Ondt i underlivet under samleje
Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 08:09

Hej.

Jeg vidste ikke helt hvor denne passede bedst ind - men tror jeg kan få
bedre hjælp her end i dk.helbred. Min kæreste har i løbet af de seneste
måneder (2-4 måneder) fået problemer med sit underliv. Det i den forstand,
at hun får utroligt ondt under samleje - det føles faktisk som om der sidder
en intakt jomfruhinde, som ligesom skal sprænges, før jeg kan trænge
ordentligt op i hende. Det underlige er så, at det er længe siden hun
mistede jomfruhinden - og denne lille "hinde" (som jeg tror det er), er der
hver gang vi har samleje. Det betyder, at hun selvfølgeligt får meget lidt
lyst til sex. Jeg kan også mærke hinden hvis jeg kommer en finger op. Der
har aldrig været noget før i tiden.

Hvis hendes alder har noget at sige er hun 19, og havde første gang sex som
17-årig,

Hun skal selvfølgeligt til lægen her efter ferien - grunden til hun ikke har
gjort det endnu er, at hun ikke har det så godt med læger. Derfor hører jeg
også lige herinde, om der er nogen bud på hvad der kan være galt, eller hvad
det skyldes.

Mvh.
Jeppe

Fra : ole holte

Dato : 24-07-04 08:47

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også lige herinde, om der er nogen bud på hvad der kan være galt, eller hvad

Så ville jeg vælge en kvindelig læge !!!

Jeg havde eks. noget med min pik og lægehusetskvinde tog tlf. men selvfølgelig var det
en mandlæge i det store lægehus der skulle se på den
da jeg kom derop

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 08:53

> Så ville jeg vælge en kvindelig læge !!!

Hun kunne aldrig drømme om andet :).

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : ¤

Dato : 24-07-04 13:57

>Jeg havde eks. noget med min pik og lægehusetskvinde tog tlf. men selvfølgelig var det
>en mandlæge i det store lægehus der skulle se på den
>da jeg kom derop

Er det en selvfølge ? Jeg ville da meget hellere have en kvinde til at
kigge på min pik. Bryder mig ikke om at mænd rører den.
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 17:38

¤ skrev:

> Er det en selvfølge ? Jeg ville da meget hellere have en kvinde til at
> kigge på min pik. Bryder mig ikke om at mænd rører den. Torben

Også her.. og så kan man jo altid håbe... ej joke!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Zippie

Dato : 24-07-04 17:29

Hej!

Helt om jeg kan give noget bud, ved jeg ikke... Min faglige kompetance er at
jeg er jordemoderstuderende...

Det lyder til at det ikke er noget hun har oplevet hele tiden. Er det noget
som vender tilbage efterhånden som forholdet etablere sig?
En rest af hinden kan det selvfølgelig være, her tænker jeg at en gynækolog
vil fjerne denne rest i lokalbedøvelse.
Ellers tænker jeg på det måske kan være hendes slimhinde er sart. Det kaldes
vulvodyni (tvivl om stavemåden) og er noget vi kvinder kan have i
forskellige grader. Dette ville være fint at tale med en gynækolog om,
desværre er der ikke det store man kan gøre ved det.
Men dog vil jeg personligt anbefale jer at prøve med noget lokalbedøvende,
fx. xylocain gel, fås på apoteket i håndkøb (kan fx. også bruges til
myggestik). Få din kæreste til at smøre sig på de ømme områder og vent en 5
minutter til det virker. Se om det hjælper...

Jeg har selv noget som ligner det beskrevet, dog er jeg ikke i tvivl om det
ikke er en rest af hinden. Men det føles som om jeg er jomfru hver gang....
av! Jeg har god erfaring med gelen og min glæde er vent tilbage....

Apropo det at gå til læge. Hvem hader ikke det? Jeg har pga overnævnt altid
hadet dette. Som jdmstuderende er det at undersøge kvinden indvendigt en del
af hverdagen og det er faktisk ikke noget jeg tænker over mere....

Men det er nok en god ide lige at komme forbi lægen og få tjekket div.
sygdomme. Og husk at sige det gør pisse ondt, så det kan gøres meget
forsigtigt.....

Nå, det var det jeg kunne byde på... finder I svar håber jeg vi hører fra
jer igen..

Knus
Zip

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 17:41

> Det lyder til at det ikke er noget hun har oplevet hele tiden. Er det
noget
> som vender tilbage efterhånden som forholdet etablere sig?

Forholdet? Mener du samlejet? Det er noget, der nærmest skal brydes i
starten af samlejet - men det gør ondt på hende under hele samlejet.

> [...]
5
> minutter til det virker. Se om det hjælper...

Med områder mener du vel inde i skeden? Der er intet der gør ondt udenpå.

Desuden glemte jeg i mit indlæg at nævne, at hun også får ondt i maven lige
omkring blæren.

Foreløbigt tak for hjælpen.

Mvh.
Jeppe

Fra : Henrik B.

Dato : 24-07-04 22:23

> noget
>
> Forholdet? Mener du samlejet? Det er noget, der nærmest skal brydes i
> starten af samlejet - men det gør ondt på hende under hele samlejet.

Der er ingen tvivl om at smerterne skyldes at din kæreste ikke slapper
ordentlig af. Hun spænder musklerne dernede - sikkert ubevist.

Prøv evt. at give hende en orgasme først, med fingrene, tungen el. lign.
Herefter vil hun sikkert være mere afslappet, og det vil være muligt for dig
at trænge ind. Brug evt. noget ekstra smørelse - glidecreme.

Det lyder ikke som om det er Vulvodyni.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-04 07:18

> Der er ingen tvivl om at smerterne skyldes at din kæreste ikke slapper
> ordentlig af. Hun spænder musklerne dernede - sikkert ubevist.

Nej, det er ikke muskler der bliver spændt. Det ved jeg godt hvordan føles -
her er en barriere, også hvis jeg bare stikker en finger op i hende - ca.
3-4 cm. inde går det galt.

> [...]
dig
> at trænge ind. Brug evt. noget ekstra smørelse - glidecreme.

Desværre kan hun kun få orgasme under selve samlejet..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 17:40

Jeppe Vestergaard skrev:

> Desværre kan hun kun få orgasme under selve samlejet..

Hmm det lyder stik modsat af alle andre kvinder.

Har du/I prøvet at masserer hendes klitoris? Evt. over længere tid...
det kan "nemt" tage 20 min.. andre gange tager det kun 30 sek..

Fra : Zippie

Dato : 25-07-04 09:27

Hej

> Der er ingen tvivl om at smerterne skyldes at din kæreste ikke slapper
> ordentlig af. Hun spænder musklerne dernede - sikkert ubevist.

Det kan selvfølgelig godt være spasmer i bækkenbundsmusklerne. Jeg
udelukkede egentlig det, da det er lige i starten at skeden problemmet
ligger (som jeg har forstået det???). Bækkenbundsmusklerne ligger lidt
længere oppe....

> Det lyder ikke som om det er Vulvodyni.

De fysioterapeuter jeg har snakket med har fortalt at en vulvodyni kan
udløse vaginisme (altså spasmer i musklerne), fordi det jo gør ondt at have
samleje, derfor anspændelse og så kører den onde cirkel.

Er det vaginisme, er det noget der kan 'trænes op'. Igen er der her
forskellige grader, hvor nogle kvinder er så spændte at samleje er en
umulighed. Øvelserne består af udspænding af bækkenbundsmusklerne ved
fysioterapeuten og hvis det er meget galt optræning af at have noget i
skeden.....

Nåja... nu har vi vist givet nogle muligheder. Men når din kæreste kommer af
sted til lægen, vil vedkommende kunne indkredse hvor problemet ligger....
(desværre er de kvinder med sådanne problemer ikke glade for lægen... det
gør jo skide ondt)

Zip

(Ps. har selv troet at mine sarte slimhinder var vaginisme og brugte så en
5-6 år på at tænke afslappende under samlejet - det virkede så ikke ;) Min
læge kunne mærke at jeg ikke spændte i bækkenbunden, men var virkelig øm ved
skedeindgangen) Så den undersøgelse var god jeg fik... hehe har brug lang
tid på at hive agumenter ud af lægen når det var tid til en
vaginalundersøgelse....

Fra : Zippie

Dato : 25-07-04 09:13

Hej

> Forholdet? Mener du samlejet? Det er noget, der nærmest skal brydes i
> starten af samlejet - men det gør ondt på hende under hele samlejet.

nææ, jeg tænkte bare på at det måske var blevet svære for hende at blive
våd....

> Med områder mener du vel inde i skeden? Der er intet der gør ondt udenpå.

Nemlig, lige der hvor det gør ondt at sætte sin finger

> Desuden glemte jeg i mit indlæg at nævne, at hun også får ondt i maven
lige
> omkring blæren.

Er det under samlejet? Eller efter... bliver det ved?

Fra : Nette

Dato : 25-07-04 22:34

"Jeppe Vestergaard" skrev

> [...]
jeg
> også lige herinde, om der er nogen bud på hvad der kan være galt, eller

Det kan være noget ganske harmløst, der er så mange muligheder. Men lad
hende nu hellere komme til lægen. Det kan hun alligevel lige så godt vænne
sig til. Underlivsundersøgelser forfølger kvinden fra hun når de 23 og
fortsætter til hun er midt i 50erne eller sådan noget.

Nette