Logitech Keyboard og OS X 10.3.4
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-04 10:27

Logitechs trådløse keyboard med tilhørende mus kræver installation af
Logitech Control Center (LCC). Logitechs support er flinke til at give
hurtige, personlige svar. Men resultatet er nedslående:

"I understand from your email that you are having difficulties
installing the LCC on Mac OS X 10.3.4. I am sorry for the inconvenience
caused.

Unfortunately, the current version of LCC does not support Mac OS X
10.3.4. The current version of the LCC, version 1.2.1, was designed and
tested with Macintosh OS X 10.1.2 - 10.3.2"

Problemet viser sig derved, at indstillinger i LCC ikke virker. Man kan
bruge musen til at klikke med. Og man kan skrive på tastaturet. Men
genveje med æble og skiftespor virker ikke.

Principielt er det forkasteligt, at et velrenommeret firma ikke gider
følge med. I praksis er det til at leve med. Jeg har anskaffet
keyboardet, fordi det er umuligt (for mig) at skrive hurtigt på
Powerbook uden uønskede dobbeltanslag. Men begge tastaturer er jo inden
for rækkevidde hele tiden.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-04 10:57

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> bruge musen til at klikke med. Og man kan skrive på tastaturet. Men
> genveje med æble og skiftespor virker ikke.

Hm... min installation af LCC er godt nok fra 10.3 og siden er system
opdateret til 10.3.4, men det fungerer helt fint. Gad vide om det er det, som er
forskellen?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-04 11:51

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hm... min installation af LCC er godt nok fra 10.3 og siden er system
> opdateret til 10.3.4, men det fungerer helt fint. Gad vide om det er det,
> som er forskellen?

Tja. Jeg har jo foretaget den automatiske installering. LCC kommer frem
i Systemindstillinger. Jeg indstiller. Så virker det hel for en stund.
Men efter næste genstart kommer skiltet:

"Systemudvidelsen kan ikke bruges. Systemudvidelsen
"/System/Library/Extensions/LogitechUSBHIDevices.kext" blev installeret
forkert og kan ikke bruges.

LCC meddeler, at den ikke kan finde noget Logitech Device. Men rent
faktisk virker det trådløse keyboard og musen på ovennævnte reducerede
måde.

Jeg har forgæves prøvet at få dem til at forklare, hvordan en korrekt
installering skal se ud. Den mulighed foreligger jo, at mit system laver
kludder i installationen ved opstart.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-04 15:40

> [...]

> Jeg har forgæves prøvet at få dem til at forklare, hvordan en korrekt
> installering skal se ud. Den mulighed foreligger jo, at mit system laver

Jeg mener at der i dokumentationen eller på deres site er en komplet
beskrivelse af, hvilke filer der installeres. Det var der ihvertfald
til de første versioner af LCC.

Jeg kan godt prøve at søge efter Logitech og LCC og se hvad der dukker
op på mit system, men ellers kan jeg nok ikke være til meget hjælp, da
mit jo virker.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-07-04 16:21

> [...]

> Jeg kan godt prøve at søge efter Logitech og LCC og se hvad der dukker
> op på mit system, men ellers kan jeg nok ikke være til meget hjælp, da

Jatak. Hvis du kan beskrive, hvad der skal ligge hvor, kan jeg se efter,
om der er noget forkert.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-07-04 01:22

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jatak. Hvis du kan beskrive, hvad der skal ligge hvor, kan jeg se efter,
> om der er noget forkert.

Jeg har lige tjekket Read Me'en og her står det helt præcist hvad der
bliver installeret. Det er nemmest at du selv lige kigger i filen.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-07-04 09:48

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har lige tjekket Read Me'en og her står det helt præcist hvad der
> bliver installeret. Det er nemmest at du selv lige kigger i filen.

Den har dsværre nok smidt ud. Så næste skridt bliver at lave en ny
installation med forudgående udrensning af efterladenskaber fra den
gamle.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-07-04 15:04

> [...]

> Den har dsværre nok smidt ud. Så næste skridt bliver at lave en ny
> installation med forudgående udrensning af efterladenskaber fra den

1) Ny download af LCC. Afinstallering gennemført. Diverse filer (der
indeholder navnet Logitech) fundet og slettet, som afinstallering
overser.

2) Genstart. Overrasket over at musens og keyboardets elementære
funktioner (klik og skriv) stadig virker. Hvordan kan PB G4 have kontakt
med trådløst udstyr, som den ikke har software til?

3) Ny installation gennemført. Processen slutter med den gamle oplysning
om, at udvidelsen blev forkert installeret.

4) Genstart. LCC er tilgængelig i Systemindstillinger. Alle funktioner
virker.

5) Genstart med fejlmelding (udvidelse forkert installeret). LCC i
Systemindstillinger melder: No Logitech Device found.

6) Installationsoversigt i Read Me gennemgået. Alt er på plads. Dog
finder jeg også i System/Library/Extensions
"LogitechForceFeedback.kext", som ikke er nævnt i oversigten.

Jeg har vist oplyst, at mit system er 10.3.4

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-07-04 00:00

> [...]

> funktioner (klik og skriv) stadig virker. Hvordan kan PB G4 have kontakt
> med trådløst udstyr, som den ikke har software til?

Din PB ser jo kun din receiver og det er en alm. USB enhed. Den står
for forbindelsen til tastatur og mus, så det ser PB'en slet ikke. Den
ser blot en mus og et tastatur på en USB forbindelse.

> 3) Ny installation gennemført. Processen slutter med den gamle oplysning
> om, at udvidelsen blev forkert installeret.

Prøv at oprette en ny bruger og installer softwaren som denne. Hvis
det ikke virker ville jeg prøve at logge ind som root og installere
softwaren som root.. Derefter ville jeg genstarte.

Har du tjekket disktilladelser?

> 6) Installationsoversigt i Read Me gennemgået. Alt er på plads. Dog
> finder jeg også i System/Library/Extensions
> "LogitechForceFeedback.kext", som ikke er nævnt i oversigten.

Den bliver installeret med systemet og skal IKKE slettes. Det er til
forcefeedback rat.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-07-04 10:02

> [...]

> Har du tjekket disktilladelser?

> Den bliver installeret med systemet og skal IKKE slettes. Det er til

Tak for udmærkede råd og kommentarer. Nu er der sket det besynderlige,
at LCC her søndag formiddag virker LCC. Ingen fejlmelding som ved
forudgående 2-3 opstarter. Vi kan jo alle have glæde af en god nats
hvile. Håer etholder.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 09:54

> [...]

> funktioner (klik og skriv) stadig virker. Hvordan kan PB G4 have kontakt
> med trådløst udstyr, som den ikke har software til?

gennem HID (en USB standart)

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 26-07-04 19:39

>(en USB standart)

......UniversalSoldierBoys flag........?(en lettere omskrivning af en
tidlig Donovanvise)
M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-04 23:17

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> .....UniversalSoldierBoys flag........?(en lettere omskrivning af en
> tidlig Donovanvise)

Har du pimpet for mange Chianti'er her til aften?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-07-04 15:56

> [...]

> keyboardet, fordi det er umuligt (for mig) at skrive hurtigt på
> Powerbook uden uønskede dobbeltanslag. Men begge tastaturer er jo inden

Jeg har et Logitech Cordless Desktop Mx og det kører sammen med Panther
og virker fint.

Det eneste der driller er F9 og F11, som ikke længere virker, men ellers
virker alt andet da som det skal.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling