.

Med venlig hilsen,
Flemming Mertz

Fra : Konstantin Barkaia

Dato : 24-07-04 19:31

Hejsa.

Jeg ved ikke om mit indlæg kommer til at løse dit problem, men fordi
String er et objekt og ikke en simpel/primitiv type er det en ret dårlig
ide at bruge == operatoren. Brug istedet for String.equals().

> public void characters(char[] ch, int start, int length) throws
> SAXException
> {
> if(TnavnTest == "Tnavn")
Alså:
    if(TnavnTest.equals("Tnavn"))

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 24-07-04 21:17

Konstantin Barkaia wrote:
> [...]
> String er et objekt og ikke en simpel/primitiv type er det en ret dårlig
> ide at bruge == operatoren. Brug istedet for String.equals().
Og lidt mere uddybende er det fordi == sammenligner de to objekter og
ikke indholdet. Objekterne er normalt forskellige selvom den tekst de
indeholder er forskellige.
Eksempel:
String test1 = new String("string");
String test2 = new String("string");

if (test1 == test2) {
System.err.println("Objekterne er ens!");
} else {
System.err.println("Objemterne er _ikke_ ens!");
}
if (test1.equals(test2)) {
System.err.println("Stringene er ens!");
} else {
System.err.println("Stringene er _ikke_ ens!");
}
}

Det der tilsyneladende er problemet er, at parseInt forventer at den
string den får med som argument er valid. Hvis den ikke er det (det kan
være at den er null, eller hvis den indeholder andet end tal) så smider
den en exception.

Prøv at udskrive værdien af den string du vil konvertere lige inden du
konverterer. SÃ¥ vil du nok kunne se hvad der er galt.

Ellers så prøv med nogle flere udskrifter af hvad der kommer af outputs
fra dit program og post dem her.

mvh
Peter

Fra : Memborg

Dato : 09-08-04 22:30

Undskyld jeg ikke svare før nu, men mit news program har drillet og ville
ikke poste indlæg. Har installeret et nyt.

Først vil jeg sige tak for jeres forslag. Det er nogle gode forslag :)
Jeg løst nogle af fejlene. Istedet for at gemme direkte i en variable har
jeg lagt hver enkelt element fra f.eks tour i en String tabel også sat
hver enkelt variable tom. Jeg kan godt se hvad du mener med "==" ikke
tester korrekt, men indtil videre virker det.

Ved lagt kode:

[...]
            System.out.println("Tnavn: "+Tnavn);
            tourTabel[1]=Tnavn;
         }
         TnavnTest = null;
         if(TaarTest == "Taar")
         {
            //String s = new String(ch, start, length);
            Taar = s;
            System.out.println("Taar: "+Taar);
            tourTabel[2]=Taar;
         }
         TaarTest= null;
         if(TdistanceTest == "Tdistance")
         {
            //String s = new String(ch, start, length);
            Tdistance = s;
            System.out.println("Tdistance: "+ Tdistance);
            tourTabel[3]=Tdistance;

            for(int i = 0;i<=3;i++)
            {
               System.out.println("Tabelindhold: "+ tourTabel[i]);
            }

            addTour(tourTabel[0],tourTabel[1],tourTabel[2],tourTabel[3]);
         }
         TdistanceTest=null;
   }

   public void addTour(String id, String navn, String aar, String distance)
   {
      int tmp1 = Integer.parseInt(id);
      int tmp2 = Integer.parseInt(distance);
      System.out.println(tmp2 +" "+ navn +" "+ aar +" "+ tmp2);
      //System.out.println("Størelse: "+cm.tourList.size());
      cm.addTour(tmp1,navn,aar,tmp2); // Fejl sker her....
      System.out.println("Størelse: "+cm.tourList.size());
   }
ARGH!! mens jeg skriver dette har jeg siddet kigget på min kode og jeg
har glemt at lave en instance af CykelMain

Jeg havde bare skrevet "CykelMain cm;" men jeg mangler jo "cm = new
CykelMain();"

Nu har jeg bare et spørgsmål... Hvordan undgår jeg at den bliver
overskrevet når jeg gør det samme i en anden klasse

public class CykelProgram_GUI extends javax.swing.JFrame
{
   private CykelMain cm;
   static boolean Voksen = false;
   static int rytterID;
   static int tourID;
   static int sponsorID;
   /** Creates new form CykelProgram_GUI */
   public CykelProgram_GUI()
   {
      cm = new CykelMain();
      initComponents();
   }

Eller sker det ikke... ? Er lidt usikker på hvordan det helt præcist
virker.

MVH Memborg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-04 16:50